[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:27

Ik heb van de week weer 15 spuiten ivermectine opgehaald. Ik bel de DA en ze legt het klaar. Zonder gedoe.
Heel af en toe doe ik eens een mestonderzoek als ik bijv een nieuw paard binnen krijg en ik wat vermoed. Dan weet ik zeker welke worm ik moet bestrijden en kan ie daarna mee in 't vaste worm programma. Maar verder haal ik het altijd zo op gelukkig.

Helemaal geen veulens vannacht? Sjonge, je zou toch wat verwachten met zo'n lange lijst :D

Iorrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:37

Hallo allemaal :D

Ik lees hier zo nu en dan mee, maar ik kan jullie niet bijhouden dus waag me er verder niet aan ;)

Echter ik ben komend zomer wel op zoek naar een D pony veulen met (sport)kwaliteit voor de toekomst van dochterlief. Pony komt bij ons huis in de opfok en zal met 3,5 jaar beleerd worden als alles goed gaat. Mochten jullie iets fokken of weten? Ik hoor het graag!!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 12:41

Baudyh Ze heeft niet staan zweten dus ik hoop ook dat het gewoon zwangerschapskwaaltjes zijn. Jij hebt er nu 2 op de veilige lijst staan heb je ook 2 birth alarmen of gaat er nu 1 met en 1 zonder alarm? En heb je ze wel beide onder de camera staan? En als je maar 1 birth alarm hebt waar op besluit je dan wie hem om krijgt?

Neonlight Is dat een nieuwe officiële regel dat je eerst wormen onderzoek moet doen voor je een wormenkuur krijgt of is dat per dierenarts anders? Ik heb vorige week nog 3 kuren gehaald.

Fokfanaat: Heb je een site waar je de wormenkuren uit ierland kan bestellen want dat zie ik ook wel zitten.

Kabayo wat een rot droom ik droom ook steeds de meest vage dingen ben er toch wel veel mee bezig bewust en onbewust.

Laurentii wat vervelend hopelijk komt de kleine snel, is dit de merrie waarvan het veulen al verkocht was?

Er was een aantal weken/maanden terug ook een bokker die zelf in het ziekenhuis lag omdat haar eigen baby te vroeg wilde komen ik weet de naam niet meer maar hoe is het met jou?

Toen ik me merrie van ochtend los liet viel me op dat haar kling duidelijk langer was en aan de onderkant heel breed soort van opgezet en wat open stond. De ander merrie's wilde aan haar kont/kling ruiken en ze gedroeg zich ook vreemd. Als ze aan de ander paarden snuffelde maakte ze zich groot en ging ze gillen (net of ze hengstig is) en ook draaide ze haar kont in als of ze de ander merrie's weg wou jagen (dit doet ze normaal nooit ze is de onderste in rangorde) maar toen de ander merries hun kont ook indraaide rende ze snel weg.
Verder is het buiten heel veel liggen en weinig eten dit is soweiso de laatste dagen al vaak zo. Ze lijkt kwa vacht ook wat doffer en lijkt heel lichtjes wat in de vallen van achteren (want niet gek is nu zo zoveel minder eet)
Iemand nog tips om haar wel fit te houden de laatste dagen/ weken?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:24

Nou, WNV enting zit erin, wormenkuren zijn er ook voor merrie en veulen. DA vroeg direct, is dat voor de drachtige merrie want dan mag het wel. Ja, zo had ik het ook aangegeven maar de assistente had het dus verkeerd begrepen. 8)7 Zei merrie en veulen aan de telefoon en ik heb maar 1 merrie bij hun in het systeem staan.

En als ik een hengstveulen fok is die voor verkoop, D pony.

baudyh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:36

DDDara schreef:
Baudyh Ze heeft niet staan zweten dus ik hoop ook dat het gewoon zwangerschapskwaaltjes zijn. Jij hebt er nu 2 op de veilige lijst staan heb je ook 2 birth alarmen of gaat er nu 1 met en 1 zonder alarm? En heb je ze wel beide onder de camera staan? En als je maar 1 birth alarm hebt waar op besluit je dan wie hem om krijgt?

