[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Muronia

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 14:25

Zonet verdikke weer hetzelfde verhaal bij het eten van haar brokjes. Ik had maar 2 handjes vol in haar emmer gedaan maar na 2 toch weer gulzige happen begon ze weer te slikken en vreemd te doen. Emmer aan de kant, slokdarm gemasseerd en het ging weer wat beter. Even wat suf maar nu eet ze weer zelf hooi en heeft gedronken.

Ik word als het goed is straks door mijn eigen da teruggebeld, maak me toch wel ongerust.

ZE krijgt al brokjes vanaf dat ze 3 weken oud was, alleen ben ik sinds vorige week van havens naar pavo overgegaan. Dat lustte ze de eerste dagen niet maar nu eet ze het wel. Zou het kunnen dat ze niet goed kauwt omdat ze het niet lekker vindt?

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:02

Zijn het smalle kleine brokjes?
Daar kunnen ze namelijk makkelijk in verslikken.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:04

Die van Pavo zijn idd van die kleine smalle brokjes.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:07

Zou gewoon weer terug gaan naar je oude brok kijken of het dan niet zo is.

Net empty weer gekeken en ze heeft ineens uier gekregen!! Empty bevalt al 2 jaar zonder uier en nu ineens heeft ze uier! Test nog steeds 6.5 maar dat is die al weken.

Afbeelding

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:10

Die smalle kleine brokjes zijn mij altijd afgeraden omdat zelfs volwassen paarden daar veelal slokdarmverstopping van krijgen.
Ze kauwen niet omdat de brokjes te klein zijn.

Ik voer gewoon die dikke grote brokken want daar kauwen ze tenminste op.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:10

Flink uier al DL hopelijk snel een veulen voor empty

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:13

Dotan krijgt dezelfde muesli (Mare & Youngstock van Dodson & Horrell) en brok (Podo Lac van Pavo) als Jazzy. Dat kan ie prima eten. Die muesli krijgt ie straks ook als ie afgespeend wordt. Tenzij ie dan al verkocht is.... :o Zondag de eerste kijkers! :)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 15:24

Murosch schreef:
Zonet verdikke weer hetzelfde verhaal bij het eten van haar brokjes. Ik had maar 2 handjes vol in haar emmer gedaan maar na 2 toch weer gulzige happen begon ze weer te slikken en vreemd te doen. Emmer aan de kant, slokdarm gemasseerd en het ging weer wat beter. Even wat suf maar nu eet ze weer zelf hooi en heeft gedronken.

Ik word als het goed is straks door mijn eigen da teruggebeld, maak me toch wel ongerust.

ZE krijgt al brokjes vanaf dat ze 3 weken oud was, alleen ben ik sinds vorige week van havens naar pavo overgegaan. Dat lustte ze de eerste dagen niet maar nu eet ze het wel. Zou het kunnen dat ze niet goed kauwt omdat ze het niet lekker vindt?

*meelezer met ervaring met meervoudige slokdarmverstopping meldt zich* :wave:

Door de eerste opstopping kan het van binnen wat beschadigd en verdikt zijn. Dan is een tweede verstopping snel gebeurd.
Ik kreeg van mijn dierenarts het advies om een weekje slobber te voeren, tot het van binnen weer rustig en geheeld is.
Ik zou de brokjes sowieso even weglaten.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 17:00

Bedankt voor de reacties. Inmiddels heb ik de DA ook gesproken en ze zegt eigenlijk hetzelfde als jij Cayenne. Ik gooi die bak met pavo brokjes weg (mijn vertrouwen is daar helemaal uit) en haal gewoon weer Havens veulenbrokjes en die ga ik de eerste dagen opweken en dan voeren. Na een paar dagen mag ik weer een handje vaste brokjes proberen (ik ga dat uitstellen naar een week minimaal denk ik). Mijn DA dacht dat deze brokjes misschien wat droger zijn (meer opwellen met speeksel) en dat ze dit niet is gewend. Het kan natuurlijk ook zijn dat ze kleiner zijn en dat ze de brokjes zo weg wil slikken zonder goed te kauwen, zeg het maar. In ieder geval ben ik er wel klaar mee en laat ik ze voor wat het is.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 17:12

