[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gblover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 02:43

Zo we zijn terug thuis van onze reis naar Japan. Ik heb gelukkig goed kunnen bijlezen, maar geen tijd om te reageren. De kleuters groeien goed!
En proficiat aan allen die intussen naar de keuringen zijn gegaan *\o/* . Toppertjes in spe!

Natuurlijk zijn we snel naar onze veulens gaan kijken.

Cataleya doet het goed. Ze is nu een toverbal geworden. Ben zo blij dat ze echt koffievos zal zijn.

Afbeelding

Dotan is nu een maand en wat ook een verandering. Hij lijkt wel 10 cm gegroeid :D . Hij heeft een echte hengsten look vind ik. Echt blij mee, want naast zijn looks heeft hij ook nog beweging mee met veel gummi, wisselt nu al om de 2 passen haha :D <3 .

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cemlys

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 06:39

Jobamara de jongste is netjes drachtig, de andere niet, maar had eerlijk gezegd niet anders verwacht met inslapen van haar veulen enzo. Ik doe haar wel nog een keer bij de hengst.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 07:44

Toch gefeliciteerd met de ene drachtig Cemlys!! Nu nog even duimen voor de tweede en dan heb je ook weer wat rust...

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 07:44

Onley, Amir is nu 5 maanden en 10 dagen oud.
B-jay ziet er goed uit! Wat begint hij mooi te schimmelen!

Gblover, een leuke tijd gehad in Japan? Je veulens zien er goed uit!

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 08:37

Morgen worden merrie en veulen gescheiden, baby gechipt en gaat met een leeftijdsgenootje op de wei :)

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 17:36

wow das vroeg Miichellee, mogen mijn veulens van 4 en 3 maand niet gewoon bij hun mama's blijven deze winter of speen ik ze toch beter af voor de winter en zet ze in aparte stal? Nochtans zie je nu al dat ze niet vaak meer mogen drinken hoor, krijgen echt soms bijna klop. Natuurlijk zou ik Olaf graag ruinen, wanneer zouden jullie dit doen? Kan dit misschien tegelijk doen?

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 18:31

B'jay is een heus mama kind dat gaat echt problemen geven.
Maja ik probeer hem zo lang mogelijk bij mams te laten.
Ik denk zelfs nog de hele winter.
En in het voorjaar uitmekaar.

TinekeVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 21:10

Ghadir gaat vanaf een maand of 6/7 s nachts in een eigen stal en overdag nog lekker bij mams. Wanneer wij volgend jaar weer op vakantie gaan met de paarden blijft hij thuis en wordt dan dus echt even van zijn mams gescheiden. Dan is hij 15 mnd.

Beide ballen zijn bij hem al ingedaald, wanneer hij erg vervelend wordt gaan ze eraf en anders wanneer hij ongeveer een jaar is.

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 21:23

veulen hier is nog niet echt oud genoeg daarvoor. en ik heb vnl groepstallen met voerhekken, die kleine heeft allang door dat hij er tussendoor kan piepen

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 21:49

ah ok Emmy, zo kan ik het ook doen, snachts in eigen stal en overdag samen nog met mams en de anderen. Olaf zijn twee balletjes zijn ook al ingedaald dus zal te zien zijn hoe braaf hij blijft, gelukkig is hij klein, ander veulen is dubbel zo groot en zijn eigen mams is drachtig en bovendien loopt mijn hengstje er ook nog bij en die zal ZIJN merrie's wel verdedigen.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 21:51

Ik speen ze af met 4 maanden. Is altijd nog goed gegaan. Doe het enkel als ik zie dat veulen zich goed red. In mijn geval is die kleine nummer 2 in de rangorde want ze doet precies moeders na en de rest is nog zo dom dat ze alles toelaten

