[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

petraaken

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 08:13

gefeliciteerd Tammiebels.

Vaag verhaal van die DA. Op 9 maanden moeten ze een veulen echt voelen zitten. Denk dat je de pech had met een zeer onervaren DA te maken te hebben op dat gebied.

moner

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 08:17

Xddnr schreef:
cp112 schreef:
Maar waarom heb je haar pas met 9 maand laten scannen en niet eerder? Zeg maar, na de dekking :+

Omdat ze 2 jaar terug heel veel stress van het scannen heeft ervaren waardoor ze 2x het vruchtje heeft verstoten, ik heb dit met een aantal dierenartsen besproken en die geven aan dat die mogelijkheid er is omdat het heel fragil is.
Echter komt het niet vaak voor waardoor je het ook bijna nergens leest..

Ik heb ook de ervaring dat erge stress voor verwerpen kan zorgen. Een shetlander merrie is twee keer drachtig gescand, voor de premiekeuring en was het daarna kwijt. Toen het derde jaar drachtig gescand en niet naar de keuring en het jaar erop een prachtig veulentje. De stress van de keuring was te groot voor haar, ze vond de keuring ook verschrikkelijk.

Gefeliciteerd Tammibell

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 08:50

Tammiebels gefeliciteerd met je veulentje *\o/*

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 09:25

Hier een rustige nacht gehad

Uier vanmorgen
Afbeelding
Afbeelding

Ennasil92

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 09:25

petraaken schreef:
gefeliciteerd Tammiebels.

Vaag verhaal van die DA. Op 9 maanden moeten ze een veulen echt voelen zitten. Denk dat je de pech had met een zeer onervaren DA te maken te hebben op dat gebied.

Ik heb dit ook een keer meegemaakt toen ik Misha had gekocht, in december op laten voelen omdat ze geïmporteerd was uit Engeland en zou ze hoogdrachtig zijn geweest volgens die DA en uiterlijk in maart moeten bevallen. In maart geen veranderingen, op laten voelen en scannen bij een andere DA en die zei dat ze helemaal niet drachtig zou zijn geweest (wat ook te merken was aan haar gedrag met toen ik haar voor het eerst liet dekken)

Het voordeel is wel dat ik met die fopdracht hier terecht ben gekomen en hier echt gigantisch veel heb geleerd

imani_abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 09:39

Gefeliciteerd tammiebels!!

Kiki pfff die van jouw maakt het ook spannend he! Ben benieuw wie er eerst bevalt, jouw merrie of die van mij :P

Hier rustige nacht gehad, wel was haar staart 1 grote weerborstel :P
Uier deze morgenAfbeelding

Marjolein hoe gaat het met jouw merrie??

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 09:50

Kiki zie ik bij jou nou hars of een druppel hangen aan het uier? of is dat nog een stopje dat eruit komt?

Imani bij jou blijft het uier helemaal strak staan maar de spenen willen nog niet echt vullen he...... Ik heb echt medelijden met jou ik vind dat ik al zo lang moet wachten jij zal wel gek worden onderhand..... Maar misschien wel een voordeel dan jou veulentjes hierdoor met lekker dicht op elkaar komen te zitten qua leeftijd dat is wel leuk.... meer voordelen kan ik niet voor je bedenken hahahah sorry

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 09:55

Xddnr schreef:
cp112 schreef:
Maar waarom heb je haar pas met 9 maand laten scannen en niet eerder? Zeg maar, na de dekking :+

Omdat ze 2 jaar terug heel veel stress van het scannen heeft ervaren waardoor ze 2x het vruchtje heeft verstoten, ik heb dit met een aantal dierenartsen besproken en die geven aan dat die mogelijkheid er is omdat het heel fragil is.
Echter komt het niet vaak voor waardoor je het ook bijna nergens leest..

Gezien ze het nu dus weer kwijt is terwijl je niet hebt gescanned zal dat verliezen van de vrucht waarschijnlijk een andere oorzaak hebben. Van een wat stress gooien ze normaliter niet zomaar een vruchtje af.

Voor je het opnieuw gaat proberen zou ik persoonlijk eerst wat dingen gaan uitsluiten…. Als ze met ruinen staat die willen springen is de kans ook groot dat ze vuil is.

@tammibeks gefeliciteerd!! *\o/*

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 09:56

Ying en Yang <3

Afbeelding

Afbeelding

imani_abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 10:05

dddara ja inderdaad haar spenen vullen niet echt, DA gisteren nog langs geweest omdat ze toch vind dat het echt te lang begint te duren. En ik vroeg ook aan haar of die spenen nog gaan vullen en zij denkt van niet omdat de uier al zo onder spanning staat, ze heeft nog eens een echo genomen gisteren en hartje klopt nog goed. Hartslag van Toffee was wel verhoogd dus ze heeft het echt wel lastig.. En mijn geduld wordt idd serieus op de proef gesteld..

