[HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Silly1972

Re: [HK] Het Dikke Buiken Topic 2017 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 14:59

BIj het NRPS komt de schetser chippen en schetsen tegelijk

hinte

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 15:06

Caesar, Ach daar is Koetje weer <3 het komt vast helemaal goed met haar!

pretty, Hier net zo'n bezorgde mama hoor :o
Gelukkig valt het met het pootje van Aisha mee.

Granoek, Fijn dat het een klein beetje beter gaat, hopelijk zet de stijgende lijn voort!

Dustinlover, Moet regelmatig aan je denken, hoop zo dat het allemaal wat beter gaat!

DIVA2, Wat een geweldige baby's <3
Fijn dat Franky weer fris en fruitig is :D

Kirja, Dat ziet er veel belovend uit, spannend...

Janinevv, Het zit bij jullie echt niet mee :(:)

Neonlight, Gefeliciteerd!

Chippen en schetsen komen ze hier aan huis doen (fokvereniging)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 16:01

Ben ik weer even. Sorry heb de laatste tijd geen tijd,zin,trek in de computer gehad en alleen op facebook wat updates gegeven..

Granoek sterkte en hopelijk gaat het snel goed met mama!

Janine ook sterkte!

Donnaz gefeliciteerd met het merrie veulen!

Ceasar, ahh koetje het lijkt net zo'n jaarlingetje hier.

Nou dan even een update van mijn kant:
Ik heb hier nog dagen jankend gezeten want Harley is nog steeds ziek. 2 weken nu al en toevallig had hij gisteren ineens pus uit zijn neus dus ik helemaal blij!! Hij werd er wel benauwder van en helaas was er smiddags niks meer te zien.. Savonds dierenarts weer en die ging luisteren en klonk slechter dan vorige week dus ventipulin en slijm oplossers.. Nek ik nog helemaal dik en koorts blijft tussen de 39.5 en 40 graden schommelen met metacam.
Bij Amber is het boven op haar hoofd open geklapt en dat is een hele smerige open wond nu. 1 veulentje heeft het nu ook gehad en is nu op de goede weg. Helaas 1 veulen is enorm ziek dus duimen duimen duimen :(

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 17:08

Dustinlover schreef:
Ben ik weer even. Sorry heb de laatste tijd geen tijd,zin,trek in de computer gehad en alleen op facebook wat updates gegeven..

Granoek sterkte en hopelijk gaat het snel goed met mama!

Janine ook sterkte!

Donnaz gefeliciteerd met het merrie veulen!

Ceasar, ahh koetje het lijkt net zo'n jaarlingetje hier.

Nou dan even een update van mijn kant:
Ik heb hier nog dagen jankend gezeten want Harley is nog steeds ziek. 2 weken nu al en toevallig had hij gisteren ineens pus uit zijn neus dus ik helemaal blij!! Hij werd er wel benauwder van en helaas was er smiddags niks meer te zien.. Savonds dierenarts weer en die ging luisteren en klonk slechter dan vorige week dus ventipulin en slijm oplossers.. Nek ik nog helemaal dik en koorts blijft tussen de 39.5 en 40 graden schommelen met metacam.
Bij Amber is het boven op haar hoofd open geklapt en dat is een hele smerige open wond nu. 1 veulentje heeft het nu ook gehad en is nu op de goede weg. Helaas 1 veulen is enorm ziek dus duimen duimen duimen :(

Bah wat rot zeg
Ik duim voor jullie :(:)

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 17:12

Ohhh jeetje DL dat klinkt ook helemaal niet goed :( ik duim mee!
Hier gelukkig nog voorzichtig positief. Meisje loopt al een klein beetje rond en heeft haar eetlust terug, maakte gisteren voor het eerst in 3 dagen weer vaste mest aan. Erna ook weer plat maar dat was toch wel even fijn. DA is nog een paar keer geweest met andere 'Middeleeuwse praktijken' ;) weet niet of ik ze hier moet vertellen := maar het lijkt zijn doel niet te missen. Ze gaat, in delen, zo'n 6u per dag in het koude bubbelbad en komt dan ook helemaal tot rust. En als mams aan het bubbelen is, houden wij de baby rustig

Afbeelding

Afbeelding

DIVA2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 17:43

Ik had echt zó op beter nieuws gehoopt DL. Maar was hier al een beetje bang voor, je bent immers niet voor niets zo stil.
Kan je nogmaals alleen maar enorm veel sterkte wensen.

Van jou wel aardige positieven berichten Granoek!
Middeleeuws of niet, áls het maar werkt.

Kirja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 18:12

Ibbel, Wat een prachtig veulen heb je toch! Hele mooie foto's!

Neonlight, Super gefeliciteerd!

DL, Helaas nog niet echt positief dus.. Verdorie! Ook vanuit mij nogmaals veel sterkte!

