Sterkte DL. Ik hoop dat Harley snel de beterende hand op gaat zoeken. Rot om hem zo te moeten zien.
Granoek, middeleeuws of niet. Als het maar werkt! Mooi om te zien dat jullie zo hard je best doen om haar het allerbeste te geven.
Tiana is vorige week dinsdag gescand, maar ze was helaas niet drachtig. Ze is nu bij de hengsthouder geinsemineerd met een verse, onverdunde kwak, dus hopelijk pakt het nu wel. 24 juli hebben we de controlescan.
Granoek, ik ben benieuwd naar de middeleeuwse technieken Ik ben van mening dat ook die prima kunnen werken en ben nieuwsgierig wat bij jou merrie werkt. Wie weet komt het ooit van pas. Super fijn dat het de goede kant op gaat!
Gefeliciteerd Kirja!
DL, jakkes wat duurt dat lang. Hopelijk blijft de temperatuur eens dalen. Wat een stress zeg. Ik duim dat je het ergste hebt gehad!
stal_HD
Geplaatst: 12-07-17 11:19
Ik lees wel wat mee. Maar tijd ontbreekt een beetje om uitgebreid te reageren. Sorry.
Uiteraard wel even felicitaties aan Mirjam. Super dat het goed gegaan. Is.
Kirja
Geplaatst: 12-07-17 11:26
Igniss, Ik vind de uier van jou merrie echt geweldig haha Melk-Chocolademelk
Pretty ze is inderdaad vroeg bevallen, volgens de fokker waar ik haar van heb kon ze echt niet anders dan 14 augustus zijn uitgerekend. Aankomend weekend zou het alarm er op gaan
Ibbel, Die vraag heb ik inderdaad ook al gekregen!
DL, Ach wat blijft het ook frustrerend, hij loopt zo te sukkelen maar je kunt gewoon niks doen..
Andrea, jammer maar hopelijk deze keer meer geluk!
Dank jullie wel allemaal! Ik ben onwijs blij, mede door alle drama hier in dit topic, dat het zo gelopen is. Normaal had ze aankomend weekend een alarm opgekregen. Ik ben begin van de avond weg gegaan met het idee 'het komt vast snel maar nu nog niet'. Thuis gegeten en de kindjes naar bed en toen ging de telefoon, de eigenaar van de wei.. Het (andere) paard trok zijn aandacht, stond voor het hek te drammen en onrustig te doen dus hij is gaan kijken en het veulentje lag er net naast bij Des. De grote mocht niet in de buurt komen maar was heel nieuwsgierig dus heeft hij haar even apart gezet en mij gebeld, ik was er een kwartiertje later.
Ze doet het onwijs goed! Weet de uier al goed te vinden, staat lekker te poepen en krijgt nu al wat praatjes Ze probeerde zich net te krabben en verloor haar evenwicht, toen vond ze het wel best en besloot ze lekker te gaan dutten Mama doet het ook super met haar kind, duidelijk dat ze al wat ervaring heeft. En wij mogen alles met het veulen maar het paard mag er niet eens naar kijken. Baal wel ontzettend van het weer nu, gelukkig een ruime stal maar wil ze eigenlijk even lekker de beentjes laten strekken..
Het begint wat op te klaren nu, denk dat ik zo heen ga om ze eventjes lekker buiten te zetten. Zou het gezien de wind zonder dekentje kunnen of misschien voor de zekerheid even kijken of ik een dekentje op kan doen?
Noisy
Geplaatst: 12-07-17 13:36
Ahhh Kirja, wat een dropje letterlijk en figuurlijk (naam idee?) Gefeliciteerd
DL, we blijven duimen hoor!
Grafiek, fijn dat ze nu weer wat opknapt. Wat zijn de middeleeuwse praktijken dan? Als het werkt is het toch goed? Wie weet hebben anderen er ook nog iets aan.
Ik ben zo blij dat ik niet meer hoef te stressen of ze wel of niet drachtig is hè. Ik zag het helemaal niet zitten. Volgend jaar weer. Gisteren weer even gereden. Heerlijk, wat heb ik dat gemist zeg. Rudi heeft ook kennis gemaakt met River, hondje van een stalgenootje. Ze vonden elkaar erg interessant
AniekR
Geplaatst: 12-07-17 13:41
Hey allemaal, ik val weer even binnen hoor! Ook heel weinig tijd gehad om alles bij te houden, meestal bladerde ik wel wat mee, maar geloof dat ik 3 weken achter liep. Hoop discussies doorgebladerd en dat soort dingen, gefeliciteerd met alle veulentjes nog! En van de laatste pagina's nog wat:
Vond het wel interessant om te lezen over dat nd1/nd2 verhaal. Ondanks dat ik wel thuis ben in de kleurgenetica, wildkleur ken ik weinig van. Komt eigenlijk niet voor binnen de NWR en dacht bij kleine Welshjes ook (praktisch) niet. Wel heb ik na het lezen van die link die genoemd is (en Raisa laatst weer in de opfok gezien te hebben) het vermoeden dat Raisa nd1 draagt en denk Roos dan ook, aangezien die ook counter shading heeft. Iemand die hier meer in thuis is?
