Het "Dikke" Buiken Topic!

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

sientjuh89

Re: Het "Dikke" Buiken Topic!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 11:38

Ik heb udina tot eind april doorgereden, en daarna soms nog wat gelongeerd, maar ze werd zo vervelend.(weet trouwens nog steeds niet of dat kwam doordat ze drachtig is)
Ik denk dat Udina donderdag een veulentje krijgt...
Dat zegt mun gevoel

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 11:43

Ik heb Ivanka tot 9 maanden doorgereden en heb daarna nog 2 weken zonder zadel gehobbeld. Daarna ben ik gaan wandelen, ze gaf echt aan dat ze er geen zin meer in had.
Vanochtend ook nog even een stukje gaan wandelen .

Sinds vorige week zondag krijg ik er al doorzichtig vocht uit, een paar dagen daarna was het geel en plakkerig en dat is het nu nog steeds .

Lavanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 11:55

Voor amandeke: Aidan, dit betekend in het Iers "klein vuur".

Ik heb nog een vraag, onze 15jarige merrie is pas 18juli uitgeteld, wij denken erover om haar dit jaar verder leeg te laten, maar aan de andere kant weet je dan natuurlijk nooit zeker of ze dan volgend jaar makkelijk drachtig wordt omdat ze al redelijk op leeftijd is. Wat zouden jullie doen; haar weer laten dekken (dit wordt dan pas begin augustus) of haar leeg laten en volgend jaar vroeg beginnen zodat je niet zo'n laat veulen hebt??

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 12:34

Ik zou haar dit jaar leeg laten. Ik weet niet of ze afgelopen jaar makkelijk drachtig te krijgen was?
En stel dat je haar wel laat dekken dit jaar, je hebt dan eigenlijk maar 1 poging, anders wordt het imo echt een laat veulen...
Nee, ik zou gewoon dit jaar dan even overslaan en volgend jaar op tijd ermee beginnen .

Lavanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 12:42

Nee, ze is niet echt makkelijk drachtig te krijgen. Meestal lukt het pas de tweede keer. Maar omdat ze al wat ouder is, soms zijn merries dan hun hele cyclus kwijt en worden ze echt moeilijk drachtig.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 12:47

Ik heb Ivanka drachtig gekregen op haar 13e, ook pas na 3 keer. En misschien kwam dat ook wel een beetje door haar leeftijd, want de jaren daarvoor was niet geprobeerd om haar drachtig te krijgen. Zeker de afgelopen 4 jaar niet...

Maar stel dat het nu de eerste keer niet lukt, zou je dan nog een tweede keer willen proberen? En jullie willen nog 1 veulen uit haar of meerdere? Want als je dan volgend jaar haar weer wilt laten dekken als je haar dit jaar drachtig krijgt.. dan wordt het natuurlijk steeds later.

Nou ja, ik denk dat je dat zelf het beste kunt beslissen. Misschien in overleg met je DA?!

Lavanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 12:59

Ja, het wordt ook steeds later en later. Mijn gevoel zegt zelf leeglaten en volgend jaar op tijd beginnen. Maar misschien moeten we ook eerst even de geboorte afwachten, als die vlot en makkelijk gaat kunnen we misschien ook wel in de veulenhengstigheid dekken.

Hoe is het trouwens met Ivanka?? Begint ze al meer te tekenen??

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 13:05

Nah, ik denk dat dat wel meevalt. Al vond ik het lijken dat haar kling wat slapper was en op dit moment lijkt ze niet meer zonder mij te kunnen . Ze is echt SuperdeSuperaanhankelijk nu!

Lavanta, doen wat je eigen gevoel zegt . Ik denk eerlijk gezegd, dat als je volgend jaar op tijd begint, je met goede begeleiding haar wel drachtig moet kunnen krijgen !

