[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Vulina

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 15:30

Heb je ze alleen in de paddock staan dan Ibbel? Niet op de wei?

Bij mij blijven ze, afhankelijk van het weer, de eerste maand 's nachts binnen. Daarna aan huis in de wei, totdat ze drachtig zijn, dan mogen ze de grote wei op en blijven ze daar totdat ze worden afgespeend.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 15:52

Nee, overdag op de wei en juist helemaal niet in de paddock. Normaal staat de paddock open naar de wei toe, kunnen ze heen en weer lopen en ook de stallen in om te schuilen. En daar staan ze dan 24/7, altijd.

Nu staan ze 12-14 uur op de wei, zonder toegang tot de paddock en de stallen (en dus geen schuilgelegenheid) en 's nachts dus op stal. De paddock bij de stallen is normaal 16x16, maar nu dus 8x16 (en dat dus 2x - in de aparte paddock van 8x16 staat Folly 's nachts apart).

Dat vind ik te smal. Als ze dan bij stal gaan lopen knokken kunnen ze nergens heen. Doorgang tussen wei en paddock is 6 meter, dat is al een beetje een flessenhals, maar als ze daarachter dan min of meer in een fuik lopen...

Kirja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 16:09

Diva, Echt geweldig die varkens! :D
Cynthia, Knappe Dejá!
Noisy, Rudi met n vliegengordijn haha
Moratoetje, Wauw Gefeliciteerd!!
Azara, Wat is ze al groot, en mooi!

Hier heeft ze de eerste 9 dagen 's nachts op stal gestaan en overdag ook met regen.
Sindsdien staat ze 's nachts in de schuilstal met paddock en overdag is de wei ook open. Dan kunnen ze zelf kiezen, als alles open staat kunnen ze vanuit de wei zo de paddock en de stal in.
Wel een Shet veulen hier natuurlijk, die kunnen misschien wat meer hebben?

Kleine Liberty is morgen al weer 2 weken oud en zo brutaal als maar zijn kan.
Ze loopt zo tegen je aan te schuren, dan duw ik haar weg en trapt ze een paar keer naar achter. Als je niet oplet draait ze ook haar kont naar je toe }:0
Moeders is ook té lief vind ik, als ze staat te eten gaat de kleine tegen haar aan staan trappen en vervelen en moeder doet nog een paar stapjes opzij ook :(:)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 18:17

Hier overdag op de weide en 's nachts op stal met een open staldeur en elk paard zijn eigen gescheiden paddock.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 21:18

Hier 24/7 buiten vanaf de geboorte. Maar ik heb wel een schuilstal.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 21:23

Wij hebben veel vroege veulens en als ze dan in maart geboren worden blijven ze vaak de eerste weken binnen bij slecht weer. De zomerveulens gaan ook gelijk naar buiten

Liaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 21:26

Cynthia, wat een bonk is Deja al!
Diva, wat een lieve biggetjes.
Alexandra, hoe is de operatie gegaan?

Die van mij is in maart geboren en stond buiten met droog en niet al te koud weer. Nu staat ze overdag buiten en 's nacht binnen.

Mystique alweer ruim 4 maanden oudAfbeelding

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 21:49

Reuz is de eerste weken thuis gebleven, kon ie echt binnen staan, onder een afdak of op het tussenpad.
Met 'n week of drie naar buiten, 24/7 maar 's nachts wel achter hek, op verharde stuk en schuilstal.
Inmiddels zijn alle hekken weer weg en lopen ze waar ze willen lopen. Vanmorgen, regen kwam met bakken uit de lucht, stonden ze alle drie te grazen.

En tinkerveulens, die zijn GEWELDIG!!
Helaas krijg ik dochterlief nog steeds niet zo gek om die van ons te laten dekken.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 22:03

Interessant om te lezen wat iedereen doet qua binnen en buiten! Zijn er ook mensen met ervaring met bevallen in een kudde (24/7 buiten)?

Knappe veulens komen er weer voorbij!

Deja ziet er prachtig uit, geweldige kleur heeft hij en lekker eigenwijs hoofd!

Ahh dat vliegengordijntje! Schattig! Hier zijn de vliegen veel meer dan andere jaren.

Gefeliciteerd Moratoetje!! *\o/*

Prachtig veulen Azara, is ze nou zoveel donkerder bij zijn ogen of heeft hij daar al een andere vacht?

Mooie foto Liaan, ziet er lekker brutaal uit!

Azara71

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 22:46

Mette : Dank je ! Nee hij verliest zijn baby vacht al rond zijn ogen ;)

AndreaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 07:22

Tiana is gisteren drachtig gescand :D het lange wachten gaat weer beginnen.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 08:05

Gefeliciteerd Andrea!! Ik hoop op meer geluk voor jullie met deze dracht!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 08:48

Mette schreef:
Interessant om te lezen wat iedereen doet qua binnen en buiten! Zijn er ook mensen met ervaring met bevallen in een kudde (24/7 buiten)?

