[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

AnniekSlijk

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 19:51

Die van mij heeft tot 3 weken leeftijd ofzo snachts op stal gestaan. Nu snacht in de paddock met schuilstal en overdag doe ik het hek open naar t land, dan kunnen ze dus kiezen. Zand eten heb ik haar niet zien doen, maar ben er niet de hele dag/ nacht bij :p daarom vroeg ik eerder al vanaf wanneer je een kuurtje zandweg kan geven.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 19:57

Pauk, goed idee! Kan ik ook proberen volgend jaar. Al is het mij niet tegen gevallen om ze gewoon op zaagsel te laten bevallen..

Ibbel, niet normaal toch!! :oo howie heeft het nog wel eens koud, maar nu op paddock staat hij veel meer beschut en komt eigenlijk dus wel even goed uit met dit vieze weer.

Yolien, gefeliciteerd! Spannend hoor.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 20:00

Heb ze net binnen gezet, viel me niet tegen, ze liepen niet eens te rillen. Ik vind het op zich best fijn als veulens al vroeg eens wat slechter weer meemaken. Mijn ervaring is dat ze dan als het echt herfst wordt beter tegen de kou en de regen kunnen. Na een hete en droge zomer valt die overgang anders echt rauw op hun dak.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 20:06

Ze hebben hier maar weinig last van de regen. Ze grazen en spelen gewoon door. Ze gaan ook gewoon languit liggen slapen, ze geven er maar weinig om..

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 21:06

Mijne gaan met droog zonnig weer de hele dag in de schuilstal staan, snachts grazen ze dan, met regen kiezen ze wel om overdag buiten te staan

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 22:08

Zelf doe ik altijd stro over vlas, bevalt mij prima. Ik vind vlas fijner dan zaagsel, neemt net wat meer op.

Hier hebben ze vandaag niet heel lang buiten gestaan, want de DA kwam om te scannen. Ergens voor 13:30, en dat werd dus 13 uur. Rond etenstijd heeft manlief ze weer binnen gezet. Stalbaas is weg vandaag en morgen, en kleindochter wilde heel graag de pony's verzorgen. Die voert dus, en moet ook de nachtploeg naar buiten zetten. Maar mag van opa dus niet aan Sarona komen, dus die maar op tijd binnen gezet zodat ze niet tot 22 uur hoeft te wachten voor ze de pony's naar buiten kan zetten. Zal haar moeder anders ook niet blij mee zijn, dan hoort ze al in bed te liggen. :P

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 23:23

Hier komen ze snacht altijd op stal, gewoon veiliger, grasbesparend, tegengaan van overvette paarden want vet zijn ze al :D en te grote groep voor als ze in het zand willen gaan liggen.

Hier ook vlas en als ze moeten veulen dan komt er dik pak stro over. Nu gooi ik bij eentje ook altijd wat stro over, die knabbelt graag denk ik :D

Hier vandaag veulens gechipt en DNA staal afgenomen, paar jaar van mijn leven altijd kwijt van spanning, ze zijn wel al halstermak maar naaldenmak niet en wat is dit toch groot ding zeg pffff al bij al ging het nog vlot, was vooral baasje die zich zorgen maakte.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 07:33

Hier s nachts nog steeds op stal. Dan kan ik moeders bijvoeren en veulen gaat rillen van die plensbuien..

Wanneer doen jullie merrie met veulen weer in de groep? Of helemaal niet?

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 08:11

Ik heb ze meestal na een week wel bij minimaal 1 andere staan. Wel altijd andere merries met veulens. En als ze dan ongeveer een maand zijn (en vaak weer drachtig gescand) gaan ze de grote wei op met meerdere merries en veulens..