Wij krijgen elk jaar tussen de 2-5 veulens. Al ongeveer 100 veulens gefokt maar echt nog nooit gehad dat er een paar tegelijk kwamen.
Het altijd gered met alleen de camera.
Ik werk wel thuis en ben dus ook altijd thuis.
Nu had ik vroeger wel de camera ergens anders hangen zodat ik als het moest 2 stallen kon zien.
Maar nu hangt de Camera boven een grotere stal en kan dat niet meer.
Nu voor het eerst is het lastig.
Die boven aan de lijst staat staat onder de camera en de andere met een singel om.
Ik heb dus 1 camera en 1 singel. De merrie onder de camera is echt geen merrie voor een singel. Doordat ze zoveel plat slaapt en de andere merrie is bij haar vorige stal al een singel gewend dus die krijgt de singel.

Ze zijn bezig om glasvezel aan te brengen bij ons en dan willen we het camera systeem ook vervangen. Want het op je mobiel volgen lijkt me toch wel fijner.
Maar normaal werk ik alleen met een camera en dat gaat altijd prima

LaDonna75

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 13:55

Wow, ik dacht, er zijn vast wel wat veulentjes geboren vannacht...niks!

Wat een plaatje ual. Sowieso vind ik de meeste veulentjes knap, en die hier geboren worden al helemaal!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 14:49

Sorry voel me soms een halvezool met al me vragen.... maar wat is dit het lijkt niet echt op die harsjes die jullie laten zien maar het zit wel op die plek. En ik vind het uier vrij leeg en de spenen voor haar doen erg lang en groot.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wat is Dit?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 15:14

Stopjes (zijn al eerder benoemd dit topic) en talg.

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:12

Ik ga over twee dagen veulen wormen kuur geven merrie heeft een week voor de bevalling kuur gehad maar mijn vraag is hoeveel van die spuit geef je dan ik neem het schema van de bokker die dat laatst hier in zette

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:22

sannahtris schreef:
Ik ga over twee dagen veulen wormen kuur geven merrie heeft een week voor de bevalling kuur gehad maar mijn vraag is hoeveel van die spuit geef je dan ik neem het schema van de bokker die dat laatst hier in zette

Afbeelding

Jou veulen heeft toch ook een wondje aan der hak? Was dat geen doorligplek?
Laatst bijgewerkt door DDDara op 15-03-21 16:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:31

Dag 315. Ook mooi aantal. Ze wordt zo open gezet
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

sannahtris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 16:42

DDDara schreef:
sannahtris schreef:

[ [url=m/Tlmw2A.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jou veulen heeft toch ook een wondje aan der hak? Was dat geen doorligplek?

Nee was binnenkant van zn achterbeen hele geke plek geen doorlig plek geen idee van wat anders maarja is bijna weg..

Vraagje wat vinden jullie ga zijn naam aangeven
Zou ik heb Quick van Catwyck noemen? Dat is uit dorp waar we wonen of gewoon alleen Quick ik weet het niet keuze stress hahah

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:23

Ik had toch wel weer veulentjes verwacht :D

Mijn merrie vandaag 311 dagen.
Ben veulenkit in orde aan het maken:

Schaar
Strotouwtjes (voor evt nageboorte op te binden)
Vuilniszak (voor nageboorte)
Navelklem
Jodium
Sprayfles voor jodium
Omgekeerde spuit voor evt te melken
Fles (moet ik nog kopen)
Melk test strips (moet ik nog kopen)
Schone handdoeken
Thermometer

Vergeet ik nog iets?

