[HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cioccolato

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 19:22

Van warmte kunnen ze idd ook verdacht doen. Ik zou laten bewegen en koelen.

Hier de veulens van 9 tot 5 buiten ongeveer. Is wat schaduw in het land maar die term kennen ze niet

AM_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 19:39

Dat is wel even schrikken. Gaat het nu beter?

Wonderboy had ik vanochtend ongeveer 45 minuten buiten. Was zijn temperatuur ook opgelopen naar 38.7 na koelen was het 38.4 nog beetje hoog, maar voor hem vrij normaal nog.
Moeders had vandaag ontdekt dat ze los was :+ gisteren had ze enkel oog voor het gras.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 20:05

Zou best kunnen Kiko.

Hier bleef het veulen de hele middag bij de stal in de schaduw hangen, samen met de schapen die voor pampus lagen.
Moeder kwam dan van tijd tot tijd eens checken en een slok laten drinken.

Pas nu gaat ze mee met moeders en ome pony het land op.

Die kleintjes zijn toch nog wat gevoeliger voor warmte.

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 20:07

De oplopende temperatuur is hier ook een issue hoor! Y’ur heeft nog weinig tot geen temperatuur regulatie door het dysmatuur zijn dus wij zijn er helemaal scherp op.
Alleen in de schaduw en door de dag heen spoelen we hem een paar keer af.

Overdag hebben we de stal en uitloop voorzien van een paar schaduwdoeken, een ventilator in de stal en gelukkig hebben we een weitje die heel snel weer in de schaduw valt. En dan dus regelmatig de sproeier over hem heen.

Hij had eergister na 1,5 uur spelen in de paddock(deels zon, deels schaduw) een temp van 38.9 maar hij gaat ook rustig over de 39 heen zonder al teveel moeite te doen -O-
Hele dagen buiten is nog totaal niet haalbaar voor hem op dit moment met deze temperaturen.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 20:26

Ik had moeders gelongeerd om half 8 en daarna de wei opgedaan. Heb ze om 5 uur binnen gehaald . Hij lag toen in de schaduw. Het afspoelen vond hij heerlijk. Ik heb hem vanavond niet meer zien liggen op de camera. Zometeen maar even kijken of hij inmiddels al wat wil eten. Gelukkig dronk hij wel water toen ik de emmer voor hem hield. De komende dagen maar eerder binnen halen of op de oprit zetten daar is meer schaduw.

Voor de zorgenkindjes is het nu echt opletten ja. Vroeg in de ochtend is het lekker voor ze en later op de avond zou eventueel ook nog kunnen maar ik zit in wolvengebied dus in de nacht buiten vind ik geen optie.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-24 23:27

Vanavond was hij nog wel timide want kon zo zijn halster omdoen en normaal hapt hij erin en is altijd effe gedoe. Heb ze even in de tuin gezet en hij ging wel gras eten en toen ik met mijn shet aan de wandel ging werd hij wakker en gaf effe een show weg. Donders wat kon hij sjouwen zeg.. hij laat dat nooit zien maar nu wel. Helaas niet op beeld. Hij heeft zijn brokjes opgegeten en wat hooi dus daar was ik blij om. Geen flatsen gevonden in de stal. Morgen gaan ze op de oprit want daar is veel schaduw. Moet alleen effe de hoekpalen vast maken want pas waren ze door het draad gegaan en lagen ze op de grond.

imani_abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 08:24

Hier had ons veulen ook echt wel last van de warmte, ze was ook heel erg loom.

Toffee had het ook heel erg lastig gisteren, ze was volledig nat van het zweet. Gelukkig is ze wel zo slim om in de schaduw te gaan staan. Haar uier groeit rustig aan door, achter kan hij wel nog iets voller. PH is wel nog altijd erg hoog maar de 'melk' is wel heel erg plakkerig. Iemand hier ervaring mee, ze had dit de voorgaande jaren niet.

Afbeelding

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:44

Ik word wel wat geruster door jullie verhalen.
Hier gistermorgen merrie met de kop naar beneden in de wei, leek wel of ze zo om kon vallen. Thermometer er in 40,2.
Dus op stal en dierenarts gebeld. Toen die er was 39,1 en gisteravond 38,4..
Wel op de metacam, misschien toch een virus. Maar ik denk dat de warmte echt een grote rol speelt.
Veulen oke, dus ze geeft blijkbaar normaal melk.
Ze zijn allemaal trouwens erg rustig en ook hier kennen de meeste het woord schaduw niet ( terwijl die er wel is).
We doen ze rond de middag naar binnen en vanavond er nog even uit.
Afspoelen vinden ze lekker en een goede oefening voor de veulens.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 09:49

