[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cemlys

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 12:11

Ik heb net gezegd dat er geen kwaliteit tussen zat (het zou wat zijn), maar niks bruikbaars voor mij.

Wat het verschil is tussen een hill type en ander type welsh?
Ik vind vooral de mooiere hoofdjes, kleinere oortjes, veel bot, wel een goede beweging (ook zat hill types wat niet kunnen bewegen), verschil malen. De bloedlijnen zijn ook verschillend natuurlijk.
Om een aantal voorbeelden te geven, dit zijn een aantal hengsten uit de bloedlijnen waar ik mee fok.
Afbeelding Hier zijn mijn meeste pony s aan verwant, hij fokt gewoon zo n fijne karakters. Van de meeste is dit hun grootvader

Afbeelding
Deze hengst heb ik als veulen uit Engeland geïmporteerd, ook hij had bovenstaande hengst als grootvader en kwam uit een geweldig mooie moeder

Afbeelding
Hier heb ik nu een jonge merrie van die erg goed lijkt te zijn

Afbeelding
Ook hier een jonge merrie van. Gisteren liepen er twee nakomelingen van deze hengst in de tweede bezichtiging, waarvan een door.

Dit zijn allemaal wel een beetje typische hills ponies. Kijk oorspronkelijk leefden deze pony s in de heuvels in Wales, jaar in jaar uit. Ze moeten wat kunnen hebben. Goede stevige voeten, flink wat bot, geen stokkepootjes, kleine oortjes (gemiddeld zie je ze bijna niet),veel behang, niet te groot (1.15 vind ik ideaal), een grote pony redt het nl niet als hij zo n lijf moet zien te laten overleven,... wat je vooral in Nederland ziet zijn wat meer sportgefoktere pony s vind ik dan. Wat hoger op de benen. Een Nederlander wil beweging zien (Engelse wil vooral een brave pony zien waar een kind makkelijk op blijft zitten ;), dus die bewegen gemiddeld wel minder, of beter gezegd anders)

Echter kunnen al mijn pony s wel goed bewegen. Afbeelding
Deze komt bv uit Nicton carreg, oom zo n typisch hill hengstje.
Deano bv was ook zo n fantastische beweger.

Wat je in de hengstenkeuring ziet zijn heel andere pony s (Muv een paar).
Maar goed wat ik dus zei smaken verschillen dus

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 14:06

Wat een prachtige pony's Cemlys <3 Ook helemaal mijn type, lekker stevig en een heel mooie uitstraling. Die geïmporteerde hengst, heb je die nog in je bezit?

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 14:12

Is het Hill-type hetzelfde als de Welsh Mountain dan? Zo zien ze er wel uit.

Ik blijf het prachtige dieren vinden, en vaak ook erg werklustig. Ik zou alleen niey weten wat ermee te doen. Mennen doe ik te weinig, te klein om mee te rijden en te groot voor mij om er een hele kudde van te houden :P

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 14:14

Nee die heb ik niet meer. Hij is inmiddels geruind en speelt nu kinderpony :)

Ik had toen al deze hengst gekocht, deze vond ik nog meer kwaliteit hebben. Inmiddels is de zwarte nu 4 en verwacht ik 2 veulentjes van hem
Afbeelding

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 15:40

Oh vererft en knabstrupper helemaal geen kleur/stip? Begrijp ik dat goed? Kan die gelijk van mijn lijstje voor een dekking voor volgend jaar...

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 15:43

Eentje zonder stippen vererft geen stippen, eentje met stippen kan dat wel vererven Vulina. Ras maakt niets uit, stippenvererving blijft hetzelfde.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 16:09

Dus de vererving is hetzelfde als bij het appaloosa?

Want daar kan een effen merrie wel stippen vererven van een niet few spot

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 16:40

Voor een stippel te krijgen uit een effen ouder hoeft een van de ouders niet few spot teveijn. Maar wel appaloosa. Ik kreeg een panterbont appaloosa veulen uit een zwarte moeder en een silver dapple vader. Die vader had geen wit, maar in zijn zilver wel een paar donkerdere stippen.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 16:43

Ja dat begrijp ik, maar is dat hetzelfde met knabstruppers?

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 16:47

Vader: enkel wat donkere appaloosaplekken op zijn kont.
Afbeelding

Veulen met moeder:
Afbeelding
Moeders vader was wel een appaloosa, maar moeder zelf heeft geen enkel appaloosakenmerk.