Klein koppeltje. Twee merries en ruin. Al werd de merrie wel op afstand gehouden door mijn ruin. Dus die zie je nog niet op de eerste foto's, haha.
[KS-ITP] Van geboorte tot 2 dagen oud Welsh Cob veulen

Maar nu loopt die waar die wil. Soms lekker met de ruin stoeien, dan met de andere merrie klooien. En tussendoor wat opvoeding. Echt een superfijn veulen is het. Nuchter en dapper, maar brutaal tegen mensen.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 08:56

hmm dat vind ik ook interessant.... bij mij staan ze de eerste dagen snachts op stal, overdag (12 uur) buiten. Daarna gewoon 24/7 buiten. Toevallig heb ik ze nu (8 weken later) even voor een paar weken naar de paddock gezet omdat de merrie gevaarlijk dik werd en klaargemaakt moet worden voor de keuring. Bovendien hebben ze op de paddock wel schuilmogelijkheid, in de wei niet... Eigenlijk vraag ik me af waarom mensen het zo vreselijk vinden om ze (tijdelijk) op de paddock te houden?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 08:59

Denk dat je op paddock wel meer moet oppassen met zand eten enzo en koliek. Mijne kunnen altijd terug naar de paddock, maar gebruiken die om te slapen. Eten doen ze hooi uit netten of op de wei gras.
Ze lopen hier dus heel wat heen en weer tussen wei, paddock en schuilstal.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 09:17

Hier ook 's nachts op stal. Deels om goed bij te voeren, deels omdat ee dit jaar een gesplitste groep hebben. De andere gaan 's nachts naar buiten als Sarona en veulen binnen staan. Gesplitste groep komt omdat de kleindochter dit jaar een pony heeft staan, en zij wil natuurlijk rijden wanneer ze kan. Ze mag van haar opa niet bij Sarona komen omdat het een hittepetit is. Als ze allemaal buiten staan kan zij haar pony niet pakken om te rijden.

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 09:21

Dyonne, tja zand eten ben ik ook wel bang voor, er word wel onbeperkt hooi aangeboden. Maar zand eten ben ik altijd bang voor, ook met volwassen dieren. Ik mag toch aannemen dat ze wel van moeders zien dat je zand niet kunt eten? Ze eten de stal met vlas toch ook niet leeg.......??

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 09:50

Andrea Gefeliciteerd!

Ik heb helemaal geen weiland, maar wel een ruime plek met zand.. Dus ze staan bij mij altijd op zand.
*Afkloppen* De keer dat ik koliek heb gehad afgelopen februari kwam het niet door het zand. Ik heb nog nooit problemen met zand gehad.

Uhh Linda.. Ik heb bewust geen vlas meer in m'n stallen aangezien ik dus wel merries had die hun vlas opaten. Zaagsel laten ze wel liggen.

Ze staan bij mij overdag buiten en snachts binnen. Vroeger liet ik ze snachts ook buiten tot een lolbroek mijn hek eruit getild had en ik m'n paarden kon gaan vangen.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 10:38

Veulen is wel heel onderzoekend. Hier zie ik geen problemen op de paddock. Maar ik kan mij er wel iets bij voorstellen. Dus wel iets om op te letten.

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 13:29

Mijn veulen heeft eerst 2 dagen in box gestaan omdat merrie de boel afbrak richting haar buren, dus alleen buiten als ik er was. Na paar dagen ging de deur dan in de ochtend open en avond dicht omdat er dan geen toezicht was. Na 8 dagen bleef het open.

Dit gaat om een box met zand uitloop.

Wegens mijn bevalling gingen ze toen kort op de weide maar inmiddels lopen ze van 9 tot 19 ongeveer op de weide, vooral de merrie wil graag maar binnen en en daar krijgen ze dan brok en hooi. Zand eten heeft hij denk wel beetje gedaan, maar koliek kreeg hij echr van brok eten doe hij niet mocht ;)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 14:56

ik ga zeker in de gaten houden of ik hem niet té veel aan het zand zie, maar tot nu toe zag ik hem direct de hooitjes en muesli van mama afpakken :')

Pauk, tja je hoort het vaker. Toch heb ik het gelukkig zelf nooit, ben fan van vlas, geen van mijn paarden eten het. Zaagsel eten ze ook niet, maar vind ik zelf wel stinken (al vinden andere vlas juist meer stinken dan zaagsel) liever zou ik ze rondom bevalling op stro zetten, maar dan eten mijn monsters zich tonnetje rond aan het stro := :')

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 15:19

Joan wil ook nog weleens haar nieuwe vlas eten. Ik ga dat altijd tegen door het te mengen met met oude, dan blijft ze er wel vanaf

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 15:54

Ik zette ze met een bevalling ook altijd op stro Linda.
Dit jaar heb ik het voor het eerst anders gedaan.
Ik heb stro over zaagsel heen gegooid toen ik wist dat het ging beginnen en dat is me super bevallen!
Zo hebben ze de 1e 3 dagen nog wel een laagje stro over het zaagsel gehad en daarna niet meer. Zo doe ik het volgend jaar weer!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 17:17

Over veulens buiten gesproken, wát een zeikbuien komen er momenteel over. De babies zijn een beetje zielig nu, geloof ik. En Folly knijpt de billen nog eens extra samen en houdt het muppie nog maar even in het tropisch zwemparadijs :+

Redd

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 19:16

Mijn veulen is verwend en staat niet heel veel buiten in de regen. Sowieso 's nachts op stal, maar verder wel de hele dag op de wei of schuur(met slecht weer).

Mijn veulen is inmiddels goed gegroeid, (helaas) van kleur verandert moeders achterna, derde op de keuring geworden en geselecteerd voor de prinsjesdagveiling :D Zaterdag moeten we naar de foto/filmdag, dus ben benieuwd hoe die zich daar gaat laten zien.

Afbeelding

Afbeelding