[HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Luna2006

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 23:19

Gefeliciteerd keresa!!

Hopelijk drinkt ze snel feline!

Hier gaan we ook waken! Testen heeft nog steeds geen nut :+ blijft dik op papiertje liggen. Kom maar op met dat veulen!
Afbeelding

tinkert_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 23:23

jeetje dummie foal had ik nog niet van gehoord
heel apart die filmpjes

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 23:41

Faline schreef:
Hier helaas nog steeds niks qua drinken. Veulen loopt ook wat raar met der kopje schuin. Fles geprobeerd werkt ook niet, DA steeds aan telefoon gehad is nu onderweg.

geen dummyveulen?

Sammy2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-20 23:47

Hopelijk gaat ze snel drinken feline!!
Gefeliciteerd keresa!

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 00:18

Gefeliciteerd Keresa!

Ik dacht ook meteen aan een dummy veulen, koppie scheef doet mij denken aan iets neurologisch. Duimen dat het dat allemaal niet is.

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 00:24

Spannend Luna!

Salatiga. Ze vind het misschien nog te koud :j

Feline. Ik ben aan het duimen...

Wild Thing doet dit jaar anders al vorige keren :') zoek de verschillen...
Voor en na het buiten staan Afbeelding
Gelukkig is de rust wedergekeerd bij al mijn paarden. Gisteren hebben we Formidable weggebracht naar het dekstation. Vandaag moest hij al dekken.
Didi de merrie die al gedekt is, is helaas niet drachtig maar ook nog niet hengstig. Nu 21 dagen na de dekking verwacht je toch wel iets.. Nu hebben ze er vandaag 20 minuten over het scannen gedaan, omdat ze zoveel darm activiteit had was het lastig. Ik was er zelf niet bij ivm werk. Zou ze misschien iets goed verstopt hebben :roll:

TripleCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 00:30

AM, als ze idd niet hengstig is nog even afwachten, zou zomaar kunnen dat ze iets verstopt heeft ja... als ze nog niet hengstig is zou ik over een dag of 4 weer scannen, zeker niet hengstig spuiten...

Faline, ik duim echt hard mee...

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 00:36

TripleCD schreef:
AM, als ze idd niet hengstig is nog even afwachten, zou zomaar kunnen dat ze iets verstopt heeft ja... als ze nog niet hengstig is zou ik over een dag of 4 weer scannen, zeker niet hengstig spuiten...

Ben ik ook zeker niet van plan. De dierenarts is er woensdag zoizo weer dan wordt ze ook weer mee gescand. Het is dan ook een flinke merrie van 1.80 hoog. We wachten rustig af.

Feline. Hoe gaat het?

Noisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 00:39

Faline gefeliciteerd *\o/* Toch ook nog zorgen lees ik. Ik hoop dat ze inmiddels al wel wat gedronken heeft?

Keresa ook gefeliciteerd *\o/* Ben benieuwd naar de foto's

Luna, spannend! Je zou zeggen dat het niet lang meer kan duren

Salatiga :(:) Die uier ziet er nog niet echt veelbelovend uit inderdaad, kan nog wel een hoop bij lijkt het.

AMH dat had Joan ook steeds, heel deprimerend -O- Maar zodra hij vol blijft zal het niet lang meer duren

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 00:52

Hopelijk drinkt ze snel faline.

Keresa gefeliciteerd!!!

Interessant filmpje. Had het nog nooit gezien. Mn collega schrok een beetje van mn gezicht wat ik trok tijdens het kijken :')

TripleCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 00:56

AM_Horses schreef:
TripleCD schreef:

Ben ik ook zeker niet van plan. De dierenarts is er woensdag zoizo weer dan wordt ze ook weer mee gescand. Het is dan ook een flinke merrie van 1.80 hoog. We wachten rustig af.

Feline. Hoe gaat het?

Soowww das een heel huis, 1.80 _/-\o_ _/-\o_
Ik kan me wel herinneren ooit op een Z2 dressuur paard van 1.82 gereden te hebben, van mn baas, sooww wat een uitzicht en wat was die lief!! schimmel en hij heette pegasus, toepasselijk toch, had net vleugels als je erop reed. ik duim mee voor woensdag!

