[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

danamutsJarig

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 17:29

mag ik jullie vragen hoe jullie water weghouden? Ik kan enkel een speciekuip vullen, en hebben in de wei een badkuip omdat er ook een shetlander uit drinkt. Helaas geen mogelijkheid voor automatische drinkbakken.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 17:35

danamuts schreef:
mag ik jullie vragen hoe jullie water weghouden? Ik kan enkel een speciekuip vullen, en hebben in de wei een badkuip omdat er ook een shetlander uit drinkt. Helaas geen mogelijkheid voor automatische drinkbakken.

Hier het zelfde probleem. Ik denk dat ik het gewoon even aan kijk mocht het veulen echt aan het water zitten kan ik het altijd nog oplossen bij het vorige veulen nooit geweten en dus ook nooit wat mee gedaan en nooit problemen mee gehad

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 17:59

suffie schreef:
DDDara, als je doelt op de puntjes die op jouw laatst geplaatste foto te zien waren, zeg ik met 99% stopjes/viezigheid en geen hars.

Ja daar doelde ik op. In eerste instantie herkende ik Het niet als een stopje omdat het zo wit was, maar toen jullie het zeiden klonk het wel logisch. Maar vandaag hing de hoefsmid er dus onder en zat er op beide spenen een wit puntje mijn inziens wel vergelijkbaar met die van mijn foto ( maar ik ben geen kenner)
Hoefsmid gaf aan dat het wel op hars leek maar dat hij het ook niet zeker wist. Omdat het echt witte puntjes zijn en niet van die duidelijke hartjes als ik hier voorbij zie komen.
Maar van middag waren de witte puntjes dus beide helemaal weg. Stel dat het stopjes zijn kunnen ze dan ook komen en gaan of als ze straks weer terug komen s het dan toch hars?

Ik heb opzich helemaal geen haast ik ben er geestelijk nog niet klaar voor...... vind het te spannned :') maar wil wel graag weten waar ik aan toe ben.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 18:18

Gefeliciteerd Laurentii. 18 maart is blijkbaar een goede datum voor als je een bont veulen wil :D
Liv is vandaag alweer 1 geworden.

Wat een knappert Sannahtris!

Ik heb het vorige jaar ook gewoon aangekeken en op stal in de gaten gehouden via de camera, maar mijn veulen zat nauwelijks aan de waterbak. Ik heb dus niks aangepast.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 18:36

Ik heb nu voorlopig voederbakken gevuld met water hangen aan de staldeur.

Dddara klinkt echt nog als stopjes, hars is niet wit maar gelig, honingkleur. Soms zijn stopjes bij mijn merrie ook weg en dan ineens zijn ze er terug. De druk wordt ook groot.

Loulou echt ik krijg 100 procent een bont veulen dus laat maar komen vandaag dan _/-\o_

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 18:40

Danamuts ik haal geen water weg. Hou het wel goed in de gaten of het veulen aan het water zit of niet. Hier ook een speciekuip, buiten & binnen. Mocht het veulen er wel aanzitten haal ik het weg en geen ik de merrie uit een emmer. Gelukkig hoefde dat nog nooit :)

Dddara heel spannend! Wit lijkt mij melk :)

Amhorses super fijn dat ie nog hoog en droog zit. Wat een spanning... sammie mag wel baby laten zien :j

Corinadrenth echt super knap. Donkere randjes :D

Suffie handige tip!!

Sannahtris ja ze maakt het spannend. En ik maak mijzelf gek want wil het niet weer missen :=
Quick is zo leuk <3 en zo mak al! Zo fijn dat jullie nu lekker kunnen genieten!

Fleuribelle heel raar idee inderdaad met harsdruppen er aan... :(:) wat fijn dat het de goede kant op lijkt te gaan. Duim dat dat zo blijft! Kan het oog bewaart blijven?

