[HK]Het Dikke Buiken Topic 2011

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

guenivere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 18:03

Diesje loopt al een week bij de hengst nog niet hengstig. Nou zag ik vandaag olga hengstig, dus die word morgen op gehaald door de hengst houder. Aangezien ik vrijdag geopereerd ben en niet in staat ben haar zelf te brengen.
@ manueeltje, dat zou wel leuk zijn als je 2 rond dezelfde tijd uitgerekend hebt:)

_Noor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 20:45

manueeltje84 schreef:
Bah! Bah! hier weer een lekkere tegenvaller! :(
Nikita was gisteren weer hengstig.
Zou eigenlijk niet moeten kunnen want was pas 10 dagen na de inseminatie.
DA is net geweest idd harstikke hengstig, ei van 4,5 cm mooi zacht, baarmoeder mond gevoeld, staat mooi open en alles super zacht daar.
Ze is dus absoluut niet drachtig van de dekking van 1 juni.
Morgen weer insemineren.

Balen zeg. Hopelijk pakt het nu wel! :(:)
Voor degenen met een drachtige merrie: gefeliciteerd!!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 20:56

Ik kom me hier melden.
Lees al geregeld bij maar nog niet eerder een bericht achter gelaten.

Ik heb een merrie (Flemmingh x Riverman) die op dit moment 32 dagen drachtig is van Ziësto. :D
Daarbij heb ik een merrie (Johnson x Gribaldi) die tevens gedekt moet worden door Ziësto, 18 dagen geleden gedekt, vandaag laten scannen en helaas niets te bekennen.
Tevens is het ei (wat inmiddels in ontwikkeling had moeten zijn) nog niet echt aanwezig en was de baarmoeder erg strak.
Dit doet de moed wel zakken....
We hebben haar vorig jaar ook geprobeert te laten dekken, zonder resultaat.
Dit seizoen lijkt het weer niet bepaald makkelijk te gaan, eer ze gedekt kon worden duurde het even, het ei zat er wel maar ze werd maar niet hengstig. Nu weer hetzelfde verhaal.

Heb haar vanmorgen achter gelaten bij de hengsten houder... nu duimen dat ik haar met 2 weken weer kan ophalen -O-
(zolang duurde het vorige keer)

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 20:59

Magic_Ice schreef:
Sigrún had een ei van 4 cm maar werd niet hengstig, na onderzoek bleek het ei te blijven groeien maar nog steeds geen hengstigheid dus het ei is eraf gespoten, veearts zei dat zo'n blijvend ei kan veranderen in een cyste dus maar beter dat het weg is nu.

Nu zou ze binnen 2 weken weer hengstig moeten worden, laten we het hopen!

Klinkt een beetje als mijn merrie.
Die werd uiteindelijk dus wel hengstig maar bleef het ei vasthouden, maar duurde gewoon erg lang.
Laatst bijgewerkt door _10_ op 13-06-10 21:02, in het totaal 1 keer bewerkt

fokfanaat

Re: Het Dikke Buiken Topic 2011

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:02

10 is het geen mogelijkheid de merrie toch thuis te houden, mijn ervaring is dat ze toch het beste doen als ze op hun gemakje zijn en in de wei kunne. Ze zeggen wel, beste drachtig worden ze met gras in de buik en zon op de buik.

het is wat extra werk met heen en weer kleppen naar de da om te scannen, maar als het wat opleverd.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:04

Thuis lukt het al helemaal niet, dat hebben we vorig jaar gezien.
Was echt een ellende met elke keer weer scannen en dat ei maar blijven zitten :\

Vorige keer/maand stond ze die 2 weken daar op stal, niet ideaal.
Maar deze keer staat ze lekker in de wei, wellicht scheelt dat.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:07

Iemand weleens eerder meegemaakt dat een merrie zo'n onregelmatige cyclus heeft?
Ook altijd beginnen met een mooi ei maar weinig tot niet hengstig?
En pas na een volle week waarin de eieren al best groot zijn eindelijk (iets) hengstig willen worden??

En ook totaal niet reageren op het hengstig spuiten, zelfs als er dus al eieren zitten :?

