jeemig amaze wat erg voor je en je merrie heel veel sterkte.
Hier is madam aan het oefenen voor melkkoe geloof ik, allemachtig dat er onder een maiden zo'n uier kan hangen....(zal vanmiddag foto's proberen te maken als ik dat overleef )
KahluaB
Geplaatst: 26-02-09 13:05
Sjoert schreef:
Amaze, je hebt niet het vermoeden dat het Rhino is geweest?
de DA leek het zeer onwaarschijnlijk (gelukkig voor mijn andere merrie)
het gaat vanmorgen wel lekker hier.. de een komt vertellen dat merrie 320 dagen is en veulen wordt ineens geboren, de ander komt zich melde en de zelfde ochtend veulen dood...
syl heeft weer hele kleine druppeltjes aan haar uier hangen. normaal heeft ze 37,5 en nu 37,2. banden zijn niet slap, maar kling wel wat uitgezakt. heb de dierenarts maar weer gebeld, vond het heel vervelend maar zei dat er weinig aan te doen was. weeën zijn het niet, dus daar kunnen we ook niets tegen geven.
Dennis
Geplaatst: 26-02-09 15:32
Volgens mij is de melk straks zuur voordat het veulen er is . Dit is na het speelkwartier van mijn dame die 24/7 op het land staat (dus geen zucht ofzo). Vandaag nog 7 weken te gaan. Komend weekeind maar even staarten wassen zodat die al netjes zijn (en daarna netjes bij proberen te houden).
oh amaze!!!! wat verschrikkelijk!!! op zo'n tijdstip in de dracht verwacht je toch eigenlijk niet meer dat er nog iets mis gaat
hier weer een érg drukke dag!!!
Ben sinds vanochtend met nog niets anders in de weer geweest dan met de geitjes!!!
Ik kwam de stal binnen en Iza was aan het bevallen, dus daarvoor eerst een kraamhokje ingericht, gekeken of alles wel goed ging, warmtelamp gehangen, en vervolgens naveltjes ontsmet en Iza en haar lammetjes apart gestoken.
Opnieuw 2 bokjes... een blauwschimmel en een bruin tan (heel bleek met iets van schimmel).
De rest van de geitjes liep op een apart stukje bij onze gebuur, zodat ze me niet telkens voor de voeten liepen...
Wilde ze daar eigenlijk eerst nog een paar uurtjes laten lopen, maar besloot dan toch ze terug op hun stuk te laten, had de hooiruif toch al opgevuld.
Toen ik vervolgens eventjes later terugging om nog iets aan te passen aan de bekabeling van de warmtelampen, vond ik het maar wat verdacht dat alle geiten buiten liepen terwijl ze dus pas vers hooi hadden gekregen. En ja hoor, er miste er eentje: Chiarina!
Gauw naar de stal en daar lag ze te persen, maar Chiarina is een zeer schichtige geit, dus mijn aanwezigheid stelde ze absoluut NIET op prijs. Heb eerst nog geprobeerd om in de stal ernaast te gaan en van daar een oogje in het zeil te houden, maar ze werd heel onrustig door mijn aanwezigheid en de geboorte was dus niet van plan van door te zetten.
Ben dan maar weer even terug weg gegaan. Haar alleen opgesloten in de stal en de andere geiten opnieuw op het stukje van de gebuur, haha!
Ondertussen zitten dokteren over een probleem: alle kraamhokjes waren namelijk al bezet! (Er moeten dringend aanpassingen aan gebeuren, maar de tijd ontbreekt he...)
Ben tussendoor nog wel 3x gaan kijken, maar ze voelde zich duidelijk gestoord en wilde zich niet weer neerleggen...
Vervolgens weer wat langer weggebleven, maar je durft uiteindelijk ook niet té lang wegblijven he, dat zou nogal stom zijn: dat er dan iets misgaat en je net te laat komt!