Vanochtend had zilver nog duidelijk 6.8 ph. Nu net gemeten en duidelijk 6.4 , eigenlijk lijkt de kleur nog lichter! Maar zo ver gaat mijn strip niet :+ Er viel wat melk op mijn hand dus ging even proeven. Proeft wel zoet!
Afbeelding
Uier ook duidelijk voller dan vanochtend , na 8 uur buiten lopen
Afbeelding

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 19:05

Baudyh Fijn dat je dat aanvult. Ik heb laatst een Webinar van een Duitse Professor in Gynaecologie gevolgd en daar kwam dit ter sprake. Het kan zijn dat ik het niet goed heb vertaald.
A.s zaterdag komt mijn DA en kan ik het nog eens checken. Mijn merrie is uitgerekend op 1 mei. Dan kan het al behoorlijk warm zijn zeker als ik dan 6 tot 8 weken het water op hoogte moet aanbieden.

Iedereen moet natuurlijk naar eigen goed dunken handelen. Maar Duitsers gooien graag met cijfers. Voorbeeld: 10% van de veulens sterft de eerste 10 dagen. Daarna worden er 10 % onbruikbaar als rijpaard tot het afspenen.

Als ik mijn veulen een goeie start kan bieden door de navel te ontsmetten of het drinkwater op hoogte aan te bieden dan heb ik dit er graag voor over. Dit is het meest simpele. Er kan nog zoveel fout gaan dat je niet in de hand hebt.

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 19:11

Ik heb verder toch niks te doen behalve waken en de paarden poetsen, gezien ik geen werk heb door de corona crisis, dus dan lees ik graag lekker bij. Bij deze dus weer een lange post :')

