[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Jacky84

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 21:44

Ik heb heel veel filmpjes gekeken en info gelezen over dracht, en hier natuurlijk al heel veel geleerd, maar ik kan nergens goed vinden wat er in de laatste weken voor de bevalling nog gebeurd in de buik.
Ik lees bijvoorbeeld van CP112 dat de buik anders is ook omdat het veulen gedraaid is, ook heb ik hier wel gelezen over de 10 dagen draai.
Wie kan me er meer over vertellen? Is daar 1 lijn in, of is dit bij elke merrie anders?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 21:52

Nee, het veulen ligt op de rug, en blijft ook zo liggen totdat het daadwerkelijk geboren wordt. Het draait pas op het laatste moment. Dus eigenlijk bestaat er geen 10 dagen draai :+

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:10

In de laatste dagen van de dracht kan de merrie ook meer willen liggen en soms zelfs iets koliekerig lijken. Dit gedrag wordt vaak veroorzaakt door ‘nepweeen’ en/of draaiingen van het veulen in de baarmoeder, maar mag uiteraard niet teveel zijn. Raadpleeg bij twijfel een dierenarts. Gedurende de laatste maanden van de dracht ligt het veulen met de rug tegen de onderkant van de baarmoeder en met het hoofd naar de uitgang. Het kan alleen met benen, hals en hoofd nog van plek veranderen (bijvoorbeeld de voorbenen strekken en weer buigen of het hoofd naar links en rechts bewegen). Tijdens het tweede stadium van de geboorte draait het veulen naar de zogenaamde borst-buikligging, waarbij het een slag van 180 graden maakt om in de goede positie te komen om geboren te kunnen worden. Door vervolgens hals, nek en voorbenen te strekken vormt het veulen een soort wig waarmee het de baarmoedermond oprekt en zich een weg naar buiten kan banen.

Van de website; https://www.paardenarts.nl/kennisbank/v ... et-veulen/

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 22:50

bedankt allemaal, het is een ierse merrie van 1.55, afstamming onbekend, gedekt door een Irish Draft horse (afstamming ook onbekend). wat mij betreft is dit ook het laatste veulen voor haar.
Ik vind het inderdaad heel spannend, ondanks dat de vorige 5 er eigenlijk zonder problemen (of iemand inde buurt) zijn uitgefloept.
Zeker als ik zo de verhalen lees van jullie waar het helaas niet helemaal volgens het boekje gaat , met de onzekerheden die daarbij horen.
Ik ga proberen iedereen te volgen en zal ook zeker pogen te reageren, maar jullie zijn al met zoveel dat ik hoop dat ik niemand vergeet :)

Luutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 23:17

Wat een fijne informatie van die site, suffie! Heb ik echt wat aan, thnx

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 23:22

Ik heb net de laatste ronde gedaan. Merrie is weer zichzelf. Eet gewoon goed en geen koorts of iets dus ik kan met een gerust hart gaan slapen. En wat het nu geweest is. Iemand gaf mij de tip kalk te kort. Iemand hier ervaring mee?

Voor de wakers succes vannacht.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 23:26

Rossi is alweer een week oud <3
Afbeelding

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 23:30

Cp. Wat sneu hopelijk slaat de prascent aan.
Uier van de schimmel lijkt wel echt te groeien

Fleuribelle. Wat vervelend dat het niet betert. Lijkt me ook spannend nu nog naar de kliniek nu ze zover in de dracht zit.

Dany94 welkom, mooie merrie

Jacky. Anti rol :')

Danamuts. Welkom

Tamarant. Ze ligt er lekker bij

Cynthia. Flink uier heeft ze

Sanne. Lekker languit

Kabayo. Spannend hoor, ik zou haar ook niet vertrouwen zeker wat ze de vorige dracht ineens een verassing in haar stal had staan.

