[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-24 23:59

Cioccolato schreef:
Zo hier idd ook een halve kilo veulenbrokjes op een dag en een hele vanaf afspenen..
Ik zou voor het veulen dys geen slowfeeder doen. Gewoon vreten wat die vreten kan... zo gezegd.
Krachtvoer een stuk minder en ruwvoer veel meer. En geen gekkigheid met een slowfeeder.
Helemaal als je nog maar een maand hebt.. die merrie valt daarna wel weer af. Van t gras af met beperkt hooi en je merrie is er weer

Als ik op de grond leg plast hij erin dus dat vind ik zonde vandaar dat ik de slowfeeders weer heb opgehangen en hij eet daar heel goed uit.

Imani mijn merrie begon al ruim 8 weken van te voren te kegelen dus dat was lastig. Heb haar getemperatuurd en ineens ging de temperatuur omlaag en ook de ph en toen wist ik dat het wel eens kon gaan gebeuren. Om half 5 liet ze de melk stromen en om 20:00 uur weer en om 9 uur begon de bevalling.

Knolselder

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 00:06

Zou best kunnen dat ze nu plots voort echt gaat. Is het al heel de tijd deze kleur vocht of net?

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 00:06

Lastig met die merries die invallen. Ik kan daar weinig advies op geven want wij voeren niks bij en ze zijn hollands welvaren :=.
Soms tegen het eind of zoals vorig jaar met weinig gras is het wat lastiger maar met wat fibrebeet en erwteneiwitisolaat er door zijn ze zo weer de oude.

De veulens groeien ondertussen als kool. 1 is al verhuist, die is samen met moeder verkocht en gaat weer terug naar hun roots in Engeland :).

Foto's zijn ook alweer 3 weken oud inmiddels, tijdens de keuring. 3 van de 4 een mooie 1e premie :j de ander kwam net een half puntje te kort.
Nebula
Afbeelding

Harley Quinn
Afbeelding

Brienne of Tarth
Afbeelding

Queen Calanthe
Afbeelding

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 04:23

Net terug uit de kliniek. Hij had opeens een terugval. Nu infuus voor vocht en medicijn cocktail en hopen dat hij het red. Bloedwaardes waren heel slecht. Nu duimen |(

imani_abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 07:17

Knolselder, ja is al sinds maandag zo.

Loulou ik duim mee!!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 07:36

kiko schreef:
Cioccolato schreef:
Zo hier idd ook een halve kilo veulenbrokjes op een dag en een hele vanaf afspenen..
Ik zou voor het veulen dys geen slowfeeder doen. Gewoon vreten wat die vreten kan... zo gezegd.
Krachtvoer een stuk minder en ruwvoer veel meer. En geen gekkigheid met een slowfeeder.
Helemaal als je nog maar een maand hebt.. die merrie valt daarna wel weer af. Van t gras af met beperkt hooi en je merrie is er weer

Als ik op de grond leg plast hij erin dus dat vind ik zonde vandaar dat ik de slowfeeders weer heb opgehangen en hij eet daar heel goed uit.

Imani mijn merrie begon al ruim 8 weken van te voren te kegelen dus dat was lastig. Heb haar getemperatuurd en ineens ging de temperatuur omlaag en ook de ph en toen wist ik dat het wel eens kon gaan gebeuren. Om half 5 liet ze de melk stromen en om 20:00 uur weer en om 9 uur begon de bevalling.

Zet het dan in een open bak oid, neem her voor lief. Maar ga een veulen niet slow feeden..

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 07:37

loulou schreef:
Net terug uit de kliniek. Hij had opeens een terugval. Nu infuus voor vocht en medicijn cocktail en hopen dat hij het red. Bloedwaardes waren heel slecht. Nu duimen |(

Sterkte en beterschap. Hopelijk gaat het snel de goede kant op

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 09:36

Loulou sterkte

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 09:42

Dat slow feeden hangt ook af van maaswijde, hier ook in hooinet met maaswijde van 5x5 CM anders is 1/3 hooi voor het paard en 2/3 voor de mesthoop (plassen en op mesten)

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 10:58

Loulou. WT balen. Ze staan in de kliniek? Is er bekend wat het probleem is?

Die van mij was uitgedroogd en 41 koorts. Heeft uiteindelijk 3 weken in de kliniek gestaan. Gelukkig gaat hij de goede kant op.
[FA] Onze gouden Wonderboy AM

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 11:07

Lingehoeve.
Ze belde net. Hij is stabiel. Ze krijgen alleen de zuurgraad in het bloed niet onder controle. Die herstellen ze steeds, maar het wordt steeds weer te zuur.
Afwachten of dat goed gaat komen. Anders krijg je onherstelbare schade aan de organen enz.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 11:13

AM_Horses schreef:
Loulou. WT balen. Ze staan in de kliniek? Is er bekend wat het probleem is?

Die van mij was uitgedroogd en 41 koorts. Heeft uiteindelijk 3 weken in de kliniek gestaan. Gelukkig gaat hij de goede kant op.
[FA] Onze gouden Wonderboy AM

Wat fijn om te zien dat hij helemaal is opgeknapt!
3 weken, wil denk ik niet weten wat dat gekost heeft. Maar hij heeft het in ieder geval gehaald!