De enige reden die de DA kan bedenken waarom ze zo over draagt is het volgende; wij hebben Toffee heel erg mager gekocht, ze stond heel erg dof in haar vacht. Ze had heel wat tekorten en wij hadden haar dus gekocht als ze 8 weken drachtig was. Dus wss heeft het veulen de eerste weken ook wat te kort gekregen en moet het veulen dit nu 'inhalen'.

Dit was vorig jaar eind juni en toen hadden we haar al 2 weken dus ze was wel al wat aangekomen.

Afbeelding

Afbeelding

En deze foto is vorige week genomen, je ziet dat ze nog steeds niet 'mooi' in haar vacht staat. Maar ze heeft geen tekorten meer en haar vacht is heel erg mooi aan het herstellen.

Afbeelding

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 10:09

imani_abby, dat zou best een goede verklaring kunnen zijn waarom ze zo veel langer draagt.

cp112 knappe jng jang stel <3

DDDara, idd een mini puntje hars op 1 speen ( goed gezien haha).
Ik heb het eraf gehaald en kijken of het terug komt of dat het dor het liggen gekomen is.

Ze staat nu op de wei, stalhoudster houd dr goed in de gaten net als mijn stalgenoten. Moet zelf werken tot 18.00
Maar als er wat is dan bellen ze

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 10:31

kiki ja die harsjes en druppeltjes die zie ik wel :o ik probeer ze er bij me eigen merrie ook uit te kijken :+ maar tot nu toe helaas nog zonder resultaat :')

Imani fijn dat je in iedergeval een reden heb gekregen waarom het langer kan duren dat lijkt me wel een geruststelling.....

CP jouw veulens zijn ook wel echt goed gelukt wat een knappe beestjes alle2

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 10:37

Gefeliciteerd iedereen met de veulentjes,

Succes voor iedereen die aan het waken zijn.

Steeds meer mooie foto’s van veulentjes, daar wordt ik blij van.

Ben op dit moment niet zo heel actief in het topic, aangezien het met mijn vader heel slecht gaat. Zelf ook nog geveld door griep.

Met Unique en Touch gaat het goed! Staan lekker hele dagen op de weide met de andere merries met veulens.

Touch is een erg lief en mensgericht veulen met een nuchter karakter. Niet gauw onder de indruk.
De navelbreuk is zo goed als dicht.
Als het goed is, krijgen we eind deze week de bevestiging of hij inderdaad Smokey Black is, via de kliniek bloed laten opsturen naar van haeringen.
Nog steeds blauwe ogen, ben benieuwd welke kleur hij is na het verharen.
Afbeelding

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 10:47

CP, wat top die twee haha. Ze zijn erg leuk.

Imani, wat een leuke merrie! Veulentje komt gelukkig vanzelf wel.

Sterkte Nobel!

Hier maakt mijn merrie steeds een beetje meer haast. Dag 304 en is al flink begonnen met het uier.

Zijn er meer mensen waarvan hun drachtige merrie, andere hengstige merries is gaan 'dekken'?
Dacht er goed aan te doen mijn merrie bij haar vriendinnen te laten, maar weet inmiddels niet meer of dit wel zo goed is voor de vriendinnen.. :')

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 10:55

nobel sterkte en beterschap, je veulen is prachtig , als de kleur smokey is veranderen de ogen nog van kleur het zal dan ws hazelnootbruin worden, ik had ook eens een smokey black veulen, die had ook zulke ogen .

pff, sommige merries maken er wel een heel werk van hoor, hier lijkt er bij Eowyn niet veel veranderd tov gisteren , uier zelfde, en harsjes ook zelfde , ze staat lekker met haar vriendinnen ( moeder, zus en "tante") op de wei, zich vol te eten :) als ik aan haar buik voel , voel ik het veulen heel duidelijk , dat is fijn :)

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 10:56

Kathleen_vw ik had jouw post helemaal gemist. Wat een super leuk veulen <3

Mira_sky Dat is echt lastig te zeggen. De ene heeft dit al 2 weken van te voren en de ander hier pas de dag van de bevalling dat ik Verandering merk in de buik.

Petraaken jaaaa eindelijk vaste mest *\o/*

Xddnr apart verhaal idd. Een veulen van 9 maanden voel je echt wel meteen. Sterker in het begin van het jaar is hier een merrie gescand die 4-5 maanden was. Ik had het vermoeden dat die verworpen had en ik kreeg gelijk. Veearts voelde op en zei al bijna meteen ik had het veulen al moeten tegenkomen met dit aantal maanden dracht. Slechte veearts heb je gehad vrees ik.
Overigens hebben we 1 merrie hier die ook verwerpt door de stress dus het kan wel degelijk. Maar een veulen van 9 maanden moet je ook echt wel terug vinden als ze verwerpen.

Kayley95 hoe is de nacht gegaan?

Daphara en bij jou? Nog geen veulen?

