Het Dikke Buiken Topic 2006!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole288

Re: Het Dikke Buiken Topic 2006!

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 22:53

Ik wist helemaal niet dat je zo laat nog kon scannen! Onze veearts heeft alleen gezegd dat je na 5 maanden nog eens kon opvoelen om het zeker te weten, dat dan de moeilijkste periode wel achter de rug was en je mag verwachten dat het dan wel goed blijft gaan (andere onvoorziene dingen daargelaten natuurlijk).

maroes: echte zoekplaatjes Op de eerste foto is het fel witte de ruggegraad? Dan denk ik dat ik hem redelijk goed zie liggen, maar het blijft moeilijk he?

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-05 23:08

Ja dat is het ruggegraadje.
Als de merries zo ver in de dracht zijn is het idd moeilijker om te scannen,omdat je het veulen er niet helemaal meer op krijgt.

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 09:21

Ik laat ze alleen na 21 dagen scannen om zeker te zijn dat ze drachtig zijn en niet schijndrachtig en dat in geval van een tweelingdracht ik daar wat aan kan doen zeg maar.Daarna merk ik vanzelf wel of het mis is gegaan (weer opnieuw hengstig oid)Of het nu slecht of fout is je kan er toch niets meer aan doen ofja het misschien beeindigen

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 09:57

Ik heb alleen op 60 dagen laten scannen. Wilde het op 40 doen maar toen was de da op vakantie (en met een a pony moet je een smalle da hebben.. ).

Voor mij was het scannen puur zekerheid van wel drachtig. Marjon heeft al 8 veulens gehad zonder dat er ooit iets gescant is bij de vorige eigenaren dus het was eigenlijk puur voor mezelf, dat ik niet steeds riep "ik krijg een veulentje" en er helemaal niets in zit .

Vandaag alweer 15 weken, jeeeej!

Quinzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 11:10

Mij hadden ze ook gezegd op 3 weken en 6 weken scannen dat hebben we ook gedaan. En in November gaan we ze laten opvoelen. Eigenlijk is zo een late scan wel leuk he kan je ze echt al zien !
Weet iemand trouwens waarom ze bij een paard geen Echo doen zoals bij mensen?

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 13:12

Ik meld me ook weer eens hier.
Dit jaar zijn er bij mij 2 merries drachtig.

Spirit is drachtig van O'Bryan. Uitgerekend 13 mei
Afbeelding

Missy is ook drachtig van O'Bryan. Uitgerekend 25 april
Afbeelding

O'Bryan
Afbeelding

Dit van O'Bryan en Spirit van dit jaar, zij heeft een 1ste premie behaald.
Afbeelding

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 13:18

Quinzy schreef:
Mij hadden ze ook gezegd op 3 weken en 6 weken scannen dat hebben we ook gedaan. En in November gaan we ze laten opvoelen. Eigenlijk is zo een late scan wel leuk he kan je ze echt al zien !

Als je op de site van marijeR kijkt kun je zien dat de baarmoeder in het begin nog moeilijk zit om op een echo te krijgen. Als ze langer drachtig zijn en het veulen meer naar beneden komt kan het wel met een echo van buitenaf!

Gitta: meld je eens, jij hebt dat meegemaakt met Jasmijn

CaylinnMae

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 14:38

Mijn Fjordje Marga zit vandaag op 100 dagen!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 14:53

Quinzy schreef:

Omdat het zo moeilijker te zien is. De baarmoeder ligt achter/rond de lendenen (onder de darm dus). En de kortste en makkelijkste weg is via de darmen.

Ik zal ook eens een mega buiken foto laten doen

Afbeelding

Kady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 16:20

worden ponys tijdens hun dracht ook hengstig?
(sorry weet dit echt niet ) eerste keer dat we hier een veulentje krijgen enzo

jessje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 17:16

Sammie, leuke merrie, van wie is ze drachtig? en wat een buik al zeg

Glenn_vannie, normaal worden ze niet hengstig tijdens de dracht, maar er zijn uitzonderingen (zoals de mijne, die blijft gewoon hengstig komen)

Marlijntuh, mooie merries! Hopelijk worden de nieuwe veulentjes even leuk als dat onderste veulentje, wat een schatje is dat zeg!!

Eliene

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 17:52

Goh Marlijntjuh, wat een buik heeft Spirit al! Enorm! Mooi veulen trouwens van dit jaar!

@ Nicole: ik weet toevallig dat Gitta geheel van de buitenwereld is afgesloten: geen tv, geen telefoon en ook geen internet. Heeft wsl te maken met de onweersbuien die hier in de regio vannacht zijn overgekomen...

Tja, het is wel jammer dat Eliene niet drachtig is maar voor onszelf zitten we er toch niet echt mee. Ik hoop natuurlijk wel dat het volgend jaar lukt! En zeker de toestanden die wij net hebben meegemaakt maken dat we zeker nu eigenlijk zoiets hebben van "nou maakt het helemaal niet uit, kan ze even lekker bijkomen zonder dat ze ook nog een baby moet laten groeien". Eigenlijk gaat het nu zoals we het zelf graag wilden (een jaar ertussen dus) maar wat we maar niet deden omdat leeftijd (en dus vruchtbaarheid) ook een rol speelde. Nou ja, hopelijk lukt het dus volgend jaar en anders ben ik iig dolgelukkig met Angeliene!

