[HK]Het Dikke Buiken Topic 2011 - deel 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 21:39

Ik zou persoonlijk kieze voor dan wat verder weg. Meer land, meer leeftijdsgenoten.
Die van mij staat ook niet naast de deur, maar als je een goed gevoel er over hebt dan maakt dat niet veel uit.

En persoonlijk vind ik 285 wel erg duur.. Als ik heel eerlijk mag zijn..
Kun je beter een plekje zoeken voor 150 aan stalling en dan wat verder rijden en die kosten in de benzine van je auto stoppen.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 21:55

Sjolvir schreef:
Tja, als je je er goed bij voelt.
Zijn er nog meer jonkies? Dat is dan wel weer leuker voor Kyra.

Ik ben meer van de vrije ruimte, zeker omdat ze dan gewoon lekker babybeest kunnen zijn.
Maar dat is heel persoonlijk.
Die van mij heeft als nadeel dat ze gruwelijk ver weg staat, maar ja, die van CL ook...

Er staat een merrie van maart 2010 :) dus jaartje ouder als peeps. Ze hebben er wel de ruimte alleen geen grasland. Veel zand en verharde ondergrond.

Een plek verder zoeken(staat nu op dikke 50 km mischien zelfs meer) rijden er uur over houdt ons tegen omdat we dan niet vaak kunnen kijken hoe ze erbij staat. Proberen nu om de week te gaan, maar is lastig ivm da ze zondags liefst geen bezoek willen en na 6e ook niet swinters zoiezo. En hier voelden het ook goed maar valt toch erg tegen met hoe ze er bij staan en er gedaan wordt naar ons toe als we er iets over te zeggen hebben. Als we der nog verder weg zetten kan dat dus weer zo...
Anous wil der niet in de hit omdat er geen grasland bij is.

Sjolvir

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2011 - deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 21:58

Tja.. dan wordt het toch kiezen of delen.

Ik baal ook wel van de andere kant van NL, maar ben toch heel blij met Hepsi d'r plekje!

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-12 22:59

Tja, lastig hoor. Ik zou liever mijn veulen verder weg hebben staan waar er ook grasland bij is dan te kiezen voor een stal met alleen zandbodems. Het risico op vervelen en vervolgens zandkoliek vind ik zelf dan te groot en ik heb mijn veulens liever in een grote groep met andere veulens lopen. Een hengst van een vroegere vriendin van mij (ook in het westen van het land) stond destijds bij De Burd in Friesland. Daar ging ze 2/3 x per jaar kijken en dat vond ze ook prima omdat ze daar ontzettend goed worden verzorgd. Kwestie van vertrouwen en mond-tot-mond-reclame van andere mensen. Je veulen vergeet je echt niet. Ik heb een van mijn veulens nog gezien nadat ik hem als veulen 5 jaar daarvoor had verkocht. Hij hinnikte net zo vrolijk en nog weer 6 jaar later bij zijn nieuwe eigenaresse (die hem als 5 jarige had gekocht nadat ik hem had gezien) was het nog zo.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:12

Dazzle Me staat van alle veulens in dit topic het verste weg denk ik....

Ik heb voor deze opfok gekozen omdat ze hier dagelijks in de hand komen, 24/7 op het land staan in een nu nog gemengde groep. Dat het ver weg is was voor mij in eerste instantie ook even slikken want ook ik wil graag meerdere keren gaan kijken, die kleintjes groeien toch al zo hard. Maar heb besloten om hem daar achter te laten en mijn gevoel is er heel erg goed bij. Omdat hij verder weg staat (zo'n 300km enkele reis en dat is n dikke 3 uur rijden vanaf mijn huis) kan ik in de wintermaanden niet naar hem toe maar dat hoeft ook niet want we worden regelmatig op de hoogte gehouden via mail en foto's. Verder is het daar erg bergachtig en ik heb dan ook 2,5 jarige hengsten daar zien staan die voor het oog op 4 jarige lijken. EN ow zo braaf en goed opgevoed.

Kan me voorstellen dat je ze het liefste dichtbij hebt staan maar ik zou er niet voor kiezen om ze op zand en verharde ondergrond te zetten, zonder leeftijdsgenoten en dan ook nog eens voor een flink bedrag per maand. Ik betaal nu dik €100 per maand en dan komt daar alleen de entingen (basis en 2e enting €65,-) nog bij, de hoefsmid en de wormkuren zitten erbij in. Dat vind ik erg netjes als ik de prijzen hier in nederland bekijk. Zijn niet veel plaatsen waar je voor dat geld hier in nederland je veulen neer kan zetten (ook 1 van de redenen dat ik besloten heb om Dazzle naar duitsland te verhuizen).

Blijft natuurlijk ook een gevoel wat je erbij hebt, bedoel het is wel je kleintje en je wil alleen het beste voor ze. Soms betekent dat dat je je gevoel aan de kant moet zetten ook al is dat niet makkelijk. Ik persoonlijk ben erg blij dat Dazzle het naar zijn zin heeft en ondanks dat ik hem vreselijk mis weet ik dat hij het niet beter kan hebben. Ik rij dan liever wat verder wetende dat hij goed staat dan dat ik wat korter in de auto hoef te zitten en me telkens af moet vragen of ik weer iets tegen ga komen wat niet strookt met wat ik wil.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:26

CL, jij wint inderdaad met je 300 km, die van mij staat maar 230 km van huis ;) :D

Ook hier geld, was goede mond op mond reclame en net zoals CL, krijg ik regelmatig via anderen die er staan foto's,
zo is ze toch nog dichtbij!

En tja, als ze dan inderdaad gewoon nog steeds als eerste uit de groep komt om te kijken wie er is en gaat staan hinniken,
dan weet ik dat het prima gaat met haar.
Ben nu 2 x geweest volgens mijn (buiten het brengen om), maar het is niet anders, beter ver weg en goed,
dan dichtbij en niet goed.

Maar blijft lastig.. goed plekje vinden.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:28

Ik zou denk ik ook voor verder weg kiezen, maar ik heb makkelijk praten, ze staat nu in opfok op mijn werk, en zou altijd zo terug kunnen bij Shanti. Die staat bij mijn oom en tante, dus niet duur..
Maar wel vervelend dat jullie niets kunnen vinden zeg! :\

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:42

Ik heb mn veulentjes gelukkig aan huis, als zou het nog het mooiste zijn als alles straks thuis kan komen te staan. Mijn hengstje die staat iets verder weg, half uurtje rijden, maar vanaf mn werk maar een kwartier ofzo.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 17:55

Silke staat 190 km verderop, maar is natuurlijk niet meer van mij. :+
Verder, op zand zou ik alleen doen als er in de zomermaanden ook gras wordt bijgevoerd, dus gemaaid met een bosmaaier. Gras is toch belangrijk voor de groei van een veulen.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 20:02

Hier gaan ze deze zomer ook gewoon het land weer op, vind ik toch erg belangrijk voor de groei. maar is ook dichtbij, 10 minuutjes rijden. Ben alleen nog aan het twijfelen over de schimmel, want wil haar heel graag ook showen dit jaar ivm puntje voor mn merrie als ze 1ste premie haalt. Maar goed dan moet ze ook makkelijk af en toe eens uit het land te halen zijn voor een dagje.

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:02

Het is niet dat ze zich vervelen in een hit actief stal hoor ondanks dat ze geen gras hebben.
Zijn hele grote stukken boomstam, ze moeten overal voor lopen en hebben ook genoeg verharde ondergrond. En een natuurlijke waterplaats etc.

Enkelt geen gras

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:04

Marlis Ik heb nog rond gevraagt voor jou, maar alles zit vol of het kost onwijs duur.
Ik ken wel een plekje maar daar moet je alles zelf doen dus dat werkt ook niet voor jou.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:10

Maseike, dankje :)
Echt alles zit vol ja, verschrikkelijk!

Nou meiden, ik ga zo naar de opfok toe, dus eind van de dag kyr fotos :D

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:16

Is brabant niet iets voor je al zou het maar voor een tijdje zijn.
Daar ken ik wel een goede opfok :)

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:18

Ik wil der niet blijven verhuizen maar als ik binnen nu en 2 maanden niets gevonden heb ga ik het wel overwegen verder weg.
welke opfok is dat?

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 13:20

Cypress hill heeft er drie jaar gestaan.
Een hele lieve man en doet alles voor de paarden en de opfok is net naast de efteling langs de snelweg.
In de zomer kost het 80 euro en in de winter 150 euro.

Zoals je weet woon je dichtbij mij en ik reed er 45 min over om bij Cyp te zijn.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:05

SPOEDSPOEDSPOED!!!!!!!!!!!!!!
Kyra moet van het opfokbedrijf weg, binnen een maand!
Omdat wij een andere mening hebben over het behandelen van schimmel!
Plekje gezocht dus voor 9 maanden oud haflinger veulen!
Brabant of zuid-holland!!!!!!

Maseike, zou ik het tel. nr mogen.

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 16:08

Je hebt pb.

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 22:13

Jemig meiden.. wat vervelend allemaal met Kyraa... :(
Ik ben erg blij met het plekje van Diem! Heerlijk dichtbij, en gewoon op de zelfde manege als Mel. Dus makkelijk in de gaten te houden.

Mijn kleine uk <3
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

ze hebben allemaal een band om, zodat ze vast kunnen staan met eten. Er loopt er een tussen die alles wegjaagd bij het eten :(

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 09:09

leuke fotos en wat fijn dat ze op de zelde manege staat. Trekken ze niet aan elkaars banden?

Anike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:51

Nee ze doen er niks mee..

Maseike

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:53

Leuke foto,s :)

Cypress had ook zo,n band om in het begin :) was voor veulens die men moest bij voeren want die hadden niet zo,n grote waffel in de opfok haha.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:04

YSR1971 schreef:
Wat een heerlijk zwijntje is De Hepsi! Lekker moddermonster!
Neon wat vervelend, hoop dat de tests negatief zijn! Waarom dekt Devdan niet meer?

Devdan is afgekeurd op nakomelingen. Had het eerste jaar niet genoeg veulens (5 moeten, had er 4 waarvan eentje ook nog tegen de franse grens stond en niet kon komen), stamboek wilde het jaar later alle jaarlingen ook zien. Dit laatste staat echter niet in het reglement. Jaar later dus veulens laten zien, maar de jaarlingen was een probleem. Eentje stond in zuid-frankrijk in de opfok, eentje stond in Duitsland maar was ziek en kon ook geen gezondheidsverklaring krijgen om de grens over te komen. De jaarling die ze als veulen niet hadden gezien was er wel, en dan nog een jaarling. Uiteindelijk waren volgens rapport de veulens goed, de jaarlingen verbeterden de merries niet. Knappe conclusie, want dit is gebaseerd op 2 jaarlingen waarvan ze bij eentje de moeder nooit hebben gezien. En die jaarling had wel degelijk de moeder verbeterd voor de stamboeknormen (moeder was een amerikaanse appaloosa, nakomeling was wel degelijk meer rijtypisch voor NAS als een amerikaanse). Ik had het kunnen aanvechten, maar de veulens waren inmiddels ook gespeend (het was eind oktober toen) en ik was er wel klaar mee. Ik probeerde het stamboek vooruit te helpen in de fokkerij (in zijn maat zijn er eigenlijk niet echt hengsten) maar als het stamboek niet wil (en dat is mijn conclusie met zo'n eindrapport) dan ga ik er ook niet meer een hoop geld in stoppen. Want uiteindelijk kost het alleen maar klauwen met geld.

Paint_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:15

Snap dat je dan zo'n conclussie trekt, zou ik namelijk ook hebben gedaan. Hoe doet Dev het trouwens in de sport? Blijf een fan van hem maar dat weet je wel want ik ben eigenlijk al lang een fan van al de door jouw gefokte veulens.

Hier geen nieuws, ben ondertussen een fotoalbum aan het samenstellen van Dazzle zijn eerste 6 maanden maar dat is toch makkelijker gezegd dan gedaan. Verder toch maar net de kerstboom opgeruimd en wat is onze kamer nu ineens leeg zeg! Zo even aan de poets en dan ga ik maar eens wat cupcakes bakken want daar heb ik zin in.... Vanmiddag nog wat sollicitaties de deur uit gooien want ben weer op zoek naar een baan en dat moet er een zijn die nu nog aansluit op mijn opleiding want dan kan ik die uren opgeven als stage-uren.

Ben bezig met een marktonderzoek op te zetten om eens te kijken of ik alsnog voor mezelf kan gaan beginnen want heb het ergens wel gehad om voor een baas te werken.... Alles nog in een beginfase dus eerst maar eens alles op papier uitwerken en dan zien we wel of het wat wordt of dat we het nog even in de ijskast laten staan.

YSR1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 13:22

Wat ontzettend sneu Neon en vanuit het stamboek bijzonder kortzichtig, zeker als er in die maat niet of nauwelijks hengsten zijn en dan deze kwaliteitsvolle heer laten gaan. Zonde!