[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:50

angelpam schreef:
Zo ik ben net 100 jaar ouder geworden.

Vond flappie net liggend in de paddock en wilde niet meer omhoog. Alleen maar kreunen en ogen draaien. Niet reageren op mij of op haar 2 jarige die compleet aan het flippen was.

Inmiddels staat ze op stal stal da is geweest. Veulen is ok voor nu en ze heeft buscopan gehad. Verder in de gaten houden.

Jeetje wat eng! Gelukkig het veulen ok, hoop ze goed opknapt!

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:51

angelpam schreef:

Vond flappie net liggend in de paddock en wilde niet meer omhoog. Alleen maar kreunen en ogen draaien. Niet reageren op mij of op haar 2 jarige die compleet aan het flippen was.

Inmiddels staat ze op stal stal da is geweest. Veulen is ok voor nu en ze heeft buscopan gehad. Verder in de gaten houden.

Jeetje dat is schrikken!

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:52

suffie schreef:
Dennenboom schreef:
Ik heb ook wel eens gezien dat ze van dat blauwe 'koeien'spray gebruikten. Wat zou beter zijn jodium of die spray? Die spray heb ik hier nog wel liggen.

Jodium is beter, droogt uit. CTC spray blijft de navel langer vochtig van.

Nee joh! Zie het bericht hierboven, jodium irriteert teveel. Liever chloorhexidine in alcohol.

Edit: jemig dat is schrikken Angelpam! Beteerschap.
Laatst bijgewerkt door LaDonna75 op 16-03-21 12:53, in het totaal 1 keer bewerkt

sblom

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:53

Ah Chadje, wat een skatje <3
Succes Baudyh! En ook bij ljongema spannend! Kom maar op met die veulentjes

chadje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:05

Angelpam dat is schrikken hopelijk valt het mee en knapt ze snel op

Mijn jongste dochter is echt van de sport en traint echt serieus behalve bij de drachtige merrie’s, onze jonge merrie in Augustus rustig zadelmak gemaakt na de 60 dagen scan we hebben haar anderhalve maand spelenderwijs zadelmak gemaakt maar vanaf Oktober heeft er geen zadel meer opgelegen en mocht ze lekker genieten van het zwanger zijn, deze merrie word zo wie zo niet terug gedekt met haar moeder twijfelen we nog zo wie zo slaan we de veulenhengstigheid over anders word het een Feb veulen en dat vinden we gewoon te vroeg

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:08

suffie schreef:
Dennenboom schreef:
Ik heb ook wel eens gezien dat ze van dat blauwe 'koeien'spray gebruikten. Wat zou beter zijn jodium of die spray? Die spray heb ik hier nog wel liggen.

Jodium is beter, droogt uit. CTC spray blijft de navel langer vochtig van.

Jodium irriteert idd. Ik gebruik altijd ctc. Droogt juist mooi op.
Alleen als ik iets mis spray hebben ze een blauwe buik :').
Ik doe het wel sochtends en savonds daarna ook nog. Tot alles echt goed opgedroogd is.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:13

Ik heb een potje chloorhexidine besteld nu. Volgens mij ben ik dan redelijk compleet met mn uitzet. Ook een afspraak gemaakt voor de inenting van Veronia komende donderdag, dan is dat ook klaar.

Angelpam jeetje dat is schrikken zeg! Hopelijk is het nu klaar dan.

Welkom nieuwe en jeetje meteen spannend!

Rijden en fokken.. tja ik heb nu vanwege corona mn jonge merrie laten dekken en ergens is het ook wel fijn dat ze nu straks dan al een veulen heeft gehad. De komende jaren wil ik haar eerst verder de sport in hebben en daarna mag ze hopelijk nog een (paar) veulen(tjes) krijgen.

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:18

Angelpam Hoop dat ze zich snel beter voelt!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:26

Zo zie je maar weer, zoveel antwoorden, zoveel meningen. Met gemiddeld 150 kalveren per jaar en meestal gebruik van jodium nog nooit een irritatie gezien. Bij de veulens ook altijd gebruikt en ook nooit een irritatie gezien. Omdat de navels van sommige kalveren toch te lang nat bleven na gebruik van CTC hierover contact gehad met de DA en die gaf toen aan dat CTC niet genoeg uitdroogde. Sindsdien zijn wij Jodium tinctuur gaan gebruiken en nooit meer last gehad van natte navels of ontstekingen.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 13:55

suffie schreef:
Zo zie je maar weer, zoveel antwoorden, zoveel meningen. * knip *

Dat is zeker waar. En inzichten veranderen ook nog eens, ik werk zelf als verloskundige en in mijn begintijd moest er een gaas met chloorhexidine in alcohol om de babynaveltjes. Later een droog gaas en vandaag de dag niks. En vroegah moesten er navelbandjes om.
Overigens is ctc volgens mij een soort antibioticaspray, dat is meestal niet zinvol tenzij er echt een infectie is (en inderdaad droogt ctc niet goed, dat is net de bedoeling maar niet bij navels).
Anyway, ik volg het advies van mijn dierenarts en dat is chloorhexidine in alcohol = enkel desinfectans.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:00

Jeetje wat schrikken Angelpam. Hoe is ze er nu onder?