Overigens over vragen rondom de drachtigheid: eind vorig jaar vroeg mijn nichtje (toen nog 7) ook waar de papa van het veulen in Elienes buik was. Ik dus uitgelegd dat die er nooit bij is. Die is er alleen heel even bij (Eliene was natuurlijk gedekt dus ik loog niet! ) en dat die daarna weer weg gaat. En dat het dus heel normaal is bij paarden dat mama het allemaal alleen doet. Gelukkig werd dat direct voor waar aangenomen en bleven verdere vragen uit. Pfoe... Tja, ik wist niet in hoeverre mijn zus haar al eens iets had verteld over bloemetjes en bijtjes enzo...

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 18:02

Ik heb al een paar mensen gelezen die een boek hebben over het paarden fokken (of iets in die trant)
Wat is een leuk boek hier over met veel info?

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 19:46

Die van paul de vries

Nimber

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 19:52

"veulens krijgen" heb ik ook veel aangehad

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-05 20:00

jessje schreef:
Sammie, leuke merrie, van wie is ze drachtig? en wat een buik al zeg

Dank je !
Ze is drachtig van:
Afbeelding
Upper-class (polansky x Doruto pref x Heidelberg pref)
Barb schreef:
Ik heb al een paar mensen gelezen die een boek hebben over het paarden fokken (of iets in die trant)
Wat is een leuk boek hier over met veel info?

Ik heb van veulen tot volwassen paard, maar de helft van het boek vind ik gedateerd (het vinden van een hengst e.d.). De praktijk gevallen zijn wel intressant, maar dat zijn er maar 2 of 3 en het gedeelte waar ik dus meer over wil weten (de daadwerkelijk zwangerschap en alles daarmee en om) is eigenlijk zeer beknopt.
Geen slecht boek, maar niet echt voor mij.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 00:06

Mijn meissie op de 100ste dag (niet echt een 'vergelijk' foto maar vond hem wel schattig )

Afbeelding

Ondertussen is ze al 105 dagen (ohnee 106 officieel, het is net 0.00 uur geweest ).

Let niet op de mest. Ze stond gewoon in de weide en we moesten nog uitmesten die dag

maroes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 07:23

WAt een mooie foto!
En ook over de 100 dagen joehoe!!

Mac

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 09:13

Vreselijk mooi hoofdje!

Het boek van Paul de Vries is idd erg goed en gedetailleerd. Als je goed Engels kunt lezen is "The Complete Foaling Manual" van Theresa Jones een echte aanrader.

Marlijntje: is het enige gekleurde dat jouw merrie heeft haar oren? Is ze een Medicine Hat?

Koekiesgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 09:51

Paul de Vries heeft 2 boeken! Let er wel op dat je die van dit jaar hebt, het nieuwe boek!

melody83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 13:08

Hier ook even weer een foto van mn paardje,
ze zit hier op de 100 dagen en begint nu ook al een buikje te krijgen.
Afbeelding

Ik had haar zo uit het land gepakt vandaar dat ze een beetje vies was

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-05 13:26

Leuke foto's allemaal!
Altijd leuk om de merries te zien, nu nog slank en dan straks als ze op knappen staan...

Eliene, jammer dat ze niet drachtig is... Volgend jaar heel veel succes met dekken.

Over boeken... Ik heb er heel wat liggen hier. Het nieuwe boek van Paul de Vries is idd een aanrader en voor jonge kinderen is het boek Veulens Opvoeden (Christiane Gohl) een leuk en simpel geschreven boek over veulens.

Vandaag zit hier de laatste merrie ook op de 100 dagen, Copper.
Buikje wat er zit, is een uitgelubberd hangbuikje gevuld met gras dus ik heb haar maar niet weer op de foto gezet. Copper krijgt meestal pas laat een buik...
Kyra zit vandaag op de 20 weken, voor een maiden groeit ze al hard.

_Marlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-05 13:58

@ Eliene, dit is een oude foto (ze was toen zo'n 7 mnd drachtig) Maar nu is ze niet veel dunner hoor! nu heeft ze gewoon een uitgelubberde buik.

@ Mac, ze heeft zwarte oren, een zwarte vlek om 1 oog (heeft 2 blauwe ogen) en een paar zwarte plekken op 1 flank.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-05 09:10

Ik heb ook een boek van veulens fokken van Joop Loomans. Geen idee hoe die nou heet eigenlijk.
Die van Paul de Vries moet ik nog eens aanschaffen. Hij heeft dit jaar mijn merrie ook begeleid. Helaas zonder resultaat maar oke

Leuke foto's weer!

Ik heb ook wel ergens nog een foto, zal ik straks even oploaden.
Viërra zit bijna op de 100 dagen whoeii

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-05 09:16

Youngster, in een van de blaadjes welshnieuws van dit jaar stond een kortingsbon voor het boek van Paul de Vries
Dacht €5,- korting en ik had het binnen 3 dagen in huis.