[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Caesar

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:07

Ik had vorig jaar ook eerste drachtigheid. Kende de merrie niet, had geen dekdatum, niks. Heb weken onder mijn pony gehangen. Op gegeven moment hars, melk en dezelfde dag geboren.

Sommige merries laten helemaal niks zien, dat lijkt me lastig. Maar dan kun je sowieso niks. Dus dan is het inderdaad hopen en duimen. Kan zo in 2 uur gebeurd zijn. Kun je wel gaan kijken, maar sommige merries doen het erom.

In dat geval denk ik maar melk testen en duimen.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:09

Pff wat erg is dat zeg als ze zo lang dragen he :P

polleman

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:27

Blackflag wat is die groot zeg.

pretty kunnen ze de foto`s niet van de harde schijf halen,
mijn pc zaten toen virussen op wilde niet eens meer starten nieuwe pc gekocht en alles foto`s daar op laten zetten door de pc zaak,
wat fijn dat je nu een camera op stal kan hangen!

Manda een mooie buik foto van je zelf tonen kan best in deze topic ;)

Robynn ze kijkt echt nog vrolijk,

Luna2006 misschien wel door de zuur van de mest wat er zit,
is met veulens ook zo als ze wat dunne mest hebben kunnen ze kalen billetjes krijgen,

Scooby007 gewoon met flesje opspuiten,

Ymor wat een geweldige foto`s

Dian_Dina filmpje op youtube zetten en dan kan je het hier plaatsen,
ander manier weet ik niet.

Al_Zawraa wat een boefje al,
hopelijk wil de merrie weer in een keer drachtig worden,

R.X. mooi zo samen in de stallen, en iets om de navel te ontsmetten misschien?

sultan15 wat een gave schilderij, hopelijk krijg je geen vanille dracht,

Fotsy jou merrie is bang om in beeld te komen,.

Setteli het kan ook zijn dat ze op de anderen veulens ging staan om beweging er in te krijgen,
aangezien die niet leefde, kunne merries soms harthandig en lomp worden om maar reactie te krijgen van ze,
hier Bonita toen zonder ijzers gehad maar toen Wings 4 maanden oud was ijzers er onder vanwege de keuring,

Hannekebosch kan je de voer niet verdelen over mee voerbeurten?

jolandje interessant stuk van de redbag ga ik uitprinten en nog vaak lezen,

Buenootje welkom,

astridklomp dat is al lang ze wil denk ik een jaar haar veulentje binnen houden,

zo alles bij gelezen en gereageerd, 16 pagina`s,
ga nu naar stal de paarden doen, zal straks even nieuwe dikke buik foto`s plaatsen,

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 13:48

Astridklomp :(:) ik heb met je te doen... Vanaf 300 dagen gaat de tijd ineens zoooo langzaam :(

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 14:00

Astridklomp :(:) ik vergeet nooit dat gevoel meer,mijn merrie presteerde het 3 x om +360 dagen te dragen. Ik hoop dat het snel komt nu!

Ik gebruik dus ook melktesten en het geboorte-alarm en dus ook binnenkort hopelijk camera. Dan hoop ik dat het goedkomt. Maar pfft als je kijkt bij Foscam heb je wel 1000 modellen :')

Polleman neen helaas kunnen ze niks van de harde schijf halen,alles is geencrypt ofzo. Het risico dat het virus zich dan weer gaat verspreiden is te groot. Ik heb de laptop niet meer durven openen sindsdien en zit nu dus met een nieuwe. :o

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 14:05

Luna is al bezig van januari met uierontwikkeling... Dan ga je toch hopen dat ze stillaan eens echt gaat doordoen. Zeker omdat de waarde zo laag ligt en het er uit het niets uit komt. Kom er nog maar aan en zit al op mijn hand. Voor de rest doet ze gewoon heel anders vandaag, ken mijn merrie haast niet terug. weglopen, happerig, boos op haar buik. Veel rollen

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 14:11

Vera is ook alweer bezig met haar truucendoos. Die staat in een hoekje van de stal in plaats van te eten. Lisa kan er ook al aardig weg mee,stal ook helemaal overhoop 's morgens en eet maar de helft meer van haar normale rantsoen. Maar kijk,ik weet van die twee dat ik dit kon verwachten ruim voor tijd dus daar kan je weer mee. Met een maiden is het helemaal moeilijk en dan ben ik ook de eerste om te twijfelen hoor aan alles. :=

Luna2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 14:15

ja ik twijfel enorm aan alles nu. Ze heeft een tijdje echt nesten in haar stal gemaakt. weekje erna had ze weeën. Vreemde gedrag terug over. Vrijdag at ze bijna niets, net als rest van het weekend. Nu net een monster op alles wat in de buurt komt... staart gooide ze net verticaal omhoog en gaat in pershouding staan maar voor de rest doet ze niets zag ik net. Veulen zal wel weer met een beetje tussen haar bekken zitten

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 14:18

Pretty over de camera's van Foscam, ik heb de FI8919W voor buiten (2x) en de FI8918W voor binnen. Bevallen beide super!

Moet zeggen dat Mausi me als maiden ook nogal zenuwachtig maakte. Echt niet fijn een merrie die al een week van te voren uren achter elkaar rondjes gaat lopen. Heb toen ook steeds ff een melktestje gedaan en dat leek dan nog nergens naar, dus dan toch rustig gaan slapen, van 12 tot iig 5 uur :P Dan toch snel weer op de camera kijken. Uiteindelijk werkte ze alles netjes af, harsjes, melk, melktest netjes 6.0 en s middags een veulen.

Stal_Wiza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 14:26

Ik zie dat de meesten nog vol in spanning zitten te wachten. Rox is nu 275 dagen. Gaat nog wel even duren. Haar vorige dracht was 344 dagen. Daar ga ik nu ook een beetje van uit. Het zal dan rond 31 mei zijn. Gelukkig geen problemen meer gehad na de koliek. Gisteren en vandaag voor het eerst weer de wei op geweest voor een uurtje. Ze vindt het heerlijk.

Melk testen doe ik niet. Af en toe voel ik even en de uiers beginnen nu heel langzaam te ontwikkelen. Ik denk dat ze vorige keer ruim 3 weken met volle uiers heeft gestaan. De dag dat ze begon te kegelen, kwam ook het veulen.

Ze staat nu nog voor op ijzers. Volgende maand gaan ze eraf. Vorige dracht had ze de laatste twee weken wel moeite met lopen op het harde. Vooral de laatste week. Ik hoop dat het dit jaar mee valt. Vond dat best naar. Maar ik heb ook gezien dat ze op het veulen ging staan, dus ze gaan er zeker af!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:24

even een vraagje aan de experts.

Mijn merrie is vandaag 293 dagen drachtig. Ik geef haar nog een paar keer per week beweging aan de longe, aan de hand of ga een stuk met haar wandelen. De ene keer gaat ze totaal aan haar plaat en de andere keer is het wat puffen en kreunen. Uiteraard pas ik de looptijd aan, aan hoe ze zich uit. Maar ik zag laatst een filmpje van een paard die ongeveer net zover is als mijn merrie... En daar reden ze nog een m1 proefje mee op wedstrijd. Ben ik dan te voorzichtig of??

Ik vraag me af in hoeverre en hoelang ik haar nog beweging kan geven Op deze manier. Ik doe het om haar soepel en sterk te houden en haar conditie goed te houden. Tevens heeft ze veel zucht, wat na bewegen minder of weg is.
Ik Lees altijd, goed in beweging houden maar goed op je merrie letten. Uiteraard doe ik dat zoals hierboven ook gemeld maar wanneer moet je nou denken het is goed geweest? Ga maar genieten van je laatste weekjes? Of Ga je door tot desnoods (een week voor?) de uitgerekende datum?
Ik doe veel stappen, en af en toe een drafje, gallop alleen als ze in een gekke bui is en dit uit dr zelf doet.

Wie Kan mij antwoorden geven?

De man/boer/handelaar waar ik vroeger reed, daarbij reden en longeerde we in principe ook naar wat ze aankonden en desnoods tot aan de laatste dag. Maar goed dat is wel 15 jaar geleden...

Ik weet dus niet zo goed waar ik goed aan doe en omdat er ook zoveel meningen en verhalen zijn, raak ik er een btje onzeker over.

Afbeelding

Siepie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:34

Zolang je niet het idee hebt dat het te zwaar voor je merrie is kan het prima hoor. Het is juist goed dat ze in conditie blijven, is bevorderlijk voor de bevalling. Maar het verschilt wel enorm per merrie wat ze aan kunnen. De vorige keer heb ik mijn merrie nog tot een paar weken voor de bevalling gemend. Deze keer heeft ze het zwaarder en ze staat nu al een paar maanden stil. Je moet goed kijken naar de signalen die je merrie afgeeft, dat is het belangrijkst. :)

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 15:36

Euforie, elke merrie is anders... (het klinkt zo cliché)

Mijn merrie loopt overdag gewoon buiten en barst nog van de energie (minimaal 312 dagen drachtig) ik had nog met gemak wat ritjes met de sulky kunnen maken maar heb haar bewust vanaf 300 dagen op rust gezet. Ik vind vanaf 300 dagen is het mooi geweest en is alleen wat buiten lopen en wandelen, meer dan dan genoeg :j Ik ben wel ook van mening dat ze lekker in beweging moeten blijven, maar minder "geforceerd"...