Toen ik tot slot opnieuw ging kijken heb ik even flink geluk gehad. 1ste lam was geboren, maar Chiarina had niet door dat het 2de eraan kwam terwijl ze rechtstond om het 1ste af te lekken. Dus het 2de werd al staand geboren. Op zich is dat geen probleem, maar door de zwaartekracht vàlt het lam er dan veel sneller uit en door de hoogte breekt de navelstreng vrijwel onmiddellijk, terwijl het lam nog volledig in de vliezen zit. Ik heb moeten spurten om het lam van de verstikkingsdood te redden!!!
Vervolgens zag ik dat de 3de eraan zat te komen, maar onmiddellijk werd duidelijk dat die verkeerd lag: de voetjes lagen met de achterzijde naar boven... stuitligging (eigenlijk achterwaartse ligging, stuit is veel moeilijker: dan komen ze met het poepje eerst). Dus al met al nog zéér goed dat ik erbij was, want ook bij de 3de heb ik dus eventjes moeten helpen.
Tzijn uiteindelijk 3 gezonde lammetjes: 2 black & tan: bokje en mieke met meelaftekening en 1 zwart met meelaftekening!
Foto's van de vandaag geboren lammetjes zal echter pas voor later zijn... moet nu toch eerst even rusten, want ben vervolgens eerst nog bezig geweest met een ware volksverhuis om iedereen in een kraamhokje met lamp te krijgen, haha!
Moet zeggen dat ze het me wel lappen hoor dit jaar! amai!heb de anderen toch even stevig ingefluisterd van eventjes te wachten nu!
Snorkel8
Geplaatst: 26-02-09 15:40
Mag ik mij hier melden maar wel nog ovb? we hebben op stal onze Bella (de fallabella) hopelijk drachtig... ze is niet gescand maar zou binnen nu en 2 maanden moeten bevallen. we zijn toch erg benieuwd of ze wel drachtig is aangezien ze nog niet erg dik is (wel moeilijk te zien met die dikke vacht) Ze is zelf een palomino en is gedekt door een gestippeld mini hengstje ben erg benieuwd wat eruit komt! we doen nu elke week testen (staart op tillen, uiers checken en banden controleren) het is een maiden dus je weet het toch niet haha
veel sterkte voor iedereen met minder goede berichten vandaag!
Laatst bijgewerkt door Snorkel8 op 26-02-09 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt
Amaze, heel veel sterkte.. Wat vreselijk, helemaal zo laat in de dracht
Weet iemand misschien nog iemand die een bewezen Arabische fokmerrie te lease zoekt? Aangezien de persoon die Firenza zou leasen, dit vandaag geannuleerd heeft , bieden wij haar opnieuw te lease aan. Voor meer informatie, klik hier.
Sunny gefeliciteerd met je hengstje wat kan het dan toch ineens heel hard veranderen nietwaar.
Amaze veel sterkte wat erg zeg nog zo op het einde. Dan denk je toch dat het allemaal goed komt!!
MarijeR
Geplaatst: 26-02-09 17:07
Amaze, heel veel sterkte... Wat sneu nog helemaal op het eind
Bij Dynamic nog steeds geen veranderingen te melden.
En over de cams... De merrie die gisteren bevallen was in Amerika, Gigi, is heel onverwacht overleden vanmorgen... Dus het veulentje moet al na 20 uur zonder moeder verder. Gelukkig hebben ze daar veel ervaring met moederloze veulens (de eigenaresse heeft ook veel moederloze veulens opgevangen) maar het is natuurlijk een heel verdriet dat de merrie zo plotseling is overleden.
abbysumo
Geplaatst: 26-02-09 17:20
amaze wat verschikkelijk!! Hoe is het verder met de merrie?? Wat dacht de dierenarts wat de oorzaak kon wezen?
Och jee, dat dat Dar moet gebeuren.... Weet je nog alle gebedjes die we deden bij Sissi?
Niet goed gaande lammetjes, wel goed gaande geitjes, een vers geboren hengstveulen en een doodgeboren merrieveulen. Leven en dood ligt wel heel dicht bij elkaar he?