Het "Dikke" Buiken Topic!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Gitta

Re: Het "Dikke" Buiken Topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 14:32

Coydog:Wat een lekker ding gefeliciteerd hoor geniet ervan
Tinne: hihi zou het dan toch vanavond vanacht morgenochtend???
parouscha:wauw mooie hengst zeg!!!!
Mac: gefeliciteerd blijf het ook aankomend/volgend jaar volgen

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 14:39

Coydog: GEFELICITEERD! Wat een stoer veulen, snel meer foto's maken!

Parouscha: WOW, wat een knappe hengst!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 14:42

De naam van de hengst is Cockpit , vader is cantus

Tinne spannend!!!!!!!!!

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 15:32

Ik ga zo afsluiten en hoogstwaarschijnlijk kom ik niet meer voor morgenavond op bokt. Dan weten jullie dat alvast .

Reken maar nergens op hoor, ik heb het morgen te druk, vandaar dat ik er niet ben .

Ik moet wel zeggen dat het hier steeds beter weer wordt... Exciting !!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 17:28

Het is hier heerlijk, kan gewoon zonder jas na buiten.
Summerfee stond dood suf te staan in der landje, zo rustig als wat.

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 18:50

hey iedereen,,
ik heb een klein vraagje.
Het afspenen gebeurd rond de 100 dagen,maar hoe ga je nou precies te werk??
Moet je ze gewoon een tijdje apart zetten??
Groetjes ...by the way.............met Anneke en Amanda alles oke,,die kleine raast al door de weide !!!!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 18:53

Je begint al vaak op jongere leeftijd dat het veulen bij de moeder weggaat.
Zo laat je hem/haar er aan wennen.
Dit doe je steeds langer, tot een aantal uur.
Die breid je steeds meer uit, en tot op de dag dat het afspenen gebeurt, trek je ze bijv een dag erbij weg, en dan een dag en nacht en dan erniet meer bij.

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 18:57

Mo was zo moe dat ze in de stal bijna omviel, we hebben haar maar even in de bak gezet.

Tinne, Mo had nog niet echt onoorzichtige melk en een dag daarvoor was het nog niet helemaal dun.
Hou er dus rekening mee dat het snel kan gaan.
Verder wil ik je niet nerveus maken ofzo hoor

Mo was wel duidelijk anders, als ik ooit nog een veulen van haar wil weet ik iig waar ik op moet letten.

Iedereen bedankt voor de felicitaties.

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 19:08

paroucha* Bedankt voor het advies,,en wanneer mag het veulen er dan terug bij,,wanneer is er dan geen melkproductie meer bij een lege merrie ?
Sorry voor de vraagjes ,maar Anneke is ons eerste veulen

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 19:19

Melkproductie blijft erg lang, dan gewoon de merrie melken, zodat de druk er even af is.
dit misschien even paar keer per dag doen, maar daarna niet meer aankomen, want dan doet het erg zeer.
Maar als je constant blijft melken dan produceert ze door .

Je wilt het veulen ertoch compleet bijweg hebben dan?

vrijalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 19:53

Coydog: Van harte gefeliciteerd!! Wat een prachtig veulentje! Het lange wachten is beloond Ik ben nu al benieuwd naar meer foto's

Tinne: Spannend, Ivanka gaat nu echt vooruit zo te horen! Ik zal maar niet meer zeggen dat het op een spoedige bevalling lijkt he

Parouscha: Wat een prachtige hengst! Ik houd meestal niet zo van arabieren, maar deze heeft echt een prachtig koppie! Super!

Marije: Jou foto's zijn altijd zo mooi! Knappe merries ook! Spannend, voor sommigen hun eerste veulentje toch? Het lijkt trouwens wel alsof Macy nog maar een paar maandjes hoeft Maar wat wil je met zoveel lekker gras (Vreya heeft trouwens ook zo'n lekkere grasbuik hoor )

*oeps, wel erg veel smileys.. *

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 20:03

Nou Parouscha, hier ben ik het even niet met je eens
Voor de merrie is het fijner als het veulen er in 1x af gaat. Ze krijgt dan wel een vol en pijnlijk uier maar dat is met een paar dagen over.
Als je een merrie steeds bij het veulen weg haalt en na een tijdje het veulen weer laat drinken, blijft de merrie melk aanmaken.
Melken moet je zeker niet doen, dat is dé manier om de merrie uierontsteking te bezorgen.
Het geleidelijk afspenen klinkt heel aardig maar dat is het zeker niet voor de merrie.

