[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennenboom

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 10:02

Nog geen veulentjes vannacht? Lijst wordt al mooi lang zo.

Kabayo Silver dus ook nog niet. Hopen dat ze niet zo blijft foppen :P

Ljongema Welkom, mooi verdeeld en leuke koppel. Waar zijn ze allemaal drachtig van?

AM hoe gaat het met Wild Thing?

Ik heb ook wel eens gezien dat ze van dat blauwe 'koeien'spray gebruikten. Wat zou beter zijn jodium of die spray? Die spray heb ik hier nog wel liggen.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 10:10

Goh, die babyboom laat op zich wachten :+

Voor de navel:
Ik gooi hem er weer in, van de website van mijn dierenarts:
Citaat:
Belangrijk is het om de navelstomp na het verbreken te ontsmetten met Hibisol®.Drie keer per dag de navelstomp dippen tijdens de eerste dag, om infectie te voorkomen. Een infectie kan bij een veulen grote gevolgen hebben, zoals gewrichtsontsteking of ernstige diarree.

Vroeger werd de navelstomp ontsmet met betadine maar onderzoek heeft aangetoond dat dit teveel irriterend is en te weinig ontsmettend waardoor alsnog problemen kunnen ontstaan, daarom wordt de navel nu ontsmet met 70% alcohol + chloorhexidine .

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 10:15

LaDonna waar koop je dat hibisol dan?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 10:29

Hibisol is chloorhexidine en kan je gewoon bij de apotheek halen (zonder recept). Ik gebruik ook altijd 70% alcohol+chloorhexidine.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 10:30

Hey jij gaat naar Jeroen :D

Hibisol als merk is niet meer te koop maar de oplossing zoals die hierboven in de tekst staat kan je DA zelf maken, maar wordt ook wel in zkh als ontsmettingsmiddel gebruikt. Online apotheken verkopen het ook wel.

De reden om chloorhexidine te gebruiken ipv jodium:

Citaat:
Karin Hendriks adviseert dan in elk geval naveldesinfectie. Daarvoor heeft ze een speciale oplossing van alcohol en chloorhexidine samengesteld dat op de praktijk in Vorden verkrijgbaar is. “Vaak wordt nog jodium, beta- dine of zelfs blauwspray gebruikt. Uit literatuur is ge- bleken dat dat te veel etsend werkt. Het kan kleine zweertjes veroorzaken waardoor een ontsteking via de navelstreng alsnog naar binnen kan slaan met alle ge- volgen van dien”, aldus Hendriks, die zelf bij dit on- derzoek betrokken was. “Je kon eerst nog kant en klaar Hibisol kopen bij de groothandel dat ook prima werkte, maar dat is niet meer leverbaar.”
Naast de desinfectiemiddelen is het volgens Hendriks ook heel goed om een navelklemmetje klaar te hebben liggen voor het geval de navelstreng kort is afgescheurd en hevig bloedt.

https://stoeterijbeltmanshoeve.com/wp-c ... wnload.pdf

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 10:31

Ik heb dat Hibisol toevallig vorige week opgehaald. Als het minder irriteert natuurlijk wel fijn.

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 10:37

afgelopen weekend zijn eindelijk de stallen geplaatst in de loods.
1 stal is 3.5 bij 3.5
de andere 2 zijn 3 bij 3.5

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 10:42

Word mooi Corina.

Met een beetje geluk gaan wij nu denk ik snel van de kop positie af. We hebben eindelijk echt wat aan een speen en wat op één been. Dus met een beetje geluk ..........
Normaal is het bij haar zo. Als er wat aan de spenen zit is het de volgende avond / nacht raak.
Maar ja normaal is ze ook rond dag 330-332. En nu 347 dus ja wat is normaal.
We gaan het zien. Afspraak voor vanmorgen toch maar afgezegd want je weet maar nooit