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:11

Mijn DA heeft eerlijk gezegd dat mijn merrie te moeilijk was voor haar. Het vermoeden was dat ze op een klein ei ovuleert en dat is ook zo. Ze is geïnsemineerd op het moment dat de baarmoedermond open was en er een eitje zat (2,5 - 2,7 cm). Ondanks het kleine eitje ontwikkelt het vruchtje zich goed.

Mijn DA had dit niet kunnen doen, ik moet wel zeggen dat ik der naar de Dalhoeve heb gebracht op het moment dat ze hengstig was. De DA heeft er die dag nog gescand en toen het advies gegeven om der weg te brengen. Vorig jaar heb ik lopen medderen met der en achteraf gezien hadden we het toen ook zo moeten oplossen.

Ik had haar ook het liefst thuis gehouden in het land, alleen was dat niet mogelijk. Ze kreeg wel een hele mooie stal met buitenluik en stond ook veel rustiger dan vorig jaar.

Je kan het ei toch ook af laten spuietn. Dat heeft Maseike ook gedaan. Dat was evt ook nog een optie bij mijn paard en ik had begrepen dat ze dan binnen 6 uur geïnsemineerd moesten worden. De Dalhoeve had het over chondrolon (weet niet of je het zo schrijft, spreekt uit als gondrolon)

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:23

Vorig jaar lukte het bij de mijne ook niet toen heb ik haar naar de hh gebracht en is ze ook gespoten. En ja hoor daar in 1x gelukt!

Nu as donderdag scannen van ziesto. (pog. 2)

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:23

@gr_Roos, Haar ei was ook afgespoten maar nu dus helaas niet drachtig.
Jou merrie werd zo te horen wel hengstig...
Zagen jullie bij jou merrie nooit een groot ei??

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:24

vanessakusje schreef:
Vorig jaar lukte het bij de mijne ook niet toen heb ik haar naar de hh gebracht en is ze ook gespoten. En ja hoor daar in 1x gelukt!

Nu as donderdag scannen van ziesto. (pog. 2)

Wat leuk, ook Ziësto :D
Veel succes vast!

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:27

Ja spannend he! Bij jou net zo! Jij krijgt er iig al 1! Duimen voor nummer 2.

Beetje vervelend wel als ze niet drachtig is, moet ze uiteraard weer geinsemineerd worden maar as maandag gaan we voor 1 wk naar almelo! Kom net ff niet lekker uit allemaal.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:31

_10_ schreef:
@gr_Roos, Haar ei was ook afgespoten maar nu dus helaas niet drachtig.
Jou merrie werd zo te horen wel hengstig...

Mijn merrie werd tot aan de regumate behandeling gewoon iedere 3 weken op maandag hengstig. Echt super regelmatig, net of ze de pil slikte en het zelf in de hand had ;)

Citaat:
Zagen jullie bij jou merrie nooit een groot ei??

Nee het grootste ei wat bij mijn merrie gezien is, was 3,8 cm en dat was de volgende ochtend helemaal verdwenen. Dag 1 zat het grootste ei op de linker eierstok, dag 2 was het "grootste" ei weg en zat het grootste ei op de rechtereierstok. Dit bleef ze iedere dag wisselen. Ze had wel een hele mooie schone hengstige baarmoeder met een heel duidelijk wagenwiel.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:55

Dat heeft mijn merrie dan weer niet, die heeft grote eieren maar ze laten niet los en ze wordt maar niet hengstig :\

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:55

_10_ schreef:
Daarbij heb ik een merrie (Johnson x Gribaldi) die tevens gedekt moet worden door Ziësto, 18 dagen geleden gedekt, vandaag laten scannen en helaas niets te bekennen.
Tevens is het ei (wat inmiddels in ontwikkeling had moeten zijn) nog niet echt aanwezig en was de baarmoeder erg strak.
Dit doet de moed wel zakken....
We hebben haar vorig jaar ook geprobeert te laten dekken, zonder resultaat.
Dit seizoen lijkt het weer niet bepaald makkelijk te gaan, eer ze gedekt kon worden duurde het even, het ei zat er wel maar ze werd maar niet hengstig. Nu weer hetzelfde verhaal.

