[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 14:57

Cynthia82 schreef:
paardje2013 schreef:
Wauw hoe weten jullie dat allemaal van die kleuren :')
Ik kom niet verder dan dat de hengst vos is en sabino draagt plus dat er ook zwart in zijn stamboom voorkomt en mijn merrie draagt geen vos tenminsten in haar hele stamboom niet te vinden. En haar ouders zijn donker bruin. Dus ik denk dat ik een Bruin veulen krijg :D

Dat er zwart in de stamboom van de hengst zit, heb jij niets aan :). De hengst is vos, vos is recessief, wat betekent dat hij twee vosgenen heeft. Je veulen krijgt van de hengst dus sowieso het vosgen.

Wat voor kleur is je merrie? En ze kan wel vos dragen, aangezien vos dus alleen tot uiting komt bij paarden die twee vosgenen dragen. Er zijn zelfs Friezen die vos dragen waarbij na tientallen generaties alleen zwart er ineens een vosveulen geboren wordt, omdat de hengst en merrie allebei vos dragen :)

Een bruin paard is eigenlijk een zwart paard met een extra gen, agouti. Als dat gen niet doorgegeven wordt, heb je ook kans op zwart.
Dus op basis van deze info kan je nog steeds zwart, bruin én vos krijgen :)

Ow jeetje best interessant maar ook erg ingewikkeld mijn merrie is bruin :)

Beterschap Mirjam

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:04

Oh kleurkansen *\o/* ja als je fokt MET kleur is het toch altijd leuk en spannend welk kleurtje het uiteindelijk gaat worden.
Kleurkansen hier

Afbeelding

Balen Sanne, das toch al een best groot ei hoor.

Murosch net als alle andere genen kan een paard idd ook homozygoot schimmelgen zijn dus altijd schimmelveulen geven.

Je gevoel klinkt positief bussymissy

Leuke kleurkansen noisy

Welkom nieuweling

Beterschap Mirjam

Cynthia82

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:07

Kom ik dan met mijn bruin, valk, zwart of smokey :roll:
Maar wél met sabino! :D
Ik baal echt een beetje van het geen kans hebben of vos/palo. En nu hou ik erover op ;)

ZonnetjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:13

Ik ga niet in op alle kleurkansen, vind het wel interessant om te lezen maar geen verstand van en bij die van mij wordt het niet zo spannend. :+

Sanne Jammer! Balen zeg, duimen voor de volgende keer dan maar...

Mirjam Autch, dat klinkt pijnlijk! Beterschap!

Soezee welkom hier, en ook meteen welkom op het wachtbankje!

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:18

Mirjam, veel beterschap!

Oh balen Sanne! :(:)

Ja, is fijn dat ze dicht op elkaar zitten. Helaas pony toch morgen insemineren i.p.v. vandaag. Iets met DA op reis dus andere DA en HH die flying groom is en dus geen sperma kan afnemen. Op die dag steekt het gelukkig niet :) wij hebben geduld :')

Qua kleurkansen is het hier haflinger x haflinger en bruine merrie x vos hengst. Domino’s moeder en halfzusje waren donkerbruin. Haar volle broer vos. We zien wel! Eerst maar drachtig worden...

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:20

Weer iets geleerd, bedankt :)

lovejouuuIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:22

Sanne96 Wat bale zeg ! wel fijn dat ze al wel weer een ei heeft van 4,1! ik heb geen flauw idee hoe het zit met de kleurkansen van een schimmel.. ga ik eens naar kijken ! vind het altijd erg interessant wat er allemaal mogelijk is en hoe het inklaar steekt

Noisy wauw wat een mogelijkheden! heel benieuwd welke het uiteindelijk mag worden !

Murosch het is idd haast niet te voorspellen wat het gaat worden ! Het is net altijd even anders dan wat je verwacht.. Maar dat het gaat lukken en gezond is is idd wel wel de belangrijkste ! bij ons op stal stond een bruine merrie die was gedekt door Totilas.. merrie had alleen maar bruine en zwarte nakomelingen gegeven.. de eigenaren hadden een donker veulen in hun hoofd kwam er een vos uit.. kwa genetica helemaal mogelijk maar ze waren zo verbaasd :')

