Succes Imani!
Alle andere wakers ook succes!
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Dagmar11 schreef:Hi lizzii
Heb nergens in dit topic gelezen dat drachtige merries hengstig tonen. Doet die van mij ook niet trouwens. Maar dit zou ik sowieso aan je dierenarts vragen.
Daarnaast eens met de rest. Zoveel gezondheidsrisico’s, ook met de placentitis waar er meer hier mee te maken hebben gehad, waaronder ik ook. Doe je daar niets aan loop je de kans om beide te verliezen. Het is niet voor de ‘fun’ dat scannen maar voor gezondheid van je merrie ook! Neem toch aan dat er ook een tandarts komt, die verdooft ook. In een opvoelbox, verdoven en laten scannen. En als je het dan niet voor je merrie wil doen, dan jezelf. Nachten lang waken (ga er van uit je dat wél doet) voor een lege merrie. Aan de buitenkant kan je in ieder geval niets zien of zekerheid krijgen (zonder apparatuur).
Edit: nu je oude topic van 2 jaar geleden gelezen waar je al wist, na een negatieve ervaring met een DA, dat insemineren en opvoelen met haar bij die DA geen optie was. Daardoor was KI niet mogelijk. Je kreeg zoveel adviezen van iedereen dat natuurlijk laten dekken vele risico’s met zich mee brengen, ook voor de merrie en dat je alsnog zou moeten opvoelen ivm volgen dracht en voor de gezondheid vd merrie. Je hebt het toen toch gedaan en nu weer. Ik heb hier geen woorden voor eerlijk gezegd. Arme pony is in mijn ogen gewoon ten koste van haar eigen gezondheid een broedmachine voor jouw plezier en wellicht je portemonnee.
En sorry dat ik heftig ben in mijn bericht maar wij zijn hier allemaal in dit topic zó gek op onze paarden, kosten noch moeite worden gespaard om ze alles te bieden wat ze nodig hebben. Waarbij het jammer genoeg ook regelmatig mis is gegaan; ondanks alle inspanningen. Iedereen heeft weloverwogen een hengst uitgezocht wat past bij hun merrie, of het nou als nieuw project gezien wordt of als doorverkoop. Mensen die kiezen om hun merrie door medische redenen niet meer in te zetten voor de fok, hoe klote dat ook is want wel geweldige merrie met mooie papieren. Maar dat doen wij voor hún! Wij moeten beslissingen maken voor onze paarden, in hun belang. Ik vind dan de manier hoe jij met je pony om gaat zo gruwelijk haaks hier op staan dat ik daar een naar gevoel bij krijg. Sorry.
Desalniettemin hoop ik dat het goed gaat met de merrie, maar een advies: laat het lot nooit meer tarten en laat die merrie nu met rust en laat die baarmoeder nu leeg.
Dagmar11 schreef:Dddara: wat een heerlijke stippel! Misschien een domme vraag: maar hoe kom je aan een stippelveulen? Qua ouders enz en hoeveel kans had je daar op?
DDDara schreef:Ik heb mijn effen merrie laten dekken door een few spot hengst. Dat is een bijna homozygoot appaloosa ik zou dus zeker appaloosa kenmerken krijgen maar dat kon nog variëren van gestreepte hoeven of vlekken op de huid rond neus en ogen tot marmerbont en van enkele stippels ...... tot dit
Dit had ik ook nooit verwacht.
suffie schreef:Lizzii, weet dat Dagmar het goed bedoelt. Wellicht wat hard geschreven, wel de waarheid. We zijn pas half mei en je wilt niet weten hoeveel merries en veulens we nu al moeten missen in het topic hier, over het aantal gevallen met placentitis nog niet gesproken. En dat zijn ook niet de laatsten.....
Fotsy schreef:Eindelijk imani gefeliciteerd en alles goed
En ik wou mijn merrie ook niet laten scannen maar was ook maar 1 follikel bij inseminatie maar je kan toch gewoon bloed trekken en een pmsg test laten doen zoals ik heb gedaan. Bloed afnemen en je weet 100 procent of ze drachtig is. Komaan er zijn best wel andere opties ook dan scannen. Zelfs urinetest kan.