[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mirjamalvaro

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 17:41

Goed nieuws loulou

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 18:07

Fantastisch nieuws!

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 18:22

Wat fijn loulou! Gelukkig gaat hetbde goede kant op.

mirjamalvaro: wat een knappe veulens zo op een rijtje aan het wachten! Heel lief <3

cp112: wat een knappe veulens! Hele leuke namen ook en gefeliciteerd met de 1ste premies. :):)

Ik ben even de naam kwijt van degene die het veulen nog moet verwachten maar mijn merrie had dit jaar ook 3 weken een lage ph rond de 5.5 en 6. De avond voor dat ze die nacht bevallen was was haar ph opeens rond de 8 maar ze is toch die nacht bevallen. Echt heel gek!

Hier is Fiore 5 augustus alweer 3 maanden geworden. Ben benieuwd als ze dalijk helemaal verhaard is of ze zo zwart blijft op haar hoofd. Ik vind het wel wat hebben :)) met voeren, ze krijgen alleen savonds merrie en veulen brok ze eten samen uit de bak, en 1 emmer luzerne wat ze samen opeten. Verder van sochtends tot savonds op de wei en dan voor de nacht zoveel hooi ze op kunnen eten. Een deel los en een deel in een hooinet zodat ze toch altijd wat hebben en niet alles door de hele stal gegooit wordt waar ze dan op gaan poepen en plassen.
Afbeelding

Afbeelding

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 21:17

Wat een goed nieuws Loulou.

Vandaag na het binnenhalen moeder en veulen 3 uur apart gehad. (Doe er elke dag een uur bij)
Maar met herenigen was het even drinken en daarna constant erop springen dus ze maar even in de bak gezet. Straks weer op stal zetten. In de bak moest hij even zijn frustraties kwijt denk ik want was echt een race eend. Soms dacht ik echt die kan niet stoppen en knalt door het draad. Hij is momenteel echt vervelend. Veel hengstengedrag dus maar goed dat hij binnenkort afgespeend wordt en hopelijk kan hij zijn ei kwijt als die andere er is. Als het goed is komt dat veulen eind van de maand.

Kvikur ik dacht dat veulens nog geen luzerne mochten maar misschien heb ik het fout.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 21:36

Kiko vast ook met die hitte. Zodra het afkoelt beginnen de veulens hier ook rond te racen.
Maar binnenkort een vriendje zal hem zeker goed doen! Kan hij zijn energie echt kwijt.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 22:52

Knolselder dat denk ik ook. Hij heeft vorige week 2 ballen gesloopt maar toen ze nog heel waren was hij een stuk relaxter. Merk echt dat hij zijn energie niet goed kwijt kan dus hij terroriseert mijn shet en moeders denkt heerlijk rust. Die heeft op stal er dan weer last van. Maar ze pikt veel te veel.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 01:12

Ja ik merk het hier echt, vooral met de hengstveulens. Ze blijven vaak 1 a 2 weken aan de kraamplek staan. Maar na een tijd beginnen ze echt te klieren. Naar mensen teveel willen ‘spelen’ wat je dan niet mag toelaten bijvoorbeeld. Van zodra ze naar de weide gaan en daar hun ei kwijt kunnen met een ander veulen/jaarling/volwassen speelvogel, worden ze een heel stuk kalmer in de omgang hier.
Ook voor hengsten is het voor hun mentale welzijn en degelijke opvoeding belangrijk om te kunnen spelen en opgroeien in sociaal verband.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 07:54

Fijn dat het de goede kant op gaat.

Hier was het ook een bacteriële infectie. Aan infuus gestaan, maar ook apart van de merrie. Hij mocht de eerste dagen niet drinken. Omdat het ook aan de melk kon liggen waar hij ziek van werd. Dit zijn ze toen langzaam op gaan bouwen. Na de eerste kuur kreeg hij een terugval en moest hij terug aan de antibiotica. Daarom heeft het behoorlijk lang geduurd.
Kosten zijn zeker niet mals. Voor dat geld kan je zeker een veulen kopen. Maar je laat het ook niet gebeuren, je wilt er altijd alles aan doen om toch een kans te geven. Bij een operatie had ik er weer anders in gestaan. Gelukkig was dit niet aan de orde. Blinde darm kan je niet verwijderen. Die was ook ontstoken door de infectie.

Gelukkig gaat hij goed. Hij krijgt praatjes := elke dag lijkt hij sterker te worden. Gisteren ochtend buiten gespeeld. Daarna onder de douche, daar geniet hij echt van <3

Hengstjes hebben idd wel een speelmaatje nodig. Daarom wil ik eigenlijk ook altijd twee veulentjes. Nu had ik niet het geluk dat ze dicht op elkaar zaten. Jazzy mag al afgespeend. Wonderboy heeft nog een hele weg te gaan.