Angelpam. Gelukkig lijkt ze opgeknapt

De dikke dames vandaag

Sammie had het druk met kriebelen met Nigrante. Wellicht kennen een aantal haar nog? Ze is ondertussen 3 jaar en groot :wow: van Formidable uit Esmeralda.
Afbeelding
Afbeelding
En Wild Thing
Afbeelding
Ik bekijk het idd nu ook zo, elke dag dat het er nog inzit is fijn. Op naar de veilige zone.
Nu op 293 dagen

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 00:06

Vulina achterbeentje!!

Fijn angelpam! Hopelijk blijft het zo!

Hier ook die blauwe navelspray. Ooit gewonnen en is al wel wat ouder maar dan spuiten we wat extra erop :)

Succes wakers!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 00:12

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 00:19

Ja, zijn jullie er klaar voor? :list:

ual_95: Wat een super knap veulen is Whinnie, zeg! *D
baudyh: Ze laat je wel wachten. Hopelijk heeft ze er snel een gezond veulen naast staan.
Vulina: Dat vraagt om video. Ben erg benieuwd! De foto is in elk geval veelbelovend.
tamaramt: Dat is wel apart inderdaad, dat ze minder ligt. Deja ligt echt meerdere keren per nacht (fijn he, zo’n Birthalarm :+ ), maar Eef ligt ook weinig.
Muronia: Gaaf! Ik vind Florencio’s leuk :D Hij maakt ze knap! En ik snap heel goed dat je naast je bed stond!
Kabayo: Dat moet toch snel gaan gebeuren, lijkt me!
DDDara: Typisch dat ze ineens zo uit haar hum is :( . Zullen zwangerschapskwaaltjes zijn inderdaad.
Neonlight: Dat is stom, dat je geen wormenkuren meer mee krijgt. Zo’n geëmmer om het via een andere weg weer te regelen.
essie_blue: Zelfs met een vergrootglas zie ik nog niet veel B-) . Kan nog wel even aanlopen, lijkt het. En 16 keer?! Holy hell :wow:
sannahtris:Quick een beetje verkouden? Hopelijk kikkert hij snel op.
Iorrr: Helaas, ik ben helemaal niet thuis in de pony’s.
Cioccolato: Spannend! Mooi uier al zo!
Dustinlover: Dankjewel :o Lana heeft al een flinke uier!
Riv_Q: Dat dilemma heb ik ook een beetje. Ik heb de merries het liefst even gescheiden tot dat de veulens 3 weken zijn, maar Deja kan echt niet zonder Eef, dus ik ben bang als ik die apart zet dat ze gaat rennen. We zien wel hoe het loopt, anders kijk ik of ze bij Roc kan, maar daar doet ze meestal niet zo lief tegen. Knappe paarden trouwens!
AM_Horses: Ik hoop zo dat de medicatie z’n werk doet :knuffel: Duimen! En als ze in ieder geval die 300 maar over zijn. Iedere dag is er één.
Laurentii: Spannend! :):)
chadje: Wat een ding is het <3 Knap veulen!
AnsoDM: Ik heb het verhaal niet gevolgd omdat ik toen niet in het topic zat, maar wil je in ieder geval sterkte wensen :(:)
CharmFaith: Ah, een verrassingsveulen. Maakt het extra spannend!
Michelle5418: Dankjewel *D
SunnyHorse: Wat een heeeerdijke foto <3
cp112: Zo dan, dat is een hele lijst! En wat sneu dat de pony waarschijnlijk Cushing heeft. Hopelijk slaan de medicijnen aan.
Tanja94: Zorgen om je kind is nooit leuk. Succes met beide!
Ijongema: Welkom! Mooie Friezen! En een leuke kleine smurf. Ziet er daaruit dat één van jouw merries al aardig onderweg is!
Quir: Wat gaaf dat je in Zweden woont. Kan me voorstellen dat je nog liever hebt dat ze even wachten.
corinadrenth: Mooie stallen zo!
chadje: Wat een dotje is het <3
angelpam: Oh nee, wat eng :oo . Fijn om te horen dat het nu redelijk gaat,
Cynthia82: Het zal vast lekker liggen _O-
Fleuribelle: Ik zou het ook niks vinden om nu te reizen, maar problemen met het oog kunnen toch wel nare gevolgen hebben als het de verkeerde kant op slaat. Hopelijk knapt ze snel op.
Dany94: Spannend, de eerste! Toch altijd extra speciaal.
Jacky84: Cass laat ook wat tekenen zien dus. Volgens mij krijgen we straks echt een veulenboom. Ik heb wel even goed gelachen om die foto :') . Als de grond maar zacht genoeg is, kan rollen prima, zal ze gedacht hebben.
J_emma: Dat is niet fijn slapen, nee. Toch altijd extra opletten met een maiden.
danamuts: Welkom! Geen tips over de camera’s (die van ons werkt op WiFi) maar wilde je toch even succes wensen.
Sanne96: Dat kan niet lekker slapen, lijkt me := . Ik kan ook uren naar die camera kijken.

