[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

carika

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 20:42

Fotsy,
Apart dat er zo veel verschillende verhalen rondgaan als het om ruinen gaat.
Mijn dierenarts zegt juist een jaar is de makkelijkste en veiligste leeftijd, het mooier uitgroeien is volgens hem lariekoek...
Tja die van mij gaat naar de opfok en ik zal het daar overleggen wat handig is.
Wil sws dat het in de wei gebeurt en dan is het voorjaar toch het beste ivm vliegen.

Ze staan nu al apart tijdens het eten en rijden. Ik Denk dat ik ze een aantal dagen voor het afspenen al een paar uurtjes per dag op twee weides naast elkaar laat lopen. Ohh ja en ik bel in oktober met de opfok wanneer ik hem kan brengen, zal rond de 6 maanden zijn.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 20:58

Mja die hormonen zijn er niet voor de lol. Er zijn studies (bij honden) die groeistoornissen, maar ook problemen in gewrichten en derg aantonen, bij dieren gecastreerd op jonge leeftijd. Dusja hier blijven ze tot 3 normaal hengst. Ook nooit problemen mee gehad

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 07:54

Wij hebben 2 hengstveulens gehad en de ene werd in het voorjaar waarin hij 2 jaar werd gecastreerd (is na het spenen samen komen te staan met een ruin) en de andere pas toen hij 5 was, dus met vroeg castreren heb ik geen ervaring. Vroeger leerde je dat een hengst niet goed uitzwaart als hij te vroeg wordt gecastreerd, maar dit blijkt nu een fabeltje te zijn. Ik kan je er ook geen advies in geven. Het lijkt mij dat wanneer de ballen zijn ingedaald, dat de hengst gecastreerd kan worden, net als bij andere dieren.

Even een vraag van mijn kant. Veronia groeit aardig uit haar veulenhalster (staat nu op de ruimste stand) en er moet dus binnenkort een nieuw halstertje voor haar komen. Maar welke maat volgt er nu eigenlijk op een veulenhalster? Moet dat een shetlandmaat worden? Die zijn wel iets groter volgens mij?

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 08:26

Hier heeft Lily al ponyhalster.
Bedankt voor de info over castreren, dan laat ik hem maar hengst tot zolang het hier kan.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 10:58

Shetlandmaat is groter dan een veulenhalster. :j
Mijn veulens gaan allemaal met een shetlandhalster, of heel klein ponyhalster de deur uit naar de nieuwe eigenaar.

Mod Berdien heeft haar veulen heel vroeg laten castreren, geloof dat die 9 maanden oud was. Is een buffel van een tinker geworden (Flynn) en die heeft er niets onder geleden.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 17:26

Tara_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 19:04

Even een wat minder bericht.
Kas staat steil van voor, gister heb ik de hoefsmid erbij gehad, omdat ik me toch wat zorgen maakte.
Kas heeft een bokhoef, wat waarschijnlijk alleen chirurgisch gecorrigeerd kan worden.
Ik heb net de chirurg aan de telefoon gehad. Ze gaan dan zijn check ligament doorsnijden, zodat de druk op de pezen verlaagd wordt. Hij krijgt dan een orthopedisch ijzertje om alles te corrigeren. Op zich is het een simpele ingreep en is het de beste oplossing om dit aan te passen, wel zal het gepaard gaan met wat pijn, omdat de stand van zijn been gecorrigeerd moet worden en heel veel nazorg.
Ik ben hier even goed verdrietig van, maar ben bang dat er geen andere optie is....

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 19:53

:(:) oeie das inderdaad minder nieuws, succes alvast met de beslissing en de operatie, altijd bang afwachten maar met de nodige zorg komt dit wel goed

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 20:31

Gelukkig is er nog wel wat aan te doen. Beter nu wat pijn dan op latere leeftijd. Denk dat die kleintjes dergelijke operaties veel beter kunnen hebben en dus met al het gunstige verloop helemaal goed gaat komen. En hij krijgt nu alle tijd en rust om te herstellen. Succes, ik snap dat het een domper is maar het komt vast goed.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 20:46

Pff sterkte Tara, gelukkig kan er wat aan gedaan worden.

Royal is vandaag een maand en een dag oud. En hij vind werkelijk alles prima, behalve alleen in de stal als ik ga rijden. Vandaag geprobeerd eruit te klimmen voor het eerst. Ging eerst wel goed. Hij wil gewoon ook al _/-\o_ :')

Afbeelding

Kelly_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:04

Hahahahha arme Royal!

