[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 20:11

xddnr, wat raar en naar ook, leef je zolang naartoe, kan het ook zijn dat ze het veulen ergens geaborteerd heeft? niks gevonden? en soms kan een bepaalde combinatie ook niet, je foto's zijn niet zichtbaar, wat is het voor merrie? en heb je dezelfde hengst erbij gehad?

petraaken dat is goed nieuws :j

nieky, idd, er zaten net alweer nieuwe aan , ik hoop niet dat ze dit nog een paar weken gaat volhouden }>

cynthia , was is ze mooi, lieve uitstraling ook

nieky, die combi van saartje vind ik ook wel spannend, heel benieuwd wat daar uit komt :j

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 20:13

corinadrenth schreef:
Ph zegt niet altijd wat. Onze merrie, savonds ph van 8 en smorgens een veulen.

Bij mij ook. S avonds PH goed, twee uur later een veulen haha[/quote]

Hadden ze dan wel hars of niets van voortekenen?[/quote]

Heel iets hars. Verder geen slappe banden of andere tekenen. Ben super blij met het geboorte alarm die af ging. Toen ze op de camera keken lag het veulen er al half uit. De staleigenaar, heeft om 22:00 nog gekeken, ik was om 21:15 weg van stal en heb daarvoor de ph waarden gemeten. Om 22:30 werd het veulen geboren :D

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 20:16

AM wat groeien ze alweer hard. Ze zijn echt zo leuk <3

Us2001 sorry moest hier stiekem toch wel om lachen.
Hier zie ik Bo af en toe ook midden in de nacht via de camera liggen en dan denk ik ook "waaattttt". Oh laat maar is niks

DDDara ze laat je wel lang wachten :(:) :(:) :(:)

stal_HD kijk die vult al mooi door.
Mooi rond buikje zo van boven

Marjolein hoe is het met je merrie, al vorderingen?

imani_abby zie ik bij Bo ook soms, je ziet gewoon dat ze het soms echt zwaar hebben. Word tijd dat de veulens besluiten eruit te komen

Fleuribelle snap dat je het spannend vind dan, hopelijk gaat het nu gewoon goed

Fotsy hopelijk geeft het duidelijkheid, maar is het verder niets bijzonders. Duim dat het meevalt

nieky1993 is het in dit geval niet een foutje der natuur?
Wat kijkt Eros wijs <3

cp112 ondanks dat ik niet van veel wit hou vind ik hem echt wel heel leuk <3
Hij heeft een hele leuke uitstraling erbij, ik hou er wel van

mdh wat een heerlijk beeld op de camera <3
Fijn dat het goed gaat

jolandje uier vult idd mooi door.

Cynthia82 MiniFi is leuk en dat weet ze zelf ook <3

shadow33 wat een schrik als je dan opeens wel alarm krijgt. Tja niet paardenmensen snappen dat niet

Kathleen_vW leuke naam.
En wat is teddybeer leuk <3

Mira_sky hier ook een puntbuik, hoort erbij aan het einde

petraaken wat fijn, eindelijk normale mest *\o/* Duim dat het zo blijft

Xddnr met scannen (voor dracht) op de hoeveel dagen had ze toen gezeten?
Wel balen dat jij je zolang verheugd en toch niet drachtig (meer) blijkt te wezen

Da vertelde dat bij sommige merries de ph ineens heel hard kan dalen.
Merrie van stalgenote ook. Stond al anderhalve week met hars, ph hoog. Ze heeft die avond nog ph getest en was 7, dit was om 21,30
Tot 1 uur op de camera gekeken, merrie stond rustig. Om 3 keken ze weer en het veulen stond er al naast

Hier wat twijfel bij bo. Wederom melk op haar benen, ditmaal op de binnenzijde kogels. Spenen zijn droog en geen hars.
Ph ene speen 5,5 andere 5

Xddnr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 20:16

[quote="jolandje"]xddnr, wat raar en naar ook, leef je zolang naartoe, kan het ook zijn dat ze het veulen ergens geaborteerd heeft? niks gevonden? en soms kan een bepaalde combinatie ook niet, je foto's zijn niet zichtbaar, wat is het voor merrie? en heb je dezelfde hengst erbij gehad?