Tjinta

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 14:25

Och ik weet niet of een "laat" veulen erg is... Ja voor de keuring ben je dan te laat kun je er niet meer bij.
Maar kijk naar het weer vele veulens van dit voorjaar moesten binnen blijven vanwege het slechte weer ( bij ons in ieder geval). Vorig jaar hadden we een schitterend najaar. Kon het kleine spul nog wel tot eind oktober naar buiten.....
Dit heb ik me laten vertellen en vond het wel een aardig argument. Daarom ben ik met Honey wel begonnen. Ze gaat volgende week weer naar de hengstenhouder. Maar vorig jaar lukte het niet direkt. Hebben we de 3 pogingen nodig gehad.
Ach, voor beide argumenten valt wat te zeggen.
Doe wat je gevoel je zegt dan zit je vaak toch goed.
Alles goed tegen elkaar afwegen. (Zei de juf....., maar zo bedoel ik het niet hoor!)
Succes.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 15:58

Dat argument heeft mijn DA ook gebruikt (incl. het argument: met de baarmoeder is niets mis, ze zou drachtig moeten kunnen worden). Ik hoop iig ook een goede zomer tegemoet te gaan, zonneschijn met 25 graden, met af en toe (bij voorkeur 's nachts ) een buitje vind ik goed .

Btw, ik heb mijn lijstje met namen klaarliggen. Ik heb net nog even op internet lopen zoeken, maar ik blijf toch bij dezelfde namen hangen. Ik heb twee namen voor een hengst en twee namen voor een merrie, dan kan ik toch nog een beetje kiezen als "het" geboren is...

Oh, ik krijg echt een kriebel als ik denk aan het veulen! Ben echt zooo benieuwd!!

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 16:13

Paps heeft summerfee net even gemelkt
En er kwam doorzichtig spul uit, met een gelige gloed?
Wat betekent dat

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 16:15

Was het echt geel of nog maar een geelachtige gloed? Volgens mij zit ze in fase 1, misschien 2.

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 16:17

Het was vrij doorzichtig zij hij, als hij eraf viel scheen hij wat geelig door.

Moet ik me zorgen gaan maken

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 16:33

Ik ben net even bij Lisette geweest en heb ook wat foto's gemaakt.
De eigenaar heeft nog 2 agenda's van vorig jaar doorgespit maar hij kon niet vinden wanneer ze opgehaald is bij de hengst dus we houden 28 juni maar aan als 'mogelijk uitgerekende datum'
Of ze echt drachtig is? Ik weet het niet...
Voor het uier (wat lege theezakjes zijn) zit wel een verdikking maar ik denk dat het vet is want dat zat er in mei al.
Verder is het merrietje veel en veel te vet. Het zou voor haar gezondheid goed zijn als er wél een veulen in zit...

De foto's van vandaag:
Afbeelding
Afbeelding

Om te vergelijken, de foto's van mei:
Afbeelding
Afbeelding
13 mei.

Afbeelding
28 mei

Eerlijk gezegd lijkt de buik nu kleiner dan half mei toen er nog jong gras op de wei stond

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 16:34

Echt veel vind ik die niet meer gegroeid nee... Ik vind het bij haar ook niet echt een mooie ronde buik, kan misschien ook aan haar manier van dragen liggen.. maar toch... Ik weet het niet hoor! Ik denk allemaal van niet.

Parouscha, nee hoor! Is gewoon een teken dat ze op schema loopt .

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 16:43

oke

Marije daar zit geen schot in nee

Djesseka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 19:13

@ MarijeR; Wij hebben op de manege ook zo'n kleintje op de wei staan met zo'n buik. Toen zei ik ook van 'ze lijkt wel drachtig'. Maar aan haar uiers is niks te zien. Als de merrie inderdaad niet drachtig blijkt te zijn, zou het misschien wel goed zijn als er iets aan haar dikke buik gedaan gaat worden. Dat is absoluut niet vervelend bedoeld, maar ik heb al meerdere keren meegemaakt dat er hoefbevangen shetjes ingeslapen moesten worden. Ze waren allemaal te dik..

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 19:22

Mijn shetten zijn altijd uberslank
Kijk zelf :

Afbeelding

Afbeelding

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 19:33

Volgens mij is Lisette ook niet van Marije zelf, maar zou ze eigenlijk een gastmerrie worden dit jaar...

Ik ben net nog even bij Ivanka geweest, alles rustig .
Ik ging nog even erbij zitten in de stal toen ze aan het eten was, maar wat een buik heeft ze nu zeg! Jemig! Ze wisselt brok en hooi eten nu heel erg af, dan zit ze weer een minuut of 5 van haar brok te eten, dan gaat ze weer naar haar hooi.. en zo gaat het de hele tijd door.

