[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 00:33

Suffie. Fijn dat alles goed is gegaan. Duimen dat ze snel hengstig wordt

Mirjamalvaro. Spannend

Normaal hoort er een formulier bij te zetten met gegevens en tnb. Minimale van tnb voor verzending is 600 en geloof me, zit er vaak nog onder zeker uit het buitenland.
Volgens mij hoort er officieel ook test uitslagen bij te zitten van cem en Eva. Heel vaak zitten deze papieren er niet bij.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 00:54

mirjamalvaro schreef:
Zit erin, alleen zag ik dat TNB maar 613 is, wel erg laag. Hoop dat dat goed komt.

Dat is wel minimaal idd... Normaal toch al gauw rond de 2 a 3000.
Maar in principe kunnen ze er mee bevruchten.

M'n koudbloedje zat over de 9000 :') hengstenboer wist niet wat 'm overkwam :').

tiwi1969

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 07:46

Bij mijn eerste KI dekking (Groninger Maistro Polo) kreeg ik inderdaad een formulier, sperma van Cassanova haalde ik op en kreeg ik alleen de buisjes mee.

De minimale TNB, gemiddeld over drie sprongen op dezelfde dag, voor goedkeuring is bij de Groningers 2000. De meeste zitten rond de 4000 . Er zijn stamboeken die dit getal een stuk naar beneden hebben bijgesteld omdat er anders teveel hengsten afvielen en toch bevruchten die hengsten ook.

Barb

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 08:48

Piarens schreef:
eens een vraagje voor de friesen eigenaars, hoe groot zijn de follikels bij een fries gemiddeld als ze springen.
ik lees wel regelmatig dat die groter zijn , maar nergens precies hoeveel...

Friezen maken meestal grote eitjes boven de 4 aan.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 09:02

Cynthia zat er een formulier bij bij levering van sperma?
Op kliniek testen ze het sperma altijd machinaal nog een keer en vaak is het dan nog veel lager helaas.
Maar dan nog kan het lukken.
Sommige hengsten hebben wel superzaad en andere zijn waardeloos. En jammer genoeg weet je dat niet altijd op voorhand. Zo had iemand eens diepvries laten testen van een heel dure hengst want merrie raakte maar niet drachtig. Bleek dat de kopjes allemaal afbraken van zodra ze de eicelwand raakten.

Spannend suffie en wat fijn dat ze zo flink was

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 11:09

Volgens mij alleen een verzendformulier van de koeriersdienst met de naam van de hengst en mijn adresgegevens. Ik zal straks eens kijken als ik thuis ben, maar volgens mij staat er niets op.

Weten de andere mensen die met Cassanova gedekt hebben hier meer van?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:07

Cynthia82 schreef:
Volgens mij alleen een verzendformulier van de koeriersdienst met de naam van de hengst en mijn adresgegevens. Ik zal straks eens kijken als ik thuis ben, maar volgens mij staat er niets op.

Ik kreeg dus geen papier met ophalen, maar weet wel dat er voldoende goede zwemmers zijn, ik heb ze onder de microscoop gezien.
En gezien de hoeveelheid veulens die van Cassanova geboren worden zal het prima bevruchten. Al zijn resultaten uit het verleden geen garantie voor de toekomst.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 12:14

Ik geloof ook wel dat de kwaliteit prima is, maar ik vind het dan wel leuk om te weten :)

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 13:19

Cynthia82 schreef:

Maandag misschien :')

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 14:00

Ik zie veel mooie combinaties voorbij komen en velen zitten op het wachtbankje.

Respect voor de mensen die meerdere paarden laten dekken, gaat toch veel tijd inzitten.

Wij zouden morgen scannen op dracht, alleen net de merrie hartstikke hengstig gezien -O-

Op naar ronde 2..

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 17:36

Mirjam gelukkig is het goed gekomen met het insemineren :)

Imaginaerum spannend, nog maar een paar dagen tot donderdag. Ik hoop dat ze drachtig is.

Suffie fijn dat ze zo braaf was onderweg, dat is ook wel een hele lange rit zeg!

Interessant van dat tnb (waar staat die afkorting voor eigenlijk?). Dat verschilt ook echt per keer dat de hengst springt toch? Ik heb dat nooit bekeken of het ergens op staat, maar het viel me wel op dat de hengstenhouder de ene keer 3 buisjes brengt en de andere keer 4.

Oh gett ik weet hoe dat voelt, balen! Nou, maar weer op nieuw dan he..

Wij gaan morgenochtend kijken of het ei weg is bij Wainonia. Zoveelste ritje die kant op. Hopelijk ook de enige voor deze week.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 17:37

Tnb = totaal normaal bewegende cellen.

Of in z'n totaliteit : totale hoeveelheid normaal gebouwde goed bewegende zaadcellen

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 17:44

Het formulier dat ik heb, is inderdaad alleen een verzendformulier van HippoExpress.
En ik kreeg ook maar één buisje. Wat is daar het verschil in dan? Kan je de andere buisjes bewaren voor als ze twee dagen later weer geïnsemineerd had moeten worden?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 17:48

Bij een hengst die veel gebruikt wordt delen ze de sprong over meerdere merries, 1 buisje is ook genoeg.

Bij een hengst die voor 1 merrie springt krijg je meestal alles mee.

Buisje 2 dagen in de koelkast bewaren kan maar zou ik niet doen. Als het ei er nog zit dan wil ik vers.

Getty_Maan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 17:54

Wij werken met vers, als we het voor 9 uur bestellen, wordt het dezelfde dag naar de insiminator van onze omgeving gestuurd en dezelfde dag geinsemineerd.

