[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 22:11

Zo... was me een dagje.

Ik heb Ruben toch besloten te verkopen en vandaag was de dag.
kliniche keuring en daar kwam die mooi doorheen.
Officieel is die dus niet meer van mij.
eerste veulen wat ik zelf gefokt heb is verkocht.

hij is wel naar een 5 sterren gezin gegaan.
voorlopig blijft hij nog in de buurt

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 22:33

@macavityl: ah dat is niet fijn. Maar hoe kwam het kreupel lopen dan?
Bij mij zijn er 2 versch da geweest en beide zeiden dat het geen hoefzweer was en dat bleek het toch dus wel te zijn.

@rose_sonny: prachtige foto :)

@cp112: was het niet goed gegaan op de trailer?

@corinadrenth: oh dat is idd ineens ff heftig.
Hoe en wat doen ze bij een klinische keuring bij een veulen?
Heb je hem nu ook al afgespeend en weggebracht?

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-21 23:55

tamaramt schreef:
@macavityl: ah dat is niet fijn. Maar hoe kwam het kreupel lopen dan?
Bij mij zijn er 2 versch da geweest en beide zeiden dat het geen hoefzweer was en dat bleek het toch dus wel te zijn.

@rose_sonny: prachtige foto :)

@cp112: was het niet goed gegaan op de trailer?

@corinadrenth: oh dat is idd ineens ff heftig.
Hoe en wat doen ze bij een klinische keuring bij een veulen?
Heb je hem nu ook al afgespeend en weggebracht?

ze doen dan alles bewalve de buig proeven. hij was eind augustus al afgespeent

Wijzig123

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 06:50

corinadrenth schreef:
Zo... was me een dagje.

Gefeliciteerd met de verkoop. Lijkt me erg lastig. Toen hij nog in de buik van mijn merrie zat zei ik voor een mooi bedrag mag hij weg maar ik kon het niet. Had mooie biedingen ontvangen (zonder dat ik hem te koop had) maar ik zie er zelf ook wel wat in voor de toekomst en terug kopen is tegenwoordig minimaal zo duur.
Ik heb overigens nog nooit gehoord van een klinische keuring bij een veulen....

ual_95

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 23:03

Zucht.. iemand ervaring met groeipijn bij jullie veulens? Whinnie is nu bijna 7 maanden en loopt sinds zondag kreupel rechtsvoor. Niks warms, niks dik en ze zet er ook nog wel gewicht op. Dacht gelijk aan groeipijn.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 23:13

Kiss1990 schreef:
corinadrenth schreef:
Zo... was me een dagje.

Gefeliciteerd met de verkoop. Lijkt me erg lastig. Toen hij nog in de buik van mijn merrie zat zei ik voor een mooi bedrag mag hij weg maar ik kon het niet. Had mooie biedingen ontvangen (zonder dat ik hem te koop had) maar ik zie er zelf ook wel wat in voor de toekomst en terug kopen is tegenwoordig minimaal zo duur.
Ik heb overigens nog nooit gehoord van een klinische keuring bij een veulen....

Voor de veiling worden ze ook allemaal medisch gekeurd op afwijkingen van te voren. Is verplicht.

Groeipijnen heb ik nog nooit meegemaakt of gehoord!

Gefeliciteerd met de verkoop van Ruben! Gaat hij direct van de moeder af?

Mirjam; niks verkocht? Wel interesse daar voor je veulens?

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-21 23:26

Ual. Wat vervelend dat ze kreupel is. Nigrante had als veulen last van groeipijnen ze was ook echt mega groot. Vaak zijn de gewrichten okk wat dikker. Ik heb wel eens de dierenarts laten komen toen ze heeft toen extra vitamine en iets voor de spieren gehad.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 08:02

AM_Horses schreef:
Ual. Wat vervelend dat ze kreupel is. Nigrante had als veulen last van groeipijnen ze was ook echt mega groot. Vaak zijn de gewrichten okk wat dikker. Ik heb wel eens de dierenarts laten komen toen ze heeft toen extra vitamine en iets voor de spieren gehad.

