[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 00:48

Baudyh. Gefeliciteerd met de verkoop. Misschien een beetje dubbel. Maar ook fijn dat er weer minder zijn.

Jennyk. Gefeliciteerd met de verkoop.

Loulou. Gefeliciteerd met de dracht. Hopelijk gaat het deze keer wel goed. Kom je ook meepraten in de 2025 topic?

Sparky. Mooi! Dat is idd heel handig. Kunnen ze mooi samen opgroeien

Ik heb meestal een klein veulhslster voor in het begin. Dan een veulen halster wat ruim te verstellen is. Dan ga ik meestal naar ponyhalster. Ik zoek dan wel echt naar een halster wat ruim te verstellen is. Dus ook heel stuk kleiner kan.

Wonderboy doet het geweldig goed. Loopt overdag met moeders in grote kudde op de wei. Daar is hij een echte charmeur :=
Afbeelding
Ik heb een opfok plekje voor hem gevonden. Ik wilde eigenlijk einde van de maand spenen. Maar als het weer nog een beetje oké blijft en ze nog op de wei kunnen. Stel ik het misschien een beetje uit. Even kijken wat kan.
Blij hoe hij ontwikkeld <3

Jazzy is 4 weken terug geopereerd aan haar navelbreuk. Gelukkig heeft ze heel braaf de boxrust doorlopen. Nu mocht ze in een kleine paddock. Je kan wel raden dat ze heel blij was. Ik hield me hart vast :oo
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 07:57

Fijn dat het zo goed gaat met wonderboy, snap niet dat je die nog niet hebt kunnen verkopen. Misschien omdat mensen die een valk zoeken de kleur duidelijker willen zien. Want hij zit logischerwijs nog niet helemaal in zijn definitieve vacht. Maar ook deze kan serieus goed lopen.

Jazzy is mooi opgeknapt! Knap kind!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 07:59

knapperds <3

LaDonna75

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 13:21

Ze zijn mooi AM!

Roosje wordt eind van de maand ook gespeend en gaat dan met mijn aangekochte veulen samen tijdelijk naar een vriendin van mij zodat ze kan afkicken van de melk. Ik twijfel of ik Roosje nu al wat vaker apart zal zetten of niet. Ze staat regelmatig alleen op stal als ik met Sanaa op pad ben en dan is ze ook wel eens een uur of twee zonder moeder (wel met beide buurmannen op stal) en dat gaat prima maar ik twijfel of ik haar ineens helemaal zal spenen of geleidelijker. Ik heb ooit (hier?) gehoord dat het voor de stress niet uitmaakt? Ik heb op zich stallen vrij, dus zou haar al deels apart kunnen zetten maar is het zinvol?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 13:39

Ik meld me ook weer nu het hier een stuk rustiger is. Ik ben nu begonnen met het spenen van Sylfonia. Ik kies er wel voor om het geleidelijk te doen. Bij vorige veulens is dit echt heel stress-loos verlopen op deze manier dus ik vind het prettig. Syl was het niet gewend om alleen in de box te staan zonder moeder. Ze had al wel geleerd om met de beide andere paarden in de paddock te blijven als moeder onder het zadel liep. Deze week ben ik ermee begonnen om haar in de avond in haar eigen stal naast die van moeder te zetten, waar ze dan brokjes en hooi krijgt. De eerste dag een kwartiertje (rondjes lopen, hinniken, hapje brok enz). De volgende dag 20 minuutjes. Vanaf de derde dag stond ze rustiger. Inmiddels gisteren dag 5 en 50 minuten zonder problemen of stress in haar eigen stal gestaan. Vandaag gaan we voor een uur en zo verder totdat ze de nacht over kan blijven staan en ze dus niet meer bij moeder in de stal hoeft.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 14:49

Hier beide manieren gedaan en met beide manieren prima paarden ontwikkeld. Zowel merrie als veulen.
En ik heb ook nog eens alles aan huis.

Dus ik ga voor in 1 keer afspenen. Scheelt een hoop geleur voor mezelf en vind het leuker voor veulen en merrie zolang dat goed gaat :)

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 16:33

Hier ook in 1 keer afspenen. Heb je maar 1 keer ff drama en mooiste is een een week of 4 elders

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 16:42

Elders wil ik liever niet, geen goede ervaringen mee. Voor ons werkt dit het prettigste zo. Zo zie je ook dat ieder z'n eigen voorkeuren heeft.

Syl heeft momenteel veel jeuk. Ze is druk aan het verharen.
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 21:27

Ik laat de veulens al vroeg zonder de moeders eten. Eerst in de stalgang tussen de moeders in. Nu in de grote opfok helemaal aan andere kant stal. Kan ze gerust een uur zonder moeder laten staan.
Verder zoeken de merries het zelf wel uit hier. De hengsten gaan er van het voorjaar af, naar de andere weide. Merries blijven gewoon in de kudde

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 22:22

Ik denk dat ik haar uiteindelijk ook in 1 keer ga afspenen.
In het voorjaar, tenzij de merrie te veel inteert deze winter.

Het veulen is al vrij zelfstandig en trekt ook meer naar ome pony dan naar moeders.

Merrie laat ook nog maar af en toe drinken. Zie haar even vaak weigeren als toestaan.
Is meer een troostslok dan echt nog drinken voor de honger.
Veulen eet en drinkt ondertussen ook gewoon zoals de groten.

