[HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:23

Even ego... Luna veulen is gisteren overleden. Epileptische aanval. Het leek zo goed te gaan. Ik ben samen met eigenaar erg verdrietig. |( |(

Eilinora

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:24

Misschien zeg ik nu iets stoms luna2006 maar hoe oud is luna nu?
19 ofzo?
Is het met al deze problemen en de pijn die ze nu constant heeft niet beter om na te denken om afscheid van haar te nemen?

Wil je niet kwetsen hoor maar als ik het zo hoor met al haar problemen en de dierenarts kosten erbij lijkt het misschien wel iets om over na te gaan denken.

Een keer houd het ook op...je kunt niet oneindig doorgaan met zo'n oud beestje.
Hoeveel verdriet je er ook om hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:26

StalHD, heel veel sterkte... :\

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:29

stal_HD schreef:
Even ego... Luna veulen is gisteren overleden. Epileptische aanval. Het leek zo goed te gaan. Ik ben samen met eigenaar erg verdrietig. |( |(

Wat sneu. Het zag er zo goed uit,dat verwacht je dan toch niet.
Heel veel sterkte,en ook voor de eigenaar. :(:)

AniekR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:37

Stal_HD wat een naar bericht, heel veel sterkte!

Marouschka, hoe was je sollicitatie?

Hier even een kort berichtje, want ben snel naar m'n werk toe gehaasd.
Vanmorgen de DA gehad voor Roos. Hij heeft haar gebit even bijgevijld, maar denkt niet dat daar de problemen van kwamen. Getempratuurd, hartslag, verder vond hij niets verdacht, dus denkt toch dat het allemaal wat meer vergt van haar.
Gaan haar wel een aantal uurtjes per dag even apart zetten van de groep, wanneer ze dan haar krachtvoer krijgt en ook dat ze even rustig alleen hooi kan eten. Ze was verder al omhoog in voer, daar gewoon mee doorgaan zegt ie...

Wel leuk, hij heeft ook Lies even gekeken en vond haar echt mooi in conditie, dus dat was toch wel weer fijn om te horen... Nu Roos daar ook weer naar toe... O:)

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 14:39

Fijn dat er niks engs aan de hand is Aniek! Gewoon goed doorvoeren dus en rust gunnen. Komt goed!

C2012

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 15:50

Sterkte, HD! Heel sneu :(

Kim wordt lekker bol, KBK. Nog 53 die zijn zo om. :D

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:03

orthopedische matten zijn veel beter voor de gewrichten van een paardje. die geven veel meer steun. Is ook handig voor veulentjes.

@pretty: op stro mag ze zeker niet meer. Willen wel schavelingen leggen en een goede dikke laag. Maar lijkt mij fijner dat er ook zo'n goede mat onder ligt.

Ik vind 19 nog heel erg jong om eerlijk te zijn. en met het juiste dieet moet ze normaal pijnloos door het leven kunnen gaan. Mijn DA gaat ze nu ook goed bekappen en ze gaat jaarlijks op de foto voor te kijken of we nog iets kunnen verbeteren.
Kliniek en DA zien geen reden van haar in te slapen. Ja hebben vaak kosten aan haar en ze is snel ziek. Maar dat is geen reden vind ik om in te slapen.

Gelukkig is het niets aniek! Je doet echt goed voor haar.

Ooh wat zonde mathilda :( twas zo'n mooierd!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:11

Heb je misschien een site, kan namelijk niets vinden over orthopedische matten voor in een paardenstal?

Ben wel benieuwd naar samenstelling en hoe ze eruit zien. Dus wat het grote verschil is met al de andere soorten matten die er zijn.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:11

pretty schreef:
Noisy even gekeken en ik heb die app dus op mijn GSM :')
Maar hoe doe je dat om die dan op je scherm te zetten inderdaad? Want dat vind ik dus niet.
Jaja een dummy op dat vlak. :o

Als je je beginscherm aantikt en vasthoudt, dan komt er een nieuw scherm tevoorschijn. Ik heb een S6 edge en bij mij zie je dan dit:
Afbeelding
Dan tik je op widgets, bij mij de 2e van links zoals je ziet, en dan krijg je alle apps te zien waarvan ook een widget beschikbaar is. Bij mij ziet dat er zo uit:
Afbeelding
Daar moet je de weer-app even tussen zoeken. Dan aantikken en plaatsen op je scherm waar je het wilt hebben. Pies of a koekie :Y)

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:24

Wat een triest nieuws, weer ene baby weg ;( Veel sterkte voor jullie!

