Oh jullie wisselen al op 3 maand, ga ik ook dan even spuiten vragen aan da en al wisselen. Goed om weten.
Janinevv
Geplaatst: 04-08-17 14:14
Ben op vakantie geweest, niks geboren??
Hier zijn twee gigantisch aan het verharen
Ibbel
Geplaatst: 04-08-17 14:30
Nee,nog niets geboren, Folly gaat richting het jaar, maar ze begint nu goed uier te ontwikkelen, dus ik hoop dat er dit weekend toch wel iets gaan gebeuren.
Fotsy, mij werd altijd 4 maanden door mijn eerste DA verteld om te starten met Pyrantel. Maar Pico had met een goede 3 maanden spoelworm. Ik strat dus nu op 3 maanden met pyrantel want dat gebeurd me (hopelijk) geen tweede keer!
Mij is altijd verteld dat je voor spoelwormen bij voorkeur fenbendazol gebruikt. Dat wilde ik in ieder geval 2x per jaar doen, tussen de pyrantel en de ivermectine in.
Hier in de omgeving kun je geen fenbendazole krijgen om (oh jee hoe zat het ook alweer) omdat dat nog het enige middel is waar een bepaald soort nog niet resistent voor is dacht ik... dus ze houden dan echt achter de hand voor "noodgevallen".
Was het niet zo dat fenbendazol juist voor resistentie kan zorgen? Ik gebruik pyrantel vanaf 3 maand, zelfde reden als Linda. Ik gebruikte het eerst ook vanaf 4 maanden, maar heb ook veulens gehad die al eerder spoelwormen hadden. Pyrantel werkt dan prima. Als je eerder en erna ivermectine gebruikt, en vanaf een jaar moxidectine, heb je geen fenbendazol nodig..
Bijna alle wormen zijn idd resistent tegen fenbendazol, alleen spoelwormen schijnen daar vooral erg goed op te reageren en matig op pyrantel/totaal niet op ivermectine.
Hier zegt onze DA idd ook 9 dagen, 21 dagen en dan om de 6 weken tot ze een half jaar zijn afwisselend pyrantel en fenbendazol en daarna pas ivermectine omdat de veulenspoelwormen daar dikwijls resistent voor zijn.
Ivermectine is weinig resistentie tegen. Sowieso reageert de spoelworm niet op ivermectine..
DIVA2
Geplaatst: 04-08-17 22:35
Wat 'n GEWELDIGE foto Ibbel!! DL, het schiet echt niet op he?! Echt k*t dat het zo lang duurt en Harvey niet of nauwelijks vooruitgang boekt.
Onze Reuzie doet zijn naam eer aan, ding groeit als kool en ik denk dat ie straks op zijn moeder d'r kop kan spugen. (iets wat mijn zoon zei toen ie mij voorbij groeide 'Mam, ik kan nu op je kop spugen'. Inmiddels spuugt ie ruimschoots over mij heen)
Kijk hoe ik Reuz van de week vond, samen met Muffin siësta aan het houden. (beetje beroerde foto want hij wilde gaan staan en ik had twee honden in mijn handen)
Ook Mae groeit als kool! Vandaag alweer 20 weken oud en 10 weekjes bij ons. De honden gaan nu dagelijks 1 of 2x mee naar het land. Aangelijnd hoor! Ze vinden het nog reuze spannend, al die beesten die rennen, vliegen, fladderen en schreeuwen. Ik gok zomaar dat de kippen niet veilig zijn als de honden los lopen. Door de weeks gaan we met de auto(2 minuten rijden) en bij mooi weer gaan we in het weekend met het vlot. Lekker met de snoet in de wind. Mae:
Shun:
Ibbel
Geplaatst: 05-08-17 07:48
*egopost*
Eíndelijk progressie na 359 dagen dracht... Harsjes: Met een pH die nog niet laag genoeg is, maar toch wel enige hoop op dit weekend nog een veulen geeft:
Tja, ik dacht, voor een eerste veulen, en bovendien op wat latere leeftijd, kies ik een wat kleinere hengst. Maar ja, die merrie heeft een koffer waar een Boeing747 in past, dus voordat de rek er dan een beetje uit is en zo'n veulen echt moet gaan wieberen duurt het dus wel even
Kirja
Geplaatst: 05-08-17 09:51
Zo hier gedoe met internet gehad.. Veel moeten bijlezen dus regeer even niet op alles
DL, De ellende nog steeds niet voorbij dus. Wat een verschrikking! Mijn duimen blijven draaien voor je hoor, ik hoop zo voor je dat dit aanslaat!