Ook gesprekken over wel of niet schimmel, ondanks masker. Het AV veulen hier heeft ook geen masker gehad, misschien 3 grijze haren boven haar oog als je er bijna in kroop. Maar die verhaart nu en daaronder komt toch duidelijk schimmelkleur weg. Die had inderdaad wel zo'n vaalbruin kleurtje dat je dacht; dat kan wel eens schimmel worden (wat Raisa vorig jaar ook had, maar dan geen schimmel )
suffie, wat een verschrikkelijk verlies. Inderdaad je had haar nog zo kort Hopelijk heb je nu wat afleiding nog aan de haflinger van die vriendin van je!
Cynthia, ik heb je ge-PB't, ik heb dezelfde klachten en nu een paar jaar de stempel Fibro, als in; we erkennen je klachten, weten niet wat het is en gaan niets doen. Hier overweeg ik ook om op B12 te laten testen. Dit jaar weer heel veel klachten.
Fotsy, had in de groepsapp meegekregen dat je naar een andere pony ging keken. Lees nu hier pas over Elsa Gelukkig dat het toch wel beter lijkt te gaan nu, maar snap dat het nog even spannend blijft.
Granoek, wat een naar beeld van de merrie, hopelijk trekt ze er nog doorheen! Ook voor het veulen. Zie later al foto's langskomen dat ze weer staat (in de jacuzzi). Hopelijk blijft het goed gaan!!
Janine, wat een nare berichten ook weer. Heel veel sterkte met het verlies!
Caesar, leuk weer een Koetje update. Vaak hebben die flessenveulens inderdaad wel wat achterstand. Hopelijk maakt ze het later gewoon helemaal goed!! Ik heb van iemand die ik ken een flessenveulen als 3-jarige op de HK gezien. Viel niet weg tussen de andere 3-jarigen, dus het kan wel!
Donna gefeliciteerd met het veulen! En dat na zo lang geduld hebben! Bij het NWPCS geef je de veulens aan met de dekbon en daar geef je vast de kleur en aftekeningen op, maar voor je speent komt er een schetser van het stamboek die alles officieel vastlegt, chipt en ook wat haren afneemt voor DNA. Weet van andere stamboeken die geen schetser sturen dat je inderdaad door een DA de chip kan laten zetten, maar hoe het dan met schetsen gaat weet ik niet (ik zie dat er ook al meerdere antwoorden hierover gekomen zijn )
DL, voornamelijk wat meegekregen in DBT2018, maar een aantal nog steeds behoorlijk ziek dus Wat een hel moet het zijn! Ik heb het met alleen Roos doorgemaakt, dat was al verschrikkelijk, maar dan zoveel zieken
Diva, wat schattig die biggetjes Wat een kleurtjes ook!
Kirja, als de ph richting en onder de 6 komt, gaat het inderdaad vaak heel snel. Eeeen daar was het veulen ook al. Gefeliciteerd!!
Wat betreft de waardes testen, wij kijken wel of er wat uit wil komen, terwijl het er nog niet echt uit drupt. Het kan wel eens iets lichter en dan weer donkerder zijn. Dit jaar is het me opgevallen dat als er een veulen naast geboren werd (wij hebben 3 kraamstallen met hekken er tussen, dus vrij open), dat de ph van de volgende merrie wat zakte, dus waarschijnlijk iets hormonaals (2x gebeurd dit jaar). Maar dat was dan max. 0,5 in waardes en stagneerde dan snel weer. Vlak voor de bevalling begint het echt snel te dalen en wat ik hierboven ook typ, komt het echt richting de 6 of er onder staat de bevalling echt voor de deur. En dan zijn de andere tekens ook vaak aanwezig. Echter is onrust bij de merrie het minst opvallend/aanwezig geweest elke keer. Zal niet voor elke merrie op gaan, maar is hier nu 5x een erg duidelijk teken geweest en op het moment dat de ph zakt, wordt er ook om de beurt geslapen zodat het niet gemist kan worden.
Noisy, lekkere rijfoto's zo. Dat is ook genieten!
Hier gaan de veulentjes ook goed! Rousseau als oudste nu 3 maanden en daarop volgen Darcy en tenslotte Stiletta. Ook maar eens Rousseau te koop gezet, schoot er elke keer bij in. Darcy was al verkocht.
En Lies en Shadylah zijn ondertussen ook weer drachtig gescand, dus ook af en toe mijn gezicht al laten zien in DBT2018.