Andere Luna die haar baby kwijt is gaat gelukkig beter, wat kwam er uit als ik vragen mag? Pus of vocht of?

Weer andere Luna: ik zou mijn paard nooit op matten zetten, misschien beter voor de gewrichten maar ligt voor geen meter. Probeer dan koolzaadstro. is duurder maar eten ze niet. Houtmot met een onderlaag van hennep kan je ook proberen.

Geen baby nog bij Prisjes, Jeroen is vannacht wel even gaan kijken en ze gaan aan het temperaturen vanaf vandaag. Man man man...ik vind dat wachten maar niks

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:31

Noisy dit was dus geheel nieuw voor mij....... :')
Maar dankzij jouw duidelijke hulp lijkt het mij gelukt! Ik heb ook een samsung dus het was net hetzelfde.
Super,dankjewel! _/-\o_

Woggy succes en sterkte met wachten.

Luna voor die prijs van die orthopedische matten zou ik het toch bij een goeie onderlaag houden,maar wie ben ik.
Elk zijn keuze. :j

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:35

Deze gaan we er 2 gaan aanschaffen, ben nu alleen aan het kijken welke formaten en hoe en wat ze leveren. Echter bij deze wel aangeraden van niet een hele stal te leggen (geen afvoer en zakt toch in als ze erop staan) als ik het duits goed begrijp. Als we een hele stal zouden doen zitten we aan 2400 ongeveer.
Afbeelding

Ben wel aan het zoeken achter een ander alternatief van mat dat ook niet te hard staat. Vind veel ergonomische matten, misschien dat dat ook een optie is. Dan zit ik aan 1200 voor een hele stal. Dat is de helft gewoon.

Goede onderlaag is zeker belangrijk, maar vind schavelingen op zand niet handig.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:38

Mag ik vragen, kan ze van de zomer dan wel gewoon lekker buiten in de wei/padock als deze door bv droogte hard word. Of krijgt ze altijd toegang tot z'n mat?

Jammer dat het dummie veulen het niet heeft gehaald.

Vientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:39

Ach jee, nog een veulentje het niet gehaald ;( :(:) Sterkte voor de baasjes! :(:)

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:41

In de zomer mag ze wel in paddock en dan een uurtje of 2 op de weide. Hebben gelukkig zandgrond dus kan ze altijd op zachte ondergrond staan. Hoop met goed bekappen toch nog iets te kunnen beteren en dan met een goed dieet zou ze als een normaal paard kunnen leven. Alleen is ze verplicht op pensioen. Moest ze terug verslechteren dan gaan we natuurlijk keuzes moeten maken

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:41

Luna2006: ik niet snappen. Ze mag eigenlijk niet naar de kliniek want dat kost te veel. Maar zulke duren matten kopen kan dan weer wel?

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:48

Ik heb nog nooit van orthopedische matten gehoord en ben dus ook benieuwd wat nu precies het verschil is met gewone matten. Kan je dat misschien even toelichten Luna? Heeft je veearts dat voorgeschreven als deel van de behandeling?

Ik vind het wel héééél erg prijzig. Ik vond mijn matten al meer dan duur genoeg, maar ik heb thuis in de stal ook al jaren zulke matten en ik vind het zalig voor een stal met constante uitloop.
Ik heb vroeger vanalles geprobeerd: stro, vlas, zaagsel. Stro vind ik veruit het fijnste, maar helaas at mijn toenmalige merrie haar hele stal leeg en had ik dus schrik voor koliek. Vlas ging een tijd goed, maar zelfs na besproeien met amoniak at ze er nog van. Zaagsel bleef ze grotendeels vanaf, maar daar zat vaak te veel stof in 'ze had stofallergie). Zowel het vlas als het zaagsel vond ik echter een nachtmerrie om proper te houden. Ze liep namelijk een hele dag binnen en buiten en sleurde het strooisel mee naar buiten en de modder mee naar binnen. Alles werd al snel ene vieze boel, ondanks de betondals die rond de stal lagen. Ook het stro kon ik vaak nog tot meters ver uit de modder gaan halen.