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 11:42

Ohnee! Heel veel sterkte Loulou :(:)

TJ_Stables

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 13:25

Veel sterkte Loulou hopelijk alles snel beter!

Hier is mijn veulen gebeten geweest door moeders en de nieuwe doorkomende vacht is zwart?? Afbeelding

Zo benieuwd welke kleur ie gaat krijgen!
Afbeelding

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 13:38

Loulou, dat is balen en schrikken. Ze zijn zo kwetsbaar, hopelijk krijgen ze zijn bloedwaarden weer goed en mag hij snel naar huis.

Ik denk als je merrie mager is kuil bijvoeren helpt,maar dat is lastig als je er maar een klein beetje van nodig hebt.

Ik geef seniores, en bodyboost,maar ook soyaschroot en zonnebloem olie en ook omega 3 van subli

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 14:51

Wat duurt dat toch altijd lang voordat baasje komt met ons eten.
Afbeelding

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 15:35

Sterkte Loulou, enig idee wat de oorzaak is?
Want toch raar dat het bloed steeds opnieuw verzuurt.

Blijft raar kiko, maar ook hier 2 merries samen met hun veulens in de wei op hetzelfde regime, de ene eigenlijk te dik (zowel merrie als veulen) en de andere altijd nét aan en eigenlijk schraal.

Het lijkt alsof er niet tegen te voeren valt. Meer krachtvoer doet minder dan ik verwachtte.
Ik geef wel slobber met extra eiwit aan de merrie. En bij de buren staat een hoek koeiengras ‘saladebuffet’, daar maaien we iedere dag met de zeis een kruiwagen vol van en dat eet ze in alle rust in haar eentje in no time op, dat doet haar ook zichtbaar goed.

AnsoDM

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 16:06

mirjamalvaro: Wat leuk zo!

TJ_Stables: Veulens verkleuren zoo vreemd. Hahaha

loulou: Hopelijk knapt hij snel weer op!

cp112: wat zien die er knap uit!

imani_abby: Hmm je zou idd denken dat het juist voller moet! Maar hé iedere dracht is anders! Je kan niets anders dan wachten. Veel succes nog!

Hier is Nova 4 maand vandaag!! Het gaat veel te snel. 8 september gaat ze naar haar opfok plaatsje. Morgen ga ik ook meer eens achter zo'n fiber feed. Eens kijken of het voor moeders wat extra helpt.

Afbeelding

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 16:44

loulou schreef:
Lingehoeve.
Ze belde net. Hij is stabiel. Ze krijgen alleen de zuurgraad in het bloed niet onder controle. Die herstellen ze steeds, maar het wordt steeds weer te zuur.
Afwachten of dat goed gaat komen. Anders krijg je onherstelbare schade aan de organen enz.

Jeetje wat een zorgen..
Weten ze wat de oorzaak is? Heel veel sterkte!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 21:01

Zoals ik het gister begreep waarschijnlijk een bacterie. Dat wordt nu getest met bloed en mest onderzoek, zodat ze gerichter kunnen behandelen.
Mogelijk slijmvlies beschadigd door de vele diarree. Het was een Engels sprekende dierenarts, dus dat maakte het soms wat lastig.

Ik ben vanavond niet gebeld, dus dan is het ieder ieder geval stabiel. Morgen bellen ze weer. Hopelijk zit er dan verbetering in.

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 21:19

Oei loulou wat vervelend, sterkte.

Qua voeren, mijn merrie is net dun genoeg, dus ik heb haar wat omhoog gezet in slobber en merriebrok. Ze krijgt vooral veel goed hooi en overdag in de wei, ik denk dat dat uiteindelijk het beste is om te groeien. Roosje is juist flink gevuld, hoewel zij niet heel veel brok eet. Ik ben nu op vakantie, over een week maar eens kijken of Sanaa wat bijgekomen is. Overigens voer ik ook hooi in hooizakken, ze heten slowfeeders maar ik gebruik ze vooral omdat anders het hooi de hele stal doorgaat en 1. Dat is zonde van het hooi en 2. Dat is zonde van het vlas.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-24 23:07

Loulou heel veel sterkte!

Ik zeg ook slowfeeder maar eigenlijk zijn het grote hooizakken want voor mijn merrie zijn de gaten eigenlijk vele te groot maar zo maait ze het niet de hele stal door zodat ze het niet meer eet en die kleine kan er nu niet in poepen en plassen en die trekt er hele grote plukken uit dus het belemmert hem niet van wat ik ervan kan zien.
Iedereen die langskomt vindt hem niet te dun of schraal maar als ik andere veulens zie denk ik je mag wat voller. Moeders daarentegen mag echt wel dunner maar dat komt wel als het veulen eraf is en ze weer aan het werk moet.

Vandaag 2 uurtjes in zijn eigen box gestaan. Hij vindt het wel raar maar mag opzich niet klagen. Dit een beetje uitbouwen want eind van de maand ga ik hem afspenen en mag hij 6 weken niet bij zijn moeder voordat hij weer de groep in gaat.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 17:12

Waardes zijn flink verbeterd. Van -17 naar -6. Het moet tussen de -3 en + 2 zijn
Hij oogde fit en hij drinkt goed. Dus heb nu wel hoop dat ze hem er doorheen krijgen.

Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 17:20

Gelukkig! Fijne update

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-24 17:26

Ahh gelukkig LouLou, hopelijk komt hij erdoor!