[HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laurentii

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 20:48

traan_beauty schreef:
silly_silas schreef:
@ amandake : amai , ik schrik effe , je sprak over een huidaandoending en daar zat zoiets enorm grijs naast der been , duurde even voor ik door had dat dat een kip was haha Tong uitsteken

ROFL Slim kind

ben blond he Tong uitsteken

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 21:00

Inkepink: Gelukkig, het gaat de goede kant op! Na drie keer spoelen zal ze toch wel schoon moeten zijn, hoe gaat het verhaal nu verder, nu het veulen geboren is zal haar buik weer verbeteren? Kun je het beïnvloeden om het weer sterker te maken?

Lucas: Gefeliciteerd! Mooi vlot gegaan! Wat is het?

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 21:19

Nicole288 schreef:
Inkepink: Gelukkig, het gaat de goede kant op! Na drie keer spoelen zal ze toch wel schoon moeten zijn, hoe gaat het verhaal nu verder, nu het veulen geboren is zal haar buik weer verbeteren? Kun je het beïnvloeden om het weer sterker te maken?

Normaal maakt een merrie de baarmoeder 'zelf' schoon door samentrekken maar dit kan zij bijna niet vandaar dat ze nog niet helemaal schoon is Huilen
We hebben haar vandaag ook gespoten met cortonogiets voor de spieren, in de hoop deze zo weer wat sterker te krijgen. Komende maanden moeten uitwijzen wat er verder nog mogelijk is.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 21:27

gefeliciteerd lucas, en inkepink, suc6!
bij syl komt alle troep er gelukig wel uit. soms wil het helpen het veulen even een paar seconde bij de merrie weg te halen, hierdoor krijgen ze een hormonen stoot, en hierdoor trekt de baarmoeder wee samen, ik weet niet hoe het werkt met haar spieren, maar het is denk ik het proberen waard.

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 21:29

@Inkepink
Heel veel sterkte met je merrie Gaaaap)
Hopen dat het allemaal snel beter gaat Lachen

SunnyRainbow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 21:32

Hallo allemaal, ik lees al een behoorlijke tijd met jullie mee, het is hier erg gezellig en leerzaam!

Ik heb een maidenmerrie die nu op 302 dgn zit, vanmiddag zaten er op haar spenen hele kleine geel doorzichtige harde puntjes.
Het uier is verder nog niet vol of zo, het is echt allemaal nog huidplooi. Is dit het vrijmaken van de gaatjes in de spenen?

Mausje900

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 21:35

Lucas: gefeliciteerd met je veulen!
inkepink: sterkte met je merrie. Fijn dat het veulen nu goed drinkt!

Kelly0708

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 21:41

@inkepink gelukkig dat je wat vooruitgang ziet!houden zo.
@draakje hoe is het nu met syl?

leuk om te zien dat er nog meer rond dezelfde datum als mij zijn uitgeteld.
word nog spannend.

draaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 21:51

met syl gaat het naar omstandigheden nog steeds goed, heeft el een vieze achterkant door het slijm, mag niet te veel aan haar buik zitten, deze is gevoelig, haar uiers staan bomvol en er drupt nog steeds melk uit. ze staat nog steeds geregistreerd bij de moederloze veulen centrale. ze heeft verder geen koorts en eet nog steeds goed. ze wil wel graag veel op stal staan.

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:09

fkes tussendoor, 2 dingen waar nogal wat vragen over rondgaan in dit soort topic, misschien interessant voor een enkeling Knipoog

Citaat:
Fetal Sexing

Ultrasound examination of the mare after day 58 of pregnancy will allow determination of the sex of the fetus. The best window of time for fetal sexing is between 60 to 70 days of pregnancy. After day 70, the fluid depth of the pregnant uterus does not allow proper examination of the fetus due to inadequate penetration of ultrasound waves when using portable ultrasound scanners fitted with a 5Mhz transducer. Determination of fetal sex requires extensive practice and experience. Guessing the sex does not yield any better results than assuming a 50:50 sex ratio.

The key to successful fetal sexing is the visualization of a structure termed the genital tubercle, which will become the prepuce and penis in the male, and the vulva in the female. Between 60 and 70 days of pregnancy, the genital tubercle appears like a bright white (hyperechoic) structure on the ultrasound monitor, just like bone. In the male fetus, the tubercle is observed just behind the opening of the umbilical cord on a sagital (longitudinal) section of the fetus. In a female fetus, there is nothing remarkable around the umbilical cord; on a cross section, however, the tubercle is found at the most posterior end of the fetus, in a centered point just in between the tail, hip bones and rear limbs. Needless to say that cooperation of the mare and fetus is needed to obtain all the images required for accurate sexing. For 100 percent accuracy, one must visualize an image consistent with one of the sexes while ruling out the opposite sex.

