[HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

carola

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 19:20

Zo, dat gaat ook al lekker opschieten!
Hier hadden de dikke dames nog even hun gekke 5 minuten toen ze het gras op mochten.

Ik vind de eerste maanden / half jaar 'wachten' altijd heel snel gaan. Maar die laatste paar weken krúipen voorbij. Ik kan niet wachten tot ik hier de veulentjes in de wei heb staan!

Diane_Basje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 19:26

janflicka schreef:
Licht hebben we wel op stal :)
Bolletjes touw waarvoor?
Ik heb een minishet bv...en heb begrepen dat mocht er iets zijn dat voorzichtig meetrekken tijdens perswee dan genoeg is?
Richting hakken en niet rechtuit ;)
Maar met latex handschoenen heb ik dan genoeg grip lijkt me..en geen klossen touw nodig...hoop ik?

Touw heb ik voor het opbinden van de nageboorte. En evt afbinden navelstreng. En vind dat sowieso een handig artikel om te hebben voor je weet maar nooit

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 19:31

Hey, eigenlijk had ik mij in dit topic veel eerder moeten melden haha maar het was zo heerlijk te genieten van onze drachtige shetter.....maar we lopen op het eind van de dracht en hoewel ik wel meerdere veulens geboren heb zien worden, is het toch wel even iets helemaal anders als het jouw eigen lieve meisje is ;) Dus, beetje onzeker.

Ze is officieel 1 april uitgerekend ;) Best grappig, maar we zien sinds gisteren een verandering. Of eigenlijk, vorige week kreeg ze wat vochtophoping onder haar buik. Maar haar uier was nog helemaal ingetrokken en ze was niet anders dan anders. Eergisteren had ik al het gevoel dat haar tepels wat langer waren...
Gisteren ging de man en hij zei dat de uier harder was geworden voller. Dus vandaag gaan voelen en toen was deze serieus opgezet en er druppelde licht doorzichtig vocht uit. Ook zaten er wat witte korstjes aan haar uier geplakt.
Stal dus even helemaal schoon gemaakt, dikke laag stro erin, wat extra hooi en haar toch maar binnen gezet. Ik ga water geven en ze loopt zo over mij heen de stal uit! Niks voor haar! Ons 2,5 jarig dochtertje wandelt ermee en al....dus vond dat wel een heel vreemde bijwerking haha. Maar goed nadat mijn teen stopte met bonken haar weer gewoon binnen gezet (bleef op gangpad staan)

Ik twijfel enorm, mijn gevoel zegt dat ze toch wel vannacht/morgen gaat bevallen, maar aan de andere kant ben ik dan weer een miep die bang is voor niets te gaan controleren om de zoveel uur. Ze staat op een prive pensionstal en de man daar (beetje betweter) beweert dat het een maand gaat duren (wat dus niet kan aangezien we de exacte dekdatum weten). moeten wij zorgen dat alles klaarstaat? Of haar gewoon laten doen?

Het is niet haar eerste veulen, ze heeft bij de vorige eigenaar 2 veulens gehad en hij is ook bereid even langs te komen. Is zeer betrokken nog bij Fallabella gelukkig.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:03

Ik heb helaas al twee keer een redbag meegemaakt bij mijn oude Haflingermerrie. Het eerste veulen was ook nog achterwaarts en hij is na 4 dagen ingeslapen in Utrecht bij de veulenbrigade. Een jaar later weer een redbag, dit veulen was al dood bij de geboorte, ondanks ons snelle handelen........... De DA van Utrecht zei destijds dat dit kon komen doordat het eitje te dicht bij de baarmoedermond was ingenesteld. Doordat kort voor de geboorte alles van binnen verweekt, laat de placenta dan in dit gebied te snel los en door de hormonen die vrijkomen begint dan al snel alles los te laten.
Uit ervaring weet ik dat je een placenta niet makkelijk met je handen kapot krijgt, wij deden dit met een dichte schaar. Ook bij de koeien komt een redbag wel eens voor en ook hier maken wij hem kapot met een schaar.

Libra76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:04

Hallo, even een vraag als dat mag.
Hoe betrouwbaar is opvoelen met 5 maanden? Heeft iemand hier ervaring mee? Is het 100% betrouwbaar?

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:11

Oef die red bag is wel een beetje mijn angst hoor.
Wat ik me af vraag, als je echt de placenta er uit ziet komen hoe lang heb je dan de tijd om het veulen er uit te krijgen en te laten ademen. Ik zal wss wel even bang zijn om het open te moeten maken. Bang om iets verkeerd te doen ofzo maar de placenta is dan neem ik aan al helemaal los gekomen ... ?
Vik is vandaag 321 dagen drachtig, nog geen echte uier máár ik kan voelen dat er een klein beetje ontwikkeling in zit. Niet dat ik veel verschil kan voelen met een paar dagen geleden. Heb zo'n gevoel dat zij er zo een is die opeens volschiet :)

Flosdraad is toegevoegd aan de lijst!

Buenootje, heb je geen foto's?

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:13

Nee helaas niet, maar we gaan straks even terug en dan foto's maken. De vorige eigenaar verwacht dat ze binnen 24 uur zal bevallen. vorig jaar heeft ze ook een veulen gehad en beviel ze 9 dagen voor de uitgerekende datum....vandaag is 8 dagen voor de uitgerekende datum ;) Maar zegt nog niks natuurlijk. Maar het is zo enorm spannend!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:26

Gadsie Marije 3 uit 4 met red bag...
Ik krijg het al benauwd als ik er aan denk... Ik heb het wat-te-doen-verhaal al 6x gelezen en ga dat nog zeker 10x doen :=

Even egopost... Camera leek onmogelijk omdat ik geen internet heb bij stal. Ze staat wel bij de staleigenaren onder camera maar vanavond hebben we dan toch de camera online gekregen *\o/*
Ik mag niet non stop kijken omdat er datalimiet op zit maarrrr beter dit dan niets :D
Zo blij als een klein kind!!

Afbeelding

Vitaquilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:27

Buenootje ga op je eigen gevoel af. Beter 10x te veel gecontroleerd dan een keer te weinig hoor!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:30

Bluenootje spannend!!

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:34

Jee marije 3 van de 4. Hier 2 keer gewone gehad tot nu toe. Doe dit jaar ook maar gewoon.

Merries vandaag even lekker buiten gehad. Vanavond 3 jarige hengst voor het eerst aan de longe gehad. Een kant ging prima maar de andere kant bleef hij meedraaien en wou niet van me aflopen %) :r :r niet handig met anderhalve dag migraine. Haha. Uiteindelijk na 5 min rondtollen deed hij het braaf aan 2 kanten. Hij loopt zo gaaf los en ontspannen. Heeft een k nie actie niet normaal haha. Heerlijk om te zien. Een keer hij een beetje alles kent zal dit zo n heerlijk dier zijn om mee te werken.
Zn dna is weg voor kleurbepaling. Hopelijk over een maand de uitslag.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:37

Ik zal blij zijn als ik straks weer eens met mn paard kan werken hoor, dat mis ik nu wel! Ik had 2 paarden maar de ene is vorige maand verkocht dus ik kan nu niks doen, behalve onder de buik van mn merrie hangen te gluren naar uiers die maar niet volschieten hahaha

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:48

Murosch hier hetzelfde... Net mijn sulky binnen en ze heeft er nog 2x voor kunnen staan... Maarja je krijgt er zo iets moois voor terug :)

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:55

Jeetje ik zou met 3 van de 4 niet meer durven te fokken. Dan zou ik mijn merrie niet meer dekken. Las net gelukkig ook een veulen wat ondanks de red bag heeft overleefd, goed nieuws mag ook gezegd worden.

XshaartjeX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 20:56

Pff ja ik riep het pasgeleden nog! Ik wil weer een keer rijden! Haha mn zus heeft al aangeboden dat ik haar paard een keer mag pakken. Miss toch maar een keer doen :=

Buenootje, ik zou denk ik ook op mijn gevoel afgaan en lekker gaan waken. Liever zelf geen slaap dan dat er straks iets mis gaat.
Ik heb vandaag mijn bed vast opgehaald voor als we moeten gaan waken die wordt in het stalletje ernaast gezet. Er zit alleen een wandje tussen dus hopelijk kan ik dan nog een beetje 'slapen'

Cemlys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:00

Ik heb er 2 staan waar ik wat mee kan, de rest is te jong of drachtig haha. Maar weer fijn een beleerprojectje die niet drachtig kan worden haha

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:03

MDJ schreef:
Nu ik geboorte koffer zie staan.. Wat zit er bij jullie in de bevallings/geboorte-kit? Flosdraad voor het afbinden van de navelstreng? Is dat noodzakelijk?

meestal knapt de navelstreng vanzelf wel, als dat niet gebeurt kun je het afbinden met een flosdraadje, maar zelf vind ik steriele navelklemmetjes dan handiger, , klemmetje erop, ontsmetten en afknippen

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:04

fijn linda, dat het gelukt is met de camera, geeft toch een beetje meer rust en zekerheid

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:10

de lente kriebelt duidelijk bij jullie ook om te gaan rijden/werken, jullie hebben groot gelijk hoor

Sultan oh wat moet een mens geduld hebben, ik vrees voor opnieuw een slapeloze nacht.
Zit er nog niet aan te komen hoor, madame staat weeral te slapen. -O-
uier
Afbeelding
test nog steeds oranje (sorry maar licht zat erin en toen ik opnieuw wilde proberen, kreeg ik geheugenkaart vol _-:(
Afbeelding

Astrid nog niks? en Lovelyn en Jenjie(ofzo iets :o ), Hollie, Nicole, en was nog iemand?

Jullie merrie's schieten ook goed op hoor, meer buikjes spammen zou ik zeggen :)) ik zie veel te weinig buikjes voorbij komen :o
Leuk Linda merrie tv *\o/*
Buenootje net op de valreep ;) succes met waken
Christaerik mijn merrie werd de laatste keer gescand op 105 dagen.
Ongelijke uiers is normaal, had mijn merrie ook en als je goed kijkt blijft de ene toch wat groter dan de andere, euh is bij vrouwen ook zo ;)

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:13

vandaag prachtig weer dus maar even weer foto's gemaakt, Joanna zit op 244 dagen en Glowy op 238 dagen :D

Glowy

Afbeelding
uiertje Glowy is echt nog niks

Afbeelding

Joanna

Afbeelding

uier Joanna ietsje voller

Afbeelding

Fotsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:22

oh leuke foto, hoeveel staan er samen in de kudde jolandje? uiertje stelt bij glowy nog niet veel voor, joanna is op de goeie weg, mooie dikke buikjes, heb altijd de indruk dat bij pony's de beentjes korter worden door de hangende buik :+

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:29

Mooie foto's!! Echt waar. Mannetje gaat de kindjes in bed leggen en dan terug naar Fallabella en dan direct ff foto's maken ;)
Het is spannend!!

linda2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:42

Zo jolanda, flinke buiken hihi. Leuk!! En geeft zeker een geruststellend gevoel die camera :)

AstridJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:42

Jee ik vind Bokt nu wel verwarrend hoor. Vorige week wordt er tegen mij door sommigen gezegd dat ik in de uier moet knijpen om melk te testen. Ik was hier geen voorstander van omdat ik het idee had dat de uier nog niet klaar was. Eergisteren toch weer geprobeerd en er kwam nu met een beetje wrijven gemakkelijk wat uit. Is dit nu wel of niet goed? Ik moet er namelijk wel aan wrijven, er hangt niet vanzelf een druppel aan.

Uier van vandaag, melktest was rond de 7 vandaag.

Afbeelding

sultan15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 21:47

astridklomp bij Fairy hangt er ook geen druppel aan hoor. Vorig jaar is ze bevallen met enkel een halve dag harsjes, dus als ik moet gaan wachten tot druppels dan is het veulen al geboren :')

(Vond overigens dat er ook heftig gereageerd werd op luna, ik zou de merrie ook extra in de gaten houden als de dekdatum onduidelijk was. Daarbij zit de melktest van Luna ongeveer gelijk aan die van Fairy en ik test toch echt 2x per dag voor de zekerheid.... Luna is ook maiden dus als je daarbij moet wachten op een vol uier ben je wellicht te laat :( )

Zelf wrijf ik zachtjes van van boven naar beneden bij de spenen. Dan komt het er bij Fairy makkelijk uit. Het lijkt me niet de bedoeling dat je hard moet knijpen/echt moet 'melken'. Maar zo te lezen doe je dat ook niet :)