Hoelang hield dat bij jou aan? Ik heb de dierenarts nog niet gebeld, voornamelijk omdat ze nu toch weinig kunnen betekenen. Het is niet dat ze rondhinkt ofzo, maar ze heeft duidelijk wel ongemak.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 08:51

Ual. Het duurde lang en heel wisselend. Ene dag zag je niks. Andere dag duidelijk kreupel

AshleyRol

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 10:36

Gave foto zeg Rose_sonny!

River gaat zaterdag naar de opfok. Is nu 3 weken geleden gechipt en de chipper zei duurt 2/3 weken dus had verwacht dat dat ging lukken.
Net toch maar even gebeld of het paspoort wel onderweg en natuurlijk is het weer misgegaan hoor.. Het chipnummer heeft hij niet doorgegeven dus nu moet hij eerst weer langskomen om deze uit te lezen. Gaat weer lekker dus.
Nu maar even de opfok bellen of het paspoort later mag komen. Dit is mijn eerste veulen dus ik heb ook geen idee hoe streng dit is.

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 19:00

Hebben jullie veulens het ook zo koud nu in de regen? Als ik Replay op stal zet nu, dan staat ie helemaal te rillen en te shaken, van de kou..

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 22:36

ual_95 schreef:
Zucht.. iemand ervaring met groeipijn bij jullie veulens? Whinnie is nu bijna 7 maanden en loopt sinds zondag kreupel rechtsvoor. Niks warms, niks dik en ze zet er ook nog wel gewicht op. Dacht gelijk aan groeipijn.

Weet je zeker dat het geen hoefzweer is?

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 22:58

Pfff nou wat een weer vandaag. Vanmorgen hebben ze nog een paar uur droog buiten kunnen staan, daarna binnen gezet en vanavond nog een uurtje buiten maar ook rillen als een rietje.. Dan maar lekker op stal, droog en groot zat

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-21 23:24

tamaramt schreef:
ual_95 schreef:

Weet je zeker dat het geen hoefzweer is?

Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik nog geen hoefzweer heb meegemaakt (even afkloppen), maar ik begreep dat een paard daar wel echt flink van kreupelt. Dat lijkt ze niet echt te doen. Ze belast hem ook gewoon. Bovendien kan ik zonder problemen op en onder haar voet tikken/knijpen en is het niet abnormaal warm ofzo. Even voor het idee een link met filmpje;

https://youtu.be/eiVopNkpZQc

Wat denken jullie? Dierenarts laten komen of nog even aanzien? Ik weet eerlijk gezegd niet wat een dierenarts hier aan kan doen.

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 07:22

Mijne liep niet kreupel van een hoefzweer. De zweer zat hoog en gaf wat zwelling in het been onderaan.

Wijzig123

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 08:48

Ual ik vindt het op dit filmpje moeilijk te zeggen. Hoefzweer kunnen ze heel kreupel van zijn maar hoeft niet meteen, kan ook later pas komen. Om een beter beeld te krijgen zou ik haar even aan de hand laten stappen. Nu is ze bezig met hooi eten en een beetje aan het draaien en daar krijg je over het algemeen niet een heel goed beeld van.

ual_95

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 21:25

Kiss1990 schreef:
Ual ik vindt het op dit filmpje moeilijk te zeggen. Hoefzweer kunnen ze heel kreupel van zijn maar hoeft niet meteen, kan ook later pas komen. Om een beter beeld te krijgen zou ik haar even aan de hand laten stappen. Nu is ze bezig met hooi eten en een beetje aan het draaien en daar krijg je over het algemeen niet een heel goed beeld van.