Mijn merries staan gelukkig binnen met hitte, geen haar op hun hoofd om dan naar buiten te gaan. :')
Ze hebben vrije keuze hier.

kiko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 13:04

Kendra schreef:
Ik word wel wat geruster door jullie verhalen.
Hier gistermorgen merrie met de kop naar beneden in de wei, leek wel of ze zo om kon vallen. Thermometer er in 40,2.
Dus op stal en dierenarts gebeld. Toen die er was 39,1 en gisteravond 38,4..
Wel op de metacam, misschien toch een virus. Maar ik denk dat de warmte echt een grote rol speelt.
Veulen oke, dus ze geeft blijkbaar normaal melk.
Ze zijn allemaal trouwens erg rustig en ook hier kennen de meeste het woord schaduw niet ( terwijl die er wel is).
We doen ze rond de middag naar binnen en vanavond er nog even uit.
Afspoelen vinden ze lekker en een goede oefening voor de veulens.

Oei dat is toch wel effe een verhoging..
ik denk ook wel de warmte want vanmorgen was hier niks meer aan de hand en had meneer weer praatjes voor tien :-)
Wij hebben rondom de wei bomen dus er is veel schaduw alleen gaan ze vaak in de zon staan en het veulen ligt vaak volop in de zon.
Met deze warmte spoel ik hem ook af. Gelijk een goede oefening want moeders is panisch voor de slang. Die trekt echt je arm uit de kom. Gister heb ik hem op de stal gezet en uiteindelijk kwam
Ze toch met de kont naar achteren en vond ze het stiekem toch wel lekker..

Whaha echte dames van jou dus Mirjam dat ze niet willen. Hier zet ik ze met de warmte al eerder buiten. De eerste keer kijken ze echt zo van hallo je bent wel heel erg vroeg maar nu zijn ze blij. Lekker in de koelte

kyrkelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-24 17:56

Veel merries/veulens last van de hitte zo te lezen. Y'ur blijft nog even een zorgenkindje. Hopenlijk kun je snel echt zorgeloos gaan genieten. Is zo'n corpus dracht eigenlijk erfelijk of iets wat vaker voor kan komen bij een merrie?

Gister wat snelle kiekjes gemaakt van Vigo. Inmiddels alweer ruim 3 maanden oud en jeetje ik ben steeds gekker op hem. Hij heeft echt het beste van papa en mama meegekregen. Echt een troost na het overlijden van zijn zus. Hij lijkt hier op de foto's achter wat stijl, maar dat komt vooral door hoe hij ging staan.
Afbeelding
Afbeelding

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 10:11

Hoe is het met de merrie Kendra?

Wat een knap veulen is Vigo. Het is wel erg interessant wat hij ziet :')

Was dinsdag ook wel erg warm. Hier staan de paarden wel de hele dag buiten. Binnen is het helemaal een doen. Daar is het net een benauwde sauna. Maar buiten in de schaduw staan, ho maar |o

Gisteren met de merrie naar de fysio geweest. Ze zat inderdaad vast in de lendenen en scheef in het bekken. Linksachter kwam niet lekker mee waardoor ze rechtsvoor moest overcompenseren en daar dus ook vast liep. Was dus geen overbodige luxe. Voor het veulen was het ook een goede ervaring. Voor het eerst in de trailer en naar een andere omgeving. Ze heeft haar ogen uitgekeken. Beide waren echt super braaf. Kregen nog complimenten dat ze zo braaf waren en dat de merrie er zo goed uit zag. We moesten maar eens een keuring met haar gaan lopen. Tzt staat dat ook nog wel in de planning.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 10:25

Vandaag gelukkig wat minder warm en een lekker windje! Merrie 37,8 dus gelukkig weer normaal.
Ze zijn allemaal weer wat vrolijker!

Knap om zo met beide op pad te gaan Joanne en fijn dat het heeft geholpen!

De veulens worden groot en Vigo is een mooie stoere knul kyrkelover!

Hennos

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:13

1e keer hoefsmid voor de kleine.
Alsof jet de normaalste zaak van de wereld is. Ze vond het allemaal erg grappig.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 16:39

Wat flink zeg! En je kleine is precies niet klein meer :')

JoannevZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-24 18:47

Dacht al precies hetzelfde Dais :') Die "kleine" wordt al een flinke dame! Altijd fijn als ze zo relaxed zijn bij de smid.

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 08:07

Wat een groot veulen al! :D

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 10:36

Afbeelding

Afbeelding

Vanochtend om half 9.
Zwart hengstje. Alles tot nu toe volgens het boekje

lonniejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-24 10:50

Gefeliciteerd *\o/* *\o/*