Ik moet even kijken hoe ik de operatie ga plannen van Jazzy. Het liefst laat ik ze nog even lopen bij moeders. Maar heel lang uitstellen is ook geen optie

Kvikur. Vind haar prachtig

Mirjamalvaro. Gefeliciteerd met het resultaat

Cp. Wat een prachtige veulens <3

Imani-abby. Nog geen veulen?

Omdat een grote baal kuil idd te veel is. Heb ik toen midi baaltjes gehaald. Dat ging top. Nu voer ik de rest ook bij. En haal ik het ook met een grote baal

imani_abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 09:08

Amhorses fijn dat hij terug beter is!!
En nee geen veulen, haar ph is nog altijd 5.5 vind het erg vreemd maar ja kan alleen maar wachten :p

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 11:22

Getsie, wat kunnen ze toch allemaal wel niet krijgen….Maar mooi dat het de goede kant op gaat.

Kiko, als je merrie wel dik genoeg is maar je veulen niet (maar wel goed gezond verder), kun je daar volgens mij niet heel veel aan doen. Sommige merries zijn nu eenmaal wat minder vrijgevig …

Wij voeren onze veulens absoluut geen lucerne, vanwege de invloed die de ‘stekels’ kunnen hebben op de darmwand. Twee jaar geleden is hier een veulen doodgegaan aan een maag/darmperforatie en een van de weinige oorzaken die ik kan bedenken is de lucerne.

magic_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 11:26

Spannend Imani! Hopelijk komt het nu snel!
Wat dat betreft deed die van mij het wel deels volgens het boekje. PH heel lang rond de 7.2 gezeten, op de dag zelf kelderde die ineens naar 5.5 ofzo, savonds heel onrustig maar geen hars of melk lekken en snachts is ze geboren.
Ik wou de PH strips al aan de kant gooien, dacht dat ze niet werkte na al die weken. :+

Och die kleine schatjes, gelukkig gaan ze weer de goede kant op! Blijf duimen voor ze! :(:)

Hier doet de kleine uk het goed, begint wel steeds meer eigen willetje te krijgen en uit te proberen uiteraard. Maar nog altijd zo lief en mensgericht veulen. <3

Merrie is inmiddels weer drachtig gescand, alleen volgende week nog op hartslag scannen. Dus nog even door duimen maar ga ervan uit dat dat goed is. Zo moeizaam als het vorig jaar ging zo voorspoedig nu (maar 3x gescand nu nog) dus dat is voor de merrie ook wel erg prettig.

Maak mij wel klein beetje zorgen om haar, ze is zo enorm moe (lichamelijk) doordat ze sinds het veulen er is niet meer gaat liggen slapen. Continu staan en dat waak slapen natuurlijk.. dat ze nu paar x echt gewoon neer gevallen is, heel naar en eng om te zien. En zo bang dat ze op het veulen valt een keer. Maarja maak ze maar eens duidelijk dat ze hun rust moeten pakken... en als ze dan even ligt (gevallen is) zit het veulen er steeds op te maaien, klauteren enz waardoor ze binnen no time weer overeind gaat. Lastig.. -O-

Afbeelding

Afbeelding

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 13:12

Hier voer ik t veulen ook gewoon luzerne. Heb ik van een andere fokker overgenomen.

imani_abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 15:53

Even een vraagje, werkt iemand van jullie soms met een brix meter?

Kvikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 15:54

Ik denk dat ze dan ook geen hooi zou kunnen eten als ze geen luzerne zou mogen vanwege de darmwand. Hooi is bijna net zo ruw als het luzerne wat ik geef. Ze eet gewoon wat mee wat haar moeder te eten krijgt, werk ook op een stal waar ze ook luzerne gemengd met brok krijgen de merries met veulens al zeker 5 jaar. Nog nooit iets mis gegaan of gekke dingen geweest.. :=

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 15:54

imani_abby schreef:

Ja. :j
Maar voor geboorte alleen betrouwbaar als je weet wat de waarde vorige keer/keren was.

imani_abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 16:10

Quir schreef:
imani_abby schreef:

Maar voor geboorte alleen betrouwbaar als je weet wat de waarde vorige keer/keren was.

