[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 17:09

Thanks Vulina, dat dacht ik ook.
Wat ik echter niet kan vinden is of het net als bij schimmel: Indien niet zichtbaar ook niet meer vererfbaar is, of dat het niet zichtbaar in het erfmateriaal aanwezig kan zijn.
Kan t me haast niet voorstellen maar zeker weten doe ik het niet.

Wij hebben Annisse laten dekken door een Hengst die half Knapstrupper half Frederiksborger is. Hij is zelf effen zwart met veel wit, maar zijn vader is Hugin de blinde Knapstrupper van Bent Branderup, een stippel dus.
De Knapstupper is een eigen ras ontstaan oorspronkelijk uit de Frederiksborgers, die altijd effen waren.
Ik beweer dus dat ik kan heb op zwart en op vos. Maar een bekende beweerd dat het ook nog een stippel kan zijn.

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 17:50

Leuk filmpje Vientje!

Zo geweldig Cynthia! Ik zou denk ik een gat door de stal zou springen als ik eindelijk een levend merrieveulen heb. Bij de zwarte had ik wel niet echt die kleur verwacht. Toen ik zag dat een hengst was, was het even een teleurstelling en toen hij hinnikte was ik verliefd.

Ik heb het minst spannende: vos, vos, vos en voor de verandering vos. :D

KBK: ze heeft idd wel buik. Vorig jaar dacht ik in de winter of het toch niet gepakt zou hebben en ik in 2015 toch nog een veulen zou hebben, maar veulen van 2014 heeft haar buik nogal uitgerokken. Dit is ook al haar 8ste veulen, dus scheelt ook weer. Al heb ik ze liever nog niet zo rond, want de schrik op een te groot veulen zit er weer in.

Zo sneu van Luna, suffie. Fijn dat het weer beter gaat. Hopelijk is ze snel de oude!

C2012

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 17:52

Ik denk dat je fenotypisch dan stippels moet zien Tjinta om het te kunnen vererven. Of het zou zoiets zijn als minimaal bont, maat geen idee hoe minimaal gestippeld er hoort uit te zien.

Mopjemop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 18:47

Even ego post, jullie gaan echt rapido :P
Met Younah gaat het goed, buik wordt op het moment niet echt dikker en de buste blijft ook voor wat het is. Het veulen zie ik vaak bewegen :)

Gisteren zijn we begonnen met een ander voersysteem, gelukkig hebben we de foto's nog :D ziet er wel grappig uit. Omdat de paarden in paddock Paradise staan, willen ze elkaars voer nog wel eens jatten. Vanaf gisteren wordt dat em niet meer :=

@ suffie, wat fijn om te lezen dat het goed gaat met je merrie :j
Afbeelding
Afbeelding

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:13

:D
Afbeelding

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:41

pretty schreef:
Cynthia ik herinner het me nog als gisteren. Bizar,toen woonden we nog in de berging. En ik die dat smsje kreeg snachts en smorgens niet meer wist of ik het nu gedroomd had of niet. :+

Dit jaar sms/app ik je weer! Dan weet je het vast :D

Mijn kansen zijn:
50% palomino
37,5% valk
12,5% Smokey Black

Wat ik wil? het maakt me echt niet zo veel uit. Aan de ene kant hengst, omdat die vaak knuffeliger, rustiger en makkelijker zijn dan merries. Aan de andere kant is een merrie ook leuk om eventueel weer mee verder te fokken.
Kleur: Het minst graag een SB, maar een SB met veel wit is wel supergaaf! Valk ben ik natuurlijk dol op! Dus als dat kan, maar dan een echte gele met echte zwarte benen, graag! Maar mijn palomino-Ti vond ik ook prachtig! <3
Dus ja.. boeit niet zo :)

Tjinta, ik hoop voor jou op 'ander kleurtje' :D
Enne.. stippels kan inderdaad niet vererven als je het niet ziet op het ouderdier :)

C2012 schreef:
Zo geweldig Cynthia! Ik zou denk ik een gat door de stal zou springen als ik eindelijk een levend merrieveulen heb. Bij de zwarte had ik wel niet echt die kleur verwacht. Toen ik zag dat een hengst was, was het even een teleurstelling en toen hij hinnikte was ik verliefd.

