[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:50

Fotsy schreef:
is Dais homozygoot Agouti? oeie ik dacht dat haflingers bijna altijd geen agouti droegen, allez gelezen :o
maar natuurlijk zij hebben ook pangare en flaxen (verlichten) dus bij hen gaat het niet op he :P

Ze zijn bijna allemaal homozygoot, een uitzondering is heterozygoot. Wat zou jij denken als je naar Dais dr wintervacht kijkt?

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:58

Fotsy schreef:
vrouwke 50% kans op roan en 50% kans op stippels, meeste kans op zwart basiskleur

meeste kans op bruinbont, zou ik zeggen, patrick bij whis maar hoeveel procent kan je zo echt niet weten, het blijft gewoon gokken

daarom dat ik ook zeg bij Elsa 100% enkele cremeverdunning want als ze homozygoot Agouti is, kan er nooit een smokey uitkomen en ik denk persoonlijk dat ze homozygoot agouti is door de heel diepdonkere voskleur (zou volgens sommigen een aanwijzing zijn) maar als ze niet getest zijn dan blijft het echt gokken.

Ik zou er toch niet volledig van uit gaan, mijn cheyenneke Bv is ook héél donker vos en is Aa getest... Zij is vandaag ook 300 dagen drachtig trouwens. :D
Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 22:01

maar hafjes zijn zowaar uitzonderingen op het 'vos' zijn en nu gaan we een beetje off topic maar Dais lijkt me toch donkerder dan de gemiddelde haf, maar ja in hoevere pangare en flaxen werken, vandaar dat ik zeg dat zij niet gewoon 'vos ' zijn.

ja maar cheyenne is toch nog niet het diepe vos dat ik bedoel, maar ja zoals ik al zei het blijft toch gokken als ze niet getest zijn.
Big mama :P

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 22:24

Fotsy vind je Daisy donker voor een haf? Dit is die van mij in zomerpakkie:

Afbeelding

Zegt de mate van donker/diep vos zijn dan iets over homo- of heterozygoot agouti? Even nieuwsgierig.

*kruipt weer onder meeleessteen* :o

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 22:37

ik denk dat het niet de mate van de donkere kleur vos iets zou zeggen over de agouti maar de intensiteit/roodheid ofzo van het vos zijn, tja zo moeilijk om uit te leggen :P
zoals bij die van jou kelly zit er eerder sooty in het spel, denk ik.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 22:43

Dais is dus de uitzondering bij de Haflingers en heterozygoot. Als ze homozygoot zou zijn, had ik geen kans gehad op smokey black :)

Kelly, Dais is een toverbal hoor, kijk hier maar naar:

Afbeelding

Set_Elkol

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 23:32

Is Daisy getest of heeft ze een zwart veulen gehad eerder?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 23:32

dacht het al Cynthia :P , amai zat ik nu even met mijn handen in mijn haar :') ik begon al euh maar SB dan? amai dat was een briefke van 100 euro denk ik dat van een berg viel ofzo _O-
volgens jeannette gower zijn rode vossen dus AA en koffievossen Aa
en ik denk dat de mijne dus eerder rood is dan koffievos

Afbeelding

ok en nu terug on topic, verharen die van jullie ook zo erg amai het wordt hier kouder en al het haar valt er in pakken af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 23:36

Kim heeft inderdaad ook Agouti en Pangare. :j
Afbeelding

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 23:40

*\o/* heb ik dus gelijk met mn Bewering! Thanks allen voor de bevestiging!
Ik wil liever geen stippels dus alles okay!
Ach t wordt toch een vossenparade hier _/-\o_

Heel interessant al die kleurtjes!

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 00:20

Fotsy schreef:
dacht het al Cynthia :P , amai zat ik nu even met mijn handen in mijn haar :') ik begon al euh maar SB dan? amai dat was een briefke van 100 euro denk ik dat van een berg viel ofzo _O-
volgens jeannette gower zijn rode vossen dus AA en koffievossen Aa
en ik denk dat de mijne dus eerder rood is dan koffievos

ok en nu terug on topic, verharen die van jullie ook zo erg amai het wordt hier kouder en al het haar valt er in pakken af.

Dus crome normaal ook AA dan? Ik zal van de week eens haren opsturen, kunnen we de theorie testen :D

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 00:39

Agouti doet niets op vos. :n
De donkerheid van een vos wordt veroorzaakt door andere locussen.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 01:37

Mijn merrie is een voorbeeld van een "minimaal tonende appaloosa" of ze het nog vererven als ze het zelf in deze minimale vorm hebben is mij een raadsel. De ene zegt: appaloosa is appaloosa, dus als ze het zijn, kunnen ze het vererven. Maar eerlijk gezegd heb ik nog nooit een stippen veulen uit een minimaal-appie ouder gezien die gekruisd is met een niet-appie, om maar zo te zeggen...