Ah oke, ik heb vandaag voor de eerste keer getest bij Tofee aangezien ze me maar laat wachten en die ph al een week 5.5 is. De brix meter die ik heb besteld gaat maar tot 30, en daar zit ze dus al boven. Maar hoe hoger hoe beter de biest? En hoe dichter de bevalling? of ben ik hier verkeerd in? Ben hier echt nog een leek in, aangezien dit de eerste keer is dat ik dit doe.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 16:13

Geloof dat Mallybelly dit ook doet. Zij heeft ergens in dit topic wel een keer een uitgebreide uitleg gegeven hoe dit werkt.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 16:21

MallyBelly schreef:
Ik kwam erbij via tiktok, iemand die dit doet met de Brixmeter. Het is een apparaatje waarmee je de kwaliteit van de melk en biest kan opvolgen.
Citaat:
Wanneer we spreken van een brix waarde tussen de 17-22% spreken we van een slechte kwaliteit biest. Een waarde boven de 23% wordt gezien als een goede kwaliteit. Waardes boven de 26% worden gezien als zeer goed. Kortom hoe hoger de waarde hoe meer antistoffen hoe beter de biest.

Het eerste jaar kun je alleen controleren of de melk goed is en patroon ontdekken maar in de volgende jaren zou je dus aan de hand van het patroon de merrie kunnen opvolgen.
Ik combineer het nu met PH testen om te kijken hoe dit elkaar volgt. En wat de 0 waardes van beide merries zijn. Voorbeeld van zn meting (van Mallow)
[ [url=m/wqaTtr.jpg]Afbeelding[/url] ]

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 16:22

imani_abby schreef:
Quir schreef:

Ah oke, ik heb vandaag voor de eerste keer getest bij Tofee aangezien ze me maar laat wachten en die ph al een week 5.5 is. De brix meter die ik heb besteld gaat maar tot 30, en daar zit ze dus al boven. Maar hoe hoger hoe beter de biest? En hoe dichter de bevalling? of ben ik hier verkeerd in? Ben hier echt nog een leek in, aangezien dit de eerste keer is dat ik dit doe.

Ja klopt inderdaad, 30 is top. En inderdaad meestal dichtbij de bevalling.

Maar je hebt ook merries die bijvoorbeeld maar 15 of 20 hebben, dan is het handig om te weten wat de vorige keer de waarde was.

imani_abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 16:31

Quir & joannevz, oh oke bedankt!

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 17:17

Kvikur schreef:
Ik denk dat ze dan ook geen hooi zou kunnen eten als ze geen luzerne zou mogen vanwege de darmwand. Hooi is bijna net zo ruw als het luzerne wat ik geef. Ze eet gewoon wat mee wat haar moeder te eten krijgt, werk ook op een stal waar ze ook luzerne gemengd met brok krijgen de merries met veulens al zeker 5 jaar. Nog nooit iets mis gegaan of gekke dingen geweest.. :=

Wij hebben het ook jaren zo gedaan.
Tot we met een ziek veulen in Wolvega kwamen - en die gaven aan dat het een van de oorzaken van maagdarmproblemen bij veulens is. Met vaak fatale afloop.
Dus wij voeren geen lucerne meer. Je stelt je gedrag toch altijd bij op basis van ellende uit het verleden….maar als Rock toen niet was dood gegaan weet ik zeker dat we het ook nog hadden gevoerd.

Wolvega adviseert overigens ook om zacht hooi te voeren aan veulens.
Je kunt daar maar beter niet te vaak heen moeten met je veulen, want dan weet je helemaal niet meer hoe je t goed moet doen.
Ook beter voor je portemonnee overigens.

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 18:23

Lucerne vind ik sowieso geen fijn spul. Gaf het altijd aan mijn kwpn'er, maar die heeft daar destijds een forse slokdarmverstopping aan over gehouden. Durf het nu niet meer te voeren.

Jeetje, wat een hitte vandaag. Houden de veulens het nog een beetje vol? Hier zijn de dames vanmiddag door onze oudste dochter verwend met een lekkere douche. Veulen dacht even dat ze dood ging. Had haar bijna in mijn broekzak zitten :')
Afbeelding

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-24 19:51

Geen foto’s, maar ook flinke douche beurten gedaan. Werkelijk, wat een hitte.
Ideaal weer om veulens aan water te laten wennen. Eentje wou hier al rollen in de plas die was ontstaan. Ik vond dat toch een beetje eng, zo op het beton, maar als ik niks had gedaan was ie zo gaan liggen.

imani_abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 08:58

Wij geven hier ook geen lucerne meer, na dat we een merrie hebben gehad met een slokdarmverstopping. DA zei dat ze dit meer zien hier door.

Toffee haar uier is eindelijk terug voller, ben benieuwd of hij terug leegloopt of niet. Afbeelding

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-24 10:05

Spannend Imani. Dit weer is ook beter te doen om een veulen te krijgen.