Oh trouwens, ik weet niet of dit iets is wat alleen Ivanka heeft. Maar sinds ze slappe banden heeft, valt me op dat wanneer ze op rust staat er een soort van "bobbel" naast haar kling is aan de kant waar ze niet op rust staat zegmaar. En dan druk ik die bobbel in, dat is gewoon helemaal niets lijkt het wel .
Herkenbaar? Of is dat iets wat alle paarden hebben?

vrijalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 19:57

Ja sanne, dat had Vreya ook wel. Dat komt gewoon omdat de banden slap zijn denk ik, dan hoopt het zich daar op als ze op rust staan

Parouscha: Spannend! Doorzichtig lijkt me inderdaad ook mooi op schema Volgende stap witte melk?

Marije: Nee, ik zie ook niet veel verschil. Maar een buik heeft ze wel! Je kunt het bij die shetjes niet altijd goed zien weet ik wel omdat ze toch vaak stevig zijn. En er zit natuurlijk maar een inimini-veulentje in

Lavanta: wij hebben ook wel eens met dat probleem gezeten. Heel vervelend. Aan de ene kant is het verstandig een oudere merrie in haar ritme te houden omdat ze anders het jaar daarna makkelijker gust 'kan' blijven. Maar het wordt ook wel weer laat. Met keuringen is dat gewoon heel onhandig, want dat zit je met een heel kleintje en daar scoor je gewoon niet op. Ik weet niet of je naar keuringen wil? Aan de andere kant is een heel vroeg veulentje ook niet altijd wat hoor. Bijou is geboren in de stromende regen, een natte wei. Ze is 2 keer heel erg aan de diaree geweest omdat het zulk slecht weer was (en omdat de merrie hengstig was) Dat is ook echt niet leuk. Dus er zitten voor en nadelen aan. Ik denk dat je in beide gevallen geen slechte keuze maakt Succes

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 20:17

Zo net bij sum weg
Slappe bandjes, kort ademig,lui,moe,dik ,en met de lichtste druk komt er iets plakkerig doorschijnend geels uit.
Verder Vulva ook erg ontspannen, beetje roderig
Ga voor de zekerheid rond 11 uur nog ff kieke

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 20:54

Lisette is idd niet van mij
Ze wordt bijna ieder jaar gedekt omdat als ze zoogt, ze minder snel bevangen raakt.
Idd een vreemde reden en de veulens gaan vaak ook voor de snack weg maar ja, dat is niet aan mij...
Enige wat ik doe is het afveulenen bij mij thuis.

@Lavanta: Ik heb in 2002 ook een keer een laat veulen gehad (half juli uitgerekend maar het veulen kwam eind juni) bij een merrie die erg moeilijk drachtig te krijgen was.
Ik heb haar toen niet weer gedekt omdat er eigenlijk maar 1 poging mogelijk was door de tijd van het jaar en omdat je dan het jaar erop nog weer later zou zijn (probleem/oudere merries dek ik zeker niet in de veulenhengstigheid).
Ik heb toen het veulen tot eind januari bij de merrie laten lopen en door het zogen, bleef ze hormonaal goed. In het voorjaar werd ze voor het eerst in jaren spontaan hengstig en nu is ze al voor het 3e jaar achter elkaar in 1 cyclus drachtig geworden.

Spannend Parouscha en Tinne
Ik blijf zelf altijd van de uiers af maar die plakkerige, doorzichtige vloeistof zie ik bij mijn merries vaak wel spontaan enkele weken voor het veulenen uit de spenen komen. Ik noem dat altijd sticky tits, de spenen worden er erg plakkerig van en vaak zie ik op de benen ook wel wat zitten, zeker als ze net gelegen hebben.

Amandake

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 21:19

[b]Hi !!
Bedankt voor de felicitaties,,ik ben dan ook apetrots op Amanda en dat klein ding !!
Trouwens we hebben haar simpelweg "Anneke" genoemd
Hier nog enkele superschattige foto's......ook èèntje van men andere merrie met men nichtje van 3..........kijk en geniet !!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

LIEF Hè ?? groetjes en sterkte aan de wachtenden

Nicole288

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 21:28

Ah, lief zeg! Ik vind Anneke een leuke naam hoor.
En je nichtje dan, wat schattig

jollyjoker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-05 22:17

Lavanta: ik heb hetzelfde met Linde. Wij gaan toch in de veulenhengstigheid dekken dit jaar. Vorig jaar had ze al meerdere cystes.

Verder is alles nog erg rustig!