Goede tip, dat Melissengeist. Had er inderdaad ook nog nooit van gehoord.

Ik heb één keer een dekentje bij een veulen omgehad en dat was er 1 die op dag 304 geboren was. Dat vachtje was ook nog niet af, maar bij ieder ander veulen met voldoende vacht ontwikkeling doe ik geen dekentje op. Als het rotweer is hou ik ze toch binnen of gaan ze maar kort naar buiten.

Betreft het rijden, ik heb Eef tussendoor wel even gereden, maar inderdaad, tegen de tijd dat ik haar op gang had waren we best alweer een eind onderweg met de dracht. Ze liet zich wel prima rijden en de veulens wende er snel aan. Tante Deja staat ernaast en Eef roept verder ook niet, dus dat scheelt wel. Maar meer dan een beetje gymmen is het rijden inderdaad ook niet. Melk geven en veulens maken kost al energie genoeg.

Ik ontsmet ook altijd de navel. Deed dat eerst met betadine of acederm, maar heb met de dierenarts overlegd of ik chloorhexidine op alcohol basis kan krijgen. Kan morgen ook een klysma ophalen om zelf toe te dienen. Bedankt voor de tip!

Zo, volgens mij ben ik bij :')

Hier komt er schot in de zaak. Eef heeft een beetje hars en Deja vult goed. Verder staan ze beide nog heel rustig. Morgen boodschappen doen, de koelkast in de camper vol laden aan en de kachel opstoken. M’n snoer was te kort voor naar het stroompunt, dus ik neem morgen even een tussenkabel mee. Ik denk dat ik 20 meter van stal toch een stuk rustiger slaap dan wanneer ik er 20 minuten vanaf woon.

Eef (336 dagen)
Afbeelding

Deja (322 dagen)
Afbeelding

En de dames zojuist, lekker slapen en krachten sparen.
Afbeelding

Tanja84Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 03:31

Wie kan me vertellen wat zo ern zuchtplaat is?heb hier al gelezen dat het vocht is en wel weer weg trekt...maar vanwaar komt het?wil het wat zeggen? Moet ik ergens op letten?Afbeelding

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 04:09

Het is gewoon extra vocht. Je kan er weinig aan doen, het trekt vanzelf weer weg.

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 06:13

Geen veulentjes nog? -O-

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 06:31

Nou ik had ook wel op een paar veulentjes gerekend.
Die lijst wordt echt veel te lang hoor. :')

ljongema

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 07:29

goedemorgen, gisteravond is onze merrie bevallen van een prachtig mooi luxe merrie veulen. Alleen na 2 uren werd onze nachtmerrie werkelijkheid. 2100 is ze ongeveer geboren en aangezien wij weten dat de nageboorte er nooit van zichzelf er af gaat hebben we meteen de veearts gebeld zodat het geen nachtwerk werd. In de tijd dat de veearts bezig was begon ze te wankelen, en viel neer.... waarschijnlijk een bloeding. We hebben nog 1.5 liter biest kunnen melken.
Ons veulen hebben we naar de veulencentrale kunnen brengen, hier hebben ze een pleegmoeder staan. Deze morgen hoor ik hoe het gaat. Veulen was vrolijk en alert.