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 08:34

Hier komen ze vrijwel gelijk samen, de merries met veulens. Die staan wel oo een andere wei dan de rest van de paarden. Meestal is dit dan een kudde van ongeveer 10 merries met dus 10 veulens.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 12:16

Hier meestal ook s'nachts op stal. Om gras te besparen en om bij te voeren inderdaad.
Als het heel warm is of te veel vliegen dan s'nachts buiten en overdag binnen.
Een Merrir met veulen heb ik nu 24/7 buiten omdat deze merrie dichtgezet is en dat openschuurt aan haar voerbak en daardoor na een dracht op 16 dgn weer gust was op 30. Dus die mag niet schuren dan maar buiten.

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 15:51

Oke.. ik ben helaas de enige met een veulen.
Dat is wel een verschil denk ik, want alle andere paarden vinden het veulen nogal interessant. Ben bang dat mijn merrie agressief naar ze gaat zijn

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 16:04

Hier staan merrie en veulen samen met mijn (gepensioneerde maar jeugdige) ruin. Het veulen staat ook graag met de ruin en is er meer mee bezig qua spelen en gezelschap dan met haar moeder, als ze slaapt staat hij ook vaak over haar te waken. Ben dus echt blij dat ik die samen heb gezet. Ook is het zo veel makkelijker om moeders even weg te halen als ik er iets mee wil doen (in het aangrezende weiland, niet heel heftig dus).
In de complete groep vond ik wat te heftig, omdat er een nieuwe bijstaat die mijn merrie dus nog niet kende van voor het veulen en omdat mijn merrie en veulen een stuk kleiner zijn dan de rest van de groep (B pony's tov D/E pony's). Ook is het nu niet zo'n probleem als mijn merrie agressief doet, want het is mijn eigen paard dat in elkaar wordt gemept en niet van iemand anders. Dat viel trouwens mee redelijk mee, de eerste twee weken wat krassen maar niet ernstigs. Moet ik er wel bij zeggen dat merrie en ruin al 9 jaar samen staan.

Veel over huisvesting verder. Die van mij gaat rillen bij harde regen (zoals gisteren) dus gaat dan wel naar stal. Ook 's nachts op stal, maar van 6.00 tot 22.00 staan ze buiten in een groot weiland waar ze lekker kan rennen. Wij hebben de paddock wel bewust afgesloten, omdat ze voornamelijk de eerste weken al het zand opvrat wat ze kon vinden (lees: op de bestrating, klein kaal stukje in de wei etc). Op de paddock durfde ik dus echt niet aan. Maar nu met dik 2 maanden oud zie ik haar geen zand meer eten.

Redd

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 18:36

Nee hoor rensju. Hier ook maar een veulen. Mijn plan was om ze de eerste weken uit elkaar te houden en dan bij de rest (fries en twee shetten). Maar merrie en veulen gingen na een week al door de draad heel, waardoor alles meteen bij elkaar stond. Ging eigenlijk vanaf het begin meteen goed, terwijl de merrie vrij dominant en bitchie in het begin was. Moet wel zeggen dat zij ook de baas is in de groep, dus dat de andere wel snel doorhadden dat ze weg moesten blijven. Maar volgend jaar ga ik het weer zo snel doen denk ik. Heerlijk met zun alle op de wei en wat speelmaatje voor het veulen

Kirja

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 18:42

Hier ook maar één veulen in een koppeltje hoor. Wilde ze ook de eerste weken apart houden maar mijn paard word gek als ze niet samen staan.. Die hangt heel erg aan de Shet, Shet is ook de baas en paard heeft dat leiderschap echt nodig.
Ze weet heel goed dat ze niet te dicht bij de Shet in de buurt moet komen anders word ze aan gevallen. Hoop wel dat het snel bij trekt... ;)

Kleintje staat al lekker mee te knabbelen aan het gras en het hooi en kan al heerlijk genieten van het poetsen, alleen het halster is nog eng :+

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 19:45

Oke goed om te lezen!
Dan ga ik het denk ik ook proberen, maar dan alleen op de wei in de groep en niet op de paddock.
Het zijn bij ons pensionpaarden die erbij staan.

Ben ook bezig om merrie en veulen soms even te scheiden maar dat valt nog niet mee! Vooral de merrie vind het maar lastig

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 21:32

rensju schreef:
Dat is wel een verschil denk ik, want alle andere paarden vinden het veulen nogal interessant. Ben bang dat mijn merrie agressief naar ze gaat zijn

Hier dus nu ook maar één veulen. Maar juist doordat ze samen staan met ruin en andere merrie leert hij veel.
En ik kan de merrie in de aangrenzende paddock gewoon aan het werk hebben terwijl veulen op de wei blijft met de ruin.
Dat gaan we nu rustig uitbouwen.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 22:05

rensju schreef:

Mijne ging na 7 weken met 2 volwassen merries en dat gaat goed. Eerder kon niet omdat ik niet naar stal kon komen vanwege mijn eigen kleintje.

Merrie heeft 3 dagen erg beschermend gedrag vertoont maar daarna was ze heel hengstig en verliefd op 1 van die merries en nu mag veulen ook met hun kroelen.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 22:23

Wat leuk en handig al die informatie!! Mijn merrie staat in een stabiele kudde met een aantal paarden die veulens in de groep gewend zijn. Ik wil haar dus eigenlijk of in die kudde laten bevallen, of iig snel weer daarbij zetten met veulen.
Inderdaad ook om het opvoedkundige aspect, en er zitten een paar paarden bij die wel lekker kunnen spelen dus dat lijkt mij ook fijn. Er zijn twee andere veulens op stal, maar die zijn een stuk ouder en worden vrij snel al afgespeend.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 06:30

Mij werd verteld dat ik beste juist niet te lang kon wachten, dus met 2 weken ofzo heb ik ze terug in de kudde gegooid. Merrie staat in het midden van de rangorde. Eigenlijk was het vanaf begin goed... merrie gaat conflicten uit de weg en alle paardjes letten goed op het veulen, zelfs als ze ruzie maken.
Ze zijn ook veel zachter voor hem tijdens het voeren, normaal worden er rake klappen uitgedeeld als ze uit elkaars bak willen eten, maar bij veulen werd alleen een boze blik gebruikt :j

Eerste kennismaking;
Afbeelding

Gelijk vriendjes;
Afbeelding

Handig die oppas-tantes als mama mag werken;
Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 07:06

Hier gaat dit ook altijd vrij vlot. Ik hou ze eerst paar dagen apart en dan gaan ze de groep in. Na paar dagen dienen mama's alleen nog maar als melkbar.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:03

Hier gaan merrie en veulen ook zo snel mogelijk terug in de groep. Stabiele kudde en na een paar hele boze blikken ~~}> := is de rust al snel weer terug.

Afbeelding

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:16

Ik gooi ze gerust vanaf dag 1 weer terug bij de rest, maar nu staan al mijn merries met veulentjes altijd samen en eigenlijk maken ze nooit echt ruzie :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:38

Ik hou ze altijd een week of zo apart, dan gaat normaalgesproken eerst de oude oppasopa er bij.
Oppasopa staat nu samen met de merrie die nog moet bevallen (nu 5 dagen over tijd) en beide merries met veulens staan al een tijdje samen. Zodra nummer drie geboren is gaan na een week de merrie én oppasopa bij de andere twee dames en is de hele club weer compleet. Dan gaat ook de wei overdag weer open zodat de paddock weer bereikbaar is.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 08:42

Ik doe ze niet direct in de groep erbij. Wil moeder en kind eerst beetje rustig laten wennen aan elkaar. Hier veulenen ze altijd apart dus het wordt er dan ook bewust bij gezet. Wil dan het veulen eerst wat sterker hebben zodat ze beetje meer kracht hebben voordat ze de groep in gaan.
Ik heb alleen mijn keuringskoppel op stal 's nachts. De rest loopt in de zomer 24/7 buiten.