[HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:11

quintus, ben benieuwd.
Ik blader al weken die krantjes door, maar had dit nog niet gezieen.
Hoeveel meter bereik? En wat kost die?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:15

Ik belde erheen en toen vertelde ze dat ze in de aanbieding waren.........ik kon het via internet of krantje ook niet vinden.
Hij is 89,- en 75m bereik (dat is voor mij voldoende). Er was er ook 1 met 150/200 m bereik en die was meen ik 139,-.
Bij degene die ik heb kan je ook openmen door een video of dvd aan te sluiten. Ik ga morgen even testen.

peetje82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:16

zo amandake, dat klinkt beter, lekkere meevaller!

Ik laat alleen de da gelijk komen als ik het niet vertrouw, zoals 2 jaar geleden, toen begon ze 3 en halve week te vroeg.
Toen ik het zag heb ik gelijk gebeld, ik dacht gewoon adt het veulen geen enkele kans had!
Gelukkig was het anders!
Vorig jaar kwam de da pas de dag daarop, alles ging prima!

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:16

Mij is ook verteld dat het verstandig is om het veulen een prik te geven, dus dat doe ik dan ook braaf :+ En ik wil sowieso ook dat ie even de merrie controleert, voor mijn eigen gemoedsrust :)

Het veulen moet straks als ze (of hij) een maand is al vervoerd worden (of eerder, ligt eraan wanneer het komt), kan het veulen dan ook al direct gechipt worden als de DA het veulen ent? Of kan ik dat beter doen als het veulen iets ouder is?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:19

Volgens mij chippen ze een veulen pas als het minimaal 3 maanden oud is.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:19

quintus, dat is voor mij in principe ook voldoende.
Ik hoef maar 40 meter.
Klinkt wel interessant.
Wil je laten weten hoe die bevalt, of ga je nog niet installeren?
Welk merk is het?

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:20

Dyonne: http://www.gamma.com/products.html?id=107 en dan de camera CS96S
De rest staat er niet bij, maar ze hebben in de winkel verschillende liggen.

Ik instaleer vrijdag of zaterdag pas (hebben besloten om toch een andere stal te plaatsten waar nog meer licht is en waar ik dan direct naast slaap en de stal wordt vrijdag geplaatst).
Laatst bijgewerkt door quintusgl op 24-02-09 18:22, in het totaal 1 keer bewerkt

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:21

suffie schreef:
Volgens mij chippen ze een veulen pas als het minimaal 3 maanden oud is.

Oh..dus officieel mag het dan dus ook niet vervoerd worden? (samen met mams uiteraard)

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:24

Jeanine, jawel mag wel vervoerd. Is samen met mama.

Bedankt voor de info.
Misschien toch eens bij Gamma kijken.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:24

Oh gelukkig maar :)

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:25

quintusgl schreef:
Ik belde erheen en toen vertelde ze dat ze in de aanbieding waren.........ik kon het via internet of krantje ook niet vinden.
Hij is 89,- en 75m bereik (dat is voor mij voldoende). Er was er ook 1 met 150/200 m bereik en die was meen ik 139,-.
Bij degene die ik heb kan je ook openmen door een video of dvd aan te sluiten. Ik ga morgen even testen.

Vind ik persoonlijk nog aardig prijzig :o Ik heb vorig jaar, ook bij de Gamma, een Elro camera gekocht. Draadloos, bereik van 75 m, kleur en geluid, alleen geen nachtvieuwer. 's Nachts laat ik een lampje branden, vind ik toch ook wel fijn mocht je 's nachts moeten kijken/helpen. Deze was toen in de aanbieding 39 euro. Je ziet hem niet eens hangen in de stal, want hij is nog geen 2x2 cm. Ook de mogelijkheid om op te nemen op DVD of video.

Hij staat op deze site voor 49 euro, maar die aanbieding is helaas al niet meer geldig ;)
http://www.actie.nl/?draadloze_mini_bew ... dfk=753892

Gem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:28

Uit mijn hoofd gezegd, moet het veulen binnen 7 maanden gechipt zijn, toch? Dus eigenlijk, zo gauw het afgespeend is, en zonder moeder vervoerd wordt.
De meeste veulens worden tegelijk gechipt en geschetst wanneer de veulenschetser van het stamboek langs komt, en dat is vaak pas na een aantal maanden.
Echter, veel merries gaan al snel na de geboorte van het veulen weer naar de hengst, dus wordt het veulen met merrie, ongechipt, vervoerd. Ik geloof niet dat je dan in overtreding bent. (Merrie moet uiteraard wel gechipt zijn, of anders een geldige identificatie hebben als je tegen chippen bent)
Laatst bijgewerkt door Gem op 24-02-09 18:30, in het totaal 1 keer bewerkt

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:28

Ik heb 300m bereik in het open veld, nightviewer, geluid en zwartwit beeld, 25eur :D Alleen is de stal net te donker voor echt goed beeld, dus hang er een klein TL lampje bij!