(Kleine sproetjes op dr neus, haar "mensenoog" en haar gestippelde tieten verraden haar appaloosa-genen ;) )
Afbeelding

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 08:54

Blijft interessant, die kleurenleer. Bij ons is het wat dat betreft ' saai' fokken, en ben er dus ook helemaal niet in thuis. Gisteren was ik op de welsh hengstenkeuring en daar zagen we zo'n prachtige valk dat ik er hebberig van werd :D Bij de shetten heb ik daar helemaal niets mee; gek! Dus als er hier een welsh- of quartermerrie komt ( staat wel een keer op de planning), zou ik best een valk willen. Mag ik qua kleur fokken eerst wel eens wat bij gaan leren
Hier in elk geval vier vos veulens, 1 zwarte en eentje die vos, zwart of bruin kan zijn.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 08:59

Hengstenkeuring was weer interessant. Helaas weinig pony s waar ik iets mee kon. Eentje gezien die ik nog op een van mn merries vind passen. Verder nwr paar leuke, bij de b's ook. Sectie a valt altijd tegen. Die hill pony types worden er gewoon niet ingeschreven. Jammer. Gelukkig zijn ze wel te vinden elders.

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 09:04

Ik als niet-kenner had dat gevoel ook al. De B-tjes vond ik leuk, de kampioen viel gelijk op. Ik zou zelf wel een A willen hebben, maar wat viel de incorrectheid achter ons hierbij op!
Hill Pony type? Kun je uitleggen wat dat precies is? :o

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 09:34

Bedoelde je Gin Power de valk, Arianne? Die was echt heel erg gaaf! Maar voor mij iets te klein.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 10:58

Ja cemlys ben ook benieuwd, Atjes zijn echt zeldzaam.

Jaja tinne doen , staat een ganse uitleg over in boek van Jeanette en Ro haar veulen is AA getest en is heel rood, ik geloof er wel in, zal ik dan ook maar eens testen zeker :o
Volgens Jeanette zijn de rode vossen het ideaalst om palo en valk uit te fokken, zij zouden de mooiste kleurschakering geven als er niks anders spelbreekt natuurlijk :P
Laatst bijgewerkt door Fotsy op 14-02-16 11:10, in het totaal 1 keer bewerkt

BonnyDione

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:06

Zie dat iedereen kleuren ken uit rekenen. Waar doen jullie dat om zo iets uit te kunnen rekenen

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:10

Kleurencalculator staat in de op

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:38

Lekker rond, Tinniie! Komt dichterbij!

Ik denk ook niet echt dat je aan de vostint iets kunt zeggen van de agoutifactor. Om dat zeker te weten, moet je alle vossen testen en dan kan je besluiten trekken in mijn ogen.

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:39

Die vond ik ook gaaf Cynthia. Maar qua kleur vond ik Paaskamp's Princenhage nog mooier. Was in het totaalbeeld iets minder ja. Ik moest even naam spieken in de catalogus en zie nu pas dat zijn vader Special Edition is; daar is mijn man altijd lyrisch over. Gister even gemist,haha.

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:41

De echte knappe A ponys worden helaas amper nog getoond. Hier in belgie zit er af en toe eentje bij.
Heb een tijdje een valk willy wortel zoon gereden. Hij had toekomst maar wordt niet veel mee gedaan en ziet er dus ook niet uit. Niet verder ontwikkeld want stond met 2 jaar in de koets... zo zonde

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 11:47

Ik vond de sectie A best wel kwaliteit hebben,maar ik hou ook van een ander type als cemlys.

In de eerste bezichtiging bij de sectie B viel mij op dat de beweging maar matig was.
Tuurlijk ook wel goede bewegers erbij maar merendeels maar matig.
Gelukkig is daar wel doorheen geprikt en zijn die er bijna allemaal uit gegaan.

Heb het via de livestream gekeken maar dat was echt waardeloos.
Viel echt elke 15 seconde uit en dan ging het weer 3 minuten goed en dan weer 7x refreshen.
Zwaar irritant.

De reserve dagkampioen was mijn favouriet,sinds vorig jaar al.
Hij heeft zich het afgelopen jaar erg goed ontwikkeld.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-16 12:10

Dat had ik gisteren aan het eind van de dag ook, Inowa. Maar op mijn mobiel viel hij niet uit, dus hen ik zo verder gekeken.

Ik vond Carway heel gaaf en Cassanova du Bois, alleen wel een beetje aan de kleine kant, maar volgens mij is hij pas 3, dus dat kan nog goedkomen :)

Volgens mijn boek over kleurvererving zegt de tint vos wel degelijk iets over homo- of heterozygoot agouti. Ik zal het vanmiddag eens opzoeken.
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 14-02-16 12:11, in het totaal 1 keer bewerkt