[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Symke

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 17:54

Wauw mirjamalvaro, die kan sjouwen!

OYYO

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 18:01

@setteli Hier ook zo eentje. Nu hij beter eet (sinds 2 weken) wordt ie gelijk (eindelijk)ronder. De kilo's vliegen eraan. Hij is 4,5 mnd.

Afgelopen nacht hebben ze voor het eerst apart gestaan van 22.00 tot 06.00 uur. Ging super. meerdere keren gecheckt op de camera maar ze waren beiden tevreden.

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 18:50

Vandaag is veulenlief naar de opfok gegaan, tijdperk veulen aan de voet is ten einde.
Enorm wennen want ik ga dr erg missen, doe ik nu al stiekem ;(

Alles is super goed gegaan, zo trots op beide.
Ze staat bij de opfok zo rustig, eet en drinkt goed, roept amper, ze maakt t zelden mee zo.
Heel fijn om te horen dat mn veulenbeebje t zo goed doet.
Merrie is een paar uur met tijden onrustig geweest, maar begint al te kalmeren
Bah....ik vind dit zo rot, gelukkig is t achter de rug en komt t niet meer terug

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 18:51

Hier staan ze nog bij mamma. Niets verkocht dus afspenen heeft geen haast. :P

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 19:46

On top loopt ook nog bij Olivia, maar die moet nog 4 maanden worden. :+
Zal er tot zeker 6 maanden bij blijven denk ik. Olivia staat helaas met een peesblessure, dus die mag voorlopig niks.

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 20:46

Voor de afspeners, hoe beslis je of je de merrie meeneemt met wegbrengen? Lijkt me zo spannend hoe ze reageert. Vorig jaar met n ander paard uit de kudde gedaan maar ze staan nu apart (en in bubbeltjes plastic :') )

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-21 21:02

Balko schreef:
Voor de afspeners, hoe beslis je of je de merrie meeneemt met wegbrengen? Lijkt me zo spannend hoe ze reageert. Vorig jaar met n ander paard uit de kudde gedaan maar ze staan nu apart (en in bubbeltjes plastic :') )

Komen ze hem niet halen?
Zo'n duur veulen, ik snap je bubbeltjes plastic..... _O-

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 07:00

@janinevv: heel veel sterkte :( wat ontzettend verdrietig....

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 07:03

Red staat sinds zaterdag de nachten apart in eigen stal en dar gaat erg goed!
Ik heb de 1,5 week daarvoor dat dagelijks opgebouwd van 1 uurtje naar uiteindelijk 4 uurtjes en dan in de avond al in eigen stal zetten tot sochtendsvroeg voordat ze de sei opgaan.
Ik ben ook nog maar 1 schep merriebrok per dag aan het geven en 1 schep basisbrok en over paar dagen volledig over op basisbrok voor de merrie.

Wijzig123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 09:09

@Janinevv heel veel sterkte. Wat ontzettend rot voor jullie dat je hem nu moest laten gaan.

@mirjamalvaro je had ze wel te koop toch? Gewoon geen serieuze klanten voor kunnen vinden tot nu toe of heb je besloten ze zelf te houden?

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 09:39

mirjamalvaro schreef:
Hier staan ze nog bij mamma. Niets verkocht dus afspenen heeft geen haast. :P

Compleet off-topic
Door deze post even op je website gekeken, maar zou even het Engels hier en daar laten checken.

Zo staat er nu bij het voorstellen dat je meerdere paarden kapot gemaakt hebt. Ik snap dat zadelmak maken in het Engels ook wel Breaking genoemd wordt, maar de "In recent years I have broken several of my own horses" is daar niet zo'n lekkere vertaling van :P :D

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 10:44

tamaramt schreef:
Ik heb de 1,5 week daarvoor dat dagelijks opgebouwd van 1 uurtje naar uiteindelijk 4 uurtjes en dan in de avond al in eigen stal zetten tot sochtendsvroeg voordat ze de sei opgaan.
Ik ben ook nog maar 1 schep merriebrok per dag aan het geven en 1 schep basisbrok en over paar dagen volledig over op basisbrok voor de merrie.

Ik zou afbouwen naar helemaal geen krachtvoer voor de merrie tijdelijk met spenen. Ook geen basisbrok. Vind je nog heel erg veel krachtvoer geven momenteel

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 11:44

Ach Janinevv wat vreselijk :( sterkte.

Hier inmiddels 3 van de 7 afgespeend.

