Tinne: hihi zou het dan toch vanavond vanacht morgenochtend???

parouscha:wauw mooie hengst zeg!!!!
Mac: gefeliciteerd blijf het ook aankomend/volgend jaar volgen

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
MarijeR schreef:Nou Parouscha, hier ben ik het even niet met je eens
Voor de merrie is het fijner als het veulen er in 1x af gaat. Ze krijgt dan wel een vol en pijnlijk uier maar dat is met een paar dagen over.
Als je een merrie steeds bij het veulen weg haalt en na een tijdje het veulen weer laat drinken, blijft de merrie melk aanmaken.
Melken moet je zeker niet doen, dat is dé manier om de merrie uierontsteking te bezorgen.
Het geleidelijk afspenen klinkt heel aardig maar dat is het zeker niet voor de merrie.
Wat ik altijd doe is de merrie een dag of 2 van te voren al van de brok af halen en op een schrale wei zetten.
Daarna het veulen eraf. Dat kan zijn door het veulen met een groep andere veulens op een weide te zetten dat ver weg ligt zodat ze buiten zicht en gehoor zijn. Of ik zet ze in de weide naast de merries maar dan moet je wel over een erg goede en veilige omheining beschikken.
Ze kunnen elkaar nog wel zien en zelfs snuffelen maar de veulens kunnen niet meer bij de merrie drinken.
De merries krijgen dan een aantal dagen geen brok, geen vers gras en alleen wat oud hooi. Doordat ze wel buiten blijven, lopen ze zelf het uier wel wat weg en vaak is na 1,5 dag de meeste druk er wel af en zowel de merries als de veulens hebben gezelschap en afleiding en zijn al snel aan de scheiding gewend.
amandakè schreef::= hmmm nu weet ik het even niet meer.
parouscha*We houden het merrieveulen (Anneke dus) voor onszelf,,kan het dan geen kwaad dat ze gewoon bij de merrie blijft staan en zal blijven drinken bij Amanda ?
We willen Amanda terug laten dekken in het voorjaar 2006 (mei),daarom zouden we Anneke willen spenen.
MarijeR* waarom geef je de merrie dan geen brok meer ??
vrijalover schreef:Coydog: Van harte gefeliciteerd!!Wat een prachtig veulentje! Het lange wachten is beloond
Ik ben nu al benieuwd naar meer foto's
Parouscha: Wat een prachtige hengst!Ik houd meestal niet zo van arabieren, maar deze heeft echt een prachtig koppie!
Super!
amandakè schreef:MarijeR* waarom geef je de merrie dan geen brok meer ??