Tanja84: Zo’n oedeem onder de buik trekt inderdaad gewoon weer weg. Het is extra vocht. Hoef je verder niks aan te doen.
Ijongema: Ongelofelijk verdrietig, wat een nachtmerrie ;( . Fijn dat Sinne in ieder geval gekoppeld is aan een fijne pleegmerrie. Veel sterkte Y;(
Kabayo: Zilver laat je nog even wachten. Blijft spannend zo met al die voortekenen! Ik heb zelf nog nooit met PH strips gewerkt, maar hou het onderwerp wel even in de gaten. Is toch wel interessant.
J_emma: Zoiets kan gebeuren, toch? Daarom heb ik het alarm aan het halster hangen. Vind ik persoonlijk fijner dan een singel, maar dat is ook per merrie verschillend. Ik heb van die fluffy reishalsters, die helemaal met bont omlegd zijn.
Riv_Q: Ik heb voor ik de camper had op de vorige stal ook bij de eigenaren geslapen, maar m’n eigen plekje zo vind ik erg fijn. Kan wat dat betreft niet wachten tot ik het paardenspul aan huis heb.
Laurentii: Wat een leuk getekend veulen, zeg. Gefeliciteerd! Fijn dat het goed gaat *D
essie_blue: Ik hoop inderdaad voor jullie beide dat het niet te lang meer duurt. Die nachten breken toch wel op als ze je zo vaak wakker maakt.
angelpam: Fijn dat het met jouw merrie goed afgelopen is. Was toch wel even schrikken!
Dakario: Hengstenkeuze is soms ook onwijs lastig. Ik dek Eef dit jaar waarschijnlijk niet (hangt heen beetje af of we de komende 2/3 maanden een nieuw huis vinden en of daar al een rijbaan en stallen bij ligt, waardoor ik gelijk door kan rijden. Als alles nog aangelegd moet worden insemineer ik haar alsnog), maar anders had ik er met haar ook niet uit geweest. Voor Deja heb ik de keuze wel al gemaakt.
Selente: Heb je niet de mogelijkheid om op stal te overnachten? Kan me voorstellen dat je er graag bij bent. Je brengt me wel op ideeën voor wanneer ik zelf kleinschalig merrie-begeleiding zou gaan beginnen *D . B&B erbij die merrie-eigenaren kunnen huren. Wellicht meerdere kamers, misschien geschakeld met een woonkeuken/gezamenlijke ruimte? Zouden fokkers die de paarden niet aan huis hebben daar interesse in hebben, de mogelijkheid om te overnachten op stal? Wel heerlijk zo’n ondernemende merrie, trouwens :D
Vulina: Fijn gevoel om er 3 veilig te hebben. Hopelijk snel gezonde veulens op stal.
Jacky84: Is slobber misschien een idee?
odenxia: Helaas, heb ik niet in huis.
AM_Horses: Ik duim nog steeds heel hard voor je. Hoop dat Wild Thing echt nog even de benen bij elkaar houdt. Spannend dat Sammie wel hard op weg is!
Muronia: Bijna veilig, uier begint al te ontwikkelen. Succes!
Cioccolato: Inderdaad volle benen. Wordt het beter na het stappen of buitenstaan?
AnsoDM: Pfoe, dat is niet iets wat je erbij wilt hebben. Het is al spannend genoeg. Uier ziet er goed uit, nog even en dan is ze veilig.
Sanne96: Dat klinkt toch alsof ze gaat binnenkort beginnen. Wel vervelend dat ze last van zucht heeft.
baudyh: Spannend! :):)
moner en Piarens: Ik snap de zorgen. Mijn tweede zelfgefokte veulen kwam met dag 304 en heeft het uiteindelijk niet gered (terwijl dit waarschijnlijk voorkomen had kunnen worden, maar dat is een lang verhaal. Als je meer wil weten kun je een PB sturen). Zeker met Deja (de moeder van het overleden veulen) heb ik echt wel stress gehad toen ze richting de 300 dagen ging, maar nu ze veilig is ben ik wel weer redelijk rustig. Het hoort erbij, helaas, en de één heeft meer pech als de ander. Leuk is anders in elk geval, zeker als je er zo’n stress van hebt :(:)
Vosje_2003: Welkom! :)
Fotsy: Ben echt benieuwd naar het veulen van jouw merrie!
Janinevv: Je kunt de placenta bewaren in een vuilniszak of in een emmer met een deksel, en als je hem langer nodig hebt kun je de nageboorte ook invriezen.
Selene_p: Ik heb een Xiaomi. Via Bol besteld, camera was binnen 2 dagen binnen. Die van mij werkt op WiFi en kan op afstand draaien. Heb dus maar één camera nodig voor 2 merries, en dan kan ik m’n ruin ook nog in de gaten houden. Kostte 70 euro, ben er erg blij mee.
ual_95: Fijn om te horen dat het de goede kant op gaat!
alicelover: Wauw, wat een plaatje <3 Hoe is de moeder gefokt?
fokfanaat: Heel veel succes. Je bent er helemaal klaar voor.
floripori17: Ze wil gewoon wat extra zwart, daarom is ze vies :+ . Bijna veilig!
danamuts: Het veulen ontwikkeld in de laatste 2 maanden inderdaad enorm. Nog even volhouden.
corinadrenth: Ruben is qua kleur precies hetzelfde als mijn eerste zelfgefokte veulen, en dat is een vos geworden geworden die net wat donkerder en meer richting rood dan oranje gaat. Vindt het een mooie kleur.
tamaramt: Dat wist ik niet, dus ik lees even mee.
Fleuribelle: Fijn dat de reis goed gegaan is en er nu een behandelplan is voor het oog. Wel balen dat operatie nodig is. Nu focussen op het veulen!
sannahtris: Quick is leuk! Fijn dat het beter gaat.
suffie: Dat is een koopje!
DDDaria: Goed in de gaten houden dus! Spannend *D

Mijn merries doen het goed, lekker rustig, maar niet veel progressie betreft de uiers. Volgens mij hebben ze geen haast. Wij vermaken ons in ieder geval prima in onze campert.

Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 19:32

Ziet er heel gezellig uit in de campert.

Merries je moet ze toch echt graag zien. :O

Ik ga met OYYO mee beter voorkomen dan genezen en wat je al in de hand hebt, kan je voorkomen. Er kan nog zoveel misgaan dat je niet in de hand hebt.
Als je trouwens wacht tot je ziet dat ze water drinken is het kwaad al geschiedt.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 19:41

Jaloers hoor, zo in een camper waken. Ideaal!