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 10:46

fokfanaat schreef:
hengstveulens (heb ik helaas alleen maar) geeft ik sowieso een standaard klysmaatje of 2 (gewoon van die microlax mensen dingen)

baadt het niet dan schaadt het niet, en als ze moeilijk van de pek afkomen, heeft zo'n kleintje erge buikpijn en drinkt hij slecht en dan is het vaak moeilijker goed te krijgen.

heb 1 x een veulen gehad dat op zijn rug lag van de buikpijn, en als ik dat even kan voorkomen doe ik dat

Ik laat dan gewoon de DA komen , zo vaak komt dat niet voor.
Ik vraag me nog steeds af warom je rijden tijdens de dracht en met veulen niet wenselijk vindt ? ;)

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 10:55

maar dan heeft hij al pijn en drinkt hij niet goed, ik ben het liever voor. Wat zou een reden zijn het niet te doen?

Ik vind het gedoe met een veulen, en een best zware combinatie voor een merrie vooral als ze gewoon elk jaar een veulentje hebben en op niveau moeten sporten.

Beetje recreatief zou misschien best kunnen, beetje longeren, in beweging houden.

maar echte dressuur en springtraining niet, maar dat is mijn mening, zal misschien ook wel per paard verschillend zijn.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 10:59

Ik ben het wel met je eens fokfanaat. Er vanuitgaande dat de merrie gemiddeld een maand na de bevalling weer drachtig is; dan blijft het veulen er minimaal 5 bij. Persoonlijk vind ik het fijn een veulen lekker op de wei te laten, zonder stress van het rijden of alleen laten. Dan gaat het veulen erbij weg, die maand doe je er ook weinig mee. Uier moet slinken, wennen, eventueel op kracht komen. Dan zit je al op maand 6.. Ik vind rijden tot ongeveer maand 8 te doen qua zwaarte, dan heb je dus welgeteld 2 maanden om wat fanatiek te rijden. Daarna kunnen ze hun energie wel weer in de dracht steken..

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:14

essie_blue schreef:
Ik heb dat Hibisol toevallig vorige week opgehaald. Als het minder irriteert natuurlijk wel fijn.

Bij de apotheek?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:23

Er is verschil met rijden en rijden. M niveau is niet te vergelijken met recreatief of zware tour. Helemaal stil zetten lijkt mij niet wenselijk. In het wild galopperen ze ook hele stukken en dat gaat hier niet in kleine weides (klein in vergelijking met wild he haha) Ik rij wat recreatief, thuis wel op Z niveau getraind maar ik rij nooit langer dan 30 min. Ze kan wel met een losse teugel zo een uur voor de kar draven , zo'n 11 km. Maar einde dracht past ze sowieso niet meer voor de kar :+ Maar ik zou een drachtige merrie zeker niet 7 dagen per week een uur trainen. ( geen enkel paard overigens :o )

Corina prachtige stallen zeg!

Cynthia denk inderdaad dat het nog een spannende race word :D

Baudyh *\o/* kom maar door :D

Navel niet ontsmetten snap ik ook niet helemaal. Als je er iets mee kan voorkomen... een flesje is heel goedkoop en de handeling is ook niet moeilijk.

Dennenboom hoop ik ook niet! Was het maar een makkelijke merrie met aanwijzingen haha

Ljongema welkom! Volgens mij heb ik je hier wel eens vaker gezien :D klopt dat? Mooie merries!

Knolselder ze maakt er werk van :)

Quir hihi hoop en denk het niet! Maar je weet nooit.. die van jou ziet er mooi uit! Die laatste dagen vliegen om!

Dustinlover zilver is nu 315 dagen! Vorige keer was het geboren op dag 317 met redelijk hetzelfde gedrag en uier. Vind het maar spannend!

Chadje bijna mijlpaal :D

StalHD hormonen :(:)

Tanja hoop voor jullie dat er snel een baby is!