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:29

Da's geen geld!! Die heb ik niet gezien helaas! Had die er ook een tv-tje bij? O ja, ik denk dat ik wel een klein let (hoe schijf je dat....)lampje aan zet trouwens.
Voor mij is het toch alleen maar voor 1x en dan zetten we hem gewoon op MP ;-) Wie weet heeft ie mij dat dan ook wel gekost........(hoe reken ik mezelf rijk ;-))
Laatst bijgewerkt door quintusgl op 24-02-09 18:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:30

'Jeanine, jij hebt een tweedehandse toch?

lexa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:30

mvanbochove schreef:
Lexa: Wat grappig zeg, dat is inderdaad wel erg dichtbij! Wanneer is jou merrie uitgerekend? En door wie is ze gedekt?

Weet iemand wat gebruikelijk is bij de geboorte van het veulen, moet er altijd een dierenarts bij komen om naar het veulen/de merrie te kijken? Of is dat alleen als er iets mis lijkt te zijn? Mijn dierenarts zei dat een veulenprik overbodig is, omdat ze die stoffen al via de merrie binnen krijgen...

Heb je ook Koster als veearts?
Mijn merrie is drachtig van Kentucky (nrps) uitgerekend 12 mei.Ze staat bij een boer met heel veel weiland,het is alleen jammer dat er bij ons in de buurt zo weinig gefokt wordt.
Waar staat die van jou?
Leuke hengst heb je gebruikt :D

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:32

Dyonne schreef:
'Jeanine, jij hebt een tweedehandse toch?

Haha ja :+ via mp!

Zit een klein tv'tje bij :j

frenia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 18:59

jeanine is helemaal into-"moederschap" hoor :D +:)+
vind het echt leuk!

hier 2 camera's van trust, hebben geloof ik elk (+ elk een schermpje) 140 euro gekost. bestaat inmiddels al veel goedkoper, in de makro (kennen jullie die winkelketen in nederland :? ) hebben ze er idd van elro, geloof 2 camera's in 1 pack voor 89 euro gezien laatst

ik heb ook een waaklampje, gloeilamp van 20W ofzo, is idd wel handig :j ook als je geen camera hebt ;)

hier komt de dierenarts bij elke geboorte, als het van start gaat, bel ik. (soms ook al even een paar dagen van tevoren, dat ie het weet dat het spannend gaat worden ;))
Hij staat er dan binnen de 10 minuten.
Is wel zo handig als het dan blijkt mis te zullen gaan, dan is hij nl al onderweg :j
verder snateren we dan wat tot de nageboorte er is en hij die kan controleren :+
en we lachen samen om de opsta-pogingen van de kleine
ook ontsmet hij de navel nog een keertje, kijkt na of die er goed uitziet en krijgt veulenlief zijn eerste prikjes

abbysumo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:57

Afbeelding
zo kan iedereen mij dikke marie zien!!(ongeveer 270 dagen)

Dancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 19:57

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:00

ik heb een vraagje:

Pauk is nu 290 dagen drachtig en echt extreem dik als je dr vergelijkt met voorgaande jaren.
Nu hebben we dr al een aantal keer "betrapt" en dat gebeurd steeds vaker dat ze buiten gestrekt ligt.
Haar buik schommelt dan heel hard en ze slaat met dr voeten, ze ligt echter helemaal in trance en hoort je dus ook niet aankomen. Daarbij kreunt ze nogal dus ik vind het ook niet gek dat m'n moeder pas in paniek was met de gedachte dat ze zou bevallen.

Ze heeft dit trouwens nog nooit eerder gehad, geen enkele dracht.

Wat kan dit zijn en kan ik iets doen om haar te helpen want ik vind het zo sneu..

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:05

Ik zie weer mooie buiken voorbij komen. Zijn er nog merries die heel spannend zijn op het moment? Heb het de laatste week niet echt bij gehouden :o

Wij laten niet standaard de DA komen, alleen als er iets mis lijkt/is. Veulenprik hoeft niet, als de merrie binnen 1 maand voor de bevalling nog geënt is. Aziza was de 10e geënt en de 15e bevallen, dus in dat geval was een veulenprik echt totaal overbodig.

Hier nog een paar foto's van 'onze' mega brutale dame :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gefokt door en in eigendom van Arabian Ranch.

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:09

hey ff vraagje, zal het wle gemist hebben maar toch.. :o

ga jij dat veulen kopen ofzo?? omdat jij steeds alle info enz geeft en er onderaan staat gefokt door en in eigendom van Arabian Ranch.. :)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:12

Frenia, bel jij ook middenin de nacht de da al als het begind, ook met een normale bevalling?

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-09 20:15

marrlinde schreef:
hey ff vraagje, zal het wle gemist hebben maar toch.. :o

ga jij dat veulen kopen ofzo?? omdat jij steeds alle info enz geeft en er onderaan staat gefokt door en in eigendom van Arabian Ranch.. :)

Wij hebben Aziza drachtig gekocht, en als het veulen een merrie was, zou het veulen terug gaan naar Isabel(AR). Als het een hengstje zou worden, zouden wij de eigenaar worden.

Het veulen was dus sowieso gefokt door AR(aangezien de merrie ten tijde van de dekking van haar was), en aangezien het een merrietje is ook in eigendom van AR ;)

Shaikyria is dus bij ons geboren, en zal totdat zij 6 maanden oud is bij ons op stal blijven.