Ual ze is prachtig fijn dat het nu goed gaat

Cp ze maakt er nu toch werk van

Chadje. Wat een plaatje <3

Ijongema spannend

Kabayo. Zilver maakt het spannend. Heel erg benieuwd of ze nu wel de 320 dagen gaat halen

Wild Thing
Ze lijkt minder uitvloei te hebben als gisteren, gelukkig. Veulen zie ik nog wel echt bewegen.
Afbeelding

Sammie had een glinstertje aan één speen. Maar ik gok na het buiten staan dat het weer theezakjes zijn :')
Afbeelding

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:33

AM, wat een spanning heb jij al weken... Maar, het zit er nog steeds, het beweegt en iedere dag is een dag dichterbij!

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:40

Wild thing houdt de spanning er wel in zeg. Maar inderdaad, elke dag dat je beweging ziet is er weer eentje dichterbij.

Angelpam hopelijk is je merrie nel weer fit!

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:46

De merrie lijkt nu prima in orde. Ik merk aan de kleine dingen dat ze nog niet helemaal lekker is. Ik houd haar goed in de gaten. Hopelijk loopt het zo met een sisser af. Vannacht maar een paar x gaan kijken bij dr.

sblom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:48

angelpam schreef:

Hopelijk knapt ze snel op! Wat schrikken

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:52

Wat een schrik angelpam! Hopelijk blijft het nu goed gaan.

Ijongema, dat is serieus uier :D

AM, hopelijk blijft het stabiel zo. Wel fijn dat je het veulen nog goed ziet bewegen.

Corinadrenth, mooie stallen heb je

Spannend baudyh, hopelijk vannacht bingo

Quenza morgen 9 maanden drachtig
Afbeelding

Lotus over een ruime week 10 maanden
Afbeelding

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 14:54

Wooow de lijst is echt bizar lang zeg! Ik had toch ook wel een veulentje verwacht vannacht!

Ik snap inderdaad ook echt niet dat mensen de navel niet ontsmetten, vind dit echt wel heel belangrijk. Ik doe het ook meer dan 1 keer.

Tanja, vervelend de zorgen rondom je dochter, hopelijk snel een veulentje, dat zijn de leukere dingen!

Essie, oeps, 16x gebeld worden is niet leuk nee!

Baudyh, yes eindelijk vooruitgang! Hoop voor jou een veulentje vanavond/vannacht! :)

Ijongema bij jou word het ook spannend!

Corina, mooie stallen :)

Angelpam, naar om je paard zo te vinden! Hopelijk knapt ze snel op van de buscopan en is het verder niks ernstigs.

AM, fijn dat de uitvloeiing wat minder lijkt te zijn. Inderdaad wat de rest zegt, superfijn dat je het wel goed ziet bewegen, iedere dag is er 1.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:03

Ik dacht dat betadine oplossing ook op de navel kon na de geboorte. Ik was dat van plan eigenlijk.

Hier gister een vieze slijmprop, bleef plakken aan de staart
Afbeelding

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:08

StalMelyn schreef:
Ik dacht dat betadine oplossing ook op de navel kon na de geboorte. Ik was dat van plan eigenlijk.

Heb ik vorige keer ook gedaan hoor, werkte prima.

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:17

Ik gebruik deze, super7 naveldip, mijn oom heeft het al staan voor de lammeren, fijn spul :)
Afbeelding

Piarens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:19

Ik heb hier wel jodium klaarliggen, stond in de boek van Paul de vries, dus de raad maar opgevolgd . ISO betadine heb ik ook nog wel liggen als dat beter is .

De biest is ook besteld , ik heb wel andere besteld als de meeste . Ik heb de colstart plus besteld .

Vandaag ook nog eens genoten van een stapritje zonder zadel, deed voor ons beiden nog eens goed denk ik. Alleen zo op een paard geraken zonder zadel als je alleen bent , niet zo simpel _O-

Er zijn hier best wat merries die het spannend maken. Benieuwd wie er eerste gaat zijn!

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:24

Die zag ik ook immii, maar ik vind 22 euro dan een beetje veel (als het ook goedkoper kan). Hoeveel gebruik je van die 500 ml en hoe lang is het houdbaar vraag ik me dan af :)

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:26

Ja snap ik, in dit geval word het ook voor 120 schapen die moeten lammeren gebruikt, dus dat komt wel op :D

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 15:27

O ja, dan snap ik het wel :D

Zo lag Fi erbij vannacht :+

Afbeelding

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 16:31

Riv_Q schreef:
StalMelyn schreef:

Heb ik vorige keer ook gedaan hoor, werkte prima.
dat heb ik ook altijd gedaan.