Het "Dikke" Buiken Topic!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

parouscha

Re: Het "Dikke" Buiken Topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 16:10

Bij mij krijgen ze gelijk na de geboorte een prik

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 16:15

Bij mij het liefste ook, maar als het 's nachts komt en ik ben er wel bij (dat zou nog eens wat zijn) dan vind ik het een beetje onzin om haar uit haar bed te bellen ("mag wel hoor" zei ze net wel met een big smile)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 16:29

Ik bel altijd gewoon de volgende ochtend even, bij mijn DA kan je tussen 8 en 9 's ochtends de visite van die dag afspreken.
Meestal komt hij dan in de loop van de ochtend even langs, kunnen moeder en kind daarna mooi de wei in

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 16:32

Inderdaad, het veulen is bij mij in de nacht geboren en de veearts kwam om een uur of 2 , toen stonden ze al in de weide de pony's.

Maar is het erg nuttig trouwens zo'n veulenprik?
Ik geef hem dan altijd wel heel trouw hoor

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 16:43

Ik geef ze eigenlijk nooit, vond het eerlijk gezegd een beetje onzin.
Het veulen van Nancy wilde ze er wel graag een geven omdat Nancy tijdens de dracht placentaontsteking had gehad.
En ja Pol, met haar vorige veulen (katinka) heb ik zoveel ellende gehad dat ik nu al zenuwachtig ben dus geven we voor de zekerheid, hebben we er iig alles aan gedaan..

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 17:01

Idd voor de zekerheid doe je het maar
Maar ben wel benieuwd

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 17:04

Kimmb schreef:
parouscha misschien is het verstanidg om wat biest op te vangen? als je een 0.5 tot 1 liter kunt melken dan is dat meer dan genoeg. dan hoeft ze dat iig niet weg te "spuiten".

Bedankt, ik zal vanavond eens even wat biest opvangen.
Heb alleen geen fles met speen

Jullie vlechten de staarten in ?
En bandageren jullie de staartwortel ook?

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 17:05

parouscha schreef:
Ik ga zelf vliegenspray maken.
Sum word knetter gek van die horzels, die shet heeft nergens last van

Ik had deze tip :

Je laat een flinke hand kruidnagelen een half uur in ¾ l. water koken, met de deksel op de pan. 2. Je laat dit goed afkoelen. 3. Je zeeft de kruidnagelen uit het water. 4. Je vermengt ¼ l. van de azijn met het aftreksel van de kruidnagelen. 5. Je stopt het goedje in een spuitbus. Ik zag nog een vraag over de houdbaarheid.

Zou dit kunnen bij een drachtige merrie?
Ik wil natuurlijk geen rare stunts meer uit halen.

Kan iemand helpen ?
Ik ben zo bang dat het schadelijk is, of dat het een allergische reactie kan opwekken?

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 17:23

Ik vlecht wel maar bandageer niet, de staart zit nu helemaal ingevlochten dus er kan niet veel haar losgaan.
Of je vliegenspul schdelijk is weet ik niet, ik gebruik op dit moment veerust, is wel chemische rotzooi maar het is niet anders.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 17:34

Ik vlecht Ivanka's staart vanavond misschien ook al wel. Of iig, ik vlecht alvast het bovenste deel in, in de rest heb ik zo een vlecht zitten als ik denk dat het zo ver is.

Ik ga vanavond denk ik bij mijn oom slapen. Niet omdat ik denk dat het al zo ver is, maar omdat ik hier thuis heel slecht slaap op het moment. En daar misschien ook wel, maar dan kan ik tenminste even bij Ivank gaan spieken wat ze aan het doen is en kan ze mij een beetje geruststellen . Of juist niet, haha .

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 17:45

parouscha ,je hoeft nu nog niets op te vangen ,hoor dat is nog geen echte biest wat ze nu verliest .het groot deel van de merries kegelt een aantal dagen voordien dus ...
ik bel altijd al de veearts als de merrie begint ,je weet maar nooit dat er iets mis is en dan krijgen ze hun prikje snel na de geboorte maar nu heb ik gehoord dat dat prikje eigenlijk weinig doet ,wat nu wel héél veel gedaan wordt en dat blijkt dus heel goed is gewoon bloed laten prikken van het veulen en laten testen op antistoffen,als die onvoldoende blijken te zijn (en dat gebeurd vaak ) krijgt het een serum bij via een katheder .
Heb het nu allemaal een beetje gezien op de kliniek ,veulens met diarree,veulenziekte en andere ziekten komen dus echt omdat ze niet genoeg antistoffen hadden bij de geboorte .
Mijn 2 veulens zijn dit jaar getest en waren oké
stelt je dus wel gerust

vrijalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 17:45

Zo he, ik geloof dat Parouscha nu wel heel snel zal gaan!! Ziet er echt heel veelbelovend uit!

Ivanka ziet er ook goed uit Nog heel eventjes geduld

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 18:52

Pfoe, die dame gaat snel Parouscha.

Tinne dan word je toch nog ingehaald zo.

