[HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 18:27

We hebben hier al heel wat momentjes gehad dat ik zo ongeveer een dubbele hartverlamming kreeg. Van door de draad, een driedubbele flikflak in het hooinet van de buurvrouw omdat Taartje de verkeerde stal inrende. Een kindje wat dacht… oh ik doe het hekje openzetten voor het andere babypaardje (lees bejaarde Shetlander) zodat ze ook bij de mama kan. Lees mama van Taartje die de Shetlander vervolgens een uur achterna gerend heeft en probeerde neer te halen. Het arme dier moest nog net niet aan de beademing.
2 kalkoenen die dachten gezellig bij Taartje de gaan picknicken en bijna zelf onderdeel van het menu werden.
Een hond die bij de buren ontsnapte en Taartje denkt alleen maar jeeeeeeeeej spelen!

Dat het heeeeeeel verkeerd af kan lopen met paarden weet ik helaas ook. Mijn andere oudje kreeg een aanstormende pony op haar achterbeen en heeft haar been gebroken.

Mama is misschien nog te lief voor haar zoon maar tot nu toe ben ik blij dat ze nog samen staan ipv tussen de kudde.

Hij mag het nog lang genoeg leren straks.

Terrortaartje

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 10:34

Balko schreef:
Welkom terug Vulina :P

Hoe is het met je veulentje die een slechte start had gehad?

Hier binnenkort ook beginnen met geleidelijk spenen. 4 oktober breng ik hem naar de nieuwe eigenaar. 4,5 maand is hij dan.

Hij doet het super ondertussen, geef hem wel extra vitamine bij. Hij is wel aanzienlijk magerder dan de anderen, maar hij is zo vrolijk als wat. Ik heb hem nu dik in het gras staan met 2 andere koppeltjes, hoop dat dat hem goed doet..

Pikeur

Re: [HK]Het Dikke Buiken Topic 2021 - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 11:52

Haha die doet zijn bijnaam eer aan zo te zien MarryAnneR!

Mijn veulen heeft een bult naast zijn slokdarm (al een week ofzo). Heeft iemand zoiets vaker gezien? Ongeveer 5 cm in doorsnee denk. Ik dacht eerst misschien is ze gebeten maar dan zou het na een week toch wel weg moeten zijn

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 13:03

Pikeur schreef:
Haha die doet zijn bijnaam eer aan zo te zien MarryAnneR!

Mijn veulen heeft een bult naast zijn slokdarm (al een week ofzo). Heeft iemand zoiets vaker gezien? Ongeveer 5 cm in doorsnee denk. Ik dacht eerst misschien is ze gebeten maar dan zou het na een week toch wel weg moeten zijn

Heb je een foto?

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 13:23

Afbeelding

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 15:08

Schuren jullie veulentjes ook wel eens? En zou dat al kunnen duiden op zomerexceem?

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 15:09

Pikeur schreef:
[ [url=m/FWMkwx.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hard of zacht? Ziet er wel apart uit..

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 16:08

Dennenboom schreef:
Schuren jullie veulentjes ook wel eens? En zou dat al kunnen duiden op zomerexceem?

Mijn Fries veulen schuurde ook elke keer aan haar manen als ze op stal kwam. Ze vindt het heerlijk. Nu heb ik een aantal dagen de manen ingewreven met aloe vera. Nu schuurt ze niet meer. Ik borstel wel haar manen als ze nu op stal komt. Ze staat dan een minuutje te genieten en dan is het ook klaar. Ik denk niet dat het al zomerexceem is.

Wijzig123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 17:42

Dennenboom schreef:

Die van mij schuurde z'n hals wel eens maar zn manen eigenlijk niet. Volgensmij uit zomereczeem zich pas als ze wat ouder zijn (rond de 2 jaar) heb ik wel eens gelezen maar heb er geen ervaring mee.

Pikeur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 19:49

Dennenboom schreef:
Pikeur schreef:

Hard of zacht? Ziet er wel apart uit..

Ja gek he, het is gewoon zacht en ook niet gevoelig. Ik denk niet dat het direct spoed is maar als er volgende week niks veranderd is vraag ik denk toch maar de dierenarts voor advies

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 20:04

Pikeur schreef:

Zit daar z’n chip niet?

Reactie op de chip?

Rose_Sonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 20:29

Kiss1990 schreef:
Dennenboom schreef:

Die van mij schuurde z'n hals wel eens maar zn manen eigenlijk niet. Volgensmij uit zomereczeem zich pas als ze wat ouder zijn (rond de 2 jaar) heb ik wel eens gelezen maar heb er geen ervaring mee.

Replay schuurt alleen zijn kont en staart heel erg momenteel. Ik heb het idee dat dat vooral van de steekvliegen komt. Het is nog een beetje vroeg voor eczeem..

stal_HD

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 21:03

Marryanner, als daar de chip zit is dat niet best. Die zit veel hoger.

Lijkt op een insectenallergie ofzo. Maar wel vreemd dat het zo lang er al zit.

Dennenboom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 21:42

Oke dat is weer een geruststelling. Wil er absoluut geen schuurder bij :=

Pikeur: Zit het in de slokdarm of ernaast?

Balko

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 22:24

Hier schuurt het veulen ook op stal!
Hoelang beginnen jullie van te voren met voer afbouwen? Over 2,5 week gaat het veulen verhuizen dus ik wilde nu gaan afbouwen en de nachten apart gaan zetten

Rianne1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-21 23:09

Ik ben ook zo'n 2 a 3 weken geleden begonnen met afbouwen van de merrie brok.
Nu is ze er vanaf, veulen gaat zondag naar de opfok

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 07:33

Pikeur schreef:

Ziet er idd raar uit. Is het hard of zacht?
Misschien zich flink gestoten?
Ik zou toch ff da laten kijken

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 07:38

Balko schreef:
Hier schuurt het veulen ook op stal!
Hoelang beginnen jullie van te voren met voer afbouwen? Over 2,5 week gaat het veulen verhuizen dus ik wilde nu gaan afbouwen en de nachten apart gaan zetten

Ik ben toevallig sinds 1,5 week ook bezig met apart zetten. Nu elke dag 3/4 uurtjes savonds. En voor de laatste hooironde weer bij elkaar. Planning is vanaf morgen de nachten apart..de merrie heb ik laatste weken al wat afgebouwd met merriebrok. sinds 2 dagen op halve merriebrok. Dus sochtends 1 schep merriebrok en savonds 1 schep basisbrok..ik heb nog merriebrok voor +/_ kleine week en dan gaat ze over op basisbrok.
Op 2 okt breng ik het veulen naar zijn opfokplekje. Ik denk dat ik de 3 dagen daarvoor stop met krachtvoer geven totdat het veulen weg is

tamaramt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 07:42

Heeft iemand nog tips mbt veulen alleen in de trailer te krijgen/te vervoeren?
Ik heb 1,5 paards trailer. Plan voor nu was merrie op buitenrit weg sturen met stalgenootje alle stangen eruit. Iets van pak hooi of iets in de hoek vooraan te zetten bij deurtje ook.
Los in de trailer.
Klep dicht en zeiltje dicht.

En ik zit eraan te denken om vantevoren heel klein beetje verdovingspasta te geven zoals tranquigel?
Maar toen zijn mijn vriendin dat dat wel fijn is op de trailerrit maar niet voor daarna als hij bij de andere 2 veulens komt.
Het is een rit van +/_ 15/20 km
Half uurtje als ik heel rustig rijd

Wijzig123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 07:49

tamaramt schreef:
Heeft iemand nog tips mbt veulen alleen in de trailer te krijgen/te vervoeren?
Ik heb 1,5 paards trailer. Plan voor nu was merrie op buitenrit weg sturen met stalgenootje alle stangen eruit. Iets van pak hooi of iets in de hoek vooraan te zetten bij deurtje ook.
Los in de trailer.
Klep dicht en zeiltje dicht.

En ik zit eraan te denken om vantevoren heel klein beetje verdovingspasta te geven zoals tranquigel?
Maar toen zijn mijn vriendin dat dat wel fijn is op de trailerrit maar niet voor daarna als hij bij de andere 2 veulens komt.
Het is een rit van +/_ 15/20 km
Half uurtje als ik heel rustig rijd

Die van mij kon al heel goed vaststaan en heb ik veel laten wennen in de trailer dus die heb ik wel gewoon vastgezet aan 2 kanten. Wel goed geoefend van te voren en met camera zodat als er iets mis zou gaan ik de auto aan de kant kon zetten. En voldoende hooi zodat hij lekker wat te knabbelen heeft. Wij moesten 45 min. rijden. Wel het zeil dicht en meteen rijden, niks aan de hand.
Ik zou wel zorgen dat je een veulen rek hebt ipv alleen zeil als je hem niet vast zet.

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 13:34

stal_HD schreef:
Marryanner, als daar de chip zit is dat niet best. Die zit veel hoger.

Lijkt op een insectenallergie ofzo. Maar wel vreemd dat het zo lang er al zit.

Ik zat natuurlijk weer eens verkeerd te kijken. Op zijn hals

ljongema

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-21 17:21

Hier weer een berichtje van mij. De stille meelezer. Nu heb ik een aantal vragen voor de personen die hun merrie veulen thuis hebben gehad tot 3 jaar. Zonder leeftijdsmaatje. Zou diegene mij een pb willen sturen? Afbeelding

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 19:17

Hier ook nog paar fotootjes van de shoot hoor!

Rosalie is intussen al aardig gegroeid en begint te verharen met wit rond de ogen!Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 22:18

Symke schreef:
Hier ook nog paar fotootjes van de shoot hoor!

Rosalie is intussen al aardig gegroeid en begint te verharen met wit rond de ogen![ [url=m/JWiTzl.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/01wsXb.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/dFEw2E.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/AOeB3X.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wow wat knapppppp

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-21 22:55

Leuk veulen Symke! En hele mooie foto's! <3

Ziet er vreemd uit die bult Pikeur. Omschrijving dacht ik eerst even aan droes, maar dan is dit wel een hele vreemde plek, dus dat zal het niet zijn haha. Ben wel benieuwd wat het is.

Hier is woensdag het nieuwe NWR hengst veulentje bij mij thuis in Zweden aangekomen. De twee hengstjes zijn erg leuk samen, vanaf het aller eerste moment continue spelen en kroelen, maar ook samen slapen. <3

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En mijn eigen gefokte uitslovertje nog even
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Maar nog even iets anders
Voor een kennis ben ik mee op zoek naar een goed KWPN hengst veulen, dressuur gefokt. Heeft of weet er hier misschien nog iemand die een goed kwpn dressuurhengstje te koop? :D