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 02:21

Ik ben net weer thuis. Veulen en Auri staan nu bij mijn dierenarts. Wat het helemaal precies is, dat is niet duidelijk. Het heeft wel veel weg van een dummy.
Ze was ook direct heel erg aan de diaree, eigenlijk kwam er tijdens de geboorte al diaree mee. DA denkt wellicht kort zuurstofgebrek gehad.
Ze heeft echt nul zuig en slikreflex, maar is daarnaast wel weer goed aan de maat en heeft ook wel kracht in de beentjes. Ze liep alleen heel de tijd in rondjes langs de wanden(waarschijnlijk voor steun) van de stal en botste overal tegenaan, maar kon wel zelfstandig stilstaan op 4 benen. Door het min of meer dronken loopje heeft ze ook wel een paar keer flink haar hoofd gestoten, dat baart me ook wel zorgen.
Gelukkig is ze nu in de best denkbare handen die je kan bedenken.. godzijdank voor onze super betrokken DA.
Ze heeft nu een sonde in en heeft de 1e biest via de sonde gehad.
AB en vitamine shot gehad. En 24/7 onder de zorg van onze dierenarts.
De komende 2 a 3 dagen gaan cruciaal zijn. Heel veel duimen dus.

Afbeelding

Ik ga zo slapen, want ik ben inmiddels ook kapot van de de spanning en door mn brakke gezondheid zijn mijn nachten normaal gesproken al langer die van een gezond persoon. De adrenaline zit me natuurlijk nog tot een niet meetbaar niveau, maar ik heb gelukkig sterke medicatie om zometeen toch echt KO te gaan of ik nou wil of niet. Want ik ga mn energie hard nodig hebben.

TripleCD

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 02:30

Ohh faline :(
Hopelijk komt het helemaal goed, zo sneu om dat kleintje zo te zien...
Ik ga kei hard duimen!!

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 02:41

Wat heftig Faline. Duimen draaien

angelpam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 03:32

He bah faline wat ontzettend ruk dit. Heel veel sterkte. Hier draaien de duimen.

Keresa gefeliciteerd.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 03:44

Wat erg Faline... ik had ook op Facebook gereageerd maar lees hier dat je dierenarts ook dacht aan een dummy veulen. Zover als ik gelezen heb (ik heb er veel over gelezen omdat ik vorig jaar een red bag bevalling had en ik ook bang was een dummy en de dierenarts daar niet genoeg vanaf wist) wordt het niet veroorzaakt door zuurstofgebrek maar doordat het veulen niet ontwaakt is uit de slaaptoestand die het in de baarmoeder heeft gehad. Het veulen gaat vaak wel lopen maar botst overal tegenaan en heeft geen zuigreflex. Er is een techniek voor om ze uit die slaaptoestand te krijgen door de geboorte te simuleren. Daar zijn verschillende filmpjes van te vinden, volgens mij zag ik het al ergens voorbij komen. En fokfanaat heeft het meegemaakt en daarbij is volgens mij ook die techniek toegepast? Is je dierenarts daar bekend mee?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 03:47

Gefeliciteerd keresa!

Faline sterkte.... echt heel naar :(

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 03:52

Ach Faline toch.. heel veel sterkte :(:)

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 03:59

Dit is wel een heel duidelijk en leerzaam filmpje die laat zien hoe een dummy veulen beweegt en reageert en hoe het weer zuigreflex krijgt en ‘wakker’ wordt na de 20 minuten sqeeuze.

Faline

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 04:12

Dank voor alle steun!
@Astrid, ik heb de DA inderdaad gevraagd naar de touwtjes methode en daar zijn ze bekend mee.
In dit geval dachten ze eerder aan zuurstofgebrek omdat een deel van de nageboorte wat gelig was en dat hoort niet zo. Dat was al eerder losgelaten heeft ook omdat met de bevalling al diaree in het vlies zat en er zo'n flinke scheut van mee kwam. De DA keek mee met de bevalling via videobellen en volgens hem leek het ook of de navelstreng erg gedraaid zat en naar mijn idee was dat ook wel zo, dat kan ook eventueel zorgen voor een soort beknelling van de boel.
Opzich was het veulen er wel vlot uit. Zal de camerabeelden nog eens nakijken wat de tijd daadwerkelijk was. Had het idee dat ze wel binnen 5 a 10 minuten nadat ik de pootjesblaas zag er ook uit was. Maar met zuurstofgebrek is dat lang natuurlijk... Hoewel we wel al eerder vlies rond neus en mond weg hadden.
Pff. Zal toch nog een poging doen tot slapen. Het houdt je gedachten wel bezig zoiets

salatiga1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 04:12

Ach jemig.. Sterkte Faline! Duimen dat ze er snel bovenop komt! Wat vreselijk naar ook om je veulen zo te zien liggen :(:)

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 06:02

He bah Faline! Hoop dat ze er bovenop komt, het is allemaal zo kwetsbaar! :(

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 06:10

Oh Faline wat zorgelijk, hopelijk komt het allemaal goed

Gefeliciteerd Keresa

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 06:30

Faline wat heftig hopelijk komt alles goed

Keresa gefeliciteerd !

Meya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-20 07:08

Oh bah Faline.. hopelijk komt alles nog goed..