Over 2 weken zijn de volgende 2 aan de beurt.
Nr 6 is verkocht maar hoeftpas na de winter weg dus die blijft nog mooi bij moeders lopen, geen haast. En nr 7 is van 25 augustus dus dat zien we in het voorjaar wel weer mbt afspenen.
Afbeelding

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 13:16

Balko schreef:

Ik heb t gisteren wel gedaan, de merrie mee genomen.
Ik heb daartoe besloten omdat ik t voor mn veulen te heftig vond om haar alleen op de trailer te zetten die ze niet kende.
Alles is goed gegaan

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 13:33

ik heb daar hier nooit problemen mee gehad, nou zijn mijn merries met veulens van 5 maanden daar ook niet meer zo plakkerig, voorzichtig op

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 13:39

Hier is ze morgen een half jaar :=
Wat gaat het snel..
Afbeelding

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 15:25

<3
Afbeelding

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 21:46

Wat is jullie ervaring met de afhandeling van veulenregistratie van het KWPN? Ik maak me zorgen.

Toen ik mijn veulen de dag na zijn geboorte ging aanmelden op de website, kreeg ik na betaling en bevestiging een mail dat de chipper/schetser contact met me zou opnemen om een afspraak te maken. Ik heb me geduldig opgesteld, maar toen mijn veulen drie maanden oud was en ik nog niets had gehoord, ben ik het KWPN gaan mailen met de vraag wanneer de chipper/schetser contact op zou nemen. Zij hebben de chipper/schetser geattendeerd en toen werd ik een paar dagen later gebeld en werd mijn veulen redelijk vlot gechipt en geschetst. Dat was eind augustus en de chipper/schetser zei nogal lacherig dat ik me geen zorgen had moeten maken, want ze zouden echt wel een keer contact hebben opgenomen om te chippen/schetsen.
Het veulen gaat in oktober naar de opfok, dus ik ben wel redelijk benieuwd wanneer het paspoort dan komt... Zeker als de chipper/schetser vrij laconiek deed, dan zou een paspoort toch wel vlug moeten komen..?
Ik keek net toevallig in MijnKWPN en daar hebben ze de kleur van mijn (zwarte) veulen veranderd naar donkerbruin....
Ik snap daar niets van, want ik heb hem als zwart neergezet want hij is zwart. Zijn ouders zijn ook allebei zwart en dragen dus geen agouti, en daarmee kan er dus geen (donker)bruin veulen uitkomen.
Ik ben bang dat ik nu een foutief paspoort mijn kant op krijg. Ik heb ze maar gemaild, maar op de een of andere manier zit me hun werkwijze en communicatie niet zo lekker. :o
Ze hebben wel haren getrokken van mijn veulen, hebben ze hem dan laten testen op kleur in het laboratorium? Als mijn veulen agouti zou dragen, dan zou hij een de novo mutatie moeten hebben of is er sperma verwisseld... Dus ik ben erg benieuwd hoe het KWPN hierbij komt. Er staat een zwart veulen in de stal namelijk, geen donkerbruine. :=

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 22:18

Hier duurt t altijd wel even maar ik heb geen haast dus hoef me er niet druk over te maken.
Hier is 1 als donker vos neer gezet, chipper bepaald dat. Of nja. Schrijft dat op. Hij vroeg ons wat we wouden, vos of donker vos. Dus wij zeiden ja, wat zou jij doen wat is slim. Hij vond donker vos. Dat was ze ook. Nu is ze licht _O-

Maar ik maak me niet zo druk eigenlijk..

Heeft de joue bruin snoetje?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 22:18

De kleur is wat de schetser invult... Bij mijn veulen van een paar jaar terug ook zo gegaan, was bruin geboren schimmel en hadden ze zwart van gemaakt. Uiteindelijk papier en paspoort met dus de verkeerde kleur erin. 1 mail gestuurd, paspoort+papier terug gestuurd en vrij snel alles weer correct terug gestuurd gekregen.

Maar ze nemen dus in principe de kleur over die de schetser invult, ze testen niet op kleur.

Het duurt soms wel lang inderdaad, maar aan de andere kant hebben ze ook duizenden veulens die geregistreerd moeten worden. Maar mijn ervaring is dat het altijd wel gewoon goed komt.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 22:40

Cioccolato schreef:
tamaramt schreef:

Ik zou afbouwen naar helemaal geen krachtvoer voor de merrie tijdelijk met spenen. Ook geen basisbrok. Vind je nog heel erg veel krachtvoer geven momenteel

De bedoeling is enkele dagen voordat ik het veulen ga wegbrengen de merrie helemaal af te halen vd brok voor een weekje.
Ze krijgt nu nog maar 2 x per dag 1 schep. Waarvan maar 1 schep merriebrok.
Ze komt af van 3 x 1,5 schep merriebrok

Ze word daarnaast ook 4 x per week (nu nog) recreatief uurtje gereden.

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 22:44

Imaginaerum schreef:
Wat is jullie ervaring met de afhandeling van veulenregistratie van het KWPN? Ik maak me zorgen.

