[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vulina

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 08:57

Gefeliciteerd Inowa!

Hoi Renske :)

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:04

inowa, Gefeliciteerd *\o/*
Nu snap ik waarom het zo lang heeft geduurd, wat een heerlijk eigenwijs bekkie heeft ze <3

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:05

Mooi veulen Inowa!
Maar inderdaad, ben wel bang dat de merrietjes op zijn tegen de tijd dat die van mij aan de beurt zijn... :+

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:06

Jaaa eindelijk inowa! Gefeliciteerd *\o/*

MonDos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:07

Gefeliciteerd Liaan!!! wat een ontzettend knap meisje!!! <3
Is jouw merrie bevallen op de Kossack Stud?

Inowa eindelijk! het lange wachten toch niet voor niets geweest! ook een knap meisje!!!

Hoe is het nu met Jazzy?

Gwen staat lekker te genieten in de zon Marit!

Woogy ik ben benieuwd hoelang Pris je nog laat wachten!

Ik fok mijn veulen om te houden en als opvolg(st)er van mijn eigen merrie.

Ik hoop toch niet dat de merries straks op zijn :') al ben ik ook blij met een hengstje hoor!
Mijn merrie moet vandaag nog 50 dagen tot de uitgerekende datum.

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:15

Gefeliciteerd Inowa!! Wat een heerlijk eigenwijs koppie!!

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:24

Gefeliciteerd Inowa!!

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:26

Van harte gefeliciteerd Inowa met dit prachtige meisje!

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:39

Gefeliciteerd Inowa *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:44

Gefeliciteerd inowa <3
Wat een prachtig veulen. Heb je al een naam?

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:45

Inowa, gefeliciteerd!

Ibbel, haha ja zo lijkt het wel met al die merries.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:58

Gefeliciteerd Inowa! *\o/* *\o/* *\o/* Wat een lekker eigenwijs snoetje. <3

En Pepper heeft je toch nog weten te foppen door van haar normale bevaltijden af te stappen en het lekker onmogelijk midden in de nacht te doen?

mijnlieverd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 09:59

Volgens mij is Belle hier haar veulen steeds verder aant inkleuren :').

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:09

Goedemorgen allemaal,

Zou ik hier binnen mogen komen vallen met een vraag? Ik heb geen drachtige merrie, maar ga mijn merrie dit jaar weer laten dekken. Ik heb een vraag over bodembedekking in de stal. Mijn paarden staan eigenlijk 24/7 buiten, maar volgend jaar met een drachtige merrie (en hopelijk veulen in april als alles ook de 7de keer gelijk goed gaat) wil ik toch graag ook de boxen gereed hebben. Nu is stro en meest voor de hand liggend, maar buiten de mijten die daar vaak in zitten en jeuk veroorzaken in de sokken, is mijn merrie ook wat gevoelig op de luchtwegen, dus liever niet. Ik heb nu gehakseld koolzaadstro staan (rapsodie), maar ben in januari een paard verloren aan verstoppingskoliek, waarbij we rapsodie niet uitsluiten als oorzaak. Dus ik wil dat spul eruit hebben. Nu zorgt vlas ook voor verstopping mocht het gegeten worden. Veiliger en minst aantrekkelijk om te eten, zijn houtkrullen. Dus nu is mijn vraag, zijn er onder jullie mensen die een merrie met veulen (eventueel tijdens geboorte) op houtkrullen hebben staan? Hoe bevalt dat? Reden dat ik het nu al vraag is dat ik de rapsodie kan omruilen, omdat mijn paarden dus eigenlijk nooit binnen staan, is de kans groot dat wat ik nu meeneem er volgend jaar rond tijd van bevalling nog staat.

Alvast bedankt :)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:16

Hoi Caily, ik laat mijn merrie bevallen op zaagsel. Mijn merrie eet haar stro in 1x leeg en dat zou alleen maar ellende geven. Normaal staan ze op vlas, maar dat vind ik niet comfortabel genoeg voor een veulen dus daarom keuze voor zaagsel. Plakt wel een beetje, maar daar krijgen ze toch niets van. Ik ken veel mensen die veulens op zaagsel laten bevallen en eigenlijk nooit problemen gehoord. :)

rest antwoord ik later weer op.... soms moet er ook gewerkt worden ;) :P

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:16

Gefeliciteerd inowa!

En Liaan ook nog gefeliciteerd, wat een super snoezig snebje

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:30

Bij ons staan alle paarden op stro. Meestal tarwe stro. Ze krijgen onbeperkt ruwvoer. Dat vinden ze lekkerder dan stro, dus nooit problemen mee.

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:36

Hier staan ze ook al jaren op tarwestro en nooit geen problemen gehad. Ze eten er wel wat van maar geen bergen.
Wat je nog zou kunnen doen is gerstestro halen. Dat neemt wel minder vocht op maar is veel gladder en minder stofferig. En ook beter als ze ervan eten schijnt het.
Hier eten ze het wel niet graag.

Cynthia welkom thuis! *\o/*
Wat vervelend een voedselvergiftiging daar oplopen. :(:) Hopelijk snel weer beter nu!

Arianne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:41

pretty schreef:
Ik voel het he. De merrieveulens zijn straks gewoon op. En ik ga de statistieken weer op peil moeten houden met de hengstjes. :+

Nee nee nee nee! Dat hadden we níet afgesproken! :+ Ik ga meer voor Fotsy's voorgevoel dat we gewoon een merriejaar krijgen....