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 16:05

ik heb net een halsteralarm gekocht *\o/* lijkt me echt een stuk meer slaaprust schelen

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 16:05

ooohh Jolanda wat een luxe!!

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 16:06

jaaa, echt wel, het is ook een rib uit mijn lijf, maar kon van iemand een gebruikte overnemen en dat scheelt behoorlijk, hoewel het een duur ding blijft hoor

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 16:09

geweldig Jolandje! In combi met de camera's ga je daar zo blij mee zijn! Nu nog even zoeken hoe alles werkt om in te stellen want dat is soms een beetje lastig. :+
Ik heb hem wel nieuw gekocht en met slaapstand maar het is het zo waard!

Euforie als je merrie verder gewoon overdag kan buiten lopen of grazen zou ik ze gerust laten lopen als ze aangeeft dat het wel genoeg is. In conditie houden is super maar als ik dan kijk naar mijn shetten die nooit moeten werken...het is wél belangrijk dat ze de mogelijkheid hebben te bewegen als ze dat willen.

Dank je AZ ik schrijf de nummers even op!

Luna ik geef je gelijk dat je gewoon oplettend bent en ik kan me voorstellen dat zulk gedrag je zenuwen aardig op de proef stelt. Meer dan oplettend zijn kan je niet doen nu.

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 16:26

Wat enorm spannend zeg allemaal! Is toch een mooie tijd die veulentijd he ;) Ik heb zelf geen enkel alarm gekocht, puur omdat we elkaar prima kunnen afwisselen. Best prettig. Vandaag al drie keer geweest.

Nu net thuis, ze had niks van haar hooi gegeten en haar stal was een puinhoop, alles lag door elkaar maar ze was zelf rustig. Wel wat flemen nog en ik tilde haar staart omhoog en de randjes van haar schaamlippen waren wat rozig verkleurd, dat was vanmorgen en om half 12 nog niet zo.....

wachten maar weer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 16:29

Bedankt allemaal, ze staat lekker buiten dus die beweegd de hele dag.
Fijn om te lezen dat ik het toch wel juist aanpak. Ik blijf gewoon lekker op een ongedwongen manier met haar aan de gang en blijf goed opletten Wat ze aangeeft en aankan.

Bedankt, voor dat duwtje in de rug. Soms wordt je wat onzeker. :o

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 16:34

Ik zit nooit zo met die dagen te rekenen eigenlijk. 4e en 5e dekking waren eind mei. Trek er gewoon een maand vanaf en daar hou ik nog 2 weken speling in voor en na die dag.

Wat is jullie voordeel daarvan?

Lovelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 16:53

Met ushi (vandaag 328 dagen drachtig) rijd ik vrijwel iedere dag nog en anders longeer ik haar. Het is maar 15 a 20 minuten maar ze wil nog alles draven galopperen het maakt niet uit ze laat duidelijk merken dat alleen wandelen veel te saai voor haar is. Wel kijk ik een beetje per dag wat ze wel en niet wil en in wat voor bui ze is.

jeniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:10

Hier vandaag toch maar de hoefsmid gehad ze kon echt niet langer op haar hoeven staan.. Ze waren erg lang en aangezien het nog wel even kan duren heb ik hem maar laten komen, ze had er totaal geen moeite mee tilde netjes haar voeten op en ze staat er weer mooi bij nu :) alleen de hoefsmid vroeg zich af of ik wel de juist dekdatum had -O- hij vond haar er echt nog niet klaar voor en zei dus dat het volgens hem nog wel een week kon duren :(
Ze zit nu op 346 dagen. Hier een uier foto

Afbeelding

Deze is van vanmorgen en na het wandelen was hij weer helemaal weg.. -O- ze houd het nog even spannend voor me..

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:15

Dan zal het toch nog even duren als uier weg is na beweging.

Polleman _/-\o_ wow de moeite die jij altijd neemt om alles te lezen en op iedereen te antwoorden.

Mijn merrie kan bijna niet meer lopen, ze lijkt wel een hengst :+

Afbeelding

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:18

@Jeniej zoals die uier eruit ziet, zo is die bij Bella ook geweest tot een week geleden. Daarna langzaam dikker geworden.

@ Fotsy.....zo dacht ik daarstraks ook....tis dat de kleur van jouw pony anders is anders zou het zo de uier van bella kunnen zijn haha

Die roze uitpuilende schaamlippen is dat een extra goed teken?

skaay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 17:42

Astrid duurt echt al lang bij jou!

Jennie het ziet er inderdaad niet uit of het vandaag of morgen kan komen.

Luna zit nou op dag 345, en dat schiet ook nog niet erg op :P