Toen ik mijn veulen de dag na zijn geboorte ging aanmelden op de website, kreeg ik na betaling en bevestiging een mail dat de chipper/schetser contact met me zou opnemen om een afspraak te maken. Ik heb me geduldig opgesteld, maar toen mijn veulen drie maanden oud was en ik nog niets had gehoord, ben ik het KWPN gaan mailen met de vraag wanneer de chipper/schetser contact op zou nemen. Zij hebben de chipper/schetser geattendeerd en toen werd ik een paar dagen later gebeld en werd mijn veulen redelijk vlot gechipt en geschetst. Dat was eind augustus en de chipper/schetser zei nogal lacherig dat ik me geen zorgen had moeten maken, want ze zouden echt wel een keer contact hebben opgenomen om te chippen/schetsen.
Het veulen gaat in oktober naar de opfok, dus ik ben wel redelijk benieuwd wanneer het paspoort dan komt... Zeker als de chipper/schetser vrij laconiek deed, dan zou een paspoort toch wel vlug moeten komen..?
Ik keek net toevallig in MijnKWPN en daar hebben ze de kleur van mijn (zwarte) veulen veranderd naar donkerbruin....
Ik snap daar niets van, want ik heb hem als zwart neergezet want hij is zwart. Zijn ouders zijn ook allebei zwart en dragen dus geen agouti, en daarmee kan er dus geen (donker)bruin veulen uitkomen.
Ik ben bang dat ik nu een foutief paspoort mijn kant op krijg. Ik heb ze maar gemaild, maar op de een of andere manier zit me hun werkwijze en communicatie niet zo lekker. :o
Ze hebben wel haren getrokken van mijn veulen, hebben ze hem dan laten testen op kleur in het laboratorium? Als mijn veulen agouti zou dragen, dan zou hij een de novo mutatie moeten hebben of is er sperma verwisseld... Dus ik ben erg benieuwd hoe het KWPN hierbij komt. Er staat een zwart veulen in de stal namelijk, geen donkerbruine. :=

Hier ging het allemaal heel vlot..veulen is gechipt en geschetst toen hij nog geen 2 maanden oud was en paspoort had ik enkele weken later

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 22:46

Een bruingeboren schimmel als zwart noteren is wel heel erg. :') Bedankt voor de geruststelling, ik hoop het KWPN adequaat gaat handelen. Hij moet eigenlijk 1 oktober (met een correct paspoort) naar de opfok. := (Wat ik wel graag wil uitstellen, maar de stalhouder is de baas..)

Rio heeft geen bruin snoetje. In de lange veulenvacht was hij op zijn lijf wel bruinig, maar hij is nu weer echt zwart. Toen de chipper er was, was hij ook alweer gewoon zwart, net als paps en mams.

Kleur van de vader en moeder:
Afbeelding

Rio twee weken oud:
Afbeelding

Hier was hij "bruin" in juni/juli:
Afbeelding

Slechte foto van twee weken geleden, maar zo zit 'ie de laatste weken weer netjes in de vacht:
Afbeelding

Misschien heb ik wel een intens bijzonder veulen, want als Rio donkerbruin zou zijn uit twee zwarte ouders, dan heeft hij een spontane insertie van 11 nucleotiden in zijn agoutigen. (Een non-agouti paard heeft een deletie van 11 nucleotiden in het agouti-gen, daarom wordt het zwarte pigment niet naar de uiteinden van het lijf verplaatst en is je paard dus zwart :) )
Dus of ik heb een héél bijzonder veulen, of er is sperma verwisseld, of ik ben de puristische moleculair bioloog die niet akkoord gaat met genetische onjuistheden.. :P

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 22:51

Algemeen vraagje: hoe zijn jullie veulens bij de hoefsmid?
Blijven ze rustig staan of zijn ze ook snel afgeleid/onrustig?
Gebruiken jullie hulpmiddel?

Red ging de 1e keer vrij relaxed op 1 beentje na.
De 2e keer was hij wat onrustig en stuiterig en loeisterk dus ik kreeg vliegles soms en dus na 2 benen was advies vd hoefsmid om toch de praam ff te gebruiken vd laatste 2 benen. Dat ging stuk beter. En uitbundig beloond natuurlijk.
Nu komt de hoefsmid aanstaande donderdag weer..2 weken geleden is er hoefzweer boven kroonrand opengesprongen dus moest ff paar dagen hoefje in biotexbadje en elke dag jodium etc.
Nu vind hij voetjes geven minder fijn. Ondanks dat ik dit vanaf dag 1 elke dag ff heb gedaan.
Hij word ongeduldig en begint te trekken of trappen en wil alles vastpakken om te spelen.
Natuurlijk houd ik het voetje gewoon vast tot hij weer rustig blijft staan en dan zet ik voetje neer en beloon hem dan.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-21 23:05

Het verbaasd mij hoe het bij het kwpn er aan toe gaat. Mijn veulen is donderdag gechipt en woensdag had ik paspoort en stamboekpapier in huis. Dit betreft het KFPS, erg tevreden mee! :)