En wat voor fles kopen jullie?
Lammeren fles of speciale fles voor veulens

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:32

Wij hebben een fles die volgrns mij voor meerdere diersoorten gebruikt wordt. Oa lammeren.
Ik heb glijmiddel. Vind ik handig voor nood. Heb je m bij de hand. Zonder doe je uit nood ook wel, maar in bakkie is handig.
En ik heb van gevlochten stro touw, trektouwtjes gemaakt voor aan dr beentjes. Wsnt die zijn glad _O-

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:37

Ademspray!

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:40

Amy223 schreef:
Ademspray!

Melissengeest heet dat. Een strootje in de neus kriebelen werkt ook goed :o

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 17:46

Welkom Kathleen! Prachtige merries ook!

Cio, ja me dat open zetten kan het gaan beginnen! Nou dat dagje stal staan doet goed voor haar uier haha.

AM Pffff nou inderdaad blij met geen harsjes! Sammie is echt een pracht merrie!

AZ die ontwikkeld ook lekker!

Imagine wat een prachtig buikje heeft ze!

Tamaramt dat stelt inderdaad(gelukkig) nog niet zoveel voor

Riv wat een prachtig beeld en heerlijk zo buiten camera!

Karelien welkom!

Knolselder: stiekeme gluurders haha

Jacky dat is nog niet zoveel nee haha

Florie wat een dotje en wat een schoolvoorbeeld van het schimmel brilletje ook!

CP: hehe daar komt beweging in! Ze moet wel haar schaamhaar beetje trimmen hoor :P

Fotsy ze heeft ook echt al een flink uier!

Sanne96 ohh dan baal je ook haha. Helemaal blij dat ze gat en dan helaas….

Alicelover pfff hopelijk zet ze snel door!

Ddara fijn dat de eerste nacht stal zo goed ging. Dat persen zal wel mee vallen. Als ze echt persen en er
komt niks dan is er echt iets niet goed.

Rose Sonny die is rustig aan aan het beginnen

Essie blue lekker zo’n spa avond!

Afroanita mooi buikje!

Chadje gefeliciteerd!

Sannahtris die is wel lekker aan het spelen in de modder

Tamrant met een staande bevalling kun je beter zorgen dat je het veulen opvangt :P

AM Pffff wat een ellende…..

Kabayo buikje gaat al lekker hangen!

Dakario die is ook lekker begonnen inderdaad!

Laurentie spannend!!!

Sblom die kan zeker sjaggie kijken haha

Muronia die buik staat haar echt mooi!

Corina hij groeit goed!

Kathleen mooie camper zo!

Michelle wat een prachtig veulen!

Ual ahh wat een leuke naam Winnie!

FF waar bestel jij wormenkuren? Ik kreeg gewoon een mail terug bij EQuine Warehouse

Zo flink bijgelezen! Lana ondertussen op 321 dagen en Aimee op 324. Aimee doet weinig qua uier..Ben bang dat het een fopmerrie is haha.

Lana doet goed haar best:

Afbeelding

Afbeelding
Loopt wel overdag nog wat leeg met buiten lopen en nog geen vocht erin om te testen.

Riv_Q

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:02

Dankjullie! :D

Kathleen, geweldig zo'n camper! Als ik ze niet aan huis had zou ik ook zoiets in de wei zetten denk ik. Wat top !

Hhah loosalarm Muronia, snap dat je schrok :+

Kabayo, Zilvertje is er klaar voor. Haar spenen kunnen nog wel een stuk voller lijkt het? Of bevalt ze altijd met zo'n uier? En wat een nare droom -O-

Dddara, staat ze alleen op stal? Kan me goed voorstellen dat dat wel stress geeft weg van haar kudde. Als ze hier toch om 1 of andere reden op stal moeten bevallen gaan ze wel alle drie op stal. Vraag over je uier zijn idd gewoon stopjes.

Spannend zo Baudyh!

Essie, ze doet lekker rustig aan met haar uier :)

Dustinlover, respect voor je bijleespost _/-\o_
Lana is ook al lekker op weg... begint spannend te worden he.