Wat ik altijd doe is de merrie een dag of 2 van te voren al van de brok af halen en op een schrale wei zetten.
Daarna het veulen eraf. Dat kan zijn door het veulen met een groep andere veulens op een weide te zetten dat ver weg ligt zodat ze buiten zicht en gehoor zijn. Of ik zet ze in de weide naast de merries maar dan moet je wel over een erg goede en veilige omheining beschikken.
Ze kunnen elkaar nog wel zien en zelfs snuffelen maar de veulens kunnen niet meer bij de merrie drinken.

De merries krijgen dan een aantal dagen geen brok, geen vers gras en alleen wat oud hooi. Doordat ze wel buiten blijven, lopen ze zelf het uier wel wat weg en vaak is na 1,5 dag de meeste druk er wel af en zowel de merries als de veulens hebben gezelschap en afleiding en zijn al snel aan de scheiding gewend.

Ik laat de merries en veulens zeker 8 weken uit elkaar en dan nog heb je kans dat een merrie spontaan weer melk gaat geven en het veulen laat drinken.
Maar meestal komen ze hier de eerste winter niet meer bij elkaar op de weide.

Overigens vind ik 100 dagen wel heel erg vroeg, dat is krap 3 maanden!
Als een veulen goed eet, zal hij vanaf die leeftijd wel in leven blijven maar de merrie zorgt voor meer dan alleen melk.
4,5 maand vind ik persoonlijk voor hengstveulens een mooie leeftijd, merrieveulens 5/5,5 maand.
Hengstveulens speen ik vaak net iets vroeger omdat ze nogal eens lopen te donderen in de groep en dat mogen ze dan onderling doen

@vrijalover: voor Kyra en Fleur wordt het idd het eerste veulentje.
Dat maakt het waken straks nog weer even lastiger
Maar wel erg leuk natuurlijk, het lijkt nog helemaal niet zo lang geleden dat ik die merries zelf als nat veulentje op de wereld heb helpen zetten...
Macy en Copper worden volgend jaar allebei moeder en oma in 1 jaar
Ennuh, Macy hoeft toch ook nog maar een paar maandjes? Nog maar 8

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 21:04

hmmm nu weet ik het even niet meer.
parouscha*We houden het merrieveulen (Anneke dus) voor onszelf,,kan het dan geen kwaad dat ze gewoon bij de merrie blijft staan en zal blijven drinken bij Amanda ?
We willen Amanda terug laten dekken in het voorjaar 2006 (mei),daarom zouden we Anneke willen spenen.
MarijeR* waarom geef je de merrie dan geen brok meer ??

Groetjes van Anneke
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een schatje hè ??

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 22:08

MarijeR schreef:
Nou Parouscha, hier ben ik het even niet met je eens
Voor de merrie is het fijner als het veulen er in 1x af gaat. Ze krijgt dan wel een vol en pijnlijk uier maar dat is met een paar dagen over.
Als je een merrie steeds bij het veulen weg haalt en na een tijdje het veulen weer laat drinken, blijft de merrie melk aanmaken.
Melken moet je zeker niet doen, dat is dé manier om de merrie uierontsteking te bezorgen.
Het geleidelijk afspenen klinkt heel aardig maar dat is het zeker niet voor de merrie.

Wat ik altijd doe is de merrie een dag of 2 van te voren al van de brok af halen en op een schrale wei zetten.
Daarna het veulen eraf. Dat kan zijn door het veulen met een groep andere veulens op een weide te zetten dat ver weg ligt zodat ze buiten zicht en gehoor zijn. Of ik zet ze in de weide naast de merries maar dan moet je wel over een erg goede en veilige omheining beschikken.
Ze kunnen elkaar nog wel zien en zelfs snuffelen maar de veulens kunnen niet meer bij de merrie drinken.