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:45

je moet het lekker zelf weten hoor, maar ik vind het zelf te veel gedoe en zie dan het nut er niet zo van in.
In de zomer staan ze hier lekker 24/7 buiten en in de winter ook nog overdag de hele dag.

ljongema

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 11:52

@Kabayo jazeker! Alleen stap nu wat laat in. :)

Ze maakt het al aardig spannend. Afbeelding

chadje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:06

ljongema dat word spannend

Een goedemorgen van Rivièra

Afbeelding

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:14

dat schiet al mooi op ijongema! spannend

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:29

Vulina schreef:
Ik ben het wel met je eens fokfanaat. Er vanuitgaande dat de merrie gemiddeld een maand na de bevalling weer drachtig is; dan blijft het veulen er minimaal 5 bij. Persoonlijk vind ik het fijn een veulen lekker op de wei te laten, zonder stress van het rijden of alleen laten. Dan gaat het veulen erbij weg, die maand doe je er ook weinig mee. Uier moet slinken, wennen, eventueel op kracht komen. Dan zit je al op maand 6.. Ik vind rijden tot ongeveer maand 8 te doen qua zwaarte, dan heb je dus welgeteld 2 maanden om wat fanatiek te rijden. Daarna kunnen ze hun energie wel weer in de dracht steken..

Denk er precies zo over.

Ik hoorde nu ook laatst van een klant die hebben de merrie in de sport lopen en nu tussendoor een veulen gefokt. Ze zegt we zijn al met al 2 jaar uit de roulatie geweest. Pas nu ( vorig jaar een veulen gehad) gaan de oefeningen voor de Z pas weer en is ze weer terug op het oude nivo.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:32

Cynthia82 schreef:
essie_blue schreef:

Bij de apotheek?

Nee heb het besteld bij de Graafschap dierenartsen. :)

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:38

fokfanaat schreef:
je moet het lekker zelf weten hoor, maar ik vind het zelf te veel gedoe en zie dan het nut er niet zo van in.
In de zomer staan ze hier lekker 24/7 buiten en in de winter ook nog overdag de hele dag.

Als je de mogelijkheid niet hebt om meerder paarden te houden en je graag en wil rijden en wil ,fokken ,dan moet je soms die keuze maken .
Ik heb 2 merries, moeder en dochter ,helaas is moeder al 25 en kan ik daar dus niet meer mee fokken.
Ik geef toe, het is niet ideaal ,maar wel te doen, en merrie en veulen krijgen er niks van.
Hier lopen ze met of zonder veulen het hele jaar van 'S ochtends 8 ,tot donker buiten.
Laatst bijgewerkt door KahluaB op 16-03-21 12:42, in het totaal 2 keer bewerkt

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:39

ik zeg ook niet dat het niet te doen is, maar dat het niet mijn keuze is. Als het voor jou wel werkt is dat toch prima

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:41

Ik begrijp ze wel qua rijden. Je moet ze niet kei en keihard aan het werk zetten. Als dat niet gebeurd vind ik het geen probleem :)

Ljongema oeeehh komt direct zo binnenvallen! Snel een baby zo te zien *\o/*

Chadje wat een knap ding <3

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:42

Zo ik ben net 100 jaar ouder geworden.

Vond flappie net liggend in de paddock en wilde niet meer omhoog. Alleen maar kreunen en ogen draaien. Niet reageren op mij of op haar 2 jarige die compleet aan het flippen was.

Inmiddels staat ze op stal stal da is geweest. Veulen is ok voor nu en ze heeft buscopan gehad. Verder in de gaten houden.

KahluaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:47

Voorlopig is dit ook het einge veulen dat we uit Kahlua gaan fokken , de volgende wordt pas als ze "klaar"is in de sport, of uit een opvolger voor haar moeder(hopelijk een mooi merrie veulen voor Kahlua ;) ) ,helaas is het niet anders...

Voorlopig is ze iig nog topfit met rijden !

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-21 12:49

Dennenboom schreef:
Ik heb ook wel eens gezien dat ze van dat blauwe 'koeien'spray gebruikten. Wat zou beter zijn jodium of die spray? Die spray heb ik hier nog wel liggen.

Jodium is beter, droogt uit. CTC spray blijft de navel langer vochtig van.