Verder ook het praktische aspect. Heb geen 2 aparte boxen.
Zou hier liefst veulen op kamers sturen. Zou haar deugd doen wat andere paarden te zien.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 22:47

Wij deden altijd in 1 x afspenen. Maar sinds we een wat lastige merrie hebben daarmee doen we er bij haar in etappes en ik merk toch dat het voor beide partijen fijn is. Eerst een paar uur naast elkaar op stal. En dan. De hele nacht apart en overdag weer samen op de wei. En dan de laatste week oor het veulen weg gaat. Een andere merrie ertussen s’nachts. En dat gaat top.
Dus ga er zeker vaker zo doen

pradadaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-24 23:29

Hier heb ik de merrie en veulens nooit volledig apart gehad. Vaak rond de 6 maanden afspenen. Nooit problemen mee gehad van beide kanten. Dit jaar voor het eerst mee gemaakt dat alles anders ging omdat Giv ingeslapen werd toen Ushuaia 3 maanden oud was. Voor en na die tijd veel zorgen om gehad maar gelukkig kwam dat ook allemaal goed. Maar dat is uiteraard niet de situatie die je wil.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 07:07

Hier ook geleidelijk afgespeend en is goed bevallen. De volgende keer zou ik het zo weer doen. Moeders was veel te lief voor hem dus was met 5 maanden al begonnen met heel kort apart en dat steeds verder uitbreiden zodat zij op stal even rust had. En uiteindelijk de hele nacht. Dit weekend zijn ze alweer 5 weken uit elkaar. Maar als ik bij elkaar zet gaat hij al heel snel (van de week even gekeken) met zijn neus onder de deken en dan wil hij uiteindelijk toch gaan drinken dus snel ingegrepen want moeders deed niks. Dus ik plak er nog wel even een maand aan vast voordat ik weer probeer.
Het andere veulen is weer terug maar mag helaas niet meer op het gras dus ze staan nu in de bak. Ze gaan dus volgend jaar ook niet naar de opfok. Dat vind ik niet erg ivm de wolf, gaf het mij sowieso al onrust. De ochtenden staan ze dan in de bak en voor de middag moet ik dan wat bedenken want wil die van mij dan wel op het gras.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-24 15:17

Het verschilt per paard. En per veulen.
Wij doen het meestal geleidelijk. Hier staat alles 's nachts binnen en dan is het ook wat ruimer liggen als ze apart staan. En zeker als de merrie niet wordt gebruikt (en ze dus niet gewend zijn uit elkaar te gaan) vind ik geleidelijk fijner.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 16:02

Gisteren is de paardenmeter langs geweest en hebben we alles gewogen en gemeten. Cover vond het wel spannend maar uiteindelijk is hij toch de weegschaal opgelopen. Hij weegt 292 kg en is 1,44m

Vraagje; als je je veulen wat voller wil hebben want kan/mag je hem geven?
Het andere veulen is van de week geopereerd aan zijn overbeet en heeft nu een soort beugel maar je merkt dat hij er nog heel erg aan moet wennen en eet veel minder en valt dus af. Ik weet niet of veulens seniores priores mogen of bietenpulp. Vandaar dat ik het even hier vraag.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 18:42

Ik voer mijn veulen al een tijdje Pavo 18+, dat wel wat lijkt op SP. niet per se omdat ze dat nodig heeft, maar de merrie krijgt het ook en Roosje vindt het zó lekker dat ze haar brokken ervoor liet staan. Dus Roosje krijgt nu ook de slobber erbij.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 19:29

Dank je voor de tip. Ik ga er even naar kijken.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 20:51

Hier eet het veulen ook de multibeet (horsefood voer ik) mee van de merrie. Eigenlijk alles wat de merrie krijgt eet ze gretig mee. Heb destijds wel geïnformeerd bij m'n contactpersoon bij horsefood of dat kwaad kon en zij gaf aan dat het geen enkele kwaad kon en het veulen prima van alles mee mocht smikkelen. De multibeet zit ook oa bietenpulp in geloof ik.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 20:52

Veulen en merrie eten hier samen Vital bix breed en grow, maar hij snoept ook mee van de luzerne die zij krijgt en van de slobber.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 21:24

Charaz schreef:
Veulen en merrie eten hier samen Vital bix breed en grow, maar hij snoept ook mee van de luzerne die zij krijgt en van de slobber.

Ik heb wel eens gehoord dat luzerne niet goed is voor veulens dus dat durf ik niet te geven. Die van mij krijgt Pavo Grow en dat andere veulen krijgt de veulenbrok van Subli.

Ik zal Pavo wel eens een berichtje sturen met de vraag wat zij adviseren.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-24 21:47

Misschien een idee om zijn biks te weken?

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 10:13

Heb ik gedaan maar dan hoeft hij het niet! Daar trekt hij zijn neus voor op! :(
Toen mijn veulen een zandkuur kreeg heb ik ook zijn brok geweekt en die at dat gewoon.
Maar deze is nogal kieskeurig en dat komt slecht uit want je ziet hem dunner worden en zijn mest kleiner en droger.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 18:48

Zemelen geprobeerd en dat wil die ook niet. Is er misschien een brok die goed vult? Want zijn veulenbrok wil hij wel alleen valt er veel naast en dat eet hij niet. Hij moet zo laag mogelijk eten dus het kan ook niet in de voerbak dus het gaat in een bak op de grond.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 19:33

Als je rustig aan begint, wellicht de SP.. Hier hebben ze toen ze voor de nachten apart gingen ook wat SP gehad, dat vonden ze erg lekker.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-24 21:27

Ik ben voorzichtig met luzerne aan veulens. Niet vanwege het eten ervan maar omdat ik ze niet te veel eiwitten wil voeren. Ze moeten zelf groeien. Met extra eiwitten gaan ze te hard groeien wat weer niet goed is met het ocd verhaal