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 22:01

Ik speen af wanneer het me het beste uitkomt, maar niet eerder dan 5 maanden.
Aleeyah heeft bijvoorbeeld tot 13 maanden bij haar moeder gelopen, maar dronk vanaf 10 maanden al niet meer. Amir heb ik op 5 maanden afgespeend, omdat hij zelfstandig en brutaal genoeg was, en zijn moeder maar net aan op gewicht te houden was.
Andere veulens heb ik afgespeend op 5,6 en 7 maanden, net wanneer het het beste uitkwam.
Mausi's aankomende veulen zal er ook sowieso 7 maanden bij blijven. Als het eind augustus/begin september geboren wordt is het eind maart/begin april 7 maanden, en ga ik het afspenen zodra ze de eerste dagen 24/7 buiten weer achter de rug hebben, dus dat is ook een beetje afhankelijk van het weer volgend voorjaar.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 22:05

Interessant dit, ik ben van plan om Veronia straks ook 's nachts in een eigen stal te zetten (pas als ze minstens 5 maanden is trouwens) en overdag ze nog wel samen te laten. Ik wil alleen wel straks in het winterseizoen graag weer af en toe met de merrie naar les of naar een wedstrijd en ik ben nog wel heel benieuwd hoe ik dat moet gaan aanpakken. Veronia zou dan achterblijven met de shetlander, maar ze zijn nog nooit gescheiden geweest.

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 22:11

Ik heb deels apart en deels samen nooit gedaan, dus kan niet uit eigen ervaring spreken. Maar naar wat ik gehoord heb, heb je dan een veel grotere kans op uierontsteking, omdat er 's nachts niet gedronken wordt, en dan overdag ineens weer wel.

Bonny_CT

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 22:24

Royal gaat er in principe ook met 4 maanden af. Even goed inlezen wbt uier ontsteking hoe ik dat het beste kan voorkomen. Als hier nog tips zijn ;)

Zijn oogje blijft nu eindelijk goed al 2 dagen :)

miicchhellee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-15 22:43

Karri is nu bijna 5 maanden oud, de merrie lijdt er wel echt erg onder terwijl het veulen zich prima alleen kan redden. Vandaar dat de keuze zo gemaakt is

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 00:39

Gblover, ooo wat ziet Cataleya er goed uit die hals <3, en zeker heel mooi koffievos, met mams ook alles oke? En Dotan alweer een 1 maand en wat is hij leuk!!

Cemlys, proficiat met de jongste. De andere merrie is wel logisch geeft toch een hoop stress hopelijk pakt het deze keer zodat ze in 2016 meer geluk heeft dat verdienen jullie zeker na dit moeilijke jaar.

Micchhellee, Karri F Lee is natuurlijk al van maart en als mams eronder leidt kan het best. Samen met een leeftijdsgenootje is helemaal super hoor! Succes morgen met afspenen en chippen. Heb jij nog recente foto's :o heel benieuwd hoe ze nu is.

Bonny, fijn dat zijn oo nu goed blijft!,

Emmy, oooo mag Ghadir niet mee in 2016, hij heeft zich zo geweldig gedragen.

Afspenen, vond ik ook best lastig hier tot 81/2 maand bij mams gelopen, die was te dik maar of ik het weer zo zou doen weet ik niet. Kwam toen wel handig uit. Wel in 1 keer direct gedaan.

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 07:56

Azi blijft ook zo lang mogelijk erbij staan. Heel afhankelijk van mams :)

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 08:01

Dus eigenlijk zou het goed zijn om ze bij elkaar (naast elkaar) te houden bij het afspenen maar wel zodat het veulen niet meer kan drinken, dus overdag draadje er tussen en 's nachts naast elkaar in een stal? Dan voorkom je veel stress en minder kans op uierontsteking begrijp ik. Ik las ook dat de merrie in de week voor het afspenen minder krachtvoer moet krijgen om de melkproductie te verlagen.

Ik heb geen opfok-plannen en zou Veronia graag gewoon thuis houden. Ze staat dan met haar moeder en een shet van 22. Ik ga misschien op de Zuidlaardermarkt nog kijken voor een shet-merrieveulen straks zodat ze een speelmaatje heeft van haar eigen leeftijd. Maakt dat veel uit omdat ze dan qua grootte wel veel verschillen?