Herkenbaar! Toen Ti geboren werd, hoopte ik al heel erg op een valkmerrie, maar hij was palomino én hengst. Héél even dacht ik -O- maar toen ik het vlies van zijn neus trok en zijn neusgaatjes wijd open gingen voor zijn allereerste ademhaling was ik verliefd <3 En dat ben ik altijd gebleven Y;(

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 19:56

Ik ben benieuwd wat mijn kans is op een stippel.
Kelly is een moorkopschimmel en papa is een Appaloosa.

Afbeelding
Papa.
Kelly vandaag van achter gefotografeerd.

Afbeelding

Suffie, echt heftig.

Inowa, gaat de goede kant op. :D

Vientje, leuk filmpje.

Pracht filmpje Cynthia, heb ik ook van me haflinger.
Is zo mooi om terug te kijken.

KBK: ja liggen word moeilijker. Zielig is dat dan, vind ik.

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 20:03

Ola, inowa! :D

Ja, kan ik begrijpen Cynthia! Zo sneu, gelukkig heeft hij veel mooie herinneringen nagelaten! :(:)

Brrrr, al een hele week nat en nu zo koud. Krijg het maar niet warm. :brr:

Moeten jullie ook opgewarmd worden? {:}

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 20:07

Jeetje wat gaan jullie snel!

Wat is de kleurkans voor Whis der beeb?
Whis is zwart bont en papa bruin bont.
Er is een kans op effen kleur.

Whis der uier veranderd idd een heel klein beetje.

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 20:33

Dan zijn ze beiden heterozygoot, dus 75% kans op bont, 25% kans op effen. De kleuren zijn afhankelijk of beiden vosgen dragen en of papa al dan niet homo- of heterozygoot voor agouti is. Dus zwart (als papa heterozygoot agouti is), bruin of vos (als ze beiden vosgen dragen).

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 20:35

Patrick, kleuren van de voorouders moeten ook bekend zijn, anders kan het nog niet uitgerekend worden. Is de bruinbonte homozygoot agouti, is de zwartbonte homozygoot zwart, zijn beiden homozygoot bont, heeft de bruinbonte nog een vosgen?

Wat betreft de vererving van die knapstruber, daar krijg je geen stippen uit. Appaloosa is wel een complex iets, wat opgebouwd is uit meerdere genen, maar als er geen stippen zijn missen er sowieso wat genen om tot uiting te komen, en die kan ie niet meer doorvererven.
Kan wel zo zijn dat als je zo'n dier met een appaloosa kruist dat je een "sterker" appaloosa patroon krijgt, omdat er wat genen die hij nog wel heeft dan wel tot uiting kunnen komen. Met sterker appaloosa-patroon bedoel ik dan bijvoorbeeld een panterbonte versus een sjabrakbonte, meer appaloosa-patroon.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 20:46

Van die voerbakken die over het hoofd gaan heb ik hier ook nodig! Zaar smijt altijd met z'n eten, Pony en Tara hebben altijd haast en Pris absoluut niet...De enige die normaal eet is Durak hahha.

Suffie, wat ellendig van je meid, hopen dat ze heel gauw opknapt!!

Cubalibre: tobiano is heel bont toch?

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 20:47

Afbeelding
Tara inspecteert jaar neechtje <3

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 20:56

Bij beide niet bekend....
Bedankt voor jullie uitleg!

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:04

vrouwke 50% kans op roan en 50% kans op stippels, meeste kans op zwart basiskleur

meeste kans op bruinbont, zou ik zeggen, patrick bij whis maar hoeveel procent kan je zo echt niet weten, het blijft gewoon gokken

daarom dat ik ook zeg bij Elsa 100% enkele cremeverdunning want als ze homozygoot Agouti is, kan er nooit een smokey uitkomen en ik denk persoonlijk dat ze homozygoot agouti is door de heel diepdonkere voskleur (zou volgens sommigen een aanwijzing zijn) maar als ze niet getest zijn dan blijft het echt gokken.

