Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
oma schreef:Inderdaad zeg, dat is heftig.
Wisten de eigenaren dat het een tweeling zou worden, want er was bekend dat de merrie goed in de gaten gehouden moest worden.
Hopelijk blijft de andere kleine leven zeg
hilly200 schreef:wat is redbag,als ik vragen mag?
oma schreef:oke bedankt,ik hoop dat het veulentje het gaat redden.hilly200 schreef:wat is redbag,als ik vragen mag?
Een red bag delivery wil zeggen dat het veulen ter wereld komt terwijl er een rood vlies omheen zit. Normaal wordt een veulen geboren in de zilvergrijs gekleurde slijmzak, dit is het amnion. De rood gekleurde waterzak hoort dan nog in de baarmoeder te blijven. Deze komt later naar buiten met de nageboorte. Soms laat de waterzak echter te vroeg los en komt deze meteen met het veulen mee naar buiten. Dit wijst meestal op een ontsteking van de vruchtvliezen en kan gevaarlijk zijn voor het veulen. Het is belangrijk dat het rode vlies bij de geboorte meteen verwijderd wordt van het hoofd van het veulen, omdat het anders kan stikken. [1]
Het veulentje krijgt nu een infuus
hilly200 schreef:Ze hebben een doek over het veulen heen gelegt
oma schreef:hilly200 schreef:Ze hebben een doek over het veulen heen gelegt
Ik hoop dat de doek isom het veulen warm te houden, ik duim daar echt voor, maar ben bang dat het veulen niet meer leeft
Nicole288 schreef:ze hebben daar ook geen geluk, dat was toch ook de stal waar sophie op haar zoontje ging staan die daardoor niet meer zelf kon opstaan in het begin?
oma schreef:oma schreef:Ik hoop dat de doek isom het veulen warm te houden, ik duim daar echt voor, maar ben bang dat het veulen niet meer leeft
Ik zag het bewegen
Maysie schreef:ik zag het bewegen nadat de doek erop ging. Zijn ze nu misschien een klysma aan het geven?
oma schreef:Maysie schreef:ik zag het bewegen nadat de doek erop ging. Zijn ze nu misschien een klysma aan het geven?
Zou kunnen, het is zeker nog steeds niet buiten levensgevaar volgens mij
Maysie schreef:Oh wat is die merrie braaf. Ze laat het allemaal maar gebeuren met af en toe een snuffel aan de beeb..he wat een ellende al dit jaar
oma schreef:Het veulen begint te spartelen, het wil opstaan