Mirjamalvaro he bah wat vervelend !! ik hoop dat je je snel weer wat goed voelt ! nog even wachten dan is het ook zo vrijdag ! om ook nog even terug te komen op het agouti verhaal :') ik heb even wat dingen door elkaar gehaald.. het vos gen en de agouti.. opzicht heel logisch dat hij geen agouti draagt idd anders was hij wel bruin. ik zit meer met het zwart/vos verhaal voor mn kleurkansen.. maar uitvinden of hij ook het vosgen draagt is iets ingewikkelder(al denk ik het wel).. voor nu staan de kansen op 43.5 % zilverzwart 43.5 % zwart 13% vos.. mocht hij homozygoot zwart zijn wordt het 50/50 dat zou ook wel fijn zijn :D
Laatst bijgewerkt door lovejouuuIB op 21-05-19 15:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Soezee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:24

dank je fotsy.
Fokken met kleurtjes is zoveel leuker eigelijk. Altijd spannend wat het gaat worden.
Ik denk hier alleen maar kans op bruin. De hengst zal wel vos dragen maar denk de merrie niet.
De combinatie bij mij is trouwens
De mama is een diarado x Ramiro Z x abgar
Afbeelding
Met deze knappe man
Foncetti van de heffinck
Afbeelding
Ik hoop op succes.

lovejouuuIB

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:31

haha de post gaan zo snel staan er alweer een paar nieuwe !

Evelien zul je net zien idd ! gelukkig komt het idd niet op een dag aan.. succes morgen !

fotsy dat zijn ook mooi wat mogelijkheden! spannend!!

Welkom Soezee ! ook maar meteen gezellig op het wachtbankje *\o/*

voor iedereen die ik gemist heb de laatste post sorry het gaat een beetje snel zo ! :') lees alles altijd mee reageer waar ik kan.. vind het vooral erg leuk om jullie te volgen en jullie ervaringen te horen !

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:43

Hier simpel qua kleur. Hengst is homozygoot bont, merrie effen bruin.
Merrie heeft een zwarte vader dus is heterozygoot bruin. Ofwel, kans op zwart of bruinbont.

1 merrie wordt gedekt door een valk Pearl hengst dus dat is nog wel leuk wat daaruit kan komen :j ik hoop op een leuk valkje.

De andere 2 zijn de merries bruin bont, hengst zwartbont. Dus 50/50 qua kleur en 50/50 qua bont of effen.

De laatste is een vos bonte . Maar de hengst draagt geen vos dus sowieso zwart. Ik ga er even vanuit dat ze beide heterozygoot bont zijn dus grote kans op bont maar kan ook effen.

Tinniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 15:57

Ohja CP je krijgt dan zoiezo ofwel crème ofwel pearl van die hengst, het zit opzelfde gen dus geeft zoiezo 1 van de 2 door (nooit beide)

Evelyne ik dacht ‘huh zo’n kort lijstje’ maar ze is AA. Was ik vergeten :)

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:02

cp112, die eerste kan ook vos geven, als beide ouderdieren het vosgen dragen.

Bij die andere twee, bruin x zwart kan ook vos worden. Of zijn beide dieren getest op vos?

En die laatste: als je merrie (en/of hengst) agouti draagt, kan het veulen ook bruin worden.
Laatst bijgewerkt door Cynthia82 op 21-05-19 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Sanne96

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:06

tiwi1969, Bedankt voor de info, we scannen sws na 48 uur weer

Luna2006, Genoeg kleurkansen :+ :+

Soezee, Welkom en succes met wachten net als vele hier ;) Knappe combinatie!!

Cynthia82, Ik heb geen flauw idee

lovejouuuIB, mocht je meer gevonden hebben, ben benieuwd :o

Ik heb echt geen verstand van kleurkansen dus kan er niet over meepraten

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:40

Ik heb ook geen verstand van kleuren, het maakt me ook weinig uit wat voor kleur ik krijg. Ik heb, als het goed is, een zwarte drachtig van Don Cremello. Geen idee wat mijn kansen op wat voor kleuren zijn?

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:48

Vulina schreef:
Ik heb ook geen verstand van kleuren, het maakt me ook weinig uit wat voor kleur ik krijg. Ik heb, als het goed is, een zwarte drachtig van Don Cremello. Geen idee wat mijn kansen op wat voor kleuren zijn?

Heb t voor je opgezocht :)
Afbeelding

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:53

Jemig het gaat echt te snel hier om bij te houden..

Wat balen zeg Sanne, hopelijk volgende ronde meer geluk!

En beterschap Mirjam, klinkt niet fijn..