Ik snap het; helaas ben ik meestal alleen en is het lastig te filmen. Heb hier nog een filmpje, wellicht iets duidelijker. Voornamelijk in draf zie je duidelijk ongemak.

https://youtu.be/mHCZ861wY8s

Ik bel morgen de da voor advies. Zou ze eventueel dit weekend even op rust kunnen zetten, op stal. Maar doe dat liever niet vanwege de grote overgang.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-21 23:43

Ze lijkt op de punt van haar hoef te willen lopen, en de achterkant niet neer te willen zetten. Zou een hoefzweer inderdaad niet uitsluiten en het eerst daar in zoeken.

Wijzig123

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 06:40

Oh dat ziet er niet fijn uit. En dit heeft ze zo al meerdere dagen? Goed dat je gaat overleggen met je dierenarts, sneu dat zo een kleintje zo veel last heeft

ljongema

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-21 07:27

Goedemorgen, Hoe lang blijft een veulen gemiddeld onrustig na het afspenen? Ik ben een voorstander van in een groep te gooien, helaas kan dit bij onze sinne niet. De pleegmerrie is afgelopen dinsdag opgehaald. Sinne staat nu alleen in de box met oma er naast.
Het is zo zielig |(

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 11:13

1 van mijn merries is verkocht het veulen is een halve dag af en toe onrustig geweest daarna was het over.

Maar waarom zetten jullie je veulens eigenlijk op stal. Die van mij lopen weer of geen weer ALTIJD buiten. Toen het weer slechter werd hebben ze ook wel ff gerild maar ze moeten er aan wennen en vacht kweken dat gaat toch niet als je ze steeds binnen zet.....

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 11:18

Ik heb ze altijd snachts op stal in de winter en de paarden vanaf 1 in de zomer dag en nacht buiten tot ze ohz lopen
Ik vind dat fijner dan ze constant buiten te hebben. Mocht er storm komen in de zomer, een echte storm, zet ik ze dan ook binnen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 11:43

Vacht krijgen ze door het licht, niet door ze buiten te laten...

Hier gaan ze in de winter in de nacht wel op stal, vanwege de wolven. En als er dadelijk een meter sneeuw ligt en niet warmer meer wordt dan -10, vinden ze het ook gewoon niet leuk meer om dag en nacht buiten te staan. Grazen kunnen ze ook niet meer door de sneeuw. Daarnaast worden ze ook makkelijk van om elke dag van en naar de wei te gaan.

Zodra de sneeuw weg is (meestal eind april), gaan alle paarden weer dag en nacht naar buiten. Normaal oktober en november ook nog, maar het is hier nu zo'n bizar slecht weer en de wolven zijn helaas ook alweer terug (waarschijnlijk door het slechte, koude en zeer natte weer), dus nu staan ze in de nacht al binnen.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 12:22

Quir ja bij jou begrijp ik het wel, soms moet je het ook gewoon doen met de situatie waar je in zit.

Over de vacht ben ik het gedeeltelijk met je eens die wordt onder andere aangemaakt door de donkerdere dagen maar heeft ook zeker wel iets te maken met de temperaturen en wind waar in ze staan, in Arizona waar ik heb gewerkt hadden de paarden toch echt een andere wintervacht dan hier ongeacht de uren licht of donker.

AshleyRol

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-21 15:19

Ik heb vanmorgen Riverdale weggebracht. Wat vond ik het spannend maar allemaal goedgekomen.

De merrie gaf 1 hinnik en dat was het, ging ze weer rustig eten. Wel is ze echt extreem knuffelig en beetje sloom dus merk wel wat verschil. Vanavond weer kijken bij haar en wandelen.

River liep zo alleen de trailer op en heeft de rit (20 minuten) keurig rustig gestaan en ook heel braaf met uitladen. De kennismaking met het andere veulen ging wat minder, die ging achter haar aan rennen wat ze maar eng vond waardoor ze door een draadje ging. Daarom nu even met een draadje er tussen eerst wennen en dan later echt samen. River was wel erg zoekende naar haar moeder. Maar ik weet zeker dat dit met een paar dagen goed komt want ze staat op een top plek :)