Toen heb ik uit noodzaak rubber matten gekocht en dat beviel echt heel goed. Op den duur strooide ik er zelfs niets meer op zodat ze gewoon direct op de matten stond. Mijn merrie lag haast elke nacht plat om te slapen en leek er geen last van te hebben dat er geen strooisel in de stal lag.

Mijn hengst zou normaal terug stro gekregen hebben bovenop de matten, maar jeetje wat een viespeuk is dat paard zeg. Die gaat speciaal naar binnen om z'n behoefte te doen en plast ook nog eens ongezien veel (dat is al verschillende keren nagekeken door de DA, maar helaas nog zonder verklaring gebleven).
Dat zag ik al gauw niet meer zitten eerlijk gezegd :o
Dus die staat nu ook zuiver op matten. Ik haal 3x per dag de mest weg en zo is het een beetje te doen om alles deftig te houden.
Het is misschien egoïstisch van mij, maar het heeft zoveel voordelen: je raakt je mest makkelijker kwijt want er zit geen strooisel tussen, het uitmesten gaat zoveel sneller en eenvoudiger! en je bespaart natuurlijk ook wel omdat je geen strooisel moet kopen.

Imperiosa staat ook zuiver op matten (wel met zachtere toplaag dan die van mn hengst) en die komt bij vuil weer zelfs binnen rollen, dus ik denk niet dat zij zich zo stoort aan die matten.
Natuurlijk krijgt ze wel een hele dikke strolaag eenmaal ze tegen bevallingstijd aan gaat :Y) :D

Nop geen veulen voor Pris. Ik kan geloven dat je het wachten beu raakt, maar het is bijna zover :P Hier nog een kleine 75 dagen te gaan, dat noem ik pas wachten :D

Ohnee het Luna-veulentje heeft het niet gehaald. Wat vreselijk! :( Wat is dat hier toch allemaal dit jaar. Wat een tegenslagen.
Vorig jaar heb ik op facebook ook veel complicaties zien voorbij komen, met slechte afloop helaas vaak. Ik dacht dat dit jaar niet slechter kon, maar jeetje blijkbaar wel :( Ik hoop zo dat we nu echt alle pech gehad hebben voor dit seizoen. Vanaf nu enkel nog gezonde merries en veulens!!!!

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:54

Die matten lijken me ideaal inderdaad als ze steeds toegang hebben om naar buiten te gaan,zodat ze niet alles naar buiten slepen.
Voor echt binnen op stal te staan vind ik stro het fijnst.
Mijn echtgenoot heeft voor hij mij kende nog vlas gelegd en zijn paarden bleven er ook van eten ondanks ammoniak,hij heeft diezelfde dag nog alles weer mogen uitscheppen en stro leggen. :P
Ze eten hier ook wel van het stro maar nooit in die mate dat de stal leeg is. En ik vind het wel lekker dat ze zo nog wat extra bezigheid hebben.

Crines

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 16:59

Ohja Luna, ik zie nu dat je in tussentijd al ene foto gepost had. Maar dat zijn slaapmatten en geen orthopedische veronderstel ik?
Je kan misschien nog eens kijken voor een koematras? Ik denk namelijk dat die voor de koeien hetzelfde zijn of toch op zijn minst ook bruikbaar zijn voor paarden. Waarschijnlijk zijn die ook een stuk goedkoper.

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:15

pretty schreef:
Noisy dit was dus geheel nieuw voor mij....... :')
Maar dankzij jouw duidelijke hulp lijkt het mij gelukt! Ik heb ook een samsung dus het was net hetzelfde.
Super,dankjewel! _/-\o_

Geen dank. We moeten elkaar toch een beetje helpen hè :)

KBK, ze wordt echt een tank nu, wel heel mooi om te zien. Voor jullie komt D-day ook al dichtbij. Hoe bevalt het getrouwde leven? Ik vond het in het begin zo raar om ipv "mijn vriend" "mijn man" te zeggen.