We gaan eind augustus naar de keuring en Veronia is dan al 4,5 maanden, is dat eigenlijk een nadeel, want ze is niet meer echt heel veulen-achtig -O-

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 10:32

leuk jullie meningen te horen maar AZ in verband met uierontsteking denk ik niet dat snachts apart en overdag erbij dit bevordert, is gewoon van vele factoren afhankelijk en merrie geeft heus zoveel melk niet meer tegen dat ze 5 maand zijn, spreek uit ervaring, tegen dat mijn dochter 5 maand was gaf ik ook maar 1 voeding meer per 24uur vermits ik ging werken en ging prima zo tot het eigenlijk vanzelf gestopt was. Dus afbouwen lijkt me sowieso het beste.
Zou moeders dit nog toelaten, denk je als ze snachts apart staan?
pfff wordt nog moeilijk zeg

murosch, Lily staat hier ook bij Olaf een ponyveulen (ze is dubbel zo groot :D ) en je ziet dat ze dit echt nodig hebben, soms spelen en elkaar lastig vallen maar dan samen sterk tegen de hengst en je ziet dat de mama's het ook leuk vinden dat ze even van de kindjes vanaf zijn en soms moet de ene merrie al eens babysitten en dan weer de andere, zo gek om te zien. Zeker doen zou ik zeggen.
Veulens blijven hier ook thuis.

onley

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 20:10

Ik kijk hoe de merrie zich houd tot nu toe geen probleem ze is eigenlijk te vet vind ik.
Ik ziet het wel. Weet wel dat als ik ze afspeen ze gelijk volledig uit mekaar moeten.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 20:14

ok en wat doen jullie met een merrie die terug drachtig is, lijkt me dat ik haar veulen vroeger moet spenen, amai die krijgt af en toe klop als hij wil drinken en nu zag ik het ook al als hij in haar eetbak wou zitten := ocharme klein ding en mams hormonen slaan op hol
Aja en DA is vandaag langsgeweest en mag Olaf niet ruinen voor hij 18maand is >;) pfff dan wordt het de veulens samen zetten en wanneer mogen ze dan terug in de groep?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 20:23

Waarom mag je niet eerder ruinen? Ik ken er genoeg die eerder geruind zijn en dat was geen probleem.

Hier wordt er bij 4,5 maand gespeend, dan is het ook echt wel nodig. Begint Neon echt in te teren op het veulen, en de veulens zijn altijd al zo'n buffels, die kunnen dan wel zonder mams. Neon is ook terug drachtig, dus moet niet teveel interen.

Fotsy, ik heb een merrie die dusdanig gesteld op eten is dat er echt complete vechtpartijen bij de voerbak ontstaan. := Oplossing, ik zet de merrie vast (hangt ook al mooi 24/7 een touwtje voor aan de tralies) bij haar voerbak, en het veulen krijgt in de andere hoek zijn eigen voerbak. Kunnen ze allebei in alle rust eten (als ik de merrie niet vast zet schrokt ze ook de bak van het veulen leeg en heb je nog gedonder :+ ).

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 20:29

Bij mij is het juist andersom! Mijn merrie is een hele kalme eter en neemt rustig de tijd om van haar brokjes te genieten. Veulen van 3,5 maanden vreet binnen no time haar 1/2 kilo veulenbrok op en wil dan het liefst mama's brokken erna ook opeten... Ik voer uit emmers en merrie eet dan rustig haar emmer leeg (staat op de grond) terwijl ik de emmer van veulie vasthou en veulen bezighoud zolang moeders haar brokjes nog niet op heeft.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-15 20:33

hij vond dat ze dan beter en mooier uitgroeien en hij zei dat hij alleen ruinde voor 18 maand als het een draak van een hengst is maar Olaf is heel lief en braaf. Maar ja is nogal een speciale DA, zo vroeg ik of hij mijn (enige niet gesteriliseerde maar oh zo mooie) kattin wou meenemen om te steriliseren en hij vroeg of ik ze niet nog een keer wou laten jongeren, hij heeft een paar van de andere kittens ook geplaatst en de mensen zijn zo tevreden :') _O-

Ik denk dat ik dan ook maar eens zal bekijken om wat vroeger te spenen dan gepland voor er ongelukken gebeuren in de stal := , zal ze voorlopig met eten dan ook apart zetten, doe ik ook al met andere merrie en veulen zoals je gezegd had maar die deed dit van in het begin, de andere is veel afstandelijker naar haar veulen geworden sinds ze drachtig is.