Nee haar benen worden niet echt veel dunner. Maar ze stapt buiten ook niet veel. Ik weet niet of ze veel dunner worden bij echt actief stappen. Morgen gaat ze in de bak, daar beweegt ze een stuk meer.
Maar dit is normaal bij haar hoor, altijd richting het eind vullen de benen. Als het veulen er is, is er niks meer aan de hand.
Voor mij dus eigenlijk nog een kenmerk :j

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 19:55

danamuts schreef:

Hier hetzelfde probleem vandaar mijn eerdere vraag

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 20:02

Hier enkele droogfoto's.
Ze heeft echt een super dikke vacht en ze is zoooo aaibaar xD
Vandaag al redelijk wat vraag naar geweest, maar ik denk dat ik ze toch ga houden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het regende hier bijna de hele dag. Hopelijk kan ze morgen wat langer buiten en kan ik deftige foto's maken. Ik ben er alvast blij mee :D

Vader is Pegase vh Ruytershof, geen idee of hij KWPN gekeurd is.

Water probeer ik altijd de eerste twee weken weg te houden. Ik zet gewoon een emmer in de merrie haar voederbak waar de kleintjes niet aan kunnen.

Baudyh, spannend! Duurt hopelijk ook niet lang meer.

Nog 3 te gaan hier xD

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 20:06

Mooie camper kathleen!
Hier een caravan gekocht om op stal te slapen om goed te waken :) alleen moet die van mij echt wel gepimpt worden dus daar druk mee nu. Heb door corona ook niets anders te doen haha
Ben vanaf nu vrij tot en met mei, had gister mijn laatste werkdag en nieuw baan start in mei. Merrie uitgerekend 9 april dus past perfect allemaal zo.
Afbeelding
Nu in de grondverf
Afbeelding

Edit: laurentii, wat een leukerd! Ik wil ook!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 20:09

Luxe, zon vakantie!
En ideaal!

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 20:13

Fotsy schreef:
Ik ga met OYYO mee beter voorkomen dan genezen en wat je al in de hand hebt, kan je voorkomen. Er kan nog zoveel misgaan dat je niet in de hand hebt.
Als je trouwens wacht tot je ziet dat ze water drinken is het kwaad al geschiedt.

Weet je een beetje water
Drinken is niet erg en het ene veulen is
Al veel sterker dan het andere. Omdat wij laatst wat stallen gingen veranderen hebben we in die stallen de automatische drinkbakken hoger gehangen. Maar vroeger sloten we de bakjes af en gaven de merrie met de emmer water. Buiten staan er ook gewoon bakken dus ze drinken altijd een beetje mee. Maar ze moeten gewoon meer melk drinken dat is belangrijk en daar zit hun voeding in.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 20:20

Ze is leuk Laurentii! <3

Ik ga waarschijnlijk in de caravan van mijn schoonouders op stal kamperen als Ariel zo ver is. :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 20:50

Goed bezig StalMelyn, met dat nieuwe plafond ziet het er een stuk ruimer en lichter uit.
Hier weer camera problemen, is geen bal veranderd aan het internet of de camera, je zou denken plug & play, maar helaas. -O- Vorig jaar niet gebruikt en de app vraagt ook om een inlog die blijkbaar niet klopt. Gelukkig nog een paar weken de tijd om te prutsen. Nieuwe sim-kaart voor de geboortemelder is ook binnen.

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 21:08

Vulina schreef:
De merrie die vandaag bij ons op dag 348 zit, is niet van ons.. Alleen Handsome is op het moment de enige eigen. Merrie is wel van een bokker, wie weet reageert die nog binnenkort.

meld zich :D :Y) mijn goede voornemens om actief mee te praten zijn mislukt, maar heb wel actief meegelezen. hopelijk telt dat ook O:) Fairy staat inderdaad bij Gea. Dit jaar niet zelf waken vanwege m'n eigen kleintje :o :D Fairy schiet al lekker op. Lage melktest en haar uier lijkt er ook aardig klaar voor, dus ik ben benieuwd hoe lang ze Gea wakker gaat houden :(:)

Iedereen die al een veulentje heeft, gefeliciteerd!! wat een knappe veulentjes zijn er al geboren!

Wat is het weer spannend met een hoop merries die mogen (of juist nog niet mogen, zoals bij AM :(:) ). succes voor alle wakers +:)+

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 21:15

Kathleen: idd wil je er idd echt niet bij en vandaag liep ze niet zuiver ook niet. DA komt morgen eens langs om te kijken of hzt van de wonde uit komt of niet. Zal blij zijn als ze veilig gaat zijn.