Tara, wat naar nieuws.. sterkte en succes ermee!

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:17

Dat is naar Tara! Veel wijsheid gewenst.

En inmiddels heeft Veronia haar nieuwe halster, tadaam!!!
Afbeelding

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 21:42

Die is lekker vrolijk Murosch. Leuke kleurtjes :)

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 22:09

Sterkte Tara dat is verdrietig nieuws

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 22:32

Tara, ik stuur je even pb, dit is 4 weken geleden bij onze jaarling gedaan.

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-15 23:55

Tara, sterkte ermee! Hoop dat alles helemaal goed komt met Kas.

Murosch, wat een leuk halster, dat is volgens mij hetzelfde halster als mijn verzorgstertje had voor Vlekkie. Staat haar erg leuk!

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 02:13

Sterkte tara! Geen leuke dingen maar wel beter voor de uk.

Zag al een zadelmak veulen. Die hoeft dus niet meer uit zen dak te gaan als die over 3 jaar een zadel op En rug krijgt haha :P

Empty heeft het echt zwaar.. ze is ook nog eens een stuk te vet, maar laat haar expres niet afvallen omdat haar veulens altijd (te) veel van haar vragen en dit jaar heeft ze eindelijk wat reserves.
Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-15 12:27

empty maakt het toch spannend, mag nu wel gaan komen met het mooie weertje :P

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 13:00

Hoe gaat het met de merries die nog moeten? En de veulens die er al zijn, natuurlijk

Hier gaat alles goed, Macho is al erg zelfstandig, we hebben ze van de week in een andere wei gezet en onderweg moest hij overal even nieuwschierig rond kijken en brutaal vooruit draven drufde hij ook. Het is al echt een show hengstje aan het worden in zijn bewegingen, vooral als er iets nieuw is kan hij toch lopen! Ben heel trots op mijn (niet meer zo) kleine man.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 13:06

Hier gaat het goed met de veulens , Paola is al heel volwassen rustig voor haar leeftijd. Loopt braaf aan halster mee , geen bijten niks. Ghytta is een kleine terrorrist momenteel :P Overal aan trekken als ik hoeven doe bij de anderen , achter me aan lopen spelen en uitdagen. Monday begint tam te worden. Mag hem overal al kriebelen.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 17:52

Afbeelding
Story of my life. Paarden hebben geen zin in me, dus dan word ik door de knappe gevlekte weidemaatjes gezelschap gehouden..

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 18:28

Tara sterkte!

Verder heb ik niet zo goed meegelezen de laatste tijd sorry.

Met Konfetti lijkt alles goed. In het begin ging het met plassen niet zo goed. Dat lijkt nu beter.
Hij vindt alles leuk en interessant. Is zeer tam. Ik zet hem in de wei zonder halster want dat kan ik al heel makkelijk om en af doen.
Alleen hij is mini haha.

En hij mag van Jannie niet meer bij haar hooi in de buurt komen. Hij pist daar in namelijk. Eerst stond ze het toe, maar nu jaagt ze hem weg.

Hier onder 2 foto's van afgelopen vrijdag.
Afbeelding

Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 20:10

Hij is heel leuk jet4you, dat plassen deed mijn veulen ook, is nogthans een merrie. Raar waarom zouden ze dat doen, maar zie hier nog meer rare dingen soms:P

Scooby007

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 21:15

Jet4you, hij is echt een leukerd, die eerste foto, zo leuk, echt een lolbroek.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 21:27

Tara_13 dat is wel heftig ja, kan me voorstellen dat je daar erg tegen op ziet. Hopelijk gaat het allemaal meevallen en is Kas er snel weer van hersteld.

Leuk Bonny, al zadelmak! :D

Over afspenen, heb daar ook over nagedacht hoe ik dat ga doen. Denk dat ik het gewoon aankijk hoe het gaat. Mams lijd er niets van en Jaycee drinkt al steeds minder en wordt steeds zelfstandiger. Jaycee is ook niet drammerig, als ze niet mag drinken van mams dan drinkt ze niet. Ik heb van de week de andere stal ook open gedaan zodat ze beide in een andere stal kunnen. Jaycee vond het helemaal geweldig! Ik voer ze allebei in de eigen stal en dat hebben ze al door en dat gaat prima. Snachts blijven de stallen open zodat ze kunnen kiezen, er is een kleine uitloop voor de stal.

Meestal staan ze dus zo:

Afbeelding

En vandaag lag ze er zo bij:

Afbeelding

En d'r veulenvacht is ze nu bijna helemaal kwijt.

Afbeelding