Ooh wat vervelend dat ze niet goed zichtbaar zijn.
We hebben niks gevonden aan de merrie ook niks gemerkt kwa onrust.
Ze staat 24/7 buiten op een pp en weet niet zeker of misschien een vos het dan meegenomen zou hebben.
Tot nu toe heb ik der niet hengstig gezien, in de omgang niet te merken als ze dat wel is maar op de track bij sommige ruinen wel dan piest ze van zich af als ze het dan is.
Ze is een vos tinker met 3 witten sokken, ze was niet gedekt door een tinker.

Xddnr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 20:20

Wel balen dat jij je zolang verheugd en toch niet drachtig (meer) blijkt te wezen

Ze is vandaag gescand en ze zou dan op 329 dagen moeten zitten volgens de filiumapp.
Heb me er inderdaad op verheugd maar bleef heel nuchter erin gezien het 2 jaar geleden toen ook niet goed is gegaan toen het nog zo vroeg was.
Ik wilde mij niet te veel ergens op verheugen als het dan zo ineens weer van je weggenomen kan worden als je snapt wat ik bedoel.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 20:26

XXddnr Ik snap je teleurstelling als je zo lang zit te wachten en je merrie blijkt leeg te zijn, maar als ik je verhaal goed begrijp heb je dus heel vroeg in de dracht laten scannen toen bleek er een vruchtzakje te zitten, daarna heb je nooit meer laten scannen op hartslag of aan het einde van het dek seizoen. Dus het kan heel goed dat je merrie in eerste instantie drachtig was en al heel vroeg in de dracht haar vruchtje heeft verloren, dan zie of merk je dat echt niet.
Maar hoe dan ook super jammer hopelijk volgend jaar meer geluk!

Nieky1993 ik had mijn reactie misschien niet helemaal ideaal verwoord, maar ik voelde me zeker niet aangevallen of aangesproken hoor door jou reactie. ik wou alleen aangeven dat ik begrijp dat het ook zonder de door mij verwachte voortekenen geboren kan worden en dat ik daar ook rekening mee hou. Maar dat dat rekening houden met ook maar tot bepaalde hoogte gaat. Alle leuke dingen of wat ik voor de lol doe heb ik geschrapt maar voor sommige dingen moet je gewoon soms van huis. En dat is gewoon lastiger inschatten of dat nog kan zonder echte duidelijke tekenen.
Laatst bijgewerkt door DDDara op 08-05-23 20:28, in het totaal 2 keer bewerkt

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 20:26

Xddnr schreef:

Ze is vandaag gescand en ze zou dan op 329 dagen moeten zitten volgens de filiumapp.
Heb me er inderdaad op verheugd maar bleef heel nuchter erin gezien het 2 jaar geleden toen ook niet goed is gegaan toen het nog zo vroeg was.
Ik wilde mij niet te veel ergens op verheugen als het dan zo ineens weer van je weggenomen kan worden als je snapt wat ik bedoel.

bedoelde niet de keer met 329 dagen dracht maar de keer ervoor

Xddnr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 20:29

DDDara schreef:
XXddnr Ik snap je teleur stelling als je zo lang zit te wachten en je merrie blijkt leeg te zijn, maar als ik je verhaal goed begrijp heb je dus heeeeel vroeg in de dracht laten scannen toen bleek er een vruchtzakje te zitten, daarna heb je nooit meer laten scannen op hartslag of aan het einde van het dek seizoen. Dus het kan heel goed dat je merrie in eerste instantie drachtig was en al heel vroeg in de dracht haar vruchtje heeft verloren, dan zie of merk je dat echt niet.
Maar hoe dan ook super jammer hopelijk volgend jaar meer
ik heb haar juist begin dracht niet laten scannen omdat het 2 jaar terug niet goed afgelopen was tot 2 keer aan toe, ik heb haar dit jaar laten scannen toen ze net over de 9 maand was en toen heeft de da de vruchtzak zien zitten.

