Wat vreselijk Murosch, daar doen we het allemaal niet voor! Je hoopt op iets leuks en blijdschap en dan krijg je dit. Helaas "hoort" dit ook bij het fokken, maar op deze manier wordt het alles wat je niet zou willen. Heel veel sterkte voor jullie! Hoop dat je merrie er goed doorheen komt.
Hier was het vannacht ook spannend. Ben aan het waken bij stal,belt mijn vriendin om 03:00 uur op of ik direct kan komen want het gaat niet goed bij de bevalling van haar paard. Ik mijn man te gebeld om de wacht over te nemen en naar haar toegeraced. Ze woont bijna een kwartier bij mij vandaan. ( Dierenarts had ze ook al gebeld, maar die moest van verder komen). Voorbeentje van de veulen was door het peritoneum geperst. In de auto advies gegeven hoe het veulen terug te duwen en de beentjes te leiden. Toen ik daar aankwam had ze de beentjes net weer terug, maar ze floepten meteen weer door het gat toen ik het over wilde nemen . Uiteindelijk been voor been naar de vulva geleid, schiet het neusje door het gat. Merrie was maiden en het was een enorm veulen, dus kon met mijn hand niet boven de beentjes én het neusje komen. Neusje terug geduwd en goed geleid en toen trekken, want het veulen begon te ademen zodra het neusje uit de vulva kwam. Met vereende krachten kregen we het veulen tot aan zijn middel eruit, daarna zat het weer klem. We kregen de juiste draai niet gemaakt. Op dat moment kwam de DA en met zijn hulp erbij kregen we het veulen wel gedraaid en kwam het eindelijk los. Veulen maakt het goed en mams lijkt (hopelijk) geen onherstelbare schade te hebben, maar dat moet de komende dagen nog blijken. We weten niet of het hoefje de darm aangeprikt heeft.
Toen meteen weer naar huis, droge kleren aan en weer terug naar mijn eigen merrie die ineens ook erg onrustig was. En daar de wacht weer overgenomen. Om 4:20uur is met een redelijk vlotte bevalling
mijn eigen veulentje geboren. Voldoet aan al mijn wensen, vos, 4 witte voetjes en een MERRIE!!
Nu uitgeput en stram van de spierpijn, maar zeer voldaan!