Joan staat op vlas, ideaal spul, vind ik. Er zit een mooie vaste onderlaag onder en ze staat nooit in haar eigen nat. Stro kijkt wel het gezelligste maar neemt het slechtste vocht op. Daardoor staan ze in behoorlijke ammoniak dampen, niet bepaald goed voor de luchtwegen.
Tegen de tijd dat Joan moet bevallen komt er wel stro in de stal, boven op een laag vlas, zodat het veulen in een lekker warm nestje kan liggen.

Ik kwam nog een interessant filmpje tegen op YouTube. Het is wel een trailer van een dvd die je kunt kopen maar het geeft toch al een duidelijk beeld van de geboorte
https://youtu.be/YtnRlHwTf58

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:25

Heb denk ik de DA verkeerd begrepen :o want beste wat ik vind zijn die ergonomische en die hit softbed. En denk niet dat hij bedoeld van een stal vol van die softbed matten te leggen. Hij is geen persoon die je op zware kosten wilt jagen. Ga morgen nog eens overleggen want dan komt hij bloeduitslag bekijken. Ze hebben nogmaals getest op cushing en op addison. Is zeer zeldzaam bij paarden maar omdat ik er bekend bij ben wil ik het wel testen.
Door de steun van de matten zou het goed moeten doen aan de gewrichten van een paard.
Ik vind stro enorm vervelend om te houden, mijn paarden zijn enorme viespeuken op stal en denk in combi matten met schavelingen dat het droger houden is voor luna haar voetjes.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:29

schaafsel drogen de voetjes van uit...Zou ik voor slechte voeten dus nooit doen

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:40

Ach Mathilda, wat sneu ;(

Sara, ik zou haar ook op stro gaan houden denk ik, stro kun je heel goed droog houden maarja bij het ene paard zul je er meer aan moeten doen dan bij het ander... En hopelijk kan ze 's zomers veel buiten blijven.

Venthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-16 17:42

Wauw meiden, kwebbelkousjes :+
ik heb hele tijd stil meegelezen maar ga geen hele bijleespost doen als jullie dat oke vinden.

Suffie, meid heel veel sterkte wat een narigheid :(:) gelukkig gaat het langzaamaan beter met Luna.
StalHD, ook jij heel veel sterkte! Lijkt me zo moeilijk om een veulen te verliezen wat zo hard heeft geknokt voor zijn leven.
Luna, hopelijk knapt je pony snel weer op want dit is ook geen doen zo. Dat filmpje ik werd er helemaal akelig van arm beestje. Ik hoop dat jullie een oplossing kunnen vinden en ze nog heel veel jaartjes mee kan. Dit van mij heb ik juist weer op stro gezet omdat ze een smeerkees is en haar zaagselstal was altijd nat waardoor ze juist last kreeg van zachte zolen en rotstraal. Nu staat ze op stro en dat gaat nu top! Veel droger en ik kan elke ochtend natte plekken eruit halen en schoonstro in haar stal doen (dit was met zaagsel niet mogelijk want dan ging het veel te hard). Nu heeft ze mooie droge pootjes. Maar ik begrijp dat Luna niet op stro mag door dat ze het op eet?

Pfff hier zo'n drukke tijd gehad!
Scriptie gelukkig uiteindelijk afgerond met een 8 :) Nu begonnen aan mijn 2e week stage en dat bevalt erg goed maar is ook heel erg druk! Even wennen aan het nieuwe ritme zeg maar.
Met Venthe gaat alles goed :) Ze is lekker fris en heeft elke dag zin om te rijden. Ze loopt als een zonnetje. Ze heeft alleen erg veel last van jeuk! Meer mensen die dit herkennen bij hun zwangere dame?
Niet alleen bij de staart maar echt op haar lijf. Zodra ik haar deken af haal of het zadel eraf haal begint ze te krabben. Ook onder haar buik maar daar komt ze niet meer bij :+ Als ik dan voor haar wil krabben wordt ze pissig haha.
Heb haar deken al gewassen afgeborsteld en haar al meerdere keren met Betadine gewassen maar volgens mij ligt het daar allemaal niet aan.
Oh en inmiddels zit ze op 220 dagen :) dus nog 120 te gaan