[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 12:53

Us2001 schreef:
En ik gehoopt :o

Snap ik :(:)

CharmFaith

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 13:18

Gefeliciteerd kiki! Prachtige kleur palomino veulen en ook al zo groot
Rosé is blij met haar half broertje hihi ons buffeltje van ruim 2 weken oud :=
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Nog een schattig foto van Tasty

Afbeelding

mirjamalvaro

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 13:58

Gefeliciteerd:D

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 14:27

Gefeliciteerd Kiki , mooi veulen.
US2001, ik had ook wel verwacht dat die van jou zou gaan, nog even geduld dus.

Vandaag bij een opfok wezen kijken, en gelijk een plekje gereserveerd, hij komt lekker bij ons in de buurt te staan. De merrie laten we in Drenthe staan, ze doet het erg goed daar. We wilden haar eigenlijk dit jaar weer dekken, maar dat zal volgend jaar pas weer worden. We moeten onze financiële buffer eerst weer wat aanvullen na 5 dagen kliniek. Ik wil niet in de problemen komen als één van de twee wat krijgt.

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 15:39

Picture is vandaag 300 dagen drachtig ze krijgt al een flinke buik
Afbeelding

Uier lijkt minder geworden dan 3 dagen geleden
Van
Afbeelding
Naar
Afbeelding

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 17:30

Gefeliciteerd met de veulens.

Die van mij heeft gewoon elke dag de normale hoeveelheid mest laten vallen.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 18:00

Onze knoeperd ook alweer 3 mndAfbeelding

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 18:01

Gefeliciteerd allen! Die stippels zeg! Wauw Dddara! En die van Kiki, ook erg mooi en groot ook al, of lijkt dat maar zo?

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 18:04

Us2001 vraag mij af hoelang je merrie dit nog gaat volhouden zo 8)7. Maidens zijn op dat gebied echt onvoorspelbaar.

Greeneyez Dat kan idd verklaren waarom ze langer draagt. Witte melk is iniedergeval een goed teken.

Busymissy Welkom, leuk dat je meeleest/mee praat. Zal een lastige keuze worden als er een merrie uitkomt. Maar eerst maar eens geboren worden

Jolandje klinkt alsof het veulen goed in gedaald is als de flanken idd léger zijn.

Kiki1976 Wat een flinke kerel zeg. Ben zo blij voor je dat alles goed is gegaan en je nu een prachtig mannetje hebt <3 nu kun je lekker genieten en slapen.

Charmfaith geeft bailey slagroom ofzo haha. Wat een buffel al :=

Nobel01 Fijn dat je een plekje hebt gevonden en verstandige keuze idd.

JennyK de uier lijkt idd minder vol bij picture. Nog 20 dagen en dan kun je gerust aftellen.

Corinadrenth jeetje 3 maanden alweer. Wat een grote kerel al

Hier groeit de uier traag maar gestaag door.
Afbeelding

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 18:06

Hoi!

Trouwe meelezer hier, zo leuk om alles te volgen!!

DDara wat een prachtige panterbonte zeg, gefeliciteerd!

Kiki wat een mooi kleurtje heeft hij, hij lijkt wel rossig in zn staart.

Onze merrie staat ook op springen. Vanmorgen had ze een klein harspuntje aan haar linkerspeen. Het is een maiden merrie dus ik heb geen idee hoe ze het doet. Ga haar zo weer controleren :)

imani_abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 18:12

Hier lekkende uiers, dus ik verwacht wel wat vannacht. Haar uiers staan zó gespannen, heb echt te doen met haar. Ze was heel erg in haar zelf vandaag, ze was blij dat ze terug op stal stond. Ph 5,5.

Afbeelding

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 18:23

Gefeliciteerd Kiki!!

Corinadrenth groot veulen! Lijkt wel wat een wormenbuikje te hebben (?)

Imani_abby eindelijk *\o/*

Marjoleine89 alles goed daar??

Lijst veilige merries
Kleine pony's 300 dagen, grote pony's & paarden 320 dagen
Moner - Gateau - 301
Moner - Walske - 306
Imani_abby - Ollie - 316
Plop1997 - Nirvana - 318
Moner - Sterre - 321
Astrea - Silvia - 322
Ennasil92 - Femme - 322
Al_Zawraa - Mishrikah - 322
Mirjamalvaro - Sterre - 323
Baudyh - Cassio - 324
Jolandje - Eowyn - 324
Al_Zawraa - Nadjarah - 324
Daphara - Pleun - 327
Evelien_MG - On Top - 327
YvonneV - Giggles - 334
Fokfanaat - Salsa - 336
Moner - Libby - 336
Stal_HD - Gaya - 337
Fokfanaat - Zolexa - 337
Nieky1993 - Ashley - 337
Veronique56 - Chacha - 339
Astrea - Mirabeau - 340
Ilsje87 - Labiesch - 342
Shadow33 - Voraya - 343
Us2001 - Gemma - 345
Corinadrenth - Oya - 350
Shadow33 - Her Highness - 351
Imani_abby - Toffee - 386
Marjoleine89 - Zsa Zsa - 388

xsurfdiary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 18:32

Dddara en Kiki gefeliciteerd!!