Kirja
Geplaatst: 12-07-17 18:59
Noisy, Wat fijn dat je weer hebt kunnen rijden, moet inderdaad heerlijk zijn!
Aniek, Wauw wat een bijleespost! Fijn dat je veulens het goed doen en al 1 van de 3 verkocht, dat gaat rap! En gefeliciteerd met je 2 drachtige merries!
We hebben een naam: Liberty Vond het onwijs moeilijk met de L maar nadat we nog 3 namen overhadden heeft zoonlief deze naam gekozen. Ze is nog even lekker buiten geweest in de namiddag met een dekentje op tegen de ergste wind, wat is dat geweldig! Nog geen 24 uur oud en dan al zo rennen en bokjes geven!
Howie is lekker aan het verharen en groeit lekker door. Ik ben zo verliefd De hele dag binnen vanwege het extreem slechte weer, wat een beeld
En vanavond weer lekker naar buiten
Fotsy
Geplaatst: 12-07-17 20:02
knap zwart veulen Kirja
aniekr wat een bijleespost en ja Elsa wordt nog beetje afwachten, binnenkort nog eens een foto maken en zien wat het stukje gedaan heeft en waar het zit. en helemaal met je eens wat de ph betreft, hier ook al vier keer een supergoede indicator, zodra de ph 5.5 is binnen 12uur veulen en 6 binnen de 24uur, hier nog niet gehad dat het ineens weer omhoog ging, zag gewoon de ph opeens beginnen dalen en dan weet je dat het eraan zit te komen en hoef je ook niet te twijfelen waken of niet.
jeetje Howie die is goed aan het verharen zeg knapperd als je door zijn vlekken kijkt
Wat leuk dat je terug kan rijden noisy, ja das echt wel onhandig he fokken met je rijpaard. Flo is te oud geworden, die heeft haar tijd gehad dus fokken is dan wel nog leuk. Maar Lily daar wil ik eigenlijk ook niet mee fokken, eerst rijden en dan zien wat de toekomst brengt.
heb gisteren even Melody bij haar grote broer gelaten, euh laat grote er maar af. Jeetje ik heb echt een reuzeveulen ze is zowaar al groter dan haar 1jaar oudere broer straks
en Inte is ook zo aan het verharen, komt een speciaal kleurke vanonder, niet bruin, niet zwart, zowat chocoladeachtig ik wou een donker deze keer en heb eentje gekregen
Volgens mij rouwt mijn merrie enorm om haar verlies, me broer had het veulen al in de kruiwagen gedaan toen ik haar los liet ze liep niet gelijk heen maar ging daarna wel naar de plek waar het hengstje lag, ze zondert zich af samen met 1 andere merrie die ze normaal niet echt mag af van de kudde ze word anders heel link naar de rest toe.
We hadden haar met haar dochter apart gezet omdat we dachten dat ze nog moest bevallen.
Pff ik twijfel nu zo erg heb ik haar wel genoeg tijd gegeven om van hem afscheid te kunnen nemen? Aan de andere kant ze heeft er niet in de buurt bij gelopen totaal niet, ik had hem niet gezien als rest van kudde niet allemaal omheen stonden.
Ben er nog kapot van, met Buddy gaat het gelukkig goed en de andere veulens groeien als kool!
Sorry voor ego post..
Kirja
Geplaatst: 12-07-17 23:16
Wat een knapperd is Howie!
Melody en haar 'grote' broer haha daar zit echt amper verschil tussen volgens mij. Wat leuk om ze zo bij elkaar te zien.
Janine, Wat ontzettend sneu voor de merrie. Kun je er niet nog een moederloos veulen bij zetten? Wel fijn dat Buddy weer lijkt op te knappen!
Vanaf wanneer laten jullie de jonkies eigenlijk zonder toezicht buiten?
polleman
Geplaatst: 12-07-17 23:50
voor nu even een ego berichtje.
Wings is vanmorgen bevallen van een merrie veulen, genaamd Special Lady
Moeder en kind maken het goed, Wings is een super goede moeder.
morgen zal ik even bij lezen en reageren voor nu roept mijn bedje me.
Womble
Geplaatst: 13-07-17 00:32
Kirja gefeliciteerd met je meosje echt heel mooi zwart van kleur!
Polleman ook gefeliciteerd met je knappe meisje leuke bles heeft ze!
Floki doet het super ze is super nieuwschierig waardoor mamma nogal in de stress schiet en ze kan al een voetje geven! Super trots!
Iedereen zegt dat het echt een ukkepuk is maar wel dat ze enorm sterk is ze rent en bokt al door de stal en staat goed op dr pootjes vandaag even in de bak mogen rondrennen, toch lastig zo'n eerste veulen je wil toch het beste voor de kleine en je weet nog niet hoe alles werkt