Toch vraag ik mij af, bij de vader van het veulen zie je ook alleen die donkerdere vlekken op de kont die appaloosa verraden. Op een zwart paard zou je zoiets al niet zien... Zouden sommige effenkleurige paardjes dan toch niet appaloosa kunnen zijn zonder dat je het weet?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 16:48

Ras maakt niet uit bij kleurvererving, de genen maken uit Vulina. Dus een knabstrupperhengst die panterbont doet precies hetzelfde met vererving als een panterbonte NAS hengst. Een few spot knabstrupperhengst doet precies hetzelfde als Meander vererft, en een effen knabstrupperhengst hetzelfde als een KWPN hengst.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 17:22

Tiniie: wat een mooie merrie! Die kleur <3

Mijn vossige heeft twee veulens gehad, 1 van een heterozygoot zwarte en 1 van een koperbruine...Beide zijn ordinair bruin geworden ;)

Hehe, ik lees dus elke keer pan gare....hehe...

Tjinta: vossenparade...ik is jaloers :o

Een fewspot zou ik ook minimaal appie noemen, en die vererven het het meeste.

Inowa: hoe gaat het inmiddels met je merrie?

Welshjes <3 blijf ze geweldig vinden en zou graag een zwarte ruin hebben. Zou ik tof vinden voor bij mijn Zaraar en om mee te mennen...Dikke kans dat die er toch niet bij komt hahaha!

Weinig nieuws van Priskaatje, uier is nog steeds een ballon en verder is ze mak zichzelf aan het zijn :)

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 17:44

Pfoe over kleuren kan ik helaas niet mee praten, heb er de ballen verstand van :+

Cemlys, die 2e hengst met dat witte hoofd <3 <3 <3 Wat een gaaf beest!!

Ik heb vandaag de eerste tieten foto van Venthe's verschrompelde tietjes gemaakt :')
Afbeelding
Dan heb ik wat om te vergelijken straks :)

Trouwens nog leuk nieuws! Mijn vriend had afgelopen jaar één van zijn merries laten dekken ivm een blessure van de merrie. Later heeft hij nog een drachtige merrie gekocht en nu afgelopen week heeft hij nog een drachtige merrie aangeschaft!
Super leuk dus, zo hebben wij beiden nog nooit een veulen gefokt en zo krijgen we er opeens in totaal 4 :')

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 18:11

Woogy, ylona blijft hetzelfde verhaal.
Het is pijnstillers blijven geven tot het veulen er is en dan verder zien.

Pepper maakt enorme sprongen.
Morgen 300 dagen drachtig maar in dit tempo haalt ze 21 maart misschien niet.
Ze gaat wel erg snel nu.

10 februarie
Afbeelding

13 februarie
Afbeelding

Vandaag 14 februarie
Afbeelding

Wings_love

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 18:16

Kleurengenetica is niet voor mij weggelegd, al had iemand hier het een keer heel goed uitgelegd, maar toen kwam ik niet verder dan zwart, vos en bruinvererving.

Wat een stoere hengst is dat, knolselder. En dat veulen.. <3

Zoo dan Venthe, zo fok je nooit, zo heb je 4 veulens! Hebben jullie ze aan huis staan of bij een stal? En gaan de veulens allemaal lekker samen de wei in?

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 18:18

Hier nethetzelfde inowa, ook eentje die ineens heel hard aan haar uier werkt..
Crome 301 dagen vandaag
Afbeelding

Jade zit op 306
Afbeelding

Leuk venthe, zo ineens 4. Babyboom!

Dankje woogy, ik vind haar kleur ook heel mooi. Die tint vos zie je niet zo heel veel he.

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 18:25

Wings, 1 van zijn drachtige merries heeft hij met iemand samen, wanneer het veulen moet komen brengt hij haar naar die vent die heeft wat meer ruimte. De 2 andere merries die wel helemaal van hemzelf zijn heeft hij bij vrienden van ons ondergebracht die wonen in hetzelfde dorp. We hadden ze ook aan huis kunnen houden maar die mensen hebben meer verstand van fokken en bij hun is het ook wat rustiger op stal dus besloten om ze daar neer te zetten. We krijgen wel toegang tot de camera's die zij op hun stallen hebben dus we gaan gewoon zelf waken. Mijn merrie heb ik nu aan huis staan maar die verhuis ik in april naar mijn oude pensionstal omdat die eigenaresse al meerdere veulens heeft gefokt en ook mijn paard al 10 jaar kent, het voelt dus wat veiliger om mijn merrie daar neer te zetten. Die pensionstal ligt 1 dorp verder op. :)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 18:32

Mijn vrouwtje is 's winters altijd heel mooi donkerrood
Afbeelding
's zomers is ze meer oranje.
Afbeelding

Merries die ineens hard opschieten, ben benieuwd Inowa hoe lang ze het nog uithoudt.

Ben ook erg benieuwd naar Priska, die mag wat mij betreft wel op gaan schieten :)

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:09

Vulina schreef:
Appaloosa en knabstupper stippen vererven hetzelfde dacht ik. Tenzij fewspot heb je 50 kans op stip en 50 %kans op effen. In die 50 % heb je dan evenveel kans op panterbont, shabrak bont of snowflake bont. Dacht ik :Y)

Dus mijn eigen uitleg klopt gewoon. Ik begin al te twijfelen. Enige verschil is dat appaloosa een kleur is en knapstrupper een ras.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:10

Amai pepper en crome maken er werk van, wat een uiers al, spannend die zullen dat toch niet zo lang meer kunnen binnenhouden :P

Mooie pony's cemlys _/-\o_

Venthe wow en ineens verwachten jullie er vier :D

Leuke discussie over vossen :P

Jep vulina en in de knapstrubber heb je enkel panterbonte terwijl appaloosa's meerdere patronen kunnen hebben en fewspots op zwart zou weleens wat verborgen kunnen zitten ja zoals knolselder zegt net zoals vele andere elementen niet tonen op zwart, denk maar aan creme, flaxen, sooty, wie weet zeg.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 19:39

Marley is denk ik aa en wordt na het scheren enorm donker. Wil haar wel testen maar eerst alles voor luna nu...
We gaan haar nu testen op addison en een soort syndroom (ben de naam kwijt) want niets wijst erop dat ze bevangen is etc... maar addison en het syndroom kunnen er wel voor zorgen dat haar hoefbot kanteld. Pff arme meid 2 dagen niet thuis... dat zie ik niet zitten maar het moet maar..

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:30

Prachtige vos is ze Woogy :j

Hihihi Neon als ik het dus goed begrijp kan de hengst dus ook minimaal spikkel zijn of niet?
Hij heeft veel wit, een mensenoog, witte onderlip enzo.... heb dat als Sabino afgedaan.
Misschien zit er ook wel ergens een stippel, dat heeft mijn merrie Annisse ook (al is zij echt alleen maar Sabino).

Als de hengst dus minimaal is kan hij dat doorgeven?
Ik voel me echt heel dom hoor, heb van die vererving echt geen barst verstand, sorry. Maar nu ik er een maal over begonnen ben wil ik t ook graag leren ook.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 20:38

Heb je foto's van de hengst of een link naar de hengst Tjinta?
Witte onderlip is sabino en niet appaloosa. Mensenoog kan inderdaad ook van sabino ontstaan. Onze zwarte hackney heeft ook een mensenoog, maar een maanvormige kol die precies bij dat oog uit komt.

Bellarose

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:14

Ik kon me op de HK in bijna alle secties vinden, had er een heel aantal goed gegokt, behalve de a'tjes. Alle kleur eruit, en er hadden er een heel aantal toch echt wel kwaliteit, jammer hoor. Ik las ergens wat over de hoeven, dat viel mij ook op, meeeeeeen wat stonden er een aantal beroerd op hun voeten! Je zou toch verwachten dat die er bij de veterinaire keuring uitvlogen, maar toch niet.

Wat n tiet'n! Voor sommige duurt het echt niet lang meer, spannend!! Ik heb mijn drachtige dame na lang wikken en wegen vandaag toch geschoren, ze bleef maar haren en schuren als een gek, en niks is zo vervelend als jeuk. Dus die staat strak in t pak onder n lekkere dikke deken!

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 21:22

Blijf het altijd interessant vinden hoor, die kleurgenetica.
Hier maar weinig kans. Als Lies/Roos homozygoot agouti zijn krijg ik alleen maar bruin, is er eentje heterozygoot agouti is het bij die 50% bruin, 50% zwart. Bij Roos weinig reden om te vermoeden dat ze heterozygoot is, is allemaal bruin in haar stamboom, maarja het zou kunnen. Lies haar moeder heeft wel zwart gegeven en is dus heterozygoot, dus er is een kansje dat Lies het ook is. Maar ga voor het gemak gewoon uit van bruine veulentjes ;)
Zit nog wel eens te twijfelen of ik ze laat testen (stiekem ook wel nieuwsgierig of Roos vosgen draagt, van Lies weet ik dat wel), maar eerst maar even deze eerste veulens afwachten.

Wat betreft de spikkels op de snuit en mensenogen, zie je dat ook nog wel eens bij sommige schimmels. Ken meerdere Welsh A's die dit hebben en die dragen absoluut geen appaloosa.

En de hengstenkeuring. In tegenstelling tot Ines heb ik wel wat bruikbare hengsten gezien. Gelukkig maar, want ook in tegenstelling tot Ines heb ik zelf geen hengstje staan om te gebruiken :P
Heb er twee op de shortlist gezet. Op dat één ook verliefd geworden op een hengstje die helaas niet door ging, vind ik nog steeds erg jammer. Eigenlijk past die kwa type perfect in mijn ideaalbeeld, alleen liet hij in draf niet alles zien. Toch blijf ik er bij dat ik ze mindere bewegers door hebben laten gaan naar de tweede bezichtiging, dus had deze graag ook nog een keer willen zien, maar ja...

Mijn valentijnsdag bestaat uit spareribs, voetbal en photoshop _O- druk bezig met alles uit te zoeken dus. Hopelijk kan ik jullie snel iets laten zien.
En morgen echt hoogste tijd voor nieuwe buikfoto's!