[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buenootje

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:56

Is ook wel weer een beetje tegenstrijdig wat je daarover hoort eigenlijk. Vandaag toevallig daar twee verhalen over gehoord.
1 je mag testen of er melk komt (wat bij Fallabella niet nodig was want hing druppel aan) kan geen kwaad
2 je mag dat absoluut niet doen want zo kunnen er bacterien in en kan de uier gaan ontsteken.

Ik ben blij dat ik die keuze nu niet hoef te maken, maar bij de Friezen waar ik werkte hebben we altijd gewoon even gekeken of er bij wrijven melk kwam....

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:59

Welke waarde moet je eigenlijk aanhouden?

Future had 6.5 en na zeg 10 à 20 seconden eerder 7.5.
Welke telt dan?

(Staart kan nog niet richting rug, wel drillerig naast staartwortel, geen melk maar doorzichtig vocht en halfvolle uier om te voelen maar komt nog geen vocht uit zichzelf uit.
319 dagen)

Donna6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:59

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 22:03

Urielle schreef:
Welke waarde moet je eigenlijk aanhouden?

Future had 6.5 en na zeg 10 à 20 seconden eerder 7.5.
Welke telt dan?

(Staart kan nog niet richting rug, wel drillerig naast staartwortel, geen melk maar doorzichtig vocht en halfvolle uier om te voelen maar komt nog geen vocht uit zichzelf uit.
319 dagen)

Je moet een paar minuten wachten voordat je hem afleest. Even ter vergelijking:

Dezelfde melktest na 2 en na 4 minuten(paar dagen geleden):

Na 2 min:

Afbeelding

Na 4 min:

Afbeelding

Ik houd dan de donkerste aan :)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 22:04

Fotsy schreef:
oh leuke foto, hoeveel staan er samen in de kudde jolandje? uiertje stelt bij glowy nog niet veel voor, joanna is op de goeie weg, mooie dikke buikjes, heb altijd de indruk dat bij pony's de beentjes korter worden door de hangende buik :+

ik heb 4 paardjes en ze staan allemaal bij elkaar , dus Danie ( ruin) en Yuma ( hengst) en de beide dames Glowy en Joanna, een paar weken voor ze uitgeteld zijn gaan de heren op een ander weitje, zo kan ik de dames 's avonds en 's nacht met de camera beter in de gaten houden, als de veulentjes geboren zijn, gaan ze weer allemaal bij elkaar :j

Afbeelding

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 22:05

Bij aquariumwater moer je de ph meteen aflezen, daarna verkleurd hij en is het niet meer geldig

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 22:05

geloof toch echt niet dat je door wat te melken een infectie, laat staan een ontsteking kan veroorzaken, is toch bij mensen ook zo, ben zelf zwanger geweest, en ooit een ontsteking gehad en dit kwam door het niet ledigen (melk stapelt zich op en kan niet weg), ik moest toen juist aftappen om de ontsteking vlug weg te krijgen en niet alle bacteriën zijn van mens overdraagbaar aan paarden, bovendien zijn er merrie's die al druppen weken van tevoren, de speentjes staan dan toch ook open? Heb helemaal niet de indruk dat mijn merrie er last van heeft.
Maar net als bij Fairy en Roxy dien ik toch ook 2 tot meer te wrijven voor een drupje maar ook dit is normaal denk ik dan als ik vergelijk bij mensen (allez mezelf, ik had ook veel melk maar kwam alleen maar na zuigreflex van baby en drupte er niet vanzelf uit hoor). :o

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 22:08

Murosch schreef:
Bij aquariumwater moer je de ph meteen aflezen, daarna verkleurd hij en is het niet meer geldig

op de testverpakking staat dat je hem na een paar minuten moet aflezen (als ik het goed heb, correct me i'f i'm wrong :) ) en dat hij na 15 min niet meer betrouwbaar is.

Pauk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 22:12

Blackflag gefeliciteerd

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 22:15

wat mij wel opvalt is dat de eerste keer de ph strip na contact met drup bijna onmiddellijk knalrood werd, terwijl nu het langzamer begint te kleuren zoals bij jou Sultan en inderdaad als je echt lang (halve dag) wacht verbleekt het zelfs weer.

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 22:24

Fotsy schreef:
wat mij wel opvalt is dat de eerste keer de ph strip na contact met drup bijna onmiddellijk knalrood werd, terwijl nu het langzamer begint te kleuren zoals bij jou Sultan en inderdaad als je echt lang (halve dag) wacht verbleekt het zelfs weer.

Ja bij mij hetzelfde!:) hij verkleurd langzamer(hoop elke keer dat hij stopt met verder kleuren :+ )
heb toevallig de melktest van vanmiddag nog en die is nu ook verbleekt.