De veearts wilde bij ons niet eens langskomen.
Als het drinkt, poept, plast en loopt is dat niet nodig was zijn reactie.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 19:37

Nou die kleine mini merrie is ook hengstig.
Weer lekker
Ik wou haar laten dekken, maar dat komt nu niet zo goed uit....
Dan zou ze morgen al weggebracht kunnen worden.
Pff jammer zeg, maar ik wil het risico eigenlijks niet nemen dat ik de bevalling mis.
En Summerfee is dan helemaal alleen(Ze staat nu ook alleen, het land is afgezet de shet staat aan de ene kant en sum aan de andere kant)

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 19:42

mss is het veulen er vannacht al en kan je toch morgen de shet nog wegbrengen .Ik vrees dat als Sum haar veulen heeft de shet niet te dicht in de buurt zal moeten komen ,ze zal hem niet missen hoor als ze zelf een veullie heeft

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 20:55

Inderdaad dat dachten wij ook.
Ze is nog niet top hengstig, maar ze laat het zo slecht zien altijd.
Net bij de ruinen geweest die roken aan haar en haar kont, en ze hinnikt te wat.
Dan was een eigen hengst toch verdomde handig

Summerfee ging net rollen en bleef 2 keer plat liggen, daarna ging ze maar plassen

Gitta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 21:13

parouscha: Dat deed jasmijn ook birth alarma ging af jas lag te rollen bleef plat liggen kwam overeind en ging plassen 20 minuten later stond Alycia ernaast

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 21:16

Hou op joh

Nou mag ik er zo wel weer heen
10 uur zou ik er gaan slapen.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 21:30

Ik ben vanavond bij Vank geweest, alles was nog normaal. Geen veranderingen dus...

coydog, word ik zo toch nog even ingehaald idd. En niet alleen door Summerfee, de merrie van Eliene gaat ook nog even snel voor!
Tss..

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 21:35

Nou jongens doeg doeg, ik ga lekker slapen
Wie weet morgen een veulentje, ik sms je meteen Sanne

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 21:48

Ik laat mijn foon vannacht aanstaan! (= hoge uitzondering )
Ik verwacht gewoon een sms, rond de klok van 4 uur, met de mededeling dat je een hengstje hebt .

Kimmb

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 22:03

libke schreef:
parouscha ,je hoeft nu nog niets op te vangen ,hoor dat is nog geen echte biest wat ze nu verliest .het groot deel van de merries kegelt een aantal dagen voordien dus ...
ik bel altijd al de veearts als de merrie begint ,je weet maar nooit dat er iets mis is en dan krijgen ze hun prikje snel na de geboorte maar nu heb ik gehoord dat dat prikje eigenlijk weinig doet ,wat nu wel héél veel gedaan wordt en dat blijkt dus heel goed is gewoon bloed laten prikken van het veulen en laten testen op antistoffen,als die onvoldoende blijken te zijn (en dat gebeurd vaak ) krijgt het een serum bij via een katheder .
Heb het nu allemaal een beetje gezien op de kliniek ,veulens met diarree,veulenziekte en andere ziekten komen dus echt omdat ze niet genoeg antistoffen hadden bij de geboorte .
Mijn 2 veulens zijn dit jaar getest en waren oké
stelt je dus wel gerust

Ik wil je niet direkt tegenspreken hoor libke, maar als het eruitspuit bij het lopen is het volgens mij wel biest. heb op een fokkerij gewerkt waar verschillende (oudere) merries dat deden voor de geboorte en dat kan een enkele keer wel een week aanhouden. Als je dan de eerste biest (met de meeste antistoffen) opvangt en direkt bij de geboorte geeft, hebben ze der eerste afweer direkt binnen.
Dan hoef je ook niet te liggen " klooien" met serum / testen op As.
Maar mss dat jij daar andere ervaring mee hebt?

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 22:24

Iedereen heeft daar natuurlijk zijn mening over ,kim .Ik ging daar voordien ook licht over maar na een maand dagelijks op de kliniek te zijn geweest voor Fighter weet ik nu wel beter .Ik heb er echt mijn ogen en oren de kost gegeven en als je dan zoveel (en dat kan voor iedereen verscillend zijn ) geld en moeite hebt uitgegeven aan dekgeld ,verzorging en uren voorbereiding dan vindt ik het maar een kleine moeite om een bloedproefje te laten doen .Op alle grote fokkerijen doen ze het tegenwoordig standaard (Vdl bvb) en soms denken mensen wel dat het veulen genoeg binnen had maar later bleek dat niet het geval .Er kwamen dagelijks 3 -4 veulens binnen in kritieke toestanden die simpel hadden kunnen voorkomen worden als ze waren getest op antistoffen .Mama van Fighter heeft ook 4 dagen melk verloren en ik heb toen ook naar de kliniek gebeld om te vragen of ik dit moest opvangen ,maar hun zeiden van niet het is pas biest op het moment dat de geboorte zich inzet .trouwens de melk die ze verliezen bij het kegelen is mooi wit ,ik vang bij de geboorte de biest op in een papfles om aan het veulen te geven en zeker te zijn dat ie een 100cc binnen heeft en dat is veel geler van kleur

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 22:39

Groot gevaar van de 'biest' opvangen als een merrie veel melk lekt voor het veulenen, is dat je dat te vroeg doet en dat je helemaal geen biest te pakken hebt maar een soort voorloper van de biest.
Dan heb je dus nutteloos vocht in de vriezer en wel het risico dat je door het uitmelken de boel op gang brengt en de biest juist kwijtraakt...

Ik heb ook een paar merries die (soms) erg lang de melk laten lopen en zolang de melk doorzichtig en/of wit is, doe ik er niets aan.
Pas als de melk dikker en gelig wordt, geef ik de veulens vlak na de geboorte kunstbiest.
Mijn merries zijn niet te melken zonder sedatie door de DA dus dat is geen optie
Dit heb ik overigens pas 1x hoeven te doen, en dan voornamelijk ook nog uit voorzorg omdat het veulen erg vroeg was geboren en de eerste uren niet zelf kon staan.
Wel heb ik altijd biest in huis.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-05 22:55

Ik kan ook altijd terugvallen op kunstbiest. Nancy heeft ook wel een week melk verloren, maar dat was ook wit/doorzichtig dus ik heb het maar zo gelaten.
Pol verliest gelukkig nog niks...