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:43

pretty schreef:
Ik voel het he. De merrieveulens zijn straks gewoon op. En ik ga de statistieken weer op peil moeten houden met de hengstjes. :+

Hier ben ook zoooo bang voor he..... :=

Cynthia82 schreef:
Thanks, Lin! :D
Mijn vakantie was top! Alleen heb ik zaterdag een voedselvergiftiging opgelopen en daar ben ik flink ziek van. Heb 4 dagen niets kunnen eten, dus gisteren van de huisarts iets tegen de misselijkheid gekregen, zodat ik in ieder geval weer wat kan eten, want ik ben onwijs slap. En ik kan je vertellen dat vliegen ook geen feest is als je je zo voelt.. maar, ik ben thuis :D en kan nu weer bij mijn eigen supermarkt mijn vertrouwde eten kopen en met die pillen hopelijk weer wat eten :)

Oeii voedselvergiftiging is niet zo fijn natuurlijk!! Maar het zal de prachtige ervaring vast niet in de weg komen te staan ;) Hopelijk knap je snel op met de pillen en normaal voedsel.

MonDos schreef:
Ik hoop toch niet dat de merries straks op zijn :') al ben ik ook blij met een hengstje hoor!
Mijn merrie moet vandaag nog 50 dagen tot de uitgerekende datum.

Hoop ik ook niet, maar inderdaad zijn hengstjes ook welkom. 50 dagen :):) dan begint het aftellen toch wel :)

pretty schreef:
Hier staan ze ook al jaren op tarwestro en nooit geen problemen gehad. Ze eten er wel wat van maar geen bergen.
Wat je nog zou kunnen doen is gerstestro halen. Dat neemt wel minder vocht op maar is veel gladder en minder stofferig. En ook beter als ze ervan eten schijnt het.
Hier eten ze het wel niet graag.

Verschilt denk ik ook per paardje... Jupi eet haar hele stal leeg, ze vind het veel lekkerder dan hooi :') Maar goed zaagsel is ook niet stoffig hoor. Goed vlas trouwens ook niet. Maar mijn zaagsel kwam ook echt geen stofwolkje vanaf...

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:51

Ik teken voor een merriejaar hoor! Maar ik heb serieuze twijfels hier. Toch al begonnen Karin en Kikkie appelazijn te geven om misschien volgend jaar dan goed te maken. :')

Dat zal vast wel verschillen per paardje Linda. Gelukkig heb ik het hier nog nooit voorgehad,ook niet met nieuwe die het niet gewoon waren.

We hebben sinds heel kort een extra paardje opgenomen,die het helaas wat minder goed gehad heeft door trieste omstandigheden,zij kent zelfs amper hooi ;( .
Ze staat wat kilootjes te mager ook maar dat verdikken zal niet snel gaan vrees ik,ze eet nog de helft niet van wat de anderen eten en ze is nog groter ook.
Ze eet wel wortelen en bieten,maar daar durf ik ook geen bergen van te geven ivm. bevangenheid.
En met gras straks wordt het ook oppassen.
Laatst bijgewerkt door pretty op 16-03-17 10:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Evelien__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 10:51

Mij maakt het absoluut niet uit wat het is, als het maar gezond is en niet te veel wit heeft :+

rensju

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:06

Hoi Gea ;)

Mijn paard staat op koolzaadstro, geen ervaring met bevallingen daarop. Fries is bevallen op combi van zaagsel en tarwestro, was prima.

De dierenarts komt voor het poepprobleem, heb er vannacht wakker van gelegen... :(

Soezee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:09

Inowa wat een eigenwijs snoetje!
Dat de merrie's gaan op zijn heb ik ook schrik voor.

Granoek wat zijn die trekpaardveulens toch heerlijk!

Pretty dat is niet fijn als ze geen hooi kennen.
Moeilijk om ze dan wat kilo's bij te krijgen.

Cynthia een voedselvergiftiging is niet fijn! Ik hoop dat je al wat beter bent.

Hier is staan ze ook op stro. Al gaat mijn merrie niet echt op stal staan om te bevallen. Ze krijgt een grote schuilstal maar kan de wei op.
De pony is is ondertussen op 316 dagen dus het aftellen kan ook echt beginnen. Mijn merrie zit op 294 dagen dus daar heb ik nog wat tijd voor.
Mijn merrie is de laatste week erg lui en is een klein beetje afgevallen. Wat op zich niet zo erg is want ze stond wat te dik. Maar ik ga ze toch goed observeren.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-17 11:11

suffie schreef:
baudyh schreef:
Dat 1/2 kilootje merriebrok die je geeft heeft niks te maken met de zucht.
Het beste wat je kan doen is lekker in de wei, zelf laten bewegen.

Zeg dat niet te snel. Bij mijn merrie ben ik een maand geleden ook begonnen met het voeren van merriebrok en prompt kreeg ze zucht..... Nu trok dat snel weg, omdat ze overdag op het land liepen, maar ik weet 100% zeker dat het door de merriebrok kwam.

100 % zeker kan je het nooit weten. Meestal is het een gebrek aan beweging en sommige merries krijgen het gewoon al standaard.
Maar het kan geen kwaad. Het is lastig voor de merrie meer niet.