Tammiebels gefeliciteerd *\o/*

Shadow33 dan ben je wel meteen goed wakker idd als je ineens alarm krijgt :+

DDDara als ze ineens Bijna niet meer liggen is dat hier vaak een teken dat het niet lang meer duurt. Ben benieuwd bij jou dus.

Kiki1976 jaaa harsjes *\o/* hopelijk zet ze eens door.

Imani_abby Lexie en Yula zijn ook bevallen met zo kleine speentjes, dus het kan idd. Fijn om te horen dat alles inorde is. En kan idd best dat het veulen langer blijft zitten omdat ze tekort heeft gehad.

Cp112 knapperds heb je <3

Nobel01 veel sterkte met je vader en veel beterschap voor jezelf. Ben ook heel benieuwd naar de uitslag van de test.

Hier was Ashley gisteren avond voor het eerst wat onrustig. Liggen en naar de buik kijken, naar de buik bijten en veel staart zwiepen. Baby was irritant denk ik. Ze is zowel bij de vorige eigenaar als hier 2x op dr uitgerekende datum gegaan. Ben heel benieuwd naar dit jaar haha.

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 10:56

Wat leuk CP die 2 uitersten.

Imani dat kan best!
Hier ooit drachtige merries droes gehad. 2 ervan hebben ook erg overdragen. Minipaardjes. 359 en 362 dagen toen. Ze zullen wat tekort hebben gehad en moeten inhalen.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:04

Myrthee_ schreef:
Zijn er meer mensen waarvan hun drachtige merrie, andere hengstige merries is gaan 'dekken'?
Dacht er goed aan te doen mijn merrie bij haar vriendinnen te laten, maar weet inmiddels niet meer of dit wel zo goed is voor de vriendinnen.. :')

Mijn ervaring is dat ze dan een hengstveulen draagt, komt inderdaad vaker voor.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:06

Kaja schreef:
Myrthee_ schreef:

Mijn ervaring is dat ze dan een hengstveulen draagt, komt inderdaad vaker voor.

Vorig jaar heb ik een hengstveulen gehad en was ze helemaal niet zo. Juist heel lief en kriebelig. Nu heel anders, maar gaan zien wat er uit komt.. twijfel wel om merrie maar bij de mannen te zetten als ze blijft dekken.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:11

Myrthee_ schreef:
Vorig jaar heb ik een hengstveulen gehad en was ze helemaal niet zo. Juist heel lief en kriebelig. Nu heel anders, maar gaan zien wat er uit komt.. twijfel wel om merrie maar bij de mannen te zetten als ze blijft dekken.

Dan ben ik ook heel benieuwd :D

Knolselder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 11:41

Ja ik heb hier ook merries die de hengstige merries soms dekken als ze drachtig zijn. En ook snorten en dergelijke als die hengstige merries net gedekt zijn door de hengst

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 12:39

Hier nu ook een die dr hengstige vriendin besprong (en de hengst die erbij staat en erop moest wegschopt waarop hij beteuterd toe stond te kijken :=).
Mijn ervaring is dat dit idd hengstveulens worden.

Betekend niet dat zo’n merrie het altijd doet als ze dragend is van een hengst.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 13:23

nieky1993 schreef:
*knip

Daphara en bij jou? Nog geen veulen?

*knip

Hier was Ashley gisteren avond voor het eerst wat onrustig. Liggen en naar de buik kijken, naar de buik bijten en veel staart zwiepen. Baby was irritant denk ik. Ze is zowel bij de vorige eigenaar als hier 2x op dr uitgerekende datum gegaan. Ben heel benieuwd naar dit jaar haha.

Gelukkig een rustige nacht, ik vind dag 323 nog wel erg vroeg, hopelijk blijft de (niet zo kleine) ik nog even zitten.

Hoeveel dagen moet Ashley nog?

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 13:28

Situatie hier nog niet veranderd. Ze lekt nog steeds (niet veel maar toch wel steeds een flinke druppel aan beide spenen) zweet nu alleen niet meer, vanochtend een uurtje buiten maar ze wou echt gewoon naar binnen dus ze is binnen gezet. Ik denk dat we weer wakker liggen vannacht. Het voordeel is wel dat Boston een zenderalarm bij haar vulva heeft, mocht de blaas er uit komen gaat het alarm af en ben je er meteen bij. Ik hoef dus niet 20x mijn bed uit om te checken zoals bij een birthalarm.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-23 13:30

Gefeliciteerd met de twee nieuwe veulens !

Lijst veilige merries
Kleine pony's 300 dagen, grote pony's & paarden 320 dagen
Imani_abby - Ollie - 312
Plop1997 - Nirvana - 314
Ennasil92 - Femme - 318
Jolandje - Eowyn - 320
Daphara - Pleun - 323
Evelien_MG - On Top - 323
Kayley95 - Boston - 329
YvonneV - Giggles - 330
Moner - Libby - 332
Stal_HD - Gaya - 333