Afbeelding
Filou denkt dat ze een schoothond is :+ Het ergste hieraan is nog dat als je in de stal gaat zitten, ze aan komt lopen, 2x om zich heen kijkt, een rondje draait en zo gaat liggen dat ze op schoot kan hahaha. Zo ligt ze elke keer, te lief.

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 18:38

Even jullie mening nodig.

Ik heb een New Forest merrie die gedekt is door mijn eigen hengst op 11 juni 2022. Ik kan ze nooit laten scannen omdat ze dit niet toelaat.
3 weken na het dekken laat ik wel de hengst nog eens snuffelen en dan weet ik zo ongeveer of het gelukt is of niet.( Ze heeft al 3 veulens gehad met onze eigen hengst)

Ik had al een vermoeden dat ze toch niet drachtig was tot ze dan eindelijk wel uier begon aan te maken ongeveer 2 weken geleden.

De evolutie van haar uier in foto's:

1 mei

Afbeelding

9 mei

Afbeelding

11 mei

Afbeelding

En vandaag 13 mei

Afbeelding

So far so good dacht ik.

Maar nu liet ik haar deze middag wat grazen aan de hand vlakbij onze hengst en nu ging ze zich gedragen als een echte hengstige merrie (het is geen pismerrie) . Knipperen, benen wijd ,plassen enz. Ze wilde ook niet meer weg van de hengst.Dus ineens weer grote twijfel of ze wel echt drachtig is ondanks dat ze toch wel wat uier heeft ik dacht zelfs het veulen te hebben voelen en zien bewegen maar toch slaat de twijfel weer toe.

Heeft iemand dit al eerder meegemaakt?

Hier een foto van de merrie zelf vandaag genomen.

Afbeelding

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Lizzii op 13-05-23 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 18:45

kabayo, hij is pas ontwormd, dus dit is een welzijnsbuikje

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 18:57

Er staan geen foto’s bij Lizii

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 19:02

Lizzii schreef:

Ik heb een New Forest merrie die gedekt is door mijn eigen hengst op 11 juni 2022. Ik kan ze nooit laten scannen omdat ze dit niet toelaat.
3 weken na het dekken laat ik wel de hengst nog eens snuffelen en dan weet ik zo ongeveer of het gelukt is of niet.( Ze heeft al 3 veulens gehad met onze eigen hengst)

Ik had al een vermoeden dat ze toch niet drachtig was tot ze dan eindelijk wel uier begon aan te maken ongeveer 2 weken geleden.

1 mei

[ [url=m/uppp7u.jpg]Afbeelding[/url] ]

9 mei

[ [url=m/lmewi2.jpg]Afbeelding[/url] ]

11 mei

[ [url=m/zP6QwG.jpg]Afbeelding[/url] ]

En vandaag 13 mei

[ [url=m/AM5XOO.jpg]Afbeelding[/url] ]

So far so good dacht ik.

Maar nu liet ik haar deze middag wat grazen aan de hand vlakbij onze hengst en nu ging ze zich gedragen als een echte hengstige merrie (het is geen pismerrie) . Knipperen, benen wijd ,plassen enz. Ze wilde ook niet meer weg van de hengst.Dus ineens weer grote twijfel of ze wel echt drachtig is ondanks dat ze toch wel wat uier heeft ik dacht zelfs het veulen te hebben voelen en zien bewegen maar toch slaat de twijfel weer toe.

[ [url=m/kl1jws.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/00Hs8U.jpg]Afbeelding[/url] ]

de dierenarts kan toch even verdoven en dan scannen ? dan pas weet je het zeker

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 19:23

corinadrenth schreef:
de dierenarts kan toch even verdoven en dan scannen ? dan pas weet je het zeker

Alles geprobeerd maar lukte gewoon niet. Da vond het zelf te gevaarlijk.
Laatst bijgewerkt door Lizzii op 13-05-23 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 19:29

@Lizzii,
Ik vind het erg onverantwoord als je je merrie bewust laat dekken en vervolgens niet laat scannen, als ze drachtig zou zijn van een tweeling heb je een redelijk grote kans dat je zowel de veulens als de moeder verliest.

Los daarvan heb je ondanks het groeiende uier nog steeds geen zekerheid dat ze drachtig is aangezien merries ook uier aan kunnen maken als ze hengstig zijn of jong gras binnen krijgen, dus de enige opties die je nu hebt is afwachten of alsnog de DA inschakelen.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 19:32

Lizzii schreef:

1 mei

[ [url=m/uppp7u.jpg]Afbeelding[/url] ]

9 mei

[ [url=m/lmewi2.jpg]Afbeelding[/url] ]

11 mei

[ [url=m/zP6QwG.jpg]Afbeelding[/url] ]

En vandaag 13 mei

[ [url=m/AM5XOO.jpg]Afbeelding[/url] ]

So far so good dacht ik.