Tjintja heb eens zitten zoeken en wat ik ervan gevonden heb is dat de knabstrupper, een ras is dat niet perse stippels moet hebben en enkel als panterbont kan voorkomen (ons wel bekende pipi langkous paard :P ) dit in tegenstelling tot de appaloosa, altijd stippels moet hebben, is ook een kleur waarvan panterbont 1 van de patronen is en waarvan panterbont het meest originele. Maar das fenotypisch, nu genotypisch kan Lp-gen geen generatie overslaan, alleen zijn fewspots "effen" (1ministip is genoeg) dus moeilijk te zien en dan krijg je altijd stippels.
Gezien papa maar een halve knabstrupper is uit 1Lp ouder, krijg je helaas geen stippels.

edit: zie nu dat Neon je al geantwoord had ;)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:09

Fotsy, vind je dat Dais (in haar wintervacht) een diepdonkere voskleur heeft? Of bedoel je een andere tint?

Elmars_Floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:16

Inowa de tietjes komen.. :D

Mopjemop wel erg handig zo'n emmer. Waar heb je die vandaan?

Vrouwke wat een mooie hengst zit erop. Hou van stippels. Helaas komt dat niet bij Arabieren voor..

Onze bijrijder heeft vandaag het veulen gevoeld. Ze wist het niet zeker maar wist wel zeker dat het niet haar maag was. ♡

Floor word ook rustiger. Terwijl azhar rondjes om haar rond blijft zij lekker in het midden staan.

Laatst stonden ze samen in de paddock. Mocht ik azhar er geen eens uit halen. Floor blokkeerde gewoon de weg naar azhar. Vet raar.. alsof ze hem echt eigende..

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:16

is Dais homozygoot Agouti? oeie ik dacht dat haflingers bijna altijd geen agouti droegen, allez gelezen :o
maar natuurlijk zij hebben ook pangare en flaxen (verlichten) dus bij hen gaat het niet op he :P

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:35

Bijna alle haflingers dragen agouti naar het schijnt
Laatst bijgewerkt door Set_Elkol op 13-02-16 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

_Patrick_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:35

Het wordt gewoon een verrassing kwa kleur en geslacht
Als het maar gezond is ik vermoed een merrie maar voor mij maakt het niet uit.

R12312

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:40

De kleur is het enige wat hier geen verrassing is :D Bij afwijkende kleur zal ik DNA moeten doen, want dan heeft de verkeerde hengst erop gezeten

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:41

ik kan jullie niet helemaal bijbenen hoor, maar lees wel mee, mooi filmpje van miep, je zou niet zeggen dat ze al 18 is :j

over kleuren kansjes, bij camille zijn de kansen héél divers, het veulen word in elk geval bont , met 50% kans op blauwe ogen en dan deze kleuren :D

16.41% - Buckskin Tobiano
16.41% - Buckskin Tovero
8.20% - Perlino Tovero
8.20% - Bay Tovero
8.20% - Perlino Tobiano
8.20% - Bay Tobiano
6.25% - Palomino Tobiano
6.25% - Palomino Tovero
3.13% - Cremello Tovero
3.13% - Red (Chestnut/Sorrel) Tovero
3.13% - Cremello Tobiano
3.13% - Red (Chestnut/Sorrel) Tobiano
2.34% - Smoky Black Tobiano
2.34% -Smoky Black Tovero
1.17% - Smoky Cream Tovero
1.17% - Black Tovero
1.17% - Smoky Cream Tobiano
1.17% - Black Tobiano

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:45

das altijd leuk, zie die kansen, maakt het alleen maar spannender ;)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:46

haha, ja maar spannend vind ik het toch wel hoor, het is camille haar eerste veulen :j eigenlijk maakt het me niks uit wat eruit komt, als het maar gezond en correct is, ik wil het toch houden :D

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-16 21:48

Ja die vraag over agouti bij Haflingers stelde ik laatst op een fb-pagina aangezien ik wel eens bruine paardjes zag komen uit bvb Fries x Haf (en bruin toont altikd op zwart dus moest van de Haf komen). En schijnbaar dragen dus zo goed als alle haflingers agouti, vaak zelfs homozygoot.

Er bestaat wel zoiets als een 'minimaal tonende appaloosa', maar dan heb je wel nog zichtbare kenmerken zoals gestreepte hoeven en/of gestippelde geslachtsdelen of neus of huid rond de ogen. Maar ik denk dat je daar dan geen stippels uit kan halen, tenzij gekruist met een appaloosa.

Ik maak kans op vos, zwart en bruin, al dan niet met enkele verdunning, bij beide.