[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 17:30

Zeker leuk om de veulen(tjes) zo te zien groeien en wat gaat het hard....

Hier Lodewijk op zijn mooist }>

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding <3

Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-17 20:59

Lodewijk komt er ook zo donker onderuit zie ik al.

Goldy heeft ook vlekken gekregen. :+

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 22:20

mooney schreef:
Bedankt!
Heb je trouwens nog foto's van jouw combinatie Mette? Ik kon ze in dit topic niet meer vinden en ben wel benieuwd uit welke combi de hekkensluiter komt :D

Jaa die heb ik zeker!

Mijn merrie is een haflinger (v. Noble man) en ik heb haar laten dekken door groninger hengst Borre (v. Bascal). Ik ken een aantal hafxgroninger kruisingen en die zijn allemaal erg leuk. Tijd voor mijn eigen dus! Mijn fokdoel was een betrouwbare, werkwillige en veelzijdige opvolger creëren van mijn merrie. Zij mist nog wel eens wat beweging en daar vult Borre mooi in aan. Ook heeft hij een geweldig fijn karakter.

Mijn merrie:
Afbeelding

En de hengst:
Afbeelding

Wat worden al die veulens al groot!!
Caesar: Jeetje wat is Koetje wit geworden! Ik herkende haar amper, al heeft ze nog wel dr eigenwijze blik!
Donnnavz: Hoe gaat het met Floki?

Echt leuk hoe al die veulens nu onder hun veulen haar uit komen!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 22:24

Gave combi zeg!
Jammer kan je merrie niet zien :o

Hoe gaat het met haar vorderingen?
DL hoe is het bij jou?

Hier groeien de kleintjes als kool.
Afbeelding
Afbeelding

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 22:30

Oh wat gek? Bij mij staat hij er wel!
Ja ze begint al wat meer te zuchten en te steunen dat het zo zwaar is. Uier is nog erg leeg maar het is haar eerste veulen dus kan ook pas laat op gang komen. De melkstrips liggen al klaar en het veulenalarm is al getest en werkend :D

Ahh wat een droppies!

Ja ik ben ook benieuwd hoe het gaat DL!

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 22:32

Whoe spannend ben echt benieuwd na de hekkensluiter!

Jaa vreemd er staat dat ik moet updaten naar een of andere party.. haha

Ja schattige bolletjes wol :o

FlokiFjola

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 22:37

Ohh was dit topic helemaal kwijt geraakt!! Nog steeds in afwachting hier dus! Spannend!!

Leuk om al die veulentjes voorbij te zien komen! Hier groeit dr ook 1 als kool! En zn beentjes worden ondertussen langzaam zwart met zebrastreepjes <3

3 wkn geleden nog witte pootjes:

Afbeelding

En nu dit:

Afbeelding

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 22:56

Mooi om al die veulens terug te zien, vooral nu ze hun veulenvacht verliezen :j

Carlijn is ook al groot en al heel lang haar veulenvachtje kwijt :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 23:36

Wauw!!Borre! Helemaal mijn type paard lekker zwaar/grof.
Carlijn is ook een pláátje!

Wat veranderen die kleine dingen snel he? Keken we allemaal rijkhalzend uit naar huppelende veulens, knipper je 6 keer met je ogen, zijn het ponypeuters. Sommige zelfs al kleuters.

Met hoeveel maanden gaan jullie afspenen?
Reuz is deze week 4 maanden oud, nog te vroeg om 'm bij mams vandaan te halen maar wel tijd om te gaan bedenken hoe of wat.
Nu is mijn idee om Beertje even van de dijk af te halen om 'm bij de merries en Reuz te laten lopen.
Als Reuz dan 'n maand of 5.5 - 6 haal ik 'm van Chicky af en breng ik 'm samen met Beertje naar de dijk.
Kan ie daar kennismaken met zijn vader en met Noed, onze tinker, en tegelijkertijd heeft ie dan steun van Beer.
Na week of wat haal ik ze, op Noed na, allemaal weer terug.
Voor de winter is het wel makkelijk om ze allemaal op 1 plek te hebben.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 23:58

Rudi gaat met 4,5 maand op kamers. Net wezen kijken bij zijn kostschool en dat ziet er allemaal prima uit. Ik denk dat hij daar veel gaat leren -:) :D Ik had hem liever nog een half maandje langer bij Joan gehad maar ze scharen dan in...