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 22:27

_O- :') ja ik ook

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 22:30

@fotsy ik weet niet wat beter is. Ik heb ook altijd gewoon gekeken of er melk uitkwam. Het was alleen een vrij grappige discussie die vanmiddag plaatsvond ;) Zelf heb ik vijf kinderen en alle vijf borstvoeding gekregen. Ik gaf pas melk na de geboorte en jawel....het lekte bij mij wel tussen voedingen door en niet een beetje ook en evengoed heb ik een ontsteking (lees 2 x en je weet vast hoe pijnlijk dat is) gehad. Ik ga dus niet echt op menselijke "uiers" af ;)

Ik had er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord dat je niet mocht voelen of er wel/geen melk uitkwam. Dus vandaar dat ik het postte.

@ Jolandje....mooi setje shetters heb jij daar! Ik ben dol op die paardjes en zo blij dat wij Fallabella (shetter 1 m) hebben naast onze grote D merrie. heb van beiden plezier hoor, maar shetters zijn voor mij toch altijd speciaal ;)

carika

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 22:39

Is de melktest een gewone ph waarde test uit de apotheek?

lovesal

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 22:47

Ben benieuwd wanneer de eerst volgende veulentjes geboren gaan worden!

Mijn merrie is vandaag 2 dagen overtijd
Haar uier vandaag
Afbeelding

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 22:49

buenootje bedankt , maar dit zijn geen shetters :o danie is een mini appaloosa, Joanna is nmprs en glowy en Yuma zijn amha , allemaal miniatuurpaardjes dus, maar goed, ze zijn natuurlijk allemaal even leuk en lief :D

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 22:56

omg haha sorry Jolandje ;) Kon het op de foto ook niet echt goed zien mijn excuses.....
Ik noem onze Lunabelle ook altijd welsh cob, is er eigenlijk ingeslopen omdat iedereen het zei, maar ze is eigenlijk op "papier" een paint hihi

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:11

haha, geeft niet hoor, maar zo in de wintervacht lijken ze ook dikker en korter, dit is Yuma in zomerpakje , dan zie je het verschil wel ( toch?)

Afbeelding

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:35

Wauw ja! Zo had ik haar echt geen shetje durven noemen haha! Wat een mooi beestje zeg word op slag verliefd!

Mannetje belt net. Uiers nog dikker dan vanmiddag, staart is zo los dat hij het gevoel heeft dat die niet meer aan Fallabella vast zit....is dat nu een goed teken?

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 23:55

Lovesal die is al lekker gevuld zeg!
Buenootje, dat klinkt wel veelbelovend! Voor mij wordt dit het eerste veulen maar als mijn paard zo'n 'losse' staart zou hebben zou ik het wel weten :)
Jolande, wat een prachtig beestje zeg!

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 00:08

Fotsy schreef:
geloof toch echt niet dat je door wat te melken een infectie, laat staan een ontsteking kan veroorzaken, is toch bij mensen ook zo, ben zelf zwanger geweest, en ooit een ontsteking gehad en dit kwam door het niet ledigen (melk stapelt zich op en kan niet weg), ik moest toen juist aftappen om de ontsteking vlug weg te krijgen en niet alle bacteriën zijn van mens overdraagbaar aan paarden, bovendien zijn er merrie's die al druppen weken van tevoren, de speentjes staan dan toch ook open? Heb helemaal niet de indruk dat mijn merrie er last van heeft.
Maar net als bij Fairy en Roxy dien ik toch ook 2 tot meer te wrijven voor een drupje maar ook dit is normaal denk ik dan als ik vergelijk bij mensen (allez mezelf, ik had ook veel melk maar kwam alleen maar na zuigreflex van baby en drupte er niet vanzelf uit hoor). :o

En als het veulen er is staan de speentjes altijd open? Heeft er hier iemand wel een eens een merrie gehad die een uierontsteking opliep door (vroeg) melk testen?

R.X.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 01:27

Ha ha vind het altijd zo appart als men dan zegt oeps sorry dacht dat het shetters waren.
Mijn shetlanders en amha's zijn mij even lief en mijn mini shetlander is veeeeel luxer als 2 van mijn amha's.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 01:33

mijn paardjes zijn mij ook allemaal even lief hoor ;)

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 02:18

Loll in wintervacht zag ik het gewoon niet, ben er ook niet helemaal in thuis. In zomervacht is het verschil goed op te merken.

Manlief is even een paar uurtjes naar huis gekomen. Fallabella was rustig aan het eten en geen verandering in gedrag. Houdt ze het op omdat hij erbij is? Of kunnen we nog even 3 uurtjes slapen ;) Staleigenaar nu toch overtuigd dus hij gaat over een uurtje even kijken....fijn een backup.

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-15 03:53

Heb je een camera op stal hangen buenootje?