[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:16

ikke wel :o telkens de merries beginnen loop ik naar achter en belt hubby de DA ..dan is ie op tijd mocht het mis zijn ..hij controleert dan gelijk de nageboorte en geeft prik ..en blijft tot de biest erin zit

fokfanaat

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:16

ik laat trouwens wel altijd de volgende dag de da komen, om merrie en veulen na te kijken en veulenprik te geven

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:22

fokfanaat: :j

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:23

oooo okee :P nou snap ik het weer =D haha :P

lijkt me wel lastig hoor, dan ken je zo'n beestje vanaf de geboorte en ben je er elke dag mee bezig en dan moet ie weer weg.. :(:)

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:24

Update!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:25

besita, blijft de veearts dan zolang?

Ik moet nog eens overleggen hoe ik het precies ga doen.
Wel wil ik mijn merrie voor de geboorte van het veulen laten enten. :j

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:27

mooi uiertje al, die angel! :j

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:28

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:29

uiertje van angel is inmiddels voller ;) heb vandaag nieuwe foto's gemaakt, maar moet steeds op iemand anders zijn pc om ze online te zetten, dus das nogal een gedoe :+

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:29

Siuan draagt een beetje hetzelfde als mijn Vienna, oftewel, weinig te zien.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:30

ik doe ze altijd een week of 6 van tevoren enten.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:30

marrlinde schreef:
oooo okee :P nou snap ik het weer =D haha :P

lijkt me wel lastig hoor, dan ken je zo'n beestje vanaf de geboorte en ben je er elke dag mee bezig en dan moet ie weer weg.. :(:)

Is het ook wel, ik vond het ook wel moeilijk toen Hafeedah weg ging. Je weet dat het moment komt, en als je weet dat ze een super goed nieuw huis krijgen, is het al een stuk minder erg. Maar het blijft moeilijk :(:)

Ach, wij mogen eerst 6 maanden van haar genieten, en daarna is AR aan de beurt :D

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:37

en de laatste

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:40

saffier: super joh, gefeliciteerd! Vonden jullie elkaar nu stiekem al een tijd leuk of is het echt zo bliksemsnel gegaan allemaal?

Hier komt alleen de DA als er iets mis is zoals nageboorte die niet afkomt. Als alles normaal verloopt en het veulen drinkt snel en goed, dan komt er niemand, veulenprik geven ze ook niet standaard.
Als de merrie veulent op een plek waar ze al lang genoeg staat heeft ze in de biest de antistoffen zitten die het veulen voor die omgeving nodig heeft.
Vorig jaar was Dimieka buiten geboren en de eerste dag gewoon buiten gestaan, was de bedoeling dat ze gewoon buiten zouden blijven, maar s avonds trok toen dat enorme regengebied over en hebben zij en haar moeder een week snachts binnen gestaan vanwege het extreme natte weer. Toen ze naar binnen gingen heeft ze een prik gekregen omdat moeder niet in die stal gewend was en daar dus andere bacteriën aanwezig zouden zijn dan waartegen zij antistoffen had.

Frenia: echt waar, jouw veearts blijft ook rustig staan kleppen tot de nageboorte er is? Komt hij ook als hij niet standby staat voor de praktijk verder? Of doen ze dat allemaal bij jullie?

Makro hebben wij hier ook :j En heeft idd soms leuke aanbiedingen ook daarin

Abbysumo: zo zie je wel goed die bolle buik :)

Dancer: Dat zijn al beste buiken!

Pauk: Ik zou niet weten wat je zou kunnen doen, ze zal het best zwaar hebben met die extra last en op die momenten last hebben van het veulen?

AZ: Wat een heerlijk dinkie is het toch :+: Ze heeft ook echt een eigenwijs toetje!

Twinklebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:46

Vienna's uier op 292 dagen, oftewel, helemaal niks, zelfs het beetje zucht dat er vorige maand zat is verdwenen:
Afbeelding

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:49

Ik bel de DA ook de volgende dag. Tenzij er echt iets mis gaat.
Bij een normale bevalling hoeft hij van mij niet 's nachts z'n bed uit te komen hoor, veulentje kan de volgende dag ook bewonderd worden, dan krijgt het veulentje een veulenprik.
Bij een noodgeval kan er snel genoeg een DA zijn. Met de nieuwe praktijk hier zijn er meerdere DA op 1 nummer te bereiken maar er werd al gezegd dat indien mogelijk ze de DA die hier achter woont sturen. Ook al heeft hij geen dienst.
Voordeel is dat hij ook de nodige ervaring heeft met bevallingen en ook veel bijscholingen in die richting doet. Laatst nog een cursus IC voor pasgeboren veulens.
Bij een verder redelijk normale bevalling zou ik ook niet weten wat een DA hier midden in de nacht moet doen. De keren dat een DA zo snel nodig was, zijn op 1 hand te tellen.
Zeker nu ik zelf de merries een pijnstiller geef indien nodig. Denk dat hij daarvoor het meest kwam...