Hier niet zulke spannende kleurkansen, vos x palomino dus 50% kans op vos en 50% kans op palomino :+
Ik denk wel dat m’n merrie sabino heeft (nooit getest alleen) dus daar heb ik ook nog kans op! Vorige veulen had ook die sabino kenmerken op palomino, inclusief een buikvlek <3 echt zo leuk!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 16:58

Hou op! Dat wilde ik! -O-

Fiore draagt ook sabino (van Daisy) en op Deja, Fiore dr vosveulen van 2017, kwam dat duidelijk naar voren. Dat wilde ik nu in palominomerrie uitvoering.

Sabino toont eerder op vos (en dus ook palomino) dan op zwart (en dus ook sb, bruin en valk).
Sabino op valk vind ik eerlijk gezegd ook niet heel mooi. Een valk moet gewoon zwarte benen hebben. Witte voetjes mag, maar juist dat zwart wat zo scherp aftekent tegen dat valk, vind ik heel mooi!

Ok.. de volgende hengst die ik zoek, moet vos dragen :D

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 17:14

Cynthia82 schreef:
Hou op! Dat wilde ik! -O-

Fiore draagt ook sabino (van Daisy) en op Deja, Fiore dr vosveulen van 2017, kwam dat duidelijk naar voren. Dat wilde ik nu in palominomerrie uitvoering.

Sabino toont eerder op vos (en dus ook palomino) dan op zwart (en dus ook sb, bruin en valk).
Sabino op valk vind ik eerlijk gezegd ook niet heel mooi. Een valk moet gewoon zwarte benen hebben. Witte voetjes mag, maar juist dat zwart wat zo scherp aftekent tegen dat valk, vind ik heel mooi!

Ok.. de volgende hengst die ik zoek, moet vos dragen :D

Falco

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 17:25

+:)+

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 17:52

Cynthia82 schreef:
cp112, die eerste kan ook vos geven, als beide ouderdieren het vosgen dragen.

Bij die andere twee, bruin x zwart kan ook vos worden. Of zijn beide dieren getest op vos?

En die laatste: als je merrie (en/of hengst) agouti draagt, kan het veulen ook bruin worden.

1e geen vos

2e merrie geen vos

3e geen agouti :D

Tinniie schreef:
Ohja CP je krijgt dan zoiezo ofwel crème ofwel pearl van die hengst, het zit opzelfde gen dus geeft zoiezo 1 van de 2 door (nooit beide)

Evelyne ik dacht ‘huh zo’n kort lijstje’ maar ze is AA. Was ik vergeten :)

Ah dat wist ik niet :D nou ben benieuwd dan. Al maakt het mij vrij weinig uit. Veulen is al verkocht (aan de hengsten houder).

paardje2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 17:53

Hoe weet je dat een paard sabino draagt Cynthia? De hengst die ik heb uitgezocht heeft bijvoorbeeld hele hoge witte benen is het dan zeker dat het sabino is ? Of hoeft dat niet altijd

jumpyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 17:55

paardje2013 schreef:
Hoe weet je dat een paard sabino draagt Cynthia? De hengst die ik heb uitgezocht heeft bijvoorbeeld hele hoge witte benen is het dan zeker dat het sabino is ? Of hoeft dat niet altijd

Ik vermoed t bij die van mij omdat ze overal witte haartjes heeft.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 19:23

Eliana is/raakt waarschijnlijk embryo kwijt dankzij lakse pensionklanten. Zo vaak gezegd dat beide groepen niet naast elkaar mogen staan. En dan toch doen...

Beide voorbenen tot peesschade open. Rechts check ligament door midden.
Veulen hoogstwaarschijnlijk verloren.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ze moest natuurlijk ook verdoofd, morfine, metacam en zwaaaarrrreeee ab. En dan nog de stress die ze heeft gehad. Ze stond te pompen toen ik haar vond (waren net ff boodschappen doen)

En ja ik ben laaiend. -:(-

Edit: Sorry ego post, ga zo rustig proberen bij te lezen

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 19:39

Sjezus Mirjam! :oo Wat erg zeg! Ik snap dat je laaiend bent, ik zou ze ervoor aansprakelijk stellen.
Wat een idioten! -:(-

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-19 19:42

Neeneeneeeee! Hoe kunnen mensen zo dom doen! Hoe is het precies gebeurd joh? Wat een wonden.......