[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Vulina

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 12:39

Dat denk ik ook Noisy. Na het afspenen vind ik brok wel noodzakelijk..

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 13:04

ik volg jullie en inderdaad vulina na het spenen is brok echt nodig, dus moet je ze toch al beetje gewoon aan laten worden, maar heb daar nog nooit problemen mee gehad, het zijn allemaal vreetzakjes :')

leuk die spelende veulens ibbel, ze zeggen dat hengsten meer spelen dan merrie's maar hier nog niks van te merken, voorlopig zijn ze allebei kleine racemonsters en gaan heel graag op ontdekkingstocht samen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 13:05

En voor het afspenen moeten ze het wel geleerd hebben van mama. Ik heb ooit eens een veulen uit Zweden geimporteerd dat geen brok kende. Dat was een drama om die te leren dat het eetbaar was.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-17 20:41

Carlijn is een krengetje bij het eten. Ze heeft inmiddels een eigen hooinet en brokjesbak, want ze mept Lara de stal uit. Meeëten doet ze niet aan, alles is van mij :Y)
Op de weide moet de Shet het ontgelden en haar grote zus. De Shet heeft het na een tijdje wel gezien, maar de zusjes kunnen echt leuk spelen met elkaar.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 14:21

o jee met het zien van snotterbellen ben ik al gelijk bang. en argwanend. Ook hoesten vind ik niets. Helemaal sinds ik in november droes heb gehad. Ben er t/m januarie zoet mee geweest.

Hier lust kenny al brokjes van mama mee. Hij was denk ik nog geen maand oud toen hij al mee at.

Helaas is Gaya gister gust gescand. Baal er van. eerst niet hengstig worden en dan nu ook nog niet pakken. We hebben nog 1 kans. Hopelijk pakt die wel.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 21:41

Dat is inderdaad balen stal_HD.

Vraagje aan de minimensjes:
Kun je in een laat stadium uitwendig scannen op dracht? Je zult dan alleen vruchtdelen zien neem ik aan maar kan het überhaupt?

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 22:02

Ibbel wat een gave foto die blikken ook van alle 2 de veulens

Kirja altijd schrikken hoe gaat het nu? kan goed zijn dat het bultje een insectensteek is

suffie zo zeg wat een baasje naar mama

Noisy ja dat kan gewoon je ziet dan inderdaad onderdelen van een veulen.
en soms het geslacht.

Lady afgelopen week
Zal morgen even nieuwe foto`s maken van beter kwaliteit :o

Afbeelding

Afbeelding

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-17 14:23

Dat kan idd. Volgens mij zie je dan allemaal botjes e.d. met de contouren van sporen en vel. Net als op een röntgenfoto volgens mij. Heb het zelf nog nooit gedaan.

Redd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 11:34

Goedemorgen. Ik weet niet hoeveel mensen hier nog steeds volgen, maar ik heb een vraag. Heeft iemand hier ervaring met het niet indalen van een bal en het eventueel verhelpen hiervan?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 11:45

Geen ervaring, maar cryptorchisme is een erfelijke afwijking. Aangezien je met zo'n dier dus tóch niet moet willen fokken, 'verhelp' je de kwaal door castratie. Dat moet dan wel liggend onder algehele narcose en dus bij voorkeur in de kliniek.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 12:32

Noisy schreef:
Dat is inderdaad balen stal_HD.

Vraagje aan de minimensjes:
Kun je in een laat stadium uitwendig scannen op dracht? Je zult dan alleen vruchtdelen zien neem ik aan maar kan het überhaupt?

Ik heb bij een Welsh A merrie uitwendig laten scannen op dracht. Merrie was aan de datum eind april en is in november gescand uitwendig. Ging prima, veulen was goed te zien en kloppend hartje dus gelukkig de bevestiging.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 13:05

Yolien_ schreef:
Goedemorgen. Ik weet niet hoeveel mensen hier nog steeds volgen, maar ik heb een vraag. Heeft iemand hier ervaring met het niet indalen van een bal en het eventueel verhelpen hiervan?

Gaat het om een 2017 veulen? Want dan kan dat nog wel komen :)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 13:34

Vulina schreef:
Yolien_ schreef:

Gaat het om een 2017 veulen? Want dan kan dat nog wel komen :)

Wou ik ook zeggen... ligt wel aan leeftijd van de hengst..