Granoek, Ookal gebruikt je DA een andere methode het lijkt wel te werken en daar gaat het tenslotte om! Fijn dat het weer wat beter gaat!

Hier verder geen vorderingen, nogsteeds goed uier en een ph van 6.2
Ze word goed in de gaten gehouden in ieder geval.
Ben benieuwd, hoe lang duurde het bij jullie voor het ph verder zakte of voordat er vanaf de 6.2 een veulen was?

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 18:20

Even update van hier.

Met buddy gaat het goed longen klonken schoon, temperatuur was goed, hij heeft laatste ab gekregen en mag straks weer de grote wei op met zijn moeder.

Da dacht niet aan de rode kokken gelukkig, maar we moeten hem wel strak in gaten houden en als er wat was gelijk weer aan de bel trekken.

Hopelijk houden we deze steigende lijn :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 18:21

Ik meet alleen wat er spontaan uit de uier komt, en dat betekent dat ik zelden meer dan 1-2 metingen hoef te doen. Dit jaar gaf Damour helemaal geen hars of melk voor de bevalling, Caprice had om 9 uur 's avonds melk met een pH van 6,2 en het veulen was er om 11 uur.
Vorig jaar gaf Damour wel hars en melk, avond tevoren begon de pH te zakken, ochtend van de bevalling was de pH 6,5, 's avonds om half 12 was het veulen er.
Stelregel is volgens mij een beetje binnen 24 uur nadat de pH is gaan zakken. Maar ik denk wél dat dat is uitgaande van spontane melk en niet van 'gemolken' melk.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 18:25

Jeetje DL wat een ellende, sterkte!

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 18:32

Ibbel schreef:
Ik meet alleen wat er spontaan uit de uier komt, en dat betekent dat ik zelden meer dan 1-2 metingen hoef te doen. Dit jaar gaf Damour helemaal geen hars of melk voor de bevalling, Caprice had om 9 uur 's avonds melk met een pH van 6,2 en het veulen was er om 11 uur.
Vorig jaar gaf Damour wel hars en melk, avond tevoren begon de pH te zakken, ochtend van de bevalling was de pH 6,5, 's avonds om half 12 was het veulen er.
Stelregel is volgens mij een beetje binnen 24 uur nadat de pH is gaan zakken. Maar ik denk wél dat dat is uitgaande van spontane melk en niet van 'gemolken' melk.

Ik heb steeds gemolken en was het ook wel vlot na het zakken van PH.. middag 6.5 avond 5.5 en 00:52 veulen :)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 19:31

Ahh fijn Janine!

Dankjulliewel. Harley zat net weer op 40.2 en dat al 2 weken lang zo aan het schommelen rond de 39 en 40.. 1 dag zakte hij naar 38.8 en toen dacht ik echt ja nu gaat het klappen(was bij men veulentje ook zo). Helaas... Ik hoop zo dat het snel gaat klappen want het duurt al zoooo lang...

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 19:34

Jaa hij heeft nog wormen kuurtje gekregen wat een gedoe 25 gram maar kon moeilijk stoppen voor de 50 maar hij stopte net iets voor de 50 en zijn terug bij de groep :)

Igniss

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 20:40

Caesar - Koetje is wel echt een lievelingetje geworden van het topic, ze blijft zo leuk <3
DonnnavZ - Jaaa *\o/* Gefeliciteerd
Kirja - Die van jou heeft meer uier dan die van mij, en die hoeft nog maar een kleine 2 weekjes :')
Noisy - Het was echt extreem, ze is NOOIT zo vies. En nu inderdaad uitgeteld op de dag dat ze schoon moet blijven enorme mestvlekken.
pretty - Ik snap dat je direct paniek hebt, al die horrorverhalen soms hier :(
Granoek - Hoop dat ze snel weer hersteld :(:) Veulen vind de uier altijd wel zie ik haha.
Janinevv - Hoop dat de rest wel gewoon goed komt :(:) Wat een pech in dit topic zeg..
DIVA2 - Omgggg, als ze eens zo klein bleven <3 <3 <3
Dustinlover - Hopelijk trekt die ene er ook gewoon doorheen. Ik duim voor je mee.

Hier nog een redelijk bescheiden uier van Pan met nog 11 dagen op de teller. Ze had harsjes, maar die zijn spontaan ook weg nu :Y) Ik denk dat die van jou eerder gaat hoor Kirja.

