Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Dustinlover schreef:Ben ik weer even. Sorry heb de laatste tijd geen tijd,zin,trek in de computer gehad en alleen op facebook wat updates gegeven..
Granoek sterkte en hopelijk gaat het snel goed met mama!
Janine ook sterkte!
Donnaz gefeliciteerd met het merrie veulen!
Ceasar, ahh koetje het lijkt net zo'n jaarlingetje hier.
Nou dan even een update van mijn kant:
Ik heb hier nog dagen jankend gezeten want Harley is nog steeds ziek. 2 weken nu al en toevallig had hij gisteren ineens pus uit zijn neus dus ik helemaal blij!! Hij werd er wel benauwder van en helaas was er smiddags niks meer te zien.. Savonds dierenarts weer en die ging luisteren en klonk slechter dan vorige week dus ventipulin en slijm oplossers.. Nek ik nog helemaal dik en koorts blijft tussen de 39.5 en 40 graden schommelen met metacam.
Bij Amber is het boven op haar hoofd open geklapt en dat is een hele smerige open wond nu. 1 veulentje heeft het nu ook gehad en is nu op de goede weg. Helaas 1 veulen is enorm ziek dus duimen duimen duimen
Ibbel schreef:Ik meet alleen wat er spontaan uit de uier komt, en dat betekent dat ik zelden meer dan 1-2 metingen hoef te doen. Dit jaar gaf Damour helemaal geen hars of melk voor de bevalling, Caprice had om 9 uur 's avonds melk met een pH van 6,2 en het veulen was er om 11 uur.
Vorig jaar gaf Damour wel hars en melk, avond tevoren begon de pH te zakken, ochtend van de bevalling was de pH 6,5, 's avonds om half 12 was het veulen er.
Stelregel is volgens mij een beetje binnen 24 uur nadat de pH is gaan zakken. Maar ik denk wél dat dat is uitgaande van spontane melk en niet van 'gemolken' melk.
Janinevv schreef:Jaa hij heeft nog wormen kuurtje gekregen wat een gedoe 25 gram maar kon moeilijk stoppen voor de 50 maar hij stopte net iets voor de 50 en zijn terug bij de groep
Neonlight schreef:Ibbel, en wat bij merries die nooit melk lekken van te voren? Neon deed dat dus nooit, sloeg ook de harsdoppen over. Nu heb ik nooit aan melktesten gedaan op ph, maar de laatste jaren molk ik haar wel om te kijken wat de kleur was. Wittig betekende die dag een veulen. Wel met een refractometer getest gehad, en dat veranderde wel degelijk vlak voor de bevalling, dus ook bij uitgemolken melk. Dus waarom niet de pH?