Ultrasound in Late Pregnancy

Mares are seldom checked by transrectal ultrasound examination late in pregnancy (after 3 to 4 months) unless a problem is suspected. If your mare develops a discharge through the vulva or early udder development and lactation at any stage during pregnancy you should seek immediate veterinary assistance, since your mare may have developed a placentitis (infection of the placenta). Early udder development is also consistent with the presence of twins and/or imminent abortion. Transrectal ultrasound in later stages of pregnancy allows evaluation of the fetal membranes (placenta) and associated fluids. If the chest of the fetus and thus the heartbeat is visualized, this is always the best indicator of fetal health and viability.

Signs on transrectal ultrasound examination consistent with placentitis and/or fetal death include:

Abnormal thickening of the fetal membranes at or around the cervix.

Separation of the fetal membranes from the uterine lining with or without pockets of fluid in between membranes and uterus.

Presence of copious amounts of fluid in the vagina, just behind the cervix.

Numerous floating particles within the fluids surrounding the fetus, which may indicate the presence of pus or hemorrhage.

Absence of a heartbeat if the chest of the fetus is visualized.

Visualization of two different chests/hearts or two adjacent placentas is consistent with the presence of twins, but usually not successful when scanning the mare per rectum.

Additionally, if a mare develops colic at any stage during pregnancy, palpation and ultrasound through the rectum will allow not only to check for compromise of the fetus, but also to rule out problems related to the pregnancy such as uterine torsion (twist) or broad ligament hematomas (bleeding through the uterine arteries), both of which can be life-threatening conditions for the mare. Transabdominal ultrasound (ultrasound done through the abdominal wall) at a referral practice may be required to confirm diagnosis of any of the above-mentioned problems. Furthermore, a mare with any of these problems may require intensive monitoring and care at a referral hospital.

potverdikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:20

SA je hebt PB!!

lucas03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:55

sorry helemaal vergeten: Een merrietje. Yes eindelijk!

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 22:59

@lucas03 : gefeliciteerd !!
@inkepink :hoop dat alles goed komt !
@silly_silas : haha...ja ze had een kip aangegroeid waaah Knipoog

Suelza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 23:05

Thirsa_ schreef:
Suelza schreef:
Mijn probleem is overigens ook opgelost (mbt het veulen). Mijn merrie gaat zeer waarschijnlijk naar El Zarabia (daar rij ik ook de hengsten) om te bevallen. Dan kan ze gelijk met veulen overdag het land op met het veulen van Thirsa in dit topic (dus dan weet je het vast Lachen ), whahahah! Weer een zorg minder, want inmiddels loop ik toch al dik 5 maanden met dit probleem rond. En zo zie je maar weer... voor elk probleem is een oplossing.

Ik lees dit nu pas! Samantje zei het vanmiddag tegen me dat je merrie misschien ook bij El Zarabia komt!
Zou het echt superleuk vinden!! Is het al zeker dat je merrie komt of niet? Haha!

Nee, ik heb besloten dat ik haar niet breng. Ze wilt op het moment ab-so-luut niet de wagen op en ik ga haar niet dwingen. Ervaring leert, dat dit 18 hechtingen oplevert Clown

Ik heb nu de mogelijkheid gekregen om haar op een, afgesloten, stuk weide te laten bevallen en ik heb inmiddels van diverse DA vernomen dat dit verreweg het beste is voor zowel merrie, als veulen. Bovendien heb ik al een laat veulen en heb ik ze het liefste meteen dag en nacht buiten zodat het veulen hard genoeg is om straks de opfok in te kunnen...

odique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 23:13

@ Traan_beauty: welkom, je hebt nog wel even te gaan met wachten.
@ Inkepink: Mooi dat het zo goed gaat met ufo, hoop dat folie ook weer snel de oude is.
@ Lucas: gefeliciteerd!