Diva, Wat een geweldige foto's! Je honden op het vlot en veulie lekker bij het varken
Ibbel, Ja eindelijk laat dat veulen maar komen! Spannend hoor
Kleine hier doet het prima maar moeders lijkt er niet zo heel gezellig voor Of is dit normaal gedrag en herkenbaar voor jullie? Kleine wil natuurlijk rennen en spelen maar moeder staat alleen maar met haar hoofd naar beneden, roept alleen naar de kleine als ze even de stal in rent en uit het zicht is. Ze staat naar haar moeder te trappelen en springt op haar maar die geeft geen kik, dat hoofd blijft naar beneden. Corrigeert niet maar wil ook geen sprintje trekken of spelen. Heel vaak staat veulen haar mama lekker te kriebelen maar word nooit eens terug gekriebeld.. Inmiddels mag ze van mama wel bij de grote merrie in de buurt komen maar er mee spelen niet. Sinds van de week hebben we dus een 4 maand oud veulentje er bij gezet voor haar gezelschap. Die 2 vinden elkaar erg interessant maar moeten nog even los komen.
hinte
Geplaatst: 05-08-17 09:53
Schaam Al een hele tijd niet gelezen en gereageerd.
Dustinlover, Wanneer houd het op voor jou Ga heel hard voor je duimen dat de penicilline aan slaat voor Harley!
Geweldige veulens voorbij zien komen
Ibbel, Spannend.....
Lodewijk ziet er op dit moment niet uit, enorm aan het verharen. Schiet mij maar lek wat hier voor kleur uit gaat komen
Fotsy
Geplaatst: 05-08-17 10:00
spannend ibbel, kan vast niet lang meer duren
kirja is normaal gedrag hoor, niet iedere merrie is stekezot van haar kleintje en wil er ook mee spelen daar dienen anderen voor. Hier spelen de merrie's ook nooit met hun veulens, kriebelen deed de ene vorig jaar met haar veulen, dit jaar is ze er niet zo zot van, net als mijn andere merrie die was helemaal verliefd twee jaar geleden, nu veeeeeel minder hoor, dames lijken er al klaar mee en ze zijn nog maar 3 en 2 maand oud
tja verharen hinte das altijd een raar zicht, hier is de ene gelukkig nu bijna alles kwijt dus de ergste fase is over.
linda2008
Geplaatst: 05-08-17 10:23
Oohh Ibbel eindelijk spanning! Hihi laat maar komen!!
Kirja, Bucks hier speelt en corrigeert haar kleine ook weinig hoor. Tot 6 weken mocht hij mee eten uit haar bak, nu niet meer. Dat is het enige wat ik haar zie corrigeren. Als hij bovenop haar steigert loopt ze gewoon relaxt weg. ik heb 1 merrie die echt verliefd is op veulens, maar die heeft altijd wat moeite met nieuwelingen. Dus in het begin dreigde zij steeds naar dit veulen van Bucks, maar nu zie ik Howie vaker bij haar in de buurt en dient Bucks alleen nog als melk bar
Mijn veulen speelt en trekt ook meer op met de ruin en soms de andere merrie. Mama is behoorlijk tolerant maar spelen doet ze niet.
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 05-08-17 10:52
Ibbel, eindelijk komt er dan toch schot in de zaak.
Hier speelden mijn veulens altijd met mijn oude ruin Michael, nooit met moeders. Helaas hebben we die ouwe afgelopen najaar in moeten laten slapen, en mis echt een speelmaatje in de wei voor mijn veulen.
Hier mogen de veulens sinds een paar weken met elkaar spelen. Daarvoor kwamen de moeders iedere keer tussenbeide. De merries doen niet aan spelen. Maar de veulens hebben gelukkig elkaar en dat gaat heel leuk. Oppasopa Gorino speelt ook niet trouwens. Maar waakt wel over ze als ze slapen bv.