Laurentii: super knap veulen!!!

chadje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 21:27

Oh laurentii wat een knap veulen en mooi getekend

Kathleen respect hoe jij een post maakt zo uitgebreid
Ik ben vaak al vergeten wat er 3 pagina’s ervoor al geschreven was

Balou_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 21:46

Ijongema wat vreselijk! Sterkte met t verlies! Maar wat fijn dat Sinne een lieve pleegmoeder heeft <3

Alicelover gefeliciteerd!! Wat een prachtige bles!!

Laurentii ook van harte met t prachtige meisje <3 Ze is echt heel leuk <3

AM yeah! Weer een dag erbij! Sammie wacht ook nog even ...

Corinadrenth Ruben is leuk <3

Fleuribelle das ff niet zo leuk...

Ahw Quick wordt al lekker mak zo <3

Kathleen ik denk dat sommige merrie eigenaren dat best interessant zouden vinden als ze voor merriebegeleiding zouden gaan...

StalMelyn das ook super fijn! Een caravan!! Succes met pimpen!

Kate 297 vandaag! En er zit nog genoeg pit in :')
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 22:35

Neonlight schreef:
Goed bezig StalMelyn, met dat nieuwe plafond ziet het er een stuk ruimer en lichter uit.
Hier weer camera problemen, is geen bal veranderd aan het internet of de camera, je zou denken plug & play, maar helaas. -O- Vorig jaar niet gebruikt en de app vraagt ook om een inlog die blijkbaa5r niet klopt. Gelukkig nog een paar weken de tijd om te prutsen. Nieuwe sim-kaart voor de geboortemelder is ook binnen.

Jij hebt toch ook de Maginon IP van de Aldi?
Goed dat je het noemt, Sim kaart moet ik ook nog regelen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 22:56

Ja, die heb ik ook, maar nadat Neon overleed is die in huis op de pup gezet, en inmiddels nog altijd in huis aan. :))
Daarna een Foscam erbij aangeschaft, en die wil dus niet. Die van de Aldi draait al jaren braaf.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 23:02

Dacht al, die is meestal plug en play. Omdat ik nu 2 merries op dezelfde dag uitgerekend heb, voor deze oplossing gekozen, anders moet ik met 2 apps werken.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-21 23:13

ljongema, fijn dat de pleegmerrie haar zo goed heeft geaccepteerd, toch nog een lichtpuntje na zo'n drama.

Ual, fijn dat het eindelijk de goede kant op gaat met de melk.

Alicelover, gefeliciteerd!

laurentii, ook gefeliciteerd!

AM, gelukkig houdt Wild Thing het ondanks alles nog steeds binnen. Elke dag check ik hier voor je updates en duim ik heel hard mee! Elke dag is er weer één.

StalMelyn, fijn dat je deze periode vrij bent, dat komt goed uit! Lekker zo'n caravan voor op stal.

Kathleen, camper ziet er goed uit!

BL, haha Kate schud de baby nog even lekker door elkaar :D

Ha sultan, welkom weer! Bij Gea staat je merrie in ieder geval super, al zal je het waken etc. zelf vast ook wel missen. Al heb je met een kleintje van jezelf waarschijnlijk al genoeg slaap tekort :+

Wat betreft water weg houden, hier ook geen automatische drinkbakken, maar van die speciekuipen of hangbakken. Aleeyah drinkt vrij veel, dus zij heeft een speciekuip, maar zodra het veulen geboren gaat worden, krijgt zij ook 2 hang(voer)bakken met water erin. Dan kan het veulen er niet bij.

Hier vandaag ook weer wat zorgen, weer uitvloeiing, in haar staart, op haar bil. Verder normaal gedrag, temperatuur normaal. Kling is wel lang, veulen ligt ver naar achteren, maar uier is er nog niet klaar voor. Ze zorgt er wel weer voor dat ik ook deze dracht weer 10 jaar ouder wordt :+
Maar op dit moment staat ze weer gewoon rustig te slapen. Heb mijn eigen verklaring voor de avondklok maar wel klaar gezet in mijn telefoon, gewoon voor de zekerheid.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding