[HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 11:34

love_odin schreef:
Ennasil92 schreef:
Gefeliciteerd love_odin *\o/*
Ze heeft de verf van cp112 gepikt ;)

Of zei de wit van mij _O-
Ze hadden eigenlijk best een beetje kunnen delen _O-

>;)

Afbeelding

Afbeelding

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 11:37

cp112 schreef:
>;)

[ [url=m/jDL7Zo.jpg]Afbeelding[/url] ]

[ [url=m/UHYrdT.jpg]Afbeelding[/url] ]

Jeetje wat een mooi veulen!

<3 <3 <3
Luv it!!!

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 11:40

Maar ho ho, hij heeft wel een vlek 8-)
Het is alleen even goed zoeken :') linkerflank beetje onderaan zit een heel klein grijzig vlekje.

Afbeelding

mdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 12:32

Martine Gefeliciteerd met je knappe veulen!

Luna gelukkig is je veulen gezond ter wereld gekomen. Ze zijn altijd extra schattig als ze zo klein zijn. Gelukkig is alles uiteindelijk goed gekomen.

Inge wat is het vreselijk om je merrie zo te zien. Gelukkig is het wel een vechter! Ik snap dat je haar niet meer vast wil hebben staan. Op een gegeven moment zijn ze gewoon op. En het goed dat je er boven op zit en aangeeft wat je wilt.

Kiki hij is heel luxe. Hij heeft mega lange benen. We zijn heel tevreden. :j

Dddara ja gelukkig zwart zonder aftekeningen! Het is namelijk een fries! :D

Knolselderij wat een schattige foto's!

Nieky wat worden ze al groot zeg!

Kathleen gefeliciteerd! Fijn dat alles goed is gegaan!

Cp112 gefeliciteerd !! Ze zijn je dit jaar te snel af!

Jennyk wat een knap ding zeg!

Anouk_H wat een luxe ding! Mooi in verhouding ook! Lekker veel melk drinken dan is hij zo lekker dik!

Love odin gefeliciteerd! Daarom was ze zo lang bezig! Omdat ze hem helemaal in moest kleuren.

Fleuribel ik snap dat het dan extra spannend is! Ik duim dat het goed komt!

Onze kleine man doet het goed. De dierenarts is gisteren geweest en zijn antistoffen waren goed en de nageboorte was er ook goed vanaf gekomen. Dus nu kunnen we echt gaan genieten.

De merrie had echt al 4 dagen en nachten niet gelegen en ik maakte me zorgen. Maar vannacht heeft ze eindelijk gelegen en dan is dit wel een heel mooi beeld.

Afbeelding

Ik zal vandaag proberen wat foto's te maken. <3

Knolselder

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 12:45

Imani ik vind haar uier nu weer voller lijken dan de dag ervoor hoor :)
Even goed in de gaten houden of die niet terugvalt vandaag. Probeer straks vanuit dezelfde hoek een foto te maken, dan kan je de verschillen beter zien.
Ik weet niet hoe het bij jou is, maar hier is het best warm. Dat in combinatie met misschien nog wat dikkere vacht en een veulen dat veel plek inneemt, maakt het wel zwaar.
Het is gewoon tijd dat die kleine eruit komt :=

CP dat is inderdaad veel wit _O-
Ik heb liever ook wat meer kleur, of het weinige kleur moet op de juiste plekken zitten, haha!
Dat vind ik zo lastig met bont, je weet nooit hoe de vlekken gaan vallen. En dan kan mooi accentueren, maar ook verkeerd vertekenen.
Ziet er wel een knap gebouwd veulen uit. Voor alles is er een liefhebber!

Ik had ondertussen toch echt wel verwacht dat er een aantal van het lijstje konden!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 13:05

Mdh hahaha oh lekker snugger van me!!! Maar dan ben ik erg blij voor je ja dat die zwart is zonder aftekeningen!

Imani ik zou me er niet al te druk om maken zo lang het steeds maar eventjes is dat ze zwaar ademt. Het is natuurlijk ook gewoon zwaar de laatste weken/ bij jou dagen een groot vol uier dat misschien af en toe ook wel pijn doet door de druk. Ik vind ook echt dat het uier weer groter is dan de voorgaande fotos dus zo lang er vooruitgang in zit dan ga ik er van uit dat het er gewoon bij hoort. Maar als je je er niet fijn bij voelt kan je altijd de DA laten komen. Maar mijn mening is dat waarschijnlijk alleen geld kost en dat je dan zijn kijk er op te horen krijgt... meer kan hij toch ook niet doen.

Hier leek het uier net nog wel groter dan vanochtend begin het gewoon een beetje zielig te vinden, ik verwacht hier toch wel wat in de komende paar dagen. Ik vreet me schoen om als ik volgende week nog geen veulen heb :+

jennyk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 13:09

mdh: wat een lieve foto. Dankje. Wij zijn er ook erg blij mee. En ze is ook zo lief, de eerste 2 weken niet hoor, ik was bijna jaloers op de foto's hier met die knuffelveulens. Maar na die 2 weken is ze ook altijd in voor een knuffel. Bij de hengstenhouder was ze gelukkig ook heel lief en nu nog.

imani: als je het niet vertrouwd gewoon de dierenarts bellen

Kayley95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 13:29

nieky1993 schreef:
Ik ben overigens heel benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft. De volle broer van Yarno blijkt een soort klophengst te zijn. Of beter gezegd hij heeft 1 goede bal, 3 zaadstrengen en de 2de bal is nergens te vinden. Hij is al 2x geopereerd en nu hebben ze iets weggehaald maar ze zijn niet zeker dat dat die 2de bal is. Nu zegt degene van de kliniek dat dat mogelijk erfelijk is. Yarno heeft 2 ballen, ik heb meteen laten voelen door onze veearts. Maar volgens die van de kliniek wilt dat niks zeggen want als die 2de bal niet aan een zaadstreng hangt kan die alsnog gaan zwerven en verschrompelen. Iemand ervaring hiermee? Ga dit sowieso ook aan onze veearts voorleggen. Maar vind het een raar verhaal. Die van de kliniek raadde ook af om met de mama nog te fokken tot we weten of Yarno inorde is maar kan toch geen gezond veulen van een maand laten open maken om te zien of die inorde is vanbinnen := iemand ooit zoiets meegemaakt?

Hier het zelfde verhaal met Diamond. Een antwoord heb ik niet concreet voor je, wel gaat hij naar de kliniek 1 juni om geopereerd te worden en gaan ze hem proberen te vinden. De dierenarts vertelde tegen mij dat dit gewoon een dikke pech is en juist niet erfelijk.

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 13:37

love odin, gefeliciteerd met je veulentje *\o/*

nieky idd, erg lastig zo'n maiden , maar eowyn blijft lekker doorgaan met vullen van haar uiertje :)

Afbeelding

ik dacht ook dat klophengst wel erfelijk kan zijn , maar weet dat niet uit eigen ervaring

mathilda word tijd dat gaya gaat "ploppen" :D

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 15:44

Klophengsten is naar mijn weten wel erfelijk.
Dat er een bal kan verschrompelen vind ik wel gek eigenlijk.
Een extra zaadleider hoeft naar mijn idee niet erfelijk te zijn.

Wel zou ik als fokker goed de bloedlijnen nagaan en kijken of het vaker voor is gekomen en uit welke lijn. Ligt het aan de hengst of aan de merrie...

Cp ik vind dat hele wit ook wel wat hebben hoor.
Hij heeft ook zwart in de staart.

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 15:44

Mijn kleine miniFi <3
Afbeelding

shadow33

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 15:49

Pff hier even wat stress gehad.
Her heeft al meer dan een dikke week het birth alarm om en ik heb nog geen enkele keer alarm gehad, ook niet 's nachts. Vanmiddag op m'n werk, ik heb de camera sws al de hele dag aan staan ernaast, toen zag ik haar al plat gaan liggen voor een paar sec en weer omhoog met de hals en weer plat. Duidelijk ongemakkelijk. En ik werd toen ook gebeld door het alarm. Dus ik stond al op scherp, maar toen helemaal alles meteen in m'n tas gegooid, jas aan. Weer snel kijken, ging ze rollen en weer staan en meteen op rust staan. Ze lag ook precies goed met de achterkant naar de camera, dus kon wel zien dat de vliezen niet gebroken waren, maar jeetje je schrikt toch, vooral omdat je niet thuis bent en dat alarm voor het eerst af gaat. Nouja ben alsnog naar huis gegaan (kon me toch niet meer concentreren), zo'n terugreis duurt dan wel lang :P
Eenmaal thuis stond ze nog precies op dezelfde plaats op rust als toen ik weg ging. Dus ik weet niet of ze gewoon even zwaar ongemakkelijk was, of dat het toch iets van voorwëeen waren..

Collega die je echt aan kijkt van waarom zoveel stress.. paard bevalt ook wel zonder jou.. poging gedaan uit te leggen wat er mis kan gaan, maar zag aan het gezicht dat hij het alsnog overdreven vond :+

Gimmick11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 16:57

Oei spannend!
Gisteravond had Evita druppels aan haar uier. Heel de nacht dus maar “gewaakt”.
Vanmorgen op m’n werk een beetje hetzelfde verhaal, liggen en rollen. Mijn collega’s vonden het ook wel spannend. Maar m’n man was thuis gelukkig en ik ben om 11:00 ook maar naar huis gegaan.
Maar het was vals alarm…

Xritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 17:17

corinadrenth schreef:
Ph zegt niet altijd wat. Onze merrie, savonds ph van 8 en smorgens een veulen.

Bij mij ook. S avonds PH goed, twee uur later een veulen haha

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 17:24

Xritt schreef:
corinadrenth schreef:

Hier dan weer 16 dagen een PH waarde van 5....

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 17:37

Kabayo schreef:
Xritt schreef:

Hier dan weer 16 dagen een PH waarde van 5....

Bij mij inderdaad ook meerdere dagen PH van 5/5,5. Inclusief melk lekken etc. Toen toch nog 9 dagen extra moeten wachten.

imani_abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 18:04

Xritt schreef:
corinadrenth schreef:

Hadden ze dan wel hars of niets van voortekenen?

corinadrenth

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 18:06

Mijne heeft een week met hars gestaan. Dag van bevallen geen hars

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 18:56

Eefje heeft ook een dag of drie gelekt. Voor haar doen kort, ze heeft het ook wel eens twee weken gedaan. Deja daarintegen harst niet of nauwelijks en heeft het uier nog niet vol net voordat ze bevalt. Daar gaat het altijd ineens hard, maar de melkproductie is altijd wel gelijk op gang tegen de tijd dat het veulen in de benen is. Zo zie je maar, de ene merrie is de ander niet.

Onze kleine teddybeer heeft een naam <3

Tennessee River NW
(Giano x ster sport prok v. Zjengis Khan x ster v. Montecristo)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 18:59

Teddybeer is ook een leuke naam :))

nieky1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 18:59

Greeneyez lief is dat he als ze zo meeleven. Mijn verloofde is zelfs midden in de nacht nog naar stal gekomen toen Yula beviel omdat hij zag op de camera dat het heel moeizaam ging en hij was bezorgd om Yula of alles inorde is. Normaal kijkt hij even op de tablet en gaat dan slapen maar nu was hij echt bezorgd.

Stal_hd daar zit idd wat vooruitgang in.

DDDara was ook niet slecht bedoeld naar jou (als dat zo overkomt mijn excuses). Is idd frusterend als je heel je leven moet omgooien naar de merries. Ik volg 2x per week kine/fysio en elke x als een merrie het spannend maakt is het ook ff stress of ik wel kan gaan. Als je een gezin hebt is het nog des te moeilijker soms.

Kiki1976 komop Bo we willen je veulen nu wel echt zien :D moet toch voor deze week zijn toch :+

Imani_abby zolang ze niet echt aan de bevalling begonnen is en het niet vlot zou ik mij geen zorgen maken. Mirthe ligt hier altijd 2 weken van te voren al te kreunen en zuchten als ze ligt. Telkens als ik het hoor denk ik begint die nu? Maar telkens is dat dan vals alarm en heeft ze het gewoon zwaar. Is gewoon tijd dat je merrie eens bevalt :+ kwa ph. De meeste, 95%, bevallen netjes als de ph daalt binnen 48u. Een enkeling bevalt zonder pH daling en de ander loopt een week met lage ph. Dus zegt niet altijd iets hoor.

Fotsy hopelijk snel uitslag en kun je gericht behandelen. Gelukkig laat ze zich goed behandelen.

Cp112 hij is echt knap hoor <3

Mdh mooi beeld is dat he, fijn dat alles inorde is.

Kayley95 bedankt voor je ervaring te delen. Hopelijk gaat de operatie vlot. Ben hier vooral benieuwd of het idd klopt als Yarno er 2 heeft dat er achter een jaar toch ineens maar 1 kan zitten. Maar donderdag komt de veearts weer dus kan ik dat navragen hier.

Jolandje en zo te zien gaat ze dus ook verder met harsen :D

Cynthia82 Mooie mini Fi <3

Shadow33 Dat is idd even stressen zeg := wel fijn dat je naar huis kon. Nu moet je merrie toch wel eens bevallen he.

Gimmick11 ook al een fop merrie daar dus :+

Hier is Ashley 332 dagen en nog weinig vooruitgang voor mijn gevoel. Zij heeft altijd een hele rare uier vind ik :') zit zo weinig vorm in lijkt het.
Afbeelding

En saartje 314,ong hetzelfde gebleven. Saartje is overigens onze ardenner merrie die drachtig is van onze tinker hengst Booster. Super benieuwd naar dit veulen :D
Afbeelding
Afbeelding

Na het voeren nog even geknuffeld met de veulens. Alleen Eros had wel zin om te poseren en actief te zijn.. De rest lag te slapen of te eten :')
Afbeelding
Afbeelding

Mira_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 19:11

Hoi allemaal, ik had een vraag. Mijn Shetlander pony is al heel ver en Staat op het punt te bevallen. Nou had ze een hele mooie ronde buik en sinds gister is de voorkant dun en is het veulen naar achter en naar beneden gezakt je ziet ook dat haar buit boller staat aan de onderkant. Is dit een teken dat het veulen bijna komt of?

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 19:25

Vandaag verse mest gevonden in de box van ons hengstveulen die normale veulenmest is. *\o/* Dunne mest hier dan toch echt voorbij? duimen van wel. Hij is nu een morgen een maand oud. Dus dat zou erg fijn zijn. :)

Kathleen_vW

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 19:42

Cioccolato schreef:
Teddybeer is ook een leuke naam :))

We hebben het serieus geroepen :')
Maar de vacht is maar tijdelijk, dus toch maar een sjiekere naam :D

Xddnr

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-23 19:55

Hii,
Ik had graag meegedaan aan dit topic maar helaas is vandaag mijn merrie op 329 dagen alsnog leeg verklaard.

Ik zal het zo goed mogelijk proberen uit te leggen:
Ik heb 2 jaar geleden haar 2x keer laten dekken beide keren meteen drachtig op 18 dagen en beide keren met 40 dagen weer leeg, nu heb ik gemerkt dat zij het scannen ontzettend spannend vind tot op het punt dat ze helemaal verstijfd van angst.

Gezien we dus 2 keer ongeluk hebben gehad heb ik afgelopen jaar gekozen om niet meer te laten scannen en het af te wachten omdat zij er zoveel angst en stress voor had tot dat ik met 9 maanden te horen kreeg dat haar maatje die haar altijd mag dekken erboven op was gesprongen (voor dat het was gelukt was die er alweer af).
Fijn dacht ik en wat nu? Hengstig toont ze niet bij hem ze snauwde hem zelfs af als die maar iets van wilde ruiken bij der intieme gedeelte… eindstand de DA gebeld en overlegd wat te doen, komt maar langs zegt ze dan gaan we der scannen.
Eenmaal daar aangekomen heeft ze een licht roesje gekregen dit was een goede uitkomst want ze was helemaal relaxed en er was geen issue met het scannen.
De vrouw die haar ging scannen heeft goed moeten zoeken voordat ze zei ja die is drachtig, ik was natuurlijk helemaal blij want yess ze is drachtig.
De da herhaalde nog dat het best lastig te zien was omdat ze in dit statdium dus best ver en diep liggen waardoor je er niet goed bij komt, okeee maar wat heb je dan gezien waardoor je weet dat ze drachtig is?
Ik heb de vruchtzak zien zitten zegt ze!
Okee topp dacht ik bevestiging…
Ik heb het daarna ook nog heel licht voelen schoppen dacht ik, staarde me ook helemaal gek.
Op een gegeven moment goed in de gaten gehouden zowel uier als der buik kwa beweging, helaas nog maar heel weinig beweging gezien bijna tot niet.. maar dat betekend dus niet altijd iets las ik omdat ze minder ruimte overhouden naarmate der dracht en ze is een maiden.
Bijna tot geen verandering in uier maar ook niet in der buik, tot op een week geleden merkte ik wel dat haar flanken wat voller waren dan normaal en dat verschilde ook per kant.
320 dagen gepasseerd.. 325 dagen gepasseerd..
geen verandering, toch maar een afspraak gemaakt om haar te laten opvoelen want wil toch echt geen enkel risico nemen mocht ze wel ineens in de kudde bevallen..

Vandaag kwam de da dus langs, gevraagd weer om een roesje.. mest eruit arm er weer in en hij zegt meteen die is leeg!
Verbaasd maar ook weer niet zeg ik okee wel gek.. verhaal over de kliniek uitgelegd hij weer voelen en met de scanner erin.. ja die is echt leeg zegt die.
Hij vond het ook raar want als ze verloren zou hebben moet je dat toch vinden en of merken aan de merrie??

Het lijkt me erg sterk dat de da het veulen gemist heeft met opvoelen, merrie ziet er normaal uit geen gigantische buik maar ook geen slanke maar he ze is ook natuurlijk een maiden.

Ik heb er vrede mee dat ze dus alsnog niet dragend is ik ga het niet opnieuw proberen, wel vind ik het gewoon heel gek dat ze in de kliniek scan dragend is en met opvoelen en scannen op 329 dagen leeg is..

Misschien dat jullie ervaringen hebben?

Aantal fotos toegevoegd van merrie en uier: