Wat het verschil is tussen een hill type en ander type welsh?
Ik vind vooral de mooiere hoofdjes, kleinere oortjes, veel bot, wel een goede beweging (ook zat hill types wat niet kunnen bewegen), verschil malen. De bloedlijnen zijn ook verschillend natuurlijk.
Om een aantal voorbeelden te geven, dit zijn een aantal hengsten uit de bloedlijnen waar ik mee fok.

Deze hengst heb ik als veulen uit Engeland geïmporteerd, ook hij had bovenstaande hengst als grootvader en kwam uit een geweldig mooie moeder

Hier heb ik nu een jonge merrie van die erg goed lijkt te zijn

Ook hier een jonge merrie van. Gisteren liepen er twee nakomelingen van deze hengst in de tweede bezichtiging, waarvan een door.
Dit zijn allemaal wel een beetje typische hills ponies. Kijk oorspronkelijk leefden deze pony s in de heuvels in Wales, jaar in jaar uit. Ze moeten wat kunnen hebben. Goede stevige voeten, flink wat bot, geen stokkepootjes, kleine oortjes (gemiddeld zie je ze bijna niet),veel behang, niet te groot (1.15 vind ik ideaal), een grote pony redt het nl niet als hij zo n lijf moet zien te laten overleven,... wat je vooral in Nederland ziet zijn wat meer sportgefoktere pony s vind ik dan. Wat hoger op de benen. Een Nederlander wil beweging zien (Engelse wil vooral een brave pony zien waar een kind makkelijk op blijft zitten

Echter kunnen al mijn pony s wel goed bewegen.

Deze komt bv uit Nicton carreg, oom zo n typisch hill hengstje.
Deano bv was ook zo n fantastische beweger.
Wat je in de hengstenkeuring ziet zijn heel andere pony s (Muv een paar).
Maar goed wat ik dus zei smaken verschillen dus