Afbeelding
Afbeelding

Voor het veulen hebben we straks gewone melk in de aanbieding en chocolademelk :Y)

Silly1972

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 20:57

He Jeetje DL, ik had toch wel gehoopt dat het allemaal wel aan de betere hand zou zijn.
Sterke

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 21:40

Janinevv schreef:
Jaa hij heeft nog wormen kuurtje gekregen wat een gedoe 25 gram maar kon moeilijk stoppen voor de 50 maar hij stopte net iets voor de 50 en zijn terug bij de groep :)

Gelukkig gaat het beter met je kleine man! Wat ik dan alleen weer niet snap is dat je in een ziek veulen nog een wormenspuit drukt :o Waarom niet even laten uitzieken, weerstand doen opbouwen en dan een kuur?
Hoe gaat het met de verse mama die haar kind is verloren? Alles goed met haar? En met de merrie die laatst ziek was/hengstig was?
Ga je nog verder met fokken? Wellicht moet je dan via marktplaats een uitkijken naar een birthalarm en camera voor op stal. Geeft geen garantie, maar dit is toch ook niet leuk voor jou?

DL, wat heb ik het met je te doen meid :(:) Fijn dat je hier ook een update n
hebt geplaatst, want we zijn natuurlijk niet allemaal vrienden op Facebook. Ik hoop echt dat Harley mag opknappen. Dit heb jij niet verdient!!

Granoek, wat fijn dat de merrie langzaam lijkt op te knappen. Wat het dan ook voor 'n middel mag zijn, als het maar helpt! Lieve foto's van jou met het veulen <3

Janinevv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 21:57

Nee we gaan niet meer fokken.
De moeder die veulen verloren maakt het "goed" ze is erg afwezig van de groep maar heeft wel een andere merrie constant bij haar.

De andere merrie is goed genezen van wond zie je niks meer en geen afscheiding meer gezien.

Ik volg op wat de dierenarts vertelde dusja.
Anderen zullen er anders over denken maar we doen ons best.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 22:02

Fijn dat de merries goed gaan!

Kirja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 23:23

Ik denk het ook Igniss :D

Sorry voor de ego post dames..
Vanavond rond 20.15 geboren een mooi merrie meisje <3
Helaas de bevalling zelf net gemist maar alles is goed gegaan, ik was er iets daarna en het kleintje liep al goed rond, heeft al lekker staan drinken en goed gemest. Nageboorte was ook compleet.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Kirja op 12-07-17 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-17 23:40

Gefeliciteerd Kirja! *\o/*

DL, nog altijd geen beter nieuws dus. :(:)

Ibbel, en wat bij merries die nooit melk lekken van te voren? Neon deed dat dus nooit, sloeg ook de harsdoppen over. Nu heb ik nooit aan melktesten gedaan op ph, maar de laatste jaren molk ik haar wel om te kijken wat de kleur was. Wittig betekende die dag een veulen. Wel met een refractometer getest gehad, en dat veranderde wel degelijk vlak voor de bevalling, dus ook bij uitgemolken melk. Dus waarom niet de pH?

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 06:49

Kirja van harte gefeliciteerd!

DL heel veel sterkte

pretty

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 07:03

Gefeliciteerd Kirja! *\o/*
Wat is ze dan vroeg bevallen ook og niet? Mooi zwart kleintje.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 07:31

Gefeliciteerd kirja.

DL jeetje zeg sterkte meid duimen draaien nog steeds dat ze erdoor komen

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 08:22

Gefeliciteerd Kirja! gelukkig is alles goed gegaan!

Harley stond net met weer een beetje snot in zijn neus. Temperatuur 38.6 maar het regent hier gigantisch dus hij stond ook helemaal te rillen. Snel binnen gezet voordat hij ook nog een longontsteking er boven op heeft.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-17 08:24

Kirja, mooi merrietje! En een zwarte die zwart is bij de geboorte, ook wel grappig. Heb ik ook wel eens gehad. Krijg je meteen vragen of het geen schimmel wordt :D

DL: wat rot dat er niets voor Harvey gedaan kan worden. Duurt wel vreselijk lang zo...

Neonlight schreef:
Ibbel, en wat bij merries die nooit melk lekken van te voren? Neon deed dat dus nooit, sloeg ook de harsdoppen over. Nu heb ik nooit aan melktesten gedaan op ph, maar de laatste jaren molk ik haar wel om te kijken wat de kleur was. Wittig betekende die dag een veulen. Wel met een refractometer getest gehad, en dat veranderde wel degelijk vlak voor de bevalling, dus ook bij uitgemolken melk. Dus waarom niet de pH?

Bij merries die niet lekken kijk ik naar andere kenmerken, onrust, buikvorm etc.

Ik kan me voorstellen (maar ik heb er totaal geen bewijs voor) dat de pH best wel kan schommelen zolang de melk nog niet echt voor gebruik gereed is. Als je dan vroeg al begint met uitmelken zou je de ene keer hogere waardes kunnen krijgen dan de andere keer. Ik zie en lees hier tenminste zo vaak dat de ene dag een pH van 8 wordt gemeten, dan een dag later 6,5 (en dan gaat de vlag alvast uit), dan weer 7,5, enz Ik lees dat sommigen al vanaf dag 300 aan het melken zijn. Dat lijkt me onnodig, en mogelijk zelfs niet goed. Maar goed, ik heb er geen enkel bewijs voor.