De merries krijgen dan een aantal dagen geen brok, geen vers gras en alleen wat oud hooi. Doordat ze wel buiten blijven, lopen ze zelf het uier wel wat weg en vaak is na 1,5 dag de meeste druk er wel af en zowel de merries als de veulens hebben gezelschap en afleiding en zijn al snel aan de scheiding gewend.

Ik heb het wel zo gedaan bij mijn 2 merrie's dat melken.
Had er geen problemen mee?
Het is wel fijn als de druk er even af is.
Maar bedankt voor de tip

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 22:10

amandakè schreef:
:= hmmm nu weet ik het even niet meer.
parouscha*We houden het merrieveulen (Anneke dus) voor onszelf,,kan het dan geen kwaad dat ze gewoon bij de merrie blijft staan en zal blijven drinken bij Amanda ?
We willen Amanda terug laten dekken in het voorjaar 2006 (mei),daarom zouden we Anneke willen spenen.

Nou wij hadden ook een merrie met merrieveulen, waarvan we het veulen ook hielden.
We hebben het veulen afspeend, en een maand met een leeftijds genootje op het land gegooit, maar ja ze moeten toch een keer weer bij elkaar.
Dus ik zet ze bijelkaar.
En ze kenden elkaar nog wel, maar het drinken liet ze niet meer toe.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 22:11

vrijalover schreef:
Coydog: Van harte gefeliciteerd!! Wat een prachtig veulentje! Het lange wachten is beloond Ik ben nu al benieuwd naar meer foto's

Parouscha: Wat een prachtige hengst! Ik houd meestal niet zo van arabieren, maar deze heeft echt een prachtig koppie! Super!

Het is niet een arabier hoor
Het is een westfaalse hengst van maar liefst 1.72

kannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 22:24

coydog: gefeliciteerd! had het al gehoord van leonoor, zo te zien, mooi veulen hoor! ben benieuwd naar meer foto's!, de andere merrie nog niet dus?
als ze jouw veulen ziet, wil ze ook vast wel opschieten!
groetjes anne

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 22:29

ik doe het ook helemaal zoals Marije ,in éénmaal weg bij de merrie ,een "droogzetter in de uier ,geen brok alleen wat hooi ,schrale weide en door de beweging gaat de druk in de uier weg en zeker nooit melken dan activeer je juist de melkproductie !! Na een week is de merrie ver droog .Veulens gaan er zowieso niet meer bij ,die gaan samen of met een jaarling .Of als er één eerder afgespeend wordt blijft die bij de andere merrie met veulen en daar mag die andere merrie oogcontact mee hebben als je een goede omheining hebt .Mijn hengstveulen van verleden jaar -ik had toen geen maatje voor hem- heb ik wel een dag of drie moeten opsluiten die was zo geweldig dat ie zich overal kwetste en voor niets terugschrok dus voor de veiligheid een paar dagen in een goed afgsloten stal!!

Annick

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-05 23:03

hallo
Hier wat foto's het veulen van Coydog en Mo natuurlijk.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

groetjes
Annick

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 09:16

Ag wat een schatje joh!

Summerfeetje moet nog 10 daagjes

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 09:44

amandakè schreef:

Brok en vers gras zorgen voor een goede melkproduktie.
Geef je ze een paar dagen voor en na het afspenen geen brok en vers gras, dan stopt de melkproduktie ook eerder.
Lijkt heel zielig dat ze een aantal dagen alleen oud hooi krijgen maar dat is voor de merrie beter. Ook om uierontsteking te voorkomen.
Ik bewaar altijd een paar baaltjes hooi van het jaar daarvoor wat ik dan voer tijdens het afspenen. Daar mogen de merries dan onbeperkt van eten.

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 09:46

Prachtige foto's van het veulen Annick!
Die 2e is leuk met al dat haar rond het bekkie

vrijalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 10:28

Wat een mooi veulen anique! Echt prachtig getekent!

En wij doen afspenen inderdaad ook altijd 'in 1 keer'. Dan heeft de merrie er natuurlijk nog wel even last van, maar het is toch echt beter voor allebei

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 13:34

De naam wordt :
Tiokasin Tasunke Wanagi
Roepnaam Wanagi

Lavanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-05 14:57

Mooie naam coydog!! Lekker apart

Wanneer komt Tinne weer online?? Ik ben benieuwd hoe het met Ivanka is