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 23:29

lucas03 schreef:
sorry helemaal vergeten: Een merrietje. Yes eindelijk!

dat komt prachtig uit, Doornroosje Lachen

vanini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-08 23:59

lucas03 gefeliciteerd.
En ik las 2 pagina's terug van nicole dat er al 89 veulens waren geboren.
En ik maar telkens denken dat ik vroeg was met het insemineren Clown

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 00:10

gefeliciteerd lucas! foto's?

haha silly silas, ik had precies hetzelfde, heb superlang naar die foto zitten turen van ;wat is dat nou toch? (eigenlijk zag ik het pas nadat jij postte dat het een kip was, toen zag ik het ook Bloos )

amandake; ja spannend wie er eerst is...Knipoog

net weer bij zita gekeken, het schiet nog niet echt op hoor. had echt wel vette hars verwacht, maar nee, weer zo'n piepklein dingetje wat je met je blote oog bijna niet ziet Clown denk wel dat ik voor of in het weekend een veulen heb...Lachen

yashilha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 00:27

Lucas gefeliciteerd Go jij! Go jij!
Inkepink goed zeg dat het beter gaat met ufo ,ik hoop dat Folie ook snel weer opknapt Ach gut
Traan-beauty welkom
Nicole wat veel veulens al zeg en de hengsten in de meerderheid Knipoog
PVD je hebt een pb Haha!

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 09:25

silly_silas schreef:
@ amandake : amai , ik schrik effe , je sprak over een huidaandoending en daar zat zoiets enorm grijs naast der been , duurde even voor ik door had dat dat een kip was haha Tong uitsteken

*even snel tussen bijlezen door....*

Aaah, dat is het. Ik kon niet ontdekken wat het was ROFL

Odeale

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 09:30

draaakje schreef:
gefeliciteerd lucas, en inkepink, suc6!
bij syl komt alle troep er gelukig wel uit. soms wil het helpen het veulen even een paar seconde bij de merrie weg te halen, hierdoor krijgen ze een hormonen stoot, en hierdoor trekt de baarmoeder wee samen, ik weet niet hoe het werkt met haar spieren, maar het is denk ik het proberen waard.

Daar staat ook iets over op de PAVO site. Daar zeggen ze zelfs dat je het veulen moet vasthouden en moeder moet opjagen:

Natuurlijke reiniging baarmoeder
Zorg dat je merrie de dag na het veulenen genoeg beweging krijgt. Houd het veulen vast en jaag de merrie op. Door dit opjagen en het hinniken naar het veulen, zet de merrie druk op de baarmoeder. Hierdoor schoont de merrie zich zelf op een natuurlijke manier. De baarmoeder is hierdoor eerder schoon en dat bevordert het snel opnieuw drachtig worden.

Trouwens, op de site staat ook dat je een stal moet hebben waar geen buur-paarden mee kunnen kijken. Hmmm, gaat niet lukken, er zit een schot van 1.40m tussen, ik hoef toch geen laken er tussen te hangen Nagelbijten / Gniffelen Onze ruin wordt dan gek van nieuwsgierigheid denk ik ROFL Ze zijn zo aan elkaar gewend, zou ze het erg vinden dat hij meekijkt?

Lucas03, gefeliciteerd met je merrieveulen!

Vandaag dag 310 voor ulisse. Volgende week gaan we het schot weghalen zodat ze een dubbele stal. heeft.

Unaira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 09:35

lucas gefeliciteerd!! Fijn dat het allemaal zo snel gegaan is.

Kannie: spannend he? Ik zit hier ook te wachten......hars is nu ook weg, maar unaira heeft wel momenten op een dag dat ze heel onrustig is. 2 dagen geleden heeft ze sochtends echt iets van voorweeen ofzo gehad, was echt zielig om te zien.......Iig succes met waken en misschien morgen??dan is het volle maan........

Hier verders een mijlpaal vandaag: 330 dagen!!

heb vanochtend even snel wat fotos gemaakt. Uier zit eigelijk weinig schot in nu, blijft het zelfde en af en toe een ieniemienie harsdruppeltje ,maar haar kont krijgt echt ineens een hele andere vorm. wat vinden jullie?

330 dagen
Afbeelding

330 dagen
Afbeelding

eerder in de dracht
Afbeelding

buikje
Afbeelding

Whis_Serada

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 09:38

Whis heeft ook gewoon buur paarden hoor.
Ik zou het wel af kunnen dekken maar daar begin ik niet aan

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 09:38

Goeiemorgen allemaal!

Nou ik heb alweer een slechte nacht gehad... Nora is zoooo onrustig, maar gewoon niet veulenen... Verward

Beetje jammer! Ik hoop toch echt dat gauw een keer door gaat zetten!!! Vandaag is ze officieel uitgeteld...

yashilha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-08 09:55

Goedemorgen Doei!
Odessa gefeliciteerd met de mijlpaal
Unaira ja de kont heeft een andere vorm
Spannend bij je
Iorr ook spannend bij jouw zeg Ja