Hoeven niet speciaal de dierenarts dus nog eens te bellen. Tegenwoordig kunnen de mensen die komen te insemineren, ook scannen.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 18:08

Maar wat moet je dan met meerdere buisjes al één genoeg is?
Je krijgt inderdaad gewoon nieuw toch als je dat nodig hebt?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 18:13

Ja hoor ik heb de tweede ronde 4x gehaald dat was geen enkel probleem

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 19:34

Meijs gisteren geinsimineerd vandaag ei weg. Dus weer op het bankje. Mevr G is ook nog op het bankje die moeten we donderdag scannen op 16 dgn.
En cassio zit nu op 314 dgn dus daar komt schot in

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 20:01

Ik probeer jullie te volgen, maar heb het ondertussen druk met werk. Sorry dat ik niet op iedereen reageer, maar ik lees wel mee. :D

Gett, wat jammer dat je haar toch weer hengstig zag. Hopelijk 2e ronde meer geluk!

Succes Muronia, het mag nu wel eens een keer mee zitten.

Baudyh Jij dubbel succes! Ik mag donderdag toevallig ook voor de scan, maar dan die van 31 dagen.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 20:09

Cynthia82 schreef:
Maar wat moet je dan met meerdere buisjes al één genoeg is?
Je krijgt inderdaad gewoon nieuw toch als je dat nodig hebt?

Idd ik heb alleen nog maar meerdere buisjes ontvangen als het diepvries was. Das ingeval je nog nodig hebt en je dan geen transport moet betalen. Anderzijds blijven die buisjes ook op de kliniek zitten op mijn naam. Dus stel ik heb ze nog eens nodig dan kan dat.
Meerdere buisjes van vers lijkt me ook eigenaardig zeker gezien ze bij ons altijd maar om de 2 dagen insemineren dus zaad zou dan dood zijn denk ik.

Damn gett das jammer

Muronia succes

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 23:18

Weer flink gepraat hier!

Gefeliciteerd aan de drachtige.

Interessant over dat tnb, wist ik allema niet. Weer wat geleerd uit dit topic.

Hier morgen afspraak maken voor scannen op dracht voor 2 dames. Aimee woensdag op 18 dagen en lana zaterdag, maar die mag mooi op 16 dagen want ik ben te ongeduldig om een weekend langer te wachten.
Sjaantje is vorige week zondag bevallen en nu is ze hengstig dus ook gedekt vandaag.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-20 23:58

Dustinlover. Spannend *\o/*

Baudyh. Fijn dat het ei weg was. Nu weer geduld hebben tot de dracht scan :Y)

Gett. Wat balen. Ik kan erover meepraten :(:) gelukkig is het nog vroeg zat

Tnb. De formule: Volume x Concentratie (miljoen per ml) x % Bewegende zaadcellen x % Normaal gebouwde zaadcellen
Zo hebben jullie een idee.
Een hengst heeft normaal natuurlijk veel meer tnb. Het totaal wordt gedeeld voor de aantal porties. En zo'n portie moet minimaal 600 tnb zijn.
1 buisje is in principe helemaal prima.
Heb wel eens een keer gezien bij een merrie met sperma uit buitenland. Eerste cyclus 1 buisje kwaliteit echt slecht, niet drachtig. Volgende cyclus een klein buisje, ongeveer half van formaat maar nu goede kwaliteit en drachtig.
Gaat echt niet om de hoeveelheid.

Cheytjuh
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 01:12

Hier van de gelderse hengsten krijgen we bijna altijd 2 buisjes. Maar goed, die dekken natuurlijk niet zoveel als de gemiddelde dresuurhengst.

Nog nooit de waarde van het sperma gehad ook, weer wat geleerd ;)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 03:22

De hoeveelheid buisjes zegt niet altijd wat. Het verschilt nog behoorlijk hoeveel er verdund wordt bijvoorbeeld

:wave: ik meld me ook weer. Begin van het topic wat gepost, maar twijfelde eigenlijk wat teveel om weer te dekken. Heb 2 merries die zowel onder het zadel als voor de fokkerij dienen. Wilde graag gaan starten, dus dan zou er 1 leeg moeten blijven. Qua type paard de geblesseerde, qua niveau van training op dit moment de andere. Dus besloten jaartje niet te dekken en te bekijken wie (of allebei) er mee op wedstrijd zou mogen.

Maar soms lopen dingen wat anders dan je bedenkt (gebeurt me wel eens vaker :') ) en nu besloten de (endurance)sport te laten voor wat het is en beide dames weer te dekken.

Het gaat om Noeka, een 16-jarige stermerrie van 1.56

Afbeelding

En haar 7-jarige dochter Phoebe, stermerrie en 1.53

Afbeelding

Beide merries zijn nu ook drachtig. Phoebe kan elk moment bevallen en Noeka is 4 juli uitgerekend (helaas eerste poging vrucht verloren afgelopen jaar). Omdat het ivm werk handig is beide merries ongeveer tegelijk te hebben lopen ga ik een poging doen ze ongeveer tegelijk te dekken. Dat zal dus pas in juli zijn. Enorm laat, maar met 24/7 buiten paarden voor de veulens wel prima (en voor het waken ook). Omdat ik alles thuis heb is het enige nadeel de keuring. Maar dat is voor mij geen doorslag gevende factor.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-20 08:29

Wij zitten ook op wachtbankje, de 28e scannen op dracht. :D

Andere merrie deed niets met ei, dus hengstig gespoten.
3e merrie zou volgende week ergens hengstig moeten worden.