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 05:57

Hier nog geen strakke plannen. Hij blijft in elk geval ongeveer zes maanden erbij lopen. Mogelijk langer. Vroeg spenen ben ik geen voorstander van. Ze leren zoveel in deze tijd nog.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 06:51

Soms kan het niet anders, Dyonne.

Noisy, waar gaat Rudy naartoe?

Déjà gaat half oktober, dan is hij 5,5 a 6 maanden oud. Hij gaat bij Vulina wonen :D

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 07:52

Wat een gave veulens allemaal :D

Hier groeien ze ook als kool en verkleuren ze behoorlijk.

Pebbles:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Liedewij:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar als ik naar de shettenveulens kijk in dit topic, is Liedewij maar een fijn gebouwd dametje (je zal bijna zeggen NMPRS)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 07:59

Grappig om dat verschil in maat te zien. Groeien ook lekker.

Cynthia, het is wel iets om rekening mee te houden bij de keuze van fokken natuurlijk. En ik begrijp dat er altijd onvoorziene omstandigheden kunnen zijn. Maar het is een keuze die ik niet zou maken. Maar zoals jij doet is prima toch?
Carwyn was net geen zes maanden die is in november toen verhuisd.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 08:00

Ik ga pas met kerst afspenen, dat is vroeg zat met die late veulens. Maar ze blijven toch hier (zelfs Knelis vermoedelijk nog even), dus ik zit niet aan inschaarmomenten vast.

Mette: vind je dat niet eng, een paardhengst op een Haf, en dan voor een eerste veulen? Lijkt me wel een leuke combi maar ik zou het zelf denk ik niet durven.

Diva, bedoel jij nou dat je na een week of wat het veulen weer terug bij de moeder wilt zetten na het afspenen? Als ik dat hier probeer hangen ze meteen weer aan de tiet. Ik hou ze echt een paar maanden gescheiden, en zelfs dán willen ze nog drinken als ze weer bij elkaar komen.

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 08:11

Hier mag Pebbles van mij pas na 9 maanden naar haar nieuwe huisje en zal dan ook pas officieel afgespeend worden(met van tevoren afgebouwd). Ik vind dit vroeg genoeg. En zolang Izzy er niet onder lijd mag ze liedewij zelf afspenen, hier hebben we volgend jasr geen veulens en ze kunnen het heel goed zelf regelen.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 08:16

Ze schelen helemaal niet zo heel veel qua grootte Ibbel! Borre toont erg groot maar het valt mee. Het was ook zeker een afweging van mij ja, en ook overlegd met de DA. Die vond dit hoogte verschil niet extreem (10cm).
Een tijd terug zag ik ook een onderzoek langskomen over embryotransplantaties van grotere merries (en grote hengst) naar kleinere merries. Het liet zien dat het ongeboren veulen zich aanpast naar de grootte van de draagmerrie. Ik zal eens kijken of ik die nog terug kan vinden!

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 08:23

Zelf afspenen heb ik nog nooit zien lukken als de merrie niet opnieuw drachtig was. Ken wel de gevallen waar een volwassen paard nog steeds bij moeder staat te lurken.

Die van mij blijft ook thuis, maar wordt wel gewoon gespeend. Hoopte eigenlijk rond zes maanden maar de merrie doet erg lelijk tegen het veulen op stal, dus weet niet of we dat gaan redden. Op de wei gaat het wel goed, dus hopelijk kunnen we het een beetje rekken als het goed weer blijft.
Heb er ook wel aan gedacht om als ze echt weer geregeld s nachts op stal moeten om ze alleen s nachts apart te zetten (8 uur) maar ben bang dat de merrie dan problemen krijgt met de uier. Is die angst terecht of zouden jullie dat een optie vinden?

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 09:18

Ik speen ze nu ook met 6 maanden, omdat het zo uitkomt vanwege de keuringen. Liever al eerder, maar dan wel met soortgenootje samen. Daar hebben ze meer aan.