Xddnr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 20:30

kiki1976 schreef:
Xddnr schreef:

bedoelde niet de keer met 329 dagen dracht maar de keer ervoor

toen was net iets over de 9 maanden drachtig toen ze voor de eerste keer werd gescand

kiki1976

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 20:45

Mijn merrie is met 9 maanden ook gescand ( dit was ivm placentitis) en het eerste wat de da zei dat ze met haar arm naar binnen ging, veulen leeft in ieder geval nog.
Had met het opmeten van de placenta veel moeite omdat het veulen steeds met zijn beentje tegen haar arm duwde.

Xddnr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 20:48

kiki1976 schreef:
Mijn merrie is met 9 maanden ook gescand ( dit was ivm placentitis) en het eerste wat de da zei dat ze met haar arm naar binnen ging, veulen leeft in ieder geval nog.
Had met het opmeten van de placenta veel moeite omdat het veulen steeds met zijn beentje tegen haar arm duwde.

Ze kon me alleen vertellen dat het lastig was te zien in dit stadium omdat het veulen ver naar achter lag, daarna vertelde ze dat ze dus dragend was want ze heeft de vruchtzak zien zitten en veder kon ze niks zien..

Dagmar11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 20:48

Xddnr Met 9 maanden ongeveer heb ik ook een scan laten doen en toen schopte het veulen tegen de dierenarts haar hand aan, dat is veel meer dan alleen een vruchtzak..

edit: @kiki inderdaad wat jij zegt. We hebben wel veel gelijkenissen, ook ivm placentitus. Wat een gedoe he. Ik duim dat we straks 2 gezonde veulens naast onze merrie's hebben staan <3

Xddnr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 20:50

Dagmar11 schreef:
Xddnr Met 9 maanden ongeveer heb ik ook een scan laten doen en toen schopte het veulen tegen de dierenarts haar hand aan, dat is veel meer dan alleen een vruchtzak..

Nou inderdaad.. dat was bij ons niet het geval, ze moest echt zoeken voor ze iets kon zeggen..
Als een paard niet dragend is moeten ze dat dan ook niet meteen zien aan de baarmoeder?

Dagmar11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 20:53

Xddnr schreef:
Nou inderdaad.. dat was bij ons niet het geval, ze moest echt zoeken voor ze iets kon zeggen..
Als een paard niet dragend is moeten ze dat dan ook niet meteen zien aan de baarmoeder?

Dat durf ik niet te zeggen, een week nadat er bij ons één van een tweeling was weggeknepen werd ze ook ineens door een andere dierenarts gust verklaard. Bleek gelukkig daarna bij een andere dierenarts (ik was eigenwijs en had geen goed geval) hartstikke drachtig. Inmiddels is er sowieso geen twijfel meer over na alle scans, placentitus en haar enorme buik :D

jennyk

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 21:00

was hier idd ook met 8/9 maanden dat de dierenarts met scannen voor placentitus heel duidelijk reactie van het veulen kreeg. Een vrucht/veulen van 9 maanden die geaborteerd wordt kun je ook niet missen, of je moet een enorme oppervlakte grond hebben of tijden geen toezicht.

Kiki: ph van 5/5.5 geeft moed!

Goldy heeft dit jaar geen hars gehad, vorig jaar wel. PH zakte dit jaar ook niet echt toch was er 2uur na het testen een veulen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 21:01

Xddnr schreef:
kiki1976 schreef:

Ze kon me alleen vertellen dat het lastig was te zien in dit stadium omdat het veulen ver naar achter lag, daarna vertelde ze dat ze dus dragend was want ze heeft de vruchtzak zien zitten en veder kon ze niks zien..

Sorry maar ze klinkt een beetje als een hobby Bob.

Even een klein stukje info om aan te geven hoe groot het veulen ongeveer is:
Citaat:
9e maand
Het veulen groeit deze maand van rond de 70 cm naar rond de 90 cm en zijn gewicht gaat richting de 17 tot 25 kilo.