[ [url=m/kl1jws.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/00Hs8U.jpg]Afbeelding[/url] ]

een dierenarts kan ook aan de buitenkant scannen, gewoon onder de buik, je ziet dan wel een heel klein stukje van een evt veulen, maar hij/zij kan prima zien of er iets in zit

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 19:40

Ennasil92 schreef:
@Lizzii,
Ik vind het erg onverantwoord als je je merrie bewust laat dekken en vervolgens niet laat scannen, als ze drachtig zou zijn van een tweeling heb je een redelijk grote kans dat je zowel de veulens als de moeder verliest.

Los daarvan heb je ondanks het groeiende uier nog steeds geen zekerheid dat ze drachtig is aangezien merries ook uier aan kunnen maken als ze hengstig zijn of jong gras binnen krijgen, dus de enige opties die je nu hebt is afwachten of alsnog de DA inschakelen.

Dat is niet mijn vraag maar los daarvan paarden planten zich al jaren voort zonder tussenkomst van de mens. Ik heb ondertussen al meer dan 20 veulens gefokt (zowel met mijn eigen hengst als ki) merries worden ook allemaal opgevolgd door de da met uitzondering vam deze merrie gewoon omdat het niet kan en zowel bij de da als bij de merrie teveel stress veroorzaakt. Fokken brengt altijd risico's met zich mee en een tweelingdracht is er 1 van. En uiterst zeldzaam trouwens.

Mijn vraag is dus of iemand het al heeft meegemaakt dat een drachtige merrie hengstig is.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 19:45

Gewoon zo'n merrie niet dekken dus {:}

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 19:48

imanie: nou dan zal toch vanavond/vannacht wel een eindelijk dat lang verwachte veulen geboren worden!

nieky: ja he, toch minder uier, gelukkig. Ik zal zo blij zijn als ze tenminste de 320 dagen haalt!

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 20:02

Us ook nog steeds niks?

Her (351) nog steeds niks
Ze is er verder wel klaar mee (en ik ook).
Afbeelding

Voraya is altijd enorm dik. In het echt lijkt ze nog wat dikker als op de foto, dag 343, maar dat uier moet echt nog wel voller en banden slapper.
Afbeelding

Dagmar11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 20:28

Hi lizzii
Heb nergens in dit topic gelezen dat drachtige merries hengstig tonen. Doet die van mij ook niet trouwens. Maar dit zou ik sowieso aan je dierenarts vragen.

Daarnaast eens met de rest. Zoveel gezondheidsrisico’s, ook met de placentitis waar er meer hier mee te maken hebben gehad, waaronder ik ook. Doe je daar niets aan loop je de kans om beide te verliezen. Het is niet voor de ‘fun’ dat scannen maar voor gezondheid van je merrie ook! Neem toch aan dat er ook een tandarts komt, die verdooft ook. In een opvoelbox, verdoven en laten scannen. En als je het dan niet voor je merrie wil doen, dan jezelf. Nachten lang waken (ga er van uit je dat wél doet) voor een lege merrie. Aan de buitenkant kan je in ieder geval niets zien of zekerheid krijgen (zonder apparatuur).

Edit: nu je oude topic van 2 jaar geleden gelezen waar je al wist, na een negatieve ervaring met een DA, dat insemineren en opvoelen met haar bij die DA geen optie was. Daardoor was KI niet mogelijk. Je kreeg zoveel adviezen van iedereen dat natuurlijk laten dekken vele risico’s met zich mee brengen, ook voor de merrie en dat je alsnog zou moeten opvoelen ivm volgen dracht en voor de gezondheid vd merrie. Je hebt het toen toch gedaan en nu weer. Ik heb hier geen woorden voor eerlijk gezegd. Arme pony is in mijn ogen gewoon ten koste van haar eigen gezondheid een broedmachine voor jouw plezier en wellicht je portemonnee.

En sorry dat ik heftig ben in mijn bericht maar wij zijn hier allemaal in dit topic zó gek op onze paarden, kosten noch moeite worden gespaard om ze alles te bieden wat ze nodig hebben. Waarbij het jammer genoeg ook regelmatig mis is gegaan; ondanks alle inspanningen. Iedereen heeft weloverwogen een hengst uitgezocht wat past bij hun merrie, of het nou als nieuw project gezien wordt of als doorverkoop. Mensen die kiezen om hun merrie door medische redenen niet meer in te zetten voor de fok, hoe klote dat ook is want wel geweldige merrie met mooie papieren. Maar dat doen wij voor hún! Wij moeten beslissingen maken voor onze paarden, in hun belang. Ik vind dan de manier hoe jij met je pony om gaat zo gruwelijk haaks hier op staan dat ik daar een naar gevoel bij krijg. Sorry.

Desalniettemin hoop ik dat het goed gaat met de merrie, maar een advies: laat het lot nooit meer tarten en laat die merrie nu met rust en laat die baarmoeder nu leeg.
Laatst bijgewerkt door Dagmar11 op 13-05-23 20:53, in het totaal 2 keer bewerkt