Was er al wel een ei te zien of helemaal niet? Baarmoeder strak, geen ei te zien, het kan maar zo zijn dat ze juist wel drachtig is en de vrucht zich een beetje heeft verstopt. Had Neon vorig jaar ook, na 4 dagen achter elkaar scannen zagen ze ineens toch een vrucht.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:56

die van mij was juist heel snel weer hengstig en had ook beide keren een dubbele eisprong, nu maar hopen dat er gewoon 1-tje zit morgen.

xWhitneyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 21:59

even ego ..

Vanmiddag zijn er 2 ieren bij ons op stal geweest en die kwamen tinkers inspecteren
Nu vanavond waren ze er weer ineens en jill stond op stal en ze trokken zo haar mond open , heb ze ff duidelijk weggebonjourd.. en was blij dat leo er ook bij was..
Die mannen waren meteen als een haas weg! in een witte bestelbus en smiddags schijnbaar met een rooie

staleigenaar heeft de politie gebeld en kenteken doorgegeven schijt dat ze in de beeweg op een camping staan.. en op meerdere campings vernielingen hebben aangebracht en zonder te betalen weg zijn gegaan en idd op tinkers aazen..

ohh ik was zo woest en ben nu errg onzeker bah bah dus mensen wees gewaarschuwd misschien loos alarm maar zou het niet over mn hart kunnen verdragen als er 1 weg is en ik wist ervan...

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:02

Neonlight schreef:
Was er al wel een ei te zien of helemaal niet? Baarmoeder strak, geen ei te zien, het kan maar zo zijn dat ze juist wel drachtig is en de vrucht zich een beetje heeft verstopt. Had Neon vorig jaar ook, na 4 dagen achter elkaar scannen zagen ze ineens toch een vrucht.

Hij heeft een poos gezocht maar kon helemaal niets ontdekken, juist omdat ze zo strak was dacht hij ook direct dat het verstopt zat.
Op mijn vraag of er dan wel een ei te zien was zei hij dat er iets te zien was, het leek te gaan ontwikkelen maar was ook allemaal nog niet duidelijk, terwijl dat wel had gemoeten aangezien ze nu alweer 2,5 week na de inseminatie zit.

Laten we hopen dat het dan gewoon goed verstopt zit en ik van de week gebeld wordt dat het tevoorschijn is gekomen O:)

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:03

@Whitney, wat een verhaal, gelukkig had je ze snel in de smiezen!!
Zou de boel de komende tijd maar even extra in de gaten houden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-10 22:10

_10_, dan gaan we daarvoor duimen!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 06:17

ik zal meeduimen!

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 07:54

mijn merrie werd ook niet hengstig...dus hengstig gespoten...en ze was in 1 keer drachtig :D

wel balen dat het niet lukt bij sommige :(

vanessakusje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 08:51

xWhitneyx alleen maar goed toch dat je ons informeerd. Als er dan iets verdacht zou zijn zouden we evt een linkje kunnnen leggen.

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 09:35

Bij sommige mensen wil het ook niet lukken en het lukt zelfs af en toe niet bij mijn konijnen, terwijl die er om bekend staan makkelijk te fokken :D .
Maar het lijkt me heel vervelend als je merrie niet drachtig wil raken. Bij mij op stal is een echtpaar al vier jaar aan het modderen met hun merrie. Pas dit jaar toont ze hengstigheid en een regelmatige cyclus. Ze is geinsemineerd op een ei van 3,5 cm, maar daags na de inseminatie bleek er aan de andere kant nog een ei te zitten van ruim 4,5 cm.....

LiiNd_Y schreef:
mijn merrie werd ook niet hengstig...dus hengstig gespoten...en ze was in 1 keer drachtig :D

wel balen dat het niet lukt bij sommige :(

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 10:26

@Diane, datzelfde had ik vorig jaar met deze merrie.
Twee ongelijke eieren, eentje was al weg toen de andere ineens de kop op stak.
Om moedeloos van te worden -O-