Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Quir schreef:imani_abby schreef:Even een vraagje, werkt iemand van jullie soms met een brix meter?
Ja.![]()
Maar voor geboorte alleen betrouwbaar als je weet wat de waarde vorige keer/keren was.
MallyBelly schreef:Ik kwam erbij via tiktok, iemand die dit doet met de Brixmeter. Het is een apparaatje waarmee je de kwaliteit van de melk en biest kan opvolgen.Citaat:Wanneer we spreken van een brix waarde tussen de 17-22% spreken we van een slechte kwaliteit biest. Een waarde boven de 23% wordt gezien als een goede kwaliteit. Waardes boven de 26% worden gezien als zeer goed. Kortom hoe hoger de waarde hoe meer antistoffen hoe beter de biest.
Het eerste jaar kun je alleen controleren of de melk goed is en patroon ontdekken maar in de volgende jaren zou je dus aan de hand van het patroon de merrie kunnen opvolgen.
Ik combineer het nu met PH testen om te kijken hoe dit elkaar volgt. En wat de 0 waardes van beide merries zijn. Voorbeeld van zn meting (van Mallow)
[ [url=m/wqaTtr.jpg]Afbeelding[/url] ]
imani_abby schreef:Quir schreef:
Ja.![]()
Maar voor geboorte alleen betrouwbaar als je weet wat de waarde vorige keer/keren was.
Ah oke, ik heb vandaag voor de eerste keer getest bij Tofee aangezien ze me maar laat wachten en die ph al een week 5.5 is. De brix meter die ik heb besteld gaat maar tot 30, en daar zit ze dus al boven. Maar hoe hoger hoe beter de biest? En hoe dichter de bevalling? of ben ik hier verkeerd in? Ben hier echt nog een leek in, aangezien dit de eerste keer is dat ik dit doe.
Kvikur schreef:Ik denk dat ze dan ook geen hooi zou kunnen eten als ze geen luzerne zou mogen vanwege de darmwand. Hooi is bijna net zo ruw als het luzerne wat ik geef. Ze eet gewoon wat mee wat haar moeder te eten krijgt, werk ook op een stal waar ze ook luzerne gemengd met brok krijgen de merries met veulens al zeker 5 jaar. Nog nooit iets mis gegaan of gekke dingen geweest..