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:58

@ Pauk: Pauk en Dana lopen ongeveer tegelijk op, zit een week tussen, en Dana ligt ook zo ontzettend veel gestrekt en kreunt daarbij als een varken :Z Ook helemaal afwezig en kan ook weer ontwaken alsof er helemaal niets aan de hand was. De dames zullen het wel zwaar hebben.

Wat ik wel altijd doe als ik denk dat de merrie die dag/nacht gaat veulenen is alvast de DA van te voren inlichten. Als ik dan moet bellen ivm een spoedgeval hoef ik niets uit te leggen, dan weet hij als hij mijn naam hoort al voldoende. Blijven tot alles eraf is is voor mij geen optie, er wordt hier gerekend per minuut, dus zo snel mogelijk weer verdwijnen :+

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:02

Hier worden ook geen veulenprikken gegeven, alleen bij uitzonderlijke situaties, en die zijn nog niet voorgekomen. :+ Ook de DA is nog nooit bij of na de geboorte geweest.

En nog even over chippen en vervoeren: een veulen tot 7 maanden oud (kan ook t/m zijn, dat weet ik even niet zeker) mag vergezeld met de moeder zonder chip vervoerd worden.

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:32

Onze DA komt echt niet midden in de nacht zijn bed uit als ik bel dat er een merrie aan het bevallen is, en er niets vreemds aan de hand is. :n Maar dat vind ik ook niet nodig, als er iets mis gaat is hij er zo!

AZ: Ze is wel heel schattig. :+:

Frenia: Dat ziet er goed uit allemaal! :j

pippalex

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:33

Heey ik heb zo'n zelfde camera met schermpje gekocht, van mensen hier uit de buurt, bij ons heben we net niet genoeg aan 75 meter draadloos.

Ik heb er €50,- euro voor gegeven, als er iemand de camera voor het zelfde geld wil over nemen + eventuele verzendkosten dan sta ik daar open voor!! Is allemaal als nieuw, met doos enz...

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:37

ik had vorig jaar met mijn DA afgesproken dat ik zou bellen zodra folie begon, puur omdat er al bekend was dat het niet goed zou gaan, madam KON gewoon niet zelf afveulenen en dan is een DA erg fijn om stand by te hebben, heb dan ook met de eerste wee gebeld, godzijdank was ie er binnen 5 min anders was ik folie waarschijnlijk toen al verloren, want deze bevalling had ik nevernooitniet alleen gekunt.

Rebell09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:45

Lexa: Ik heb inderdaad ook Coster als dierenarts! Er zijn hier weinig vee-artsen in de buurt, ging eerst altijd naar Bodegraven, maar dit is veel dichter bij en vind het een erg goede praktijk!
Jij hebt ook een leuke hengst uitgekozen zeg! Jammer dat hij zo vroeg is overleden.. Jij moet dus ook nog even geduld hebben.. Duurt lang he dat wachten?!
Mijn paarden staan in Nieuw Vennep, we hebben sinds een jaar zelf stallen en een bak. Daarvoor stonden ze bij Roos Diervoeders, ook hier in Nieuw Vennep!

Vraagje....

Ik heb een halster-geboorte-alarm gehuurd, ben nu een beetje aan het twijfelen of ik toch niet die ene met een singel om de buik had moeten doen.. Is misschien betrouwbaarder? Of zou dat niet uitmaken? Ik denk namelijk.. wat als m'n merrie wel gaat liggen met de bevalling, maar haar hoofd/hals omhoog heeft.. dan werkt het niet! Zal vast tussen m'n oren zitten hoor.. Maar heeft iemand ervaring met geboortemelders?

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:51

Wie kan mij vertellen hoe het zit met een red bag dilivery?
Kun je het rode fluwelige vlies met je handen stuk krijgen??

Sue_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:55

Onze da komt zodra we bellen.
Vorig jaar ging het maar lastig en waren we best ongerust, dus voor de zekerheid de da toch maar gebeld. Nu hebben wij niet zo enorm veel ervaring met bevallingen dus vind hij het ook helemaal niet erg om voor "niets" te komen.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 21:56

Nog steeds geen nieuwe veulentjes?

Die van mij moet nog een dikke maand maar ze heeft echt amper nog uier. Is dat normaal voor een maidenmerrie?