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 07:30

Jeetje ljongema wat verschrikkelijk.
Hopelijk komt het veulen er goed door.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 07:31

@ijongema: ;( wat een nachtmerrie. Verschrikkelijk. Hoe kan zoiets gebeuren? Heel veel sterkte

Tanja84Jarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 07:32

ljongema schreef:
goedemorgen, gisteravond is onze merrie bevallen van een prachtig mooi luxe merrie veulen. Alleen na 2 uren werd onze nachtmerrie werkelijkheid. 2100 is ze ongeveer geboren en aangezien wij weten dat de nageboorte er nooit van zichzelf er af gaat hebben we meteen de veearts gebeld zodat het geen nachtwerk werd. In de tijd dat de veearts bezig was begon ze te wankelen, en viel neer.... waarschijnlijk een bloeding. We hebben nog 1.5 liter biest kunnen melken.
Ons veulen hebben we naar de veulencentrale kunnen brengen, hier hebben ze een pleegmoeder staan. Deze morgen hoor ik hoe het gaat. Veulen was vrolijk en alert.

Oh nee sterkte

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 07:42

Heel veel sterkte Ijongema, wat een vreselijke start voor de kleine en wat naar voor iedereen die erbij was. Hopelijk krijgt jouw veulen via de centrale een lieve mama!

Een inwendige bloeding waarschijnlijk, die kan meerdere oorzaken hebben, zoals hoefje die door de baarmoederwand is gegaan, of in dit geval de nageboorte die ergens is afgescheurd bij een groot bloedvat.

SunnyHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 07:48

Ilongema: wat een nachtmerrie inderdaad. Wat zullen jullie ongelooflijk geschrokken zijn. En toen moesten jullie ook nog eens in korte tijd veel regelen. Wat een verdriet om de merrie. Hopelijk komt er gauw een fijne pleegmoeder voor het veulen. Sterkte met het verlies.

sblom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 07:55

Ljongema, ow wat erg van de merrie!

Sammy2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 07:57

Wat een vreselijke nachtmerrie!! Heel veel sterkte Ijongema!!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 07:57

ljongema oh nee, dat is echt een nachtmerrie! Heel veel sterkte met het verlies van je merrie. Hopelijk mag het veulen je troost bieden en groeit ze uit tot een volwaardig opvolgster.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-21 07:58

Ljongema wow wat heftig!! Heel veel sterkte... Y;( Wat vreselijk...

Heel fijn angelpam dat het met een sisser af lijkt te lopen!!

Wow niet meer veulens. Hoe dan :+

Tanja extra vocht. Soms trekt het wel weg met wat beweging. Maar het is niet heel erg.

Kathleen respect. Wat een post! Klinkt wel heel gezellig in een camper. Ik woon zelf samen met mijn vriend in een stacaravan bij mijn ouders achter op het erf (boerderij) , Dus ben ook met 5 seconden op stal :D het eerste uier ziet er beloftevol uit!!

Neonlight ga straks even kijken :)

Amhorses ja klopt. Dat was wel even een verassing := Sammy is echt huge. Voor wild thing komen de 300 dagen gelukkig ook in zicht!

Vulina wat een fijne beweger zeg!

Danamuts leuk een iers paard :)

Fotsy inderdaad. Ben benieuwd! Hoe is het bij jou?

Zilver geen veulen. Gister avond wel ineens rondjes lopen , schrapen en zakte door de voorbenen. Vannacht ook rollen. Mijn moeder vond om 3 uur een drup aan de uier...