Ik kan de paarden voor het eerst niet meer naast elkaar voeren. Quenza valt gewoon uit naar Lotus en Nova. En overdag is ze ook niet te genieten. Maar even kijken hoe dat gaat in april/mei. Anders Lotus maar even apart stuk wei geven of een stal. Ze moet wel rustig kunnen bevallen natuurlijk. :')

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:05

Spannneeennnddddd. Wat zijn er veel vroeg met uier ontwikkeling eigenlijk

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:19

Amy223 schreef:
Ademspray!

Nog nooit van gehoord? Heeft de da mij ook niks over gezegd?
Hoe en wat werkt dat en waarvoor?
En waar kun je dat halen

Nietsmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:21

tamaramt schreef:
Amy223 schreef:
Ademspray!

Nog nooit van gehoord? Heeft de da mij ook niks over gezegd?
Hoe en wat werkt dat en waarvoor?
En waar kun je dat halen

https://www.kuipersagrishop.nl/dracht-a ... pWEALw_wcB

Ik had deze, kun je in de neus sprayen als ze het benauwd hebben.
Vind het beter werken dan een strootje :)

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 18:58

Ik maak vanavond even een bijleespost, nu aan het werk.

Wild Thing had vanochtend hars en ook weer uitvloei. Gelijk de dierenarts gebeld en een berg medicatie opgehaald. Ik hoop dat het aanslaat.
Wild Thing is op moment heel erg bitchi naar Sammie. Arme merrie

Sammie is veel aan het slapen,verder geen veranderingen
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Laurentii

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:03

DDDara schreef:

Neonlight Is dat een nieuwe officiële regel dat je eerst wormen onderzoek moet doen voor je een wormenkuur krijgt of is dat per dierenarts anders? Ik heb vorige week nog 3 kuren gehaald.

Fokfanaat: Heb je een site waar je de wormenkuren uit ierland kan bestellen want dat zie ik ook wel zitten.

Kabayo wat een rot droom ik droom ook steeds de meest vage dingen ben er toch wel veel mee bezig bewust en onbewust.

Laurentii wat vervelend hopelijk komt de kleine snel, is dit de merrie waarvan het veulen al verkocht was?

Er was een aantal weken/maanden terug ook een bokker die zelf in het ziekenhuis lag omdat haar eigen baby te vroeg wilde komen ik weet de naam niet meer maar hoe is het met jou?

Toen ik me merrie van ochtend los liet viel me op dat haar kling duidelijk langer was en aan de onderkant heel breed soort van opgezet en wat open stond. De ander merrie's wilde aan haar kont/kling ruiken en ze gedroeg zich ook vreemd. Als ze aan de ander paarden snuffelde maakte ze zich groot en ging ze gillen (net of ze hengstig is) en ook draaide ze haar kont in als of ze de ander merrie's weg wou jagen (dit doet ze normaal nooit ze is de onderste in rangorde) maar toen de ander merries hun kont ook indraaide rende ze snel weg.
Verder is het buiten heel veel liggen en weinig eten dit is soweiso de laatste dagen al vaak zo. Ze lijkt kwa vacht ook wat doffer en lijkt heel lichtjes wat in de vallen van achteren (want niet gek is nu zo zoveel minder eet)
Iemand nog tips om haar wel fit te houden de laatste dagen/ weken?

Nee, die moet 16 mei bevallen.
Vandaag weer melkdruppels en ellendige merrie. Ik hoop dat ze vannacht gaat bevallen :')

chadje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:21

Am ik hoop echt voor je dat alle medicatie zijn werk gaat doen en dat het veulentje nog even blijft zitten

Gelukkig blijft de temp bij Dolce goed en is ze echt een super lieve moeder Rivièra doet het ook super en is al aardig actief door het weer vandaag niet naar buiten geweest, hopelijk kan het morgen even

Afbeelding

Die benen zijn bijna net zolang als van moeder

Afbeelding

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-21 19:41