Mocht er iemand trouwens super brave pony's weten, die ontzettend van aandacht houden en gewoon simpel basiswerk kunnen doen, dan stuur me maar een PB! Ik ben op zoek naar brave ponies. Leeftijd 4-10 jaar, merrie of ruin, stokmaat vanaf 1.20 - .... kortom; als het maar braaf is. Geen gebreken als zomerexceem of hoefbevangenheid. Ze staat in de zomer 24/7 buiten op grote stukken weiland.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 09:19

Mette, ik ben wel nieuwsgierig naar dat onderzoek!

Gezellig Cynthia :D

Ik speen mijn eigen vaak rond de 5 maanden af. Soms afhankelijk van de situatie, bijvoorbeeld als ze verkocht zijn en wat later weg gaan, heel vervelend zijn tegenover mams dus er wat eerder af, etc.

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 09:52

Interessant al die meningen over afspenen. Die van mij is al 5 maanden. Ik wil afspenen met 5,5 - 6 maanden. Ben afhankelijk wanneer er een ander merrieveulen naar de opfok gaat dus zal waarschijnlijk 6 maanden worden.

Annikab

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 10:07

Ik laat ze er het liefst zo lang mogelijk bij, maar soms heb je het niet voor het kiezen.

Mijn eerste veulen was een merrietje geboren in september. Zij heeft 11 maanden bij haar moeder gelopen. Daarna is ze zo met haar nieuwe baasje meegegaan on de trailer, zowel mama als kind keken er niet van op. Naar mijn idee echt ideaal.

Mijn tweede veulen was een hengstje van eind maart. Toen hij 6 maanden was, moesten ze van de wei af en de stalbaas wilde geen hengstjes op stal houden dus naar de opfok gebracht.

Nu heb ik een merrietje van begin mei. Zij gaat begin oktober naar de opfok. Het liefst had ik ze er langer bijgehouden, maar ik moet weg van de plek waar ik sta...

Dametje alweer 3 maanden oud

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ze is al flink aan de maat. Merrie heeft er helaas flink onder te lijden.

AnniekSlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 11:20

Ik hoop dat Mn merrie het vol houd tot 6 maanden, dan spenen. Ze blijft waarschijnlijk thuis en dan komen de 2 Friese merrie veulens van de buurman hier heen of ze gaat daar heen. Hoe we t spenen gaan doen moet ik nog even bedenken m, gaat wel gedoe worden denk ik, ze verliest dr moeder liever niet uit t oog :+

Leuk om al die veulens te zien opgroeien, Mayra wordt al een heel ding, ze zit al rond de 1,30 :wow:
Afbeelding

Afbeelding

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 11:34

Als de merrie er zo onder lijd, zou ik er geen moeite mee hebben om af te spenen annikab..

Knap ding Aniek :j

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 11:54

Hier beide merries nog steeds erg dik met het veulen erbij..
Zelf zou ik wel eerder afspenen als mijn merrie erg mager zou worden.

De merrie die zo boos deed tegen haar veulen op stal, daar ben ik het veulen nu met 4,5 maand aan het afspenen, dat gaat heel goed, ze staan op stal naast elkaar en overdag in de groep in de wei.
Merrie heeft geen last van haar uier en veulen begint meteen wat dikker te worden nu ze op stal lekker zelf kan eten.
De andere merrie en veulen hebben het nog heel leuk samen, dus die haal ik voorlopig nog niet uit elkaar.

Mijn eerste ponytje stond als 4 jarige nog bij haar moeder toen ik haar kocht en dronk daar ook nog.. toen ik later bij haar een veulentje fokte en daarna nog 1 liet ze haar jaarling ook gewoon weer drinken. :P

Leuk om alle groter wordende veulens weer te zien, zal ook nog een foto van die van mij maken!

En ik ben benieuwd naar het laatste veulen!
Combinatie klein x groot heb ik vaker mee gemaakt en nooit heeft dat problemen gegeven, ik let altijd wel op geen hele brede hengst op een smalle merrie te gebruiken.