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 14:15

zat net hetzelfde te denken, hoe oud is de hengst want kan soms lang duren aka jaren vooraleer ze ze niet meer kunnen optrekken.
en anders castratie ja

Redd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 16:21

Ja het gaat idd om een 2017 veulen, drie maanden oud. Bal is ook in de lies gevoelt, alleen dus nog niet ingedaald. Vervelende is alleen dat hij geselecteerd is voor de veiling en ze hem hierop misschien niet willen veilen. En zowel, wordt het vermeld en is hij voor de aankoop van de hengstenkeuring misschien minder interessant.
Nu hadden ze het daar over het plaatselijk verdoven, waardoor hij zou indalen. Vandaar mijn vraag naar eventueele ervaringen.

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 16:37

Ik kan me niet voorstellen dat ze daarop afgekeurd worden. Het is nog maar een veulen. Als hij er is en ze kunnen hem voelen zitten, is het enkel nog een questie van tijd eer hij daalt. Ze kunnen hun balletjes nog zo makkelijk optrekken. Ik zou me pas echt zorgen maken eer hij 1,5-2 jaar is en je ze nog niet gezien hebt.

Sommige veulens hebben ze al met drie maand duidelijk hangen, anderen zijn iets later.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 21:26

mijn vorige veulen zag je ze de ene keer ook duidelijker dan de andere keer. Dus ik vind het wat snel daar nu al over te oordelen.. al snap ik dat er strenge eisen zijn.

Redd

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-17 22:28

Ja, het is lastig. Ben benieuwd hoe dit af gaat lopen. Alsof het al niet spannend genoeg is allemaal 8)7 . Van de week maar weer even contacten met de dierenarts hoe of wat.. In ieder geval bedankt voor jullie input

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-17 09:07

Poeh 3 maanden oud? De mijne is nu bijna 14 maanden en ze honger er pas allebei 'vast' sinds 12 maanden

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 12:40

Geen ervaring mee Yolien maar ik snap wel dat de rest al spannend genoeg is succes!

Wij hadden afgelopen zondag keuring en Aimee mocht mee. Wat was ze nog klein tussen al die grote veulens van 3/4 maanden oud!
Ik wist zowiezo gelijk toen al dat een veulenkampioenschap er niet in zou zitten voor ons maar we gingen wel ons best doen voor een 1e premie. En ja hoor! Tuttebel liet zich niet zo zien als dat ik natuurlijk gehoopt had maar ze haalde een 1e premie met een super jurycommentaar! Waar wij dus heel blij mee waren! En nu weten we ook zeker dat ze mag blijven!

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:25

Fotsy schreef:
*\o/* super nieuws DL

Hier ook al twee keer gecastreerd rond 1 jaar en met dezelfde bedoeling zodat ze wat groter zouden worden al valt dit zwaar tegen hun zus/halfzus van 3maand is al groter :')

Bummer :+

Granoek schreef:
De mijne blijft hengst zolang de omstandigheden het toelagen. Dwz: hij blijft braaf, respectvol, heeft vriendjes waar hij bij kan staan en kan 24/7 buiten blijven. Zodra een van deze wijzigen gaat de schaar er in met een maximum van 3 jaar :)
Hij is nu bijna 14 maanden en so far so good.

Dit was hier in principe ook de bedoeling maar zo is het ook goed :)

Dustinlover schreef:
Manda dat is ook de bedoeling om hen over paar weken te scopen en keer te spoelen. Dat opvangen en dan laten checken :)

Ik duim nog even verder voor je :)

Moratoetje schreef:
FF een egopost .... ben zo trots :o

Ons New Forestveulen Arendsnest's Cappuccino is afgelopen zaterdag Nationaal Veulenkampioen geworden van het Nederlands New Forest pony stamboek *\o/* *\o/* *\o/*

[ Afbeelding ]

[ Afbeelding ]

Wauw gefeliciteerd! Ik snap ook wel waarom <3
AndreaB schreef:
Tiana is gisteren drachtig gescand :D het lange wachten gaat weer beginnen.

Gefeliciteerd!

rensju schreef:
Oke.. ik ben helaas de enige met een veulen.
Dat is wel een verschil denk ik, want alle andere paarden vinden het veulen nogal interessant. Ben bang dat mijn merrie agressief naar ze gaat zijn

Hier hetzelfde probleem..
Merrie taalde wel naar haar beste vriendinnetje maar toen we die bij haar en het veulen in de wei deden gingen ze toch ruzie maken dus ze staat nu maar weer alleen met haar veulen als ze weer op de wei mag straks.