Nu krijgt het veulen vacht over zijn hele lichaam en ook de manen en staart worden al weer langer.
Met 270 dagen heeft het veulen heeft de grote van een grote hond.

Dat ze dus naar haar zeggen goed moest zoeken had ze het al moeten weten dat het niet klopte

Is geen verwijt naar jouw hoor, begrijp me niet verkeerd!

Xddnr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 21:14

jennyk schreef:
was hier idd ook met 8/9 maanden dat de dierenarts met scannen voor placentitus heel duidelijk reactie van het veulen kreeg. Een vrucht/veulen van 9 maanden die geaborteerd wordt kun je ook niet missen, of je moet een enorme oppervlakte grond hebben of tijden geen toezicht.
Het is inderdaad aardig stuk track wat de paarden tot hun beschikking hebben, echter is er elke dag toezicht waaronder ik zelf die elke avond naar haar toe ging.
Wat er in de nachten precies gebeurt dat blijft wel lastig, staleigenaren wonen op hun erf bij de paarden.
De track word 3x daags machinaal uitgemest en overal gaan ze langs, als ze het dan geaborteerd heeft mocht het er wel hebben gezeten zou ik eerder denken dat een vos het mee heeft genomen..
Aan de merrie geen bloed niks gezien, ze had rond 310 dagen wel een soort van slijm uit der vulva dat was de eerste en de laatste keer dat ik het zag.

Afbeelding

Xddnr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 21:15

Xddnr schreef:
jolandje schreef:
xddnr, wat raar en naar ook, leef je zolang naartoe, kan het ook zijn dat ze het veulen ergens geaborteerd heeft? niks gevonden? en soms kan een bepaalde combinatie ook niet, je foto's zijn niet zichtbaar, wat is het voor merrie? en heb je dezelfde hengst erbij gehad?

Ooh wat vervelend dat ze niet goed zichtbaar zijn.
We hebben niks gevonden aan de merrie ook niks gemerkt kwa onrust.
Ze staat 24/7 buiten op een pp en weet niet zeker of misschien een vos het dan meegenomen zou hebben.
Tot nu toe heb ik der niet hengstig gezien, in de omgang niet te merken als ze dat wel is maar op de track bij sommige ruinen wel dan piest ze van zich af als ze het dan is.
Ze is een vos tinker met 3 witten sokken, ze was niet gedekt door een tinker.

Hier trouwens de fotos

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 21:19

Ik vind het al gek dat we het over een vrucht en vruchtzak hebben als het om een veulen van bijna 9 maanden gaat.

Ik krijg ook het gevoel dat of de dierenarts echt niet wist wat die deed of zocht. Ik snap dat een veulen van 9 maanden met scannen niet helemaal in beeld te krijgen is maar je hoort toch met overtuiging te kunnen zeggen of er een veulen in zit of niet bij 9 maanden....... Bizar verhaal.

Maar ik vind het zo banketstaaf voor jou als je vol verwachting zit te wachten op je eerste veulentje en als je denkt dat die er bijna uitkomt blijkt er niets te zitten.....

Wat ik me nog afvraag is ze in de laatste 2 maanden ineens ingevallen? of minder dik geworden? zeg maar sinds het veulen wat toch al flink groot zou moeten zijn ineens weg is?

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 21:24

Kathleen_vW schreef:
Cioccolato schreef:
Teddybeer is ook een leuke naam :))

We hebben het serieus geroepen :')
Maar de vacht is maar tijdelijk, dus toch maar een sjiekere naam :D

Teddybear :)) *D <<)

Xddnr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 21:28

DDDara schreef:
Ik vind het al gek dat we het over een vrucht en vruchtzak hebben als het om een veulen van bijna 9 maanden gaat.

Ik krijg ook het gevoel dat of de dierenarts echt niet wist wat die deed of zocht. Ik snap dat een veulen van 9 maanden met scannen niet helemaal in beeld te krijgen is maar je hoort toch met overtuiging te kunnen zeggen of er een veulen in zit of niet bij 9 maanden....... Bizar verhaal.