Ik heb het niet zo meer met slokdarmverstoppingen. Gezien hier heel wat anders aan de hand was. Waarschijnlijk heeft het veulen hier een vra (vasculair ring anomaly) gehad. Dwz dat een er een verkeerde aanleg was van bloedvaten en die vormde een ring om de slokdarm. Praa (persisterende rechter aorta boog) is daar een van. Veulen krijgen slokdarmverstopping, en door die boog uiteindelijk hartfalen, vocht op de longen. Mss is er wel een restje ontsteking blijven zitten na aspiratie van voer? Wie zal het zeggen. Feit is dat er geen ruis te horen was met 4 weken. Wel met een week tussen twee slokdarmverstoppingen. 2 weken later benauwdheid, wat erger werd in een paar dagen tijd, de donderdag een flinke ruis te horen rechts, longen verscherpt maar niet dramatisch. Dinsdag hoesten erbij (vocht, pneumonie?) En woensdag einde verhaal. Eindelijk de moed gehad om mn vermoedens na te kijken. Achteraf baal ik dat er geen sectie gebeurd is, maar op dat moment moest ik er niet aan denken.
Murosch niet dat dit op jouw veulen slaat hoor, brokjes zullen de oorzaak zijn, maar moest door je verhaal gelijk aan mn veulen denken en nog even nakijken.

Vorig weekend van een vriendin foto s gekregen die ze vlak voor het ziek zijn gemaakt had. Hier was ik achteraf zo blij mee want zelf had ik geen mooie kwaliteit foto s van hem. Vandaag kadertjes gaan kopen voor ze. Nu nog een mooi plekje zoeken.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 17:19

Tara_13 wat fijn dat het goed gaat morgen weer lekker naar hun eigen huisje,
Hoe is de revalidatie verder?

astridklomp gefeliciteerd met je verjaardag
wat een plaatje en al zo groot/vors

Murosch verstandig om terug te gaan op de anderen brokken! hopelijk is het probleem dan opgelost
hier wil het veulen het alleen eten met wat olie, dus kan wel kloppen wat je zegt dat ze vrij droog zijn, ik wilde ook naar een ander brok gaan met hem,

Dustinlover dat zijn mooie vorderingen,

Setteli wat leuk zeg de eerste kijkers al voor je knappe mannetje,

foto`s en filmpjes zijn aan het uploaden plaats ik zo even

Cemlys wat een mooie herinneringen zijn dat inderdaad daar kan je nu blij mee zijn met die mooie foto`s

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 18:12

eerste kennis making met black foto van 10 dagen terug
Afbeelding

Hoofdje word steeds donkerde
Afbeelding

Afbeelding

Joyceee86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 18:46

Wat kan ie toch lopen hè polleman.. zag hem al op facebook voorbij komen :D

AnniekSlijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 21:00

Tara: fijn dat alles goed gegaan is!

murosch: dat is wel weer even schrikken! Hopen dat het het advies van de DA helpt!

Polleman: mooie gangen heeft ie!

Ik heb eigenlijk een vraagje, ik hoop dat jullie met al jullie ervaring mij kunnen helpen. Wat doen jullie kwa voeren. Mijn merrie krijgt nu eigenlijk alleen nog merrie brok, en na t rijden sinds kort weer slobben, omdat ze wat in begon te vallen. Maar ben toch al aan het nadenken over het afspenen (Levi is nu 4 maanden). Maar lijkt me niet logisch om nog merrie brok te geven als er geen veulen meer is. Moet de merrie brok dan al afgebouwd zijn voor het veulen afgespeend word. Of kan dat ook als hij weg is. (Hoop dat ik t een beetje begrijpbaar verwoord) zit er aan te denken om nu alvast wat basis brok weer te mengen met de merriebrok. Wat doen jullie?

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 21:09

Ze zeggen het beste in de week voor het spenen de merriebrok afbouwen zodat ze al minder melk aanmaakt (dit kun je vervangen door normale brok bijvoorbeeld). Dat zou wat moeten helpen bij het afspenen.

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 21:18

Jobamara ik heb idd contact gehad met het stamboek. Schets en chip gegeven waren binnen en verwerkt, nu moeten ze het nog controleren ??? En dan kan ik binnenkort het paspoort verwachten. Ik had het nog even opgezocht, maar Ghadir is 22 juni gechipt, hij was toen net 2 mnd.

Tara fijn dat het positief is zeg, nu hopen op een vlot herstel.

Gatsie wat naar die slokdarm verstopping, beterschap ermee en hopelijk gaat het de goede kant nu weer opmet alle goede zorgen.

Setteli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-15 23:59

Wat kan ie fijn lopen Polleman!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 00:24

AstridKlomp, proficiat met je verjaardag!!!! Jaycee <3 <3 , wat gaat het hard he!!!

Murosch, pff balen zeg maar wat de andere zeggen kan ik zeker in mee gaan hoor, hopelijk nu met weken en grotere brokken dat het wegblijft.

DL, jaaaa vooruitgang, 319 dagen :D , succes!!!!

Setteli, oooo zondag al de eerste kijkers, zal best even slikken zijn!! succes1

Cayenne, goed advies klinkt heel logisch!!

Cemlys, :(:) op dat moment is het al moeilijk genoeg, achteraf is alles makkelijk. En super dat je vriendin hele mooie foto's gemaakt heeft. Dat plaatsje heeft hij dik verdient!!!

Polleman, wauw wat is Sunrise gegroeid en die drafknop <3 ! Dat gaat vast lukken op de late veulenkeuring zeg!!! Ook die eerste foto met Black, dat halsje!!!!

AnniekSlijk, heb vorig jaar idd afgebouwd en omgeschakeld naar gewone brok. En de dag van spenen en eerste week echt teruggenomen in brok.

Emmy, gelukkig hebben ze alles en ook verwerkt. Controleren zal wel stempel en handtekening zijn zeker :+ . Hopelijk is hij nu bovenop de stapel gekomen door het bellen en heb je het vlot binnen.

Jet4you, :(:) nog nieuws, doet de AB zijn werk? Hier duimen we voor Konfetti hoor!!!!

AZ, Mausi nog verder gevorderd? Die uier zag er veelbelovend uit.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 07:41

AnniekSlijk schreef:
Tara: fijn dat alles goed gegaan is!

murosch: dat is wel weer even schrikken! Hopen dat het het advies van de DA helpt!

Polleman: mooie gangen heeft ie!

Ik heb eigenlijk een vraagje, ik hoop dat jullie met al jullie ervaring mij kunnen helpen. Wat doen jullie kwa voeren. Mijn merrie krijgt nu eigenlijk alleen nog merrie brok, en na t rijden sinds kort weer slobben, omdat ze wat in begon te vallen. Maar ben toch al aan het nadenken over het afspenen (Levi is nu 4 maanden). Maar lijkt me niet logisch om nog merrie brok te geven als er geen veulen meer is. Moet de merrie brok dan al afgebouwd zijn voor het veulen afgespeend word. Of kan dat ook als hij weg is. (Hoop dat ik t een beetje begrijpbaar verwoord) zit er aan te denken om nu alvast wat basis brok weer te mengen met de merriebrok. Wat doen jullie?

Inderdaad zoals gezegd een week van tevoren minderen met krachtvoer, overstappen van merriebrok naar basisbrok bijvoorbeeld. Volgens mij had je een hengst toch? Ik speen ook met 4 / 4,5 maand hoor. Trekken heel de merrie leeg anders. Ik moet zeggen dat mijn A merrie er nu top voorstaat maar daar gaat ook wel wat in per dag (pulp, mais, muesli en merriebrok). En dan 24/7 op de wei. Volgende week gaan ze op stal voor de Centrale Keuring 's nachts en daarna gaat de rem erop en rustig afbouwen. Veulen spenen en weer lekker aan de slag onder het zadel!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 08:00

Afbeelding

Valk roan? hengst veulen voor Empty!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 08:06

Hey wat gaaf, mooi veulentje!! Gefeliciteerd!!! En.. heeft ze je weer gefopt of was je erbij?

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 08:09

Nou ik heb er tot laat gezeten om mijn alarm aan de gang te krijgen, die had ineens besloten dat die met bellen dan goed en dan slecht signaal had en ging dus helemaal niet af! Van ellende ben ik maar naar huis gegaan en gezegd dat ze het eventjes op moest houden, maar toch stond ik een stuk vroeger als normaal op het weiland en toen liep het er net langs :P Had het dus wel verwacht :)

gblover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 08:35

Oh slokdarmverstopping, zou ik niet graag meemaken!
DL: gefeliciteerd, op 1 na laatste veulen van dit seizoen. *\o/* *\o/* .

Dotan wordt ook heel stoer.
Afbeelding

En Cataleya haar beentje is bijna recht. Het is een forse dame. Waarschijnlijk goed veel eten gehad doordat we ze hebben melk uit bakje hebben moeten bijgeven.

Afbeelding

Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 08:35

Gefeliciteerd amai heeft ze het weer geklaard in haar eentje ja ongelooflijk toch, schitterend ventje hoor, geen idee welk kleur hij heeft, was paps roan?

Polleman wat kan die lopen zeg, sunrise is echt mooi amai leuk plaatje met de shet

Murosch alles ok nu? Wat naar zeg

Hier krijgt merrie al lang geen merriebrok meer en toch geeft ze nog goeie melk hoor, Lily is 6cm gegroeid op 1maand, ook de veulens eten de brokken al gewoon mee en veel spelt dat wel, ik geef heel veel spelt, goed tegen koliek, voor sterke hoeven, voor makkelijk te verharen en zonder suiker en eiwitten.
Over het spenen ben ik nog steeds niet uit wat ik ga doen, moeten ze echt uit elkaar zicht, ik zie nu al dat ze veel minder drinken en vaker samen optrekken dan met mams.

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 09:34

Joyceee86 dat klopt inderdaad mijn vader had hem ook op facebook geplaats met mijn naam er bij,
En dankjewel,

AnniekSlijk inderdaad 1 week van te voren stoppen met merrie brok,
En ook periode van afspenen arm voeren niet te veel eiwitten/vetten.
op die manier stopt de melk productie het snelst, drinkt het veulen nog veel bij de merrie?

Setteli dankjewel, het word ook met de dag beter lijkt het.

jobamara dankjewel, hij laat de draf nog niet zo heel lang zien, maar hij word steeds krachtige en beter,
en hij groeit inderdaad goed, en sinds hij zelfs brokjes eet word die ook wat breder,

Dustinlover gefeliciteerd lekker snel gegaan, wat een gedoe altijd ook met die alarmen,
gelukkig is alles goed gegaan.

gblover Dotan groeit goed.
wat fijn dat de beentje van Cataleya bijna recht staat, hoe ziet de verdere revalidatie er uit?
gaat het met mams ook goed?

Fotsy dankjewel, dat was de eerste keer samen vond Sunrise wel spannend.
afspenen is ook lastig je moet doen waar jij je goed bij voelt, kan je ze niet op geven moment s`nachts apart zetten?

heb de pendellijst bij gewerkt de Bokkers die ik niet kon vinden staan nog zonder kleur en hebben een pb gehad