MaritB schreef:
Ibbel schreef:
Bijvoeren doe ik pas als ze zelf interesse in de voerbak van mama gaan vertonen, en dat is meestal pas met een maand of twee. Hooi eten doen ze wel al, en water drinken ook trouwens.
Ik heb altijd Arabieren gefokt, en daar is OCD niet echt een issue (of was dat iig 15 jaar geleden niet). Ik voorzie bij mijn huidige paarden eigenlijk ook geen problemen. Verder geloof ik dat veel beweging als ze jong zijn nog altijd de beste preventie is. Ik betwijfel of je met voer veel kunt doen, en zeker niet bij een eventuele aanwezige erfelijke component.

Maand of 2? Don at dat al na 1 week.... is de mijne dan zo abnormaal? Hij is bijna 10 weken krijgt sinds week 3 eigen brokjes en eet al volop hooi en gras.

Daily at ook met een week of anderhalf, 2 al mee en volop hooi en gras indd.

Pauk schreef:
Geen ervaring mee Yolien maar ik snap wel dat de rest al spannend genoeg is succes!

Wij hadden afgelopen zondag keuring en Aimee mocht mee. Wat was ze nog klein tussen al die grote veulens van 3/4 maanden oud!
Ik wist zowiezo gelijk toen al dat een veulenkampioenschap er niet in zou zitten voor ons maar we gingen wel ons best doen voor een 1e premie. En ja hoor! Tuttebel liet zich niet zo zien als dat ik natuurlijk gehoopt had maar ze haalde een 1e premie met een super jurycommentaar! Waar wij dus heel blij mee waren! En nu weten we ook zeker dat ze mag blijven!

Gefeliciteerd Pauk! dat is een mooi resultaat! en wat dijn dat ze mag blijven :)

Hier nog altijd erg druk..

daily is vrijdag 2 weken geleden geopereerd. De operatie was lastiger dan gedacht. Omdat hij al een poos rondliep met de liesbreuk was er weefsel verkleefd in zijn koker. Operatie duurde daardoor 2 en een half uur tegen normaal half uur/ uurtje. Hij was die vrijdag dan ook erg zielig. Zaterdag ben ik bij hem gaan kijken en toen was zijn koker nog flink gezwollen en ook zijn achterbenen waren dik. Wel was hij erg vrolijk en wat gedrag betreft helemaal zichzelf, gelukkig. Donderdags weer gaan kijken en vrijdags opgehaald. Hij staat nog tm vrijdag aan de AB 2x daags en wordt dagelijks getempt. Ook moet hij 4 weken boxrust houden.. :( heel sneu maar ik probeer hem zo veel mogelijk te vermaken zodat hij niet gek gaat doen. Hij doet het hartstikke goed dus we zijn maar aan het aftellen tot de 4 weken voorbij zijn...

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 13:41

Wat leuk om te lezen dat het goed gaat met de veulens, (Op een bal na die nog indalen moet :') )

Hier is het rustig, we hebben ons aangemeld op de veulenkeuring van het IHW op 19 Augustes, nog 2.5 week dus. Maar de vraag is of dat wel gaat lukken :') Makuya vind het halster nog helemaal niets, en om/afdoen is een heel gedoe. Meelopen gaat nog helemaal niet. Dus we moeten flink oefenen.

En gaat het niet, blijven we gewoon thuis :D

Met 2.5 week is ze al mooi uitgevouwen. Op 2 weekjes gemeten en ze is 106 cm groot al, best al een verschil met dag 1 (95).

Veulenspam!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ze heeft zeker het stevige onderstel van mama geerft :') Gelukkig is de rest wel wat fijner.

Alexandra__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 14:10

Afbeelding
Dit was zaterdag 22 op bezoek
Afbeelding
Vrijdag 28 weer lekker thuis <3
Afbeelding
En gisteren lekker samen met mama naar buiten kijken

Daily is in de periode dat hij in Wolvega stond wel 5/6 cm gegroeid :oo

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 14:56

Dan heeft-ie in ieder geval niet echt 'geleden' in Wolvega. Goed teken dat-ie gegroeid is dus!

Ik zit nog steeds op nummer 3 te wachten (nu 2 weken over tijd) maar er begint eindelijk echt wat uier te verschijnen.
So much for bakerpraatjes zoals 'maidenmerries dragen korter' en 'laat in het seizoen dragen merries korter'. :+

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-17 15:57

Haha vooral de enquete invullen dan Ibbel ;) want de laat in het seizoen = kortere dracht theorie is 1 van de dingen die ik wilde bekijken :P