Maar ik vind het zo banketstaaf voor jou als je vol verwachting zit te wachten op je eerste veulentje en als je denkt dat die er bijna uitkomt blijkt er niets te zitten.....

Wat ik me nog afvraag is ze in de laatste 2 maanden ineens ingevallen? of minder dik geworden? zeg maar sinds het veulen wat toch al flink groot zou moeten zijn ineens weg is?

Nee juist niet maar heb ook niet het idee gehad dat ze veel dikker is geworden maar ik zag haar ook wel elke dag waardoor ik het heel lastig zien vond, stalgenoten daarin tegen vonden haar wel dikker geworden.
Sinds 2 weken was ze wel in der flanken voller dan normaal en dat verschilde per kant, soms links vol rechts niet en ook zo andersom.

Ik vond het ook apart dat ze het me niet meteen kon zeggen, de da van vandaag kon het me meteen vertellen toen die eenmaal de mest eruit had gehaald.. na dat ik mijn kliniek verhaal aan hem had verteld heeft die nog een keer opgevoeld en gescand en ze was echt leeg en daar hoefde hij niet voor te zoeken..

Al_Zawraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 21:54

Maar als ze gedekt is, en daarna nooit gescand tot 9 maanden en ook haar hengstigheid niet goed toont, hoe zeker weet je dan dat ze drachtig was? Er even vanuit gaande dat de DA die op 9 maanden scande fout zat.

Wel vreemd dat de DA niet duidelijk was, op 9 maanden moeten ze toch heel duidelijk kunnen voelen of ze wel of niet drachtig zijn, scannen zou daarvoor niet eens nodig moeten zijn. Op een scan kunnen ze dan idd nog heel weinig zien.

Wel heel jammer als je zo uitkijkt naar een veulen en ze nu toch leeg blijkt te zijn

Xddnr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 21:58

Al_Zawraa schreef:
Maar als ze gedekt is, en daarna nooit gescand tot 9 maanden en ook haar hengstigheid niet goed toont, hoe zeker weet je dan dat ze drachtig was? Er even vanuit gaande dat de DA die op 9 maanden scande fout zat.

Wel vreemd dat de DA niet duidelijk was, op 9 maanden moeten ze toch heel duidelijk kunnen voelen of ze wel of niet drachtig zijn, scannen zou daarvoor niet eens nodig moeten zijn. Op een scan kunnen ze dan idd nog heel weinig zien.

Wel heel jammer als je zo uitkijkt naar een veulen en ze nu toch leeg blijkt te zijn

Ik wist het niet zeker en was eigenlijk ook niet van plan haar te scannen.
Zij toont in de omgang niet haar hengstigheid maar in de groep bij sommige ruinen wel en dan vooral haar maatje die ook een ruin is.
Ze snauwde hem altijd af als die bij der flanken of vulva wilde snuffelen als ze hengstig zou zijn dan had ze staan piesen

Ik dacht het zeker te weten toen ze dus met 9 maanden werden gescand… maar schijnbaar niet..

imani_abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 22:09

Xddnr wat een vreemde situatie. Heb je die DA die haar zogezegd vol gescand heeft, hier over aangesproken?

Toffee haar uier blijft onveranderd. Verwacht vannacht geen veulen, ze eet goed en is rustig. Ph was wel ietsje gezakt was nu 7.5, wat uit haar uier kwam was wel een klein beetje melkachtig en suuuuuper plakkerig. En ze schuurt al heel de dag enorm haar staart.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door imani_abby op 08-05-23 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Xddnr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 22:12

imani_abby schreef:
Xddnr wat een vreemde situatie. Heb je die DA die haar zogezegd vol gescand heeft, hier over aangesproken?

Nee heb haar hier niet meer over gesproken, ben ervan uit gegaan dat he klopt want zij is natuurlijk de da en zou moeten weten hoe het in zijn werk gaat..

Ik heb er in ieder geval vrede mee